Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Byli jsme u světové premiéry Škody Kamiq GT: Největší rozdíl přichází uvnitř

Leoš Káňa
Diskuze (8)

Mladoboleslavská škodovka rozšiřuje portfolio modelů o SUV-kupé Kamiq GT. Na jeho odhalení světu jsme se exkluzivně vydali do čínského Tchien-ťinu, protože se bude prodávat jen na tamním trhu.

Loni v Číně automobilka Škoda prodala 341.000 vozidel a zásadně se na tom podílel i segment SUV. O důležitosti tamního trhu hovoří i slova Alaina Faveye, člena představenstva Škoda auto zodpovědného za oblast prodeje a marketing: „Čína je pro nás nejdůležitějším světovým trhem a čínští zákazníci mají modely SUV obzvlášť v oblibě. Každé třetí SUV značky Škoda se prodá v Číně.“ Mladoboleslavští na tomto asijském trhu plánují dále expandovat a snaží se tamním zákazníkům nabídnout modely šité jim přímo na míru.

Paleta SUV nese stejné názvy jako u nás – Kodiaq, Karoq a Kamiq - , ale najdete u ní výrazné odlišnosti. Největší kodiaq, který se v Číně začal prodávat jako první, se například nabízí také ve sportovně elegantním provedení GT. Velikostně prostřední karoq dostal podvozek s nataženým rozvorem o 50 mm, takže je v kabině podstatně více místa. A městské SUV kamiq má s evropskou verzí společné snad jen jméno. Je totiž postaven na starší platformě PQ25 jako například Fabia a Rapid, odlišný je design i rozměry a o jeho pohon se stará zážehová patnáctistovka s nepřímým vstřikováním o výkonu 82 kW.

A nyní se přidává další specifický model, Kamiq v karosářské variantě GT. Druhé SUV-kupé ve škodovácké nabídce pro Čínu vychází ze studie Vision GT představené na červnovém autosalonu Šen-čenu. Na jeho designu společně pracovala stylistická oddělení SAIC Škoda v Číně a tým Škoda Design v České republice. Číňané si mohou libovat, že sériové provedení se od konceptu příliš neliší. Svým pojetím se vzdaluje fádnímu asijskému kamiqu a má mnohem blíže k výraznému evropskému vozu. Mohou za to ostřejší rysy i nově formulovaná přední část, která připomíná evropskou verzi. Výrazným a sjednocujícím prvkem je maska chladiče se svislým žebrováním orámované chromovaným pásem. Je nižší než u konceptu Vision GT a evropské verze, ale jasně dává najevo příslušnost ke škodovácké rodině. Po stranách přechází v krystalické LED přední světlomety s diodami pro denní svícení. Nejsou sice rozděleny na dva segmenty jako u evropské verze, ale díky úzkému tvaru působí podstatně dynamičtěji, než u normálního čínského kamiqu. Působivé jsou i nasávací kapsy po stranách nárazníku ohraničené chromovanými lištami ve tvaru písmene L.

Porovnání rozměrů Kamiq ČR Kamiq Čína  Kamiq GT Čína
Délka (mm) 4241 4390 4409
Šířka (mm) 1793 1781 1781
Výška (mm) 1531 1593 1606
Rozvor (mm) 2651 2610 2610
Objem kufru (l) 400 463 -

Hodně se nám zamlouvá z profilu. Vzhledem v výraznějšímu zadnímu převisu je linie karoserie vyváženější než u „useknutého“ českého kamiqu. Plynulá linie střechy se mírně svažuje dozadu, kde přechází v zadní spoiler, což posiluje sportovní vzhled. Jedinečné jsou chromované lišty, které v zadní části zakrývají celý sloupek. Nechybí ani plaketa GT na pomezí předních blatníků a dveří. Číňané mají chrom rádi, ale výrobci jím často své modely přeplácají. V případě kamiqu GT nám ale vůbec nevadí a myslíme si, že je použit vkusně a na pravém místě, což dokazují i lišty v zadním nárazníku opět tvarované do písmene L. Kamiq GT může být na přání vybaven střechou v kontrastní laku nebo panoramatickou skleněnou střechou. Paleta barev dostupných pro nové SUV kupé se navíc rozšířila o metalízu Modern Gold.

