Cadillac CTS Wagon: První statické dojmy
Setkání to bylo nevšední už proto, že místo do konferenčního sálu luxusního hotelu jsme zamířili na periferii Amsterdamu, do špičkového fotografického studia, kde se právě připravovaly studiové snímky pro tiskové materiály k evropské premiéře v Paříži.
Cadillac CTS Wagon
Novinka, která vychází ze sedanu CTS, se poprvé představila letos v létě na Concours d´Elegance v Pebble Beach. K americkým dealerům značky má dorazit již na jaře roku 2009, do Evropy asi v polovině příštího roku.
Na originální a doslova vyhraněný design vozů Cadillac jsme si už už začínali zvykal, ale pak se objevily první špionážní snímky nového kombi a později i první fotografie sériového modelu, z nichž už bylo definitivně jasné, že toto nebude běžné kombi vyšší střední třídy.
Provokující poslední sloupek karoserie lze na první pohled jen těžko vysvětlovat navazujícími liniemi a už vůbec ne účelností. Musíte se k tomuto detailu chtě nechtě vracet a hledat jeho smysl a souvislosti. Jak jsme se při obhlídce dozvěděli, nejde jen o cílenou provokaci, ale také o technologický oříšek. Velký výlisek bočnice má totiž na konci třetího bočního okna zrádný postupně do ztracena mizející zlom, který není u tak velkého a komplikovaného dílu obvykle snadné vyrobit.
Wagon sdílí se sedanem oba páry bočních dveřích a první změnou je - jestliže postupujeme od přídě k zádi - rozmístění chromovaného orámování. Malé třetí boční okno na Wagonu by mohlo být u jiných automobilek stimulem k marketingovému tvarosloví na téma sportovní kombi-kupé, ale Cadillac zůstává - snad i kvůli vyhraněnosti designového stylu - u lakonického označení Wagon.
|
ROADLOOK TV Videotest: Cadillac CTS - American Way |
Celkem unikátní příležitost, kdy se potkaly dvě dosud představené sériové verze CTS, jsme využili pro vyfocení série srovnávacích snímků tříprostorového CTS a CTS Wagon.
Elementární odlišnosti vidí každý, ale na několika detailech nám John F. Howell, produktový ředitel pro globální trhy ukázal, že design CTS se i po představení sedanu vyvíjel. Záď CTS Wagon má výrazně šípovitý tvar, hrana na ose symetrie je ostrá a prochází jak výklopnými pátými dveřmi tak i zadním nárazníkem. Koncová světla mají předvídatelný tvar, ale na rozdíl od sedanu jsou už převážně červeně podbarvena. K důležitým znakům designu sedanu patří výrazný noční design vertikálních diodových světel, které kontrastují s širokým horizontálním brzdovým světlem, u sedanu tvořícím zároveň odtrhovou hranu. Podobné funkční řešení najdeme teď i u Wagonu. Detailem, který se časem dostane i na sedan, je mohutnější chromovaná lišta nad registrační značnou, ve které je vylisován ozdobný nápis Cadillac. S tím odpadá také plaketa, umístěná zatím u sedanu nad označením motorizace.
|
Cadillac CTS: První jízdní dojmy |
TEST Cadillac CTS 3,6 V6 AWD: Kdo se bojí, nesmí do lesa |
CTS Wagon má rozvor náprav 2880 mm, je dlouhý 4859 mm, široký 1842 mm a vysoký 1502 mm. Automobilka upřesnila, že základní objem zavazadlového prostoru činí jen 349 l (po hranu zadních sedadel).
Cadillac CTS Sport Wagon dorazí na trh s dvojicí pohonných jednotek. Příznivce benzinových motorů potěší vidlicový šestiválec o objemu 3,6 l s výkonem 229 kW a pro zájemce o vznětový agregát je určen turbodiesel o objemu 2,9 l s výkonem 184 kW, vyvíjený společně s italskou firnou VM Motori. Podobně jako u sedanu se i u Sport Wagonu budou zákazníci moci rozhodnout mezi pohonem zadních kol nebo všech čtyř kol, na výběr bude také mezi šestistupňovou manuální převodovkou Aisin nebo automatickou převodovkou Hydra-Matic 6L50.
