Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Býčí unikát na prodej. Jeden ze tří kusů Lamborghini Miura SVJ mění majitele

Mirek Mazal
Diskuze (1)

Podobný proces vyšel před lety na více než 41 milionů Kč, teď bude suma ještě vyšší. Za svatým grálem Lamborghini musí investor až do Ženevy.

Svatý grál Lamborghini je připraven změnit majitele. Vrchol italského dědictví Miura SVJ je uvolněn do prodeje prostřednictvím švýcarského prodejce Kidston. Sběratelé bijí na poplach, protože nového majitele hledá jedno z pouhých tří vozidel ztělesňující milník vývoje supersportovních aut.

Miura byla poprvé představena v roce 1966 jako absolutorium italského inženýrství, které spojilo podmanivé tvary strhující siluety s nespoutaným výkonem vidlicového dvanáctiválce. Bez jedné desetiny čtyřlitrový motor uložený uprostřed poháněl zadní kola prostřednictvím pětistupňového manuálu, ryzí analogové svezení si mohlo dopřát 764 majitelů. Malé množství vyrobených exemplářů předznamenalo eminentní zájem sběratelů o sportovního kupé udávající směr pozdějšího automobilismu.

Ženevský dealer nejvzácnějších modelů nabízí nestandardní verzi tříkusové edice. Limitovaná sada vznikla díky hlavnímu testovacímu jezdci jménem Bob Wallace, který našel prostor pro zlepšení sériově špičkové techniky. V roce 1970 se Wallace rozhodl přeměnit tovární Miuru SV na impozantní silniční zbraň použitelnou proti vlajkovým lodím konkurence jako Porsche či Ferrari. Výsledkem byla Miura Jota osazena lehkou celohliníkovou karoserií, přepracovaným odpružením, vyztuženým podvozkem, aerodynamickými doplňky a výkonnějším dvanáctiválcem schopným produkovat přes 400 koní.

Pouze jedna trojice dokončených vozidel dosáhla všech úprav znamenajících označení Jota (J). Famózní Miury SVJ byly montovány přímo v Sant'Agatě, dokud projekt nezastavil samotný Ferruccio Lamborghini. Po uvedení rychlejšího speciálu se mnoho vlastníků sériové verze marně dožadovalo přestavbu na SVJ.

Bez ohledu na klienty zůstalo u tří originálů, nabízený exponát je známý pod přezdívkou „Korsičan“, protože byl poprvé prodán realitnímu developerovi Paulovi Ferrandimu z francouzské Korsiky. Auto několikrát změnilo majitele a před odkupem Kidstonu v roce 2010 byla karoserie zbarvena do stříbrného laku. Korsičan poté podstoupil tříletou renovaci, kterou vedl bývalý inženýr z Lamborghini Luca Salvioli působící ve společnosti Top Motors a na kvalitu oprav dohlížel i Pietro Cremonini z karosářského podniku Carrozzeria Cremonini.

Opravené kupé z roku 1972 vyjelo z dílny v původním lakování tmavě červeného exteriéru Rosso Granada. Vínový lak odpovídá stejně navrženému interiéru plného kůže a mechanických ovladačů. Staromódní přepínače i stejně úžasné klasické budíky jsou funkční, stav jako z výrobní linky je lepší než udávaná porce 19 582 ujetých kilometrů. Ani jeden z nich není k uvěření při fascinaci motorového prostoru. Naleštěná strojovna připomíná pečlivost údržby téměř prakticky uctívaného Lamborghini.   

Není divu tajnostem okolo prodejní ceny. O rok starší Lamborghini Miura SVJ se v aukci RM Sotheby's vydražila za 1,9 milionu amerických dolarů. Dnes by to znamenalo 41,4 milionu Kč, a to je hodnota svatého grálu rok od roku vyšší.

Mirek Mazal
Diskuze (1)

Doporučujeme

26. 7. 2021 13:43
Motor V12 napříč
Uložen uprostřed - ale napříč, těsně před zadní nápravou!

Připomeňme, že podélně uprostřed uložený motor před zadní nápravou už měla Tatra Tatraplan Sport a Tatra T607 Monopost už v r. 1949-50, přičemž do F1 s tím přišel poprvé až Colin Chapman, kdy potvrdil výhody proti klasické koncepci a všichni to po něm začali dělat.