Stejně jako v případě kodiaqu GT mohou evropští zákazníci smutnit, protože tohle je moc hezké auto. A musíme dát za pravdu slovům šéfdesignéra Škody Auto Olivera Stefani: „Spolupráce mezi týmem v Mladé Boleslavi a našimi čínskými kolegy ze SAIC Škoda byla extrémně úspěšná. Díky tomu, že jsme model Kamiq GT navrhovali společně, jsme mohli přijít s vozem, který perfektně zapadá do emotivního designového jazyka naší rodiny vozů SUV a zároveň přesně splňuje požadavky mladých čínských zákazníků na moderní design.“

Dostat se dovnitř není nic jednoduchého. Na slavnostní premiéru se přijelo podívat kolem 180 místních motoristických novinářů, což ukazuje na důležitost novinky, ale také znamená, že vystavovaný zlatý model okupují na náš vkus až příliš dlouho. Ale nakonec se davem protlačíme. Uvnitř jsou rozdíly proti evropské verzi výraznější. Zásadní změnu představuje palubní deska s integrovanou obrazovkou multimediálního systému, vedle nějž našly místo svislé výdechy ventilace. U nás prodávaný Kamiq charakterizuje displej umístěný volně do prostoru. Všímáme si i jinak tvarovaných vyplně dveří nebo ovladačů klimatizace. Sedáme si za multifunkční volant, jenž je nám povědomí i z evropské produkce. Věnec taky padne dobře do ruky, ale překvapuje nás, že je jen plastový a ne kožený. Analogové přístroje zasazené do chromovaných tubusů jsou dobře čitelné a všechny ovládací prvky máme po ruce. Přístrojová deska se po celé své šíři dočkala kartáčované metalické lišty, které je před spolujezdcem zakončena logem GT sladěným s barvou vozu. Celkově můžeme říci, že je kabina povedená a podle evropských měřítek i slušně zpracovaná, byť „náš“ kamiq je o několik úrovní výš. Vrchní část například není měkčená, ale loketní opěrky naopak kryje na dotyk příjemná koženka.

Potřebnou oporu by řidiči a spolujezdci měli poskytovat sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy, na nichž je také vyšité logo GT. Hezky vypadají horizontální pruhy a speciální dekorativní prošívání, ale na náš vkus jsou až moc měkká a ani koženkové bočnice tělo příliš nepodrží.

A nyní dozadu. Jsme zvědavi, zda svažující střecha nemá vliv na velikost kabiny v této části vozu. První překvapení představují jenom dvě opěrky hlavy a dva bezpečnostní pásy, takže je zřejmé, že jde o čtyřmístný vůz. Zda to bude standardem provedení GT zatím známo není. Jinak se vzadu můžeme doslova rozvalit, protože tady se místem nešetřilo. Přestože má čínský kamiq kratší rozvor náprav než evropský, můžeme směle říci, že před koleny zde máme místa více. A problém nevidíme ani s výškou. Příplatková prosklená střecha sice ubírá nějaké centimetry, ale nad hlavou 174 cm vysokého redaktora zbývá volného prostoru dostatek.

České chalupáře by potěšil i zavazadelník. Oficiálně jeho objem neznáme, ale po otevření zadního víka se ukáže dostatečná díra, která odpovídá 461 litrům u čínského kamiqu.    

Na závěr něco k technice. Základní motorizací pro Kamiq GT je také zážehový čtařválec 1.5 MPI, ale vyladěný na výkon 79 kW a točivý moment 145 Nm a spojený výhradně se šestirychlostním automatem. Druhou možnost představuje přeplňovaná dvanáctistovka TSI s výkonem 85 kW a sedmistupňovým dvouspojkovým automatem DSG. Bližší technické údaje ani prvky standardní – zatím víme jen zadní parkovací kameře - nebo příplatkové výbavy ještě zveřejněny nebyly.

Leoš Káňa
Diskuze (8)

Doporučujeme

Avatar - Ada je zase tady
4. 11. 2019 23:06
Re: Ale ano - jde o budoucnost Škodáren
Alespoň všichni vidí, že škodovka ještě umí vyrobit hezké auto, co nevypadá jako hmyz. Tedy co má dva přední světlomety a ručkové přístroje a možná i ruční brzdu. Ještě diesel a můžeme závidět.
Avatar - mrha
4. 11. 2019 22:21
štít
Digi pristroj stit Cinani nebudou mit? Ty budíky a interier vypada jako z minuleho stojetí...
4. 11. 2019 21:22
Re: Ale ano - jde o budoucnost Škodáren
Tady vidíš prvky designu, které budou mít i nové Octávky.
Je tam jasně vidět přední maska nové Octávky.
Avatar - _Karel_
4. 11. 2019 19:05
Proč?
Fakt mi přijde dost neadekvátní věnovat tolik prostoru modelům, které se u nás neprodávají a nechystají prodávat. Byť je vyrábí domácí automobilka.