Howell: V USA zatím není trh pro luxusní kombi
Během krátkého setkání jsme vyzpovídali vrcholného představitele americké luxusní značky. John F. Howell má na vizitce Director, Global Products, a tak se řeč točila hlavně kolem působení Cadillacu v Evropě.
Auto.cz: Prémiová část trhu je v Evropě okupována německými značkami, ostatní jen paběrkují. Jaké hlavní body mají fungovat ve prospěch Cadillacu při přesvědčování evropských zákazníků?
Howell: Věříme, že budeme schopni oslovit specifickou klientelu lidí, které zaujme nekonvenční přístup naší značky k designu. V posledních letech jsme jako značka prošli celkem výraznou proměnou a náš styling se stále vyvíjí. Vždyť od Escalade, který byl pro Cadillac jedním z milníků posledních deseti let, jsme se posunuli zase o kus dál. Nejvíce hran má asi CTS, ale u CTS Wagon je myslím vidět posun směrem k eleganci.
Velmi pyšní jsme na vyváženost mixu agilních jízdních vlastností a komfortu, který logicky většina zákazníků od auta jako je Cadillac očekává. Standardní modely by měly být po všech stránkách příjemným společníkem pro každodenní jízdy, kdo žádá sportovní stroje, toho myslím uspokojí modely V-series.
V neposlední řadě by pro zákazníky měla být silným argument bohatá výbava a špičkové navigační a zábavní systémy. Na řadě CTS je to myslím dobře vidět.
Auto.cz: Jakou roli má kombi CTS Wagon ve výrobním programu značky?
Howell: Řada CTS je pro nás velmi důležitá, bude tvořit jádro naší nabídky pro nejbližší období a s tímto vědomím jsme přistupovali k vývoji tohoto modelu. Po sedanu přichází Wagon a potvrzena je i výroba kupé, které příjde v příštím roce. Wagon bude doma hlavně v Evropě, kde bude tvořit asi polovinu odbytu modelové řady CTS. Víme, že to nebudou desítky tisíc vozů, ale je to i pro nás svým způsobem začátek.
V USA se v této kategorii prodávají prakticky výhradně sedany, trh velkých luxusních kombi je velmi malý. CTS Wagon bude mít za úkol přesvědčit progresivní Američany o výhodách, které z takového druhu karoserie plynou. Měl by ukázat na to, že Cadillac chce být i moderní nekonvenční značkou.
Auto.cz: Proč je v USA trh s vozy kombi tak malý?
Howell: Myslím, že to je dáno historickým vývojem, reálným využitím automobilů a odlišným životním stylem. Když někam v USA cestujete, obvykle nepotřebujete převážet mnoho objemných zavazadel. A když ano, je snazší využít druhé auto - rodinný minivan nebo SUV, které v mnoha případech na nezpevněných cestách urazí mnoho mil. To tady v Evropě asi neznáte. Karoserii kombi má mnoho lidí v USA stále spojenou s příliš užitkovým ale rozhodně ne luxusním autem.
Auto.cz: Řada CTS je tedy již téměř kompletní. Co máme čekat dál?
Howell: Druhou velmi důležitou modelovou řadou je pro nás nové SUV, které bude nepřímým nástupcem řady SRX. Očekávejte jej během příštího roku.
Auto.cz: A co nástupce řady BLS? Nebylo chybou sdílet tolik auta s ne právě špičkovým řešením od Saabu? Kdy se dočkáme nástupce?
Howell: BLS bylo relativně levné východisko z nedostatku malých modelů, které bychom mohli nabídnout v Evropě. Víme, že lidé v něm vidí Saab. K termínům příchodu nových modelů se nevyjadřujeme, ale mohu potvrdit, že nástupce BLS určitě příjde, nebude modelem sdíleným se Saabem a pravděpodobná je i klasická koncepce.
Auto.cz: Děkujeme za rozhovor.