Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Cadillac Series 62 Ghia: Kupé po Ritě Hayworth na videu od Petrolicious

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Spolupráce italských karosáren s velkými americkými automobilkami mnohdy vyústila v zajímavé vozy. Hledali byste pod úhledným kabátem kupé například konvenční techniku poválečných cadillaců?

Karosárna Ghia „oblékla“ v roce 1953 dvojici Cadillaců série 62. Dostaly moderní „šaty“ v italském stylu se čtveřicí předních světlometů, mohutnou mřížkou a pěti chromovanými žebry na každém boku. Kabina byla na tehdejší dobu bohatě prosklená. Druhý z nich koupil princ Ali Salman Aga Khan pro svou manželku, kterou byla shodou okolností tehdy velmi slavná herečka Rita Hayworth. Playboy Aly Khan byl právníkem, vojákem a žokejem, později dokonce pákistánským velvyslancem při Organizaci spojených národů. To už ale s Ritou nežili, ani takový dárek manželství nakonec nezachránil, rozvedeno bylo právě ve třiapadesátém roce. Nádherná žena, mimo jiné i tanečnice a idol mnoha mužů i u nás, měla milostných románků svého chotě dost.

Unikátní auto se světlým interiérem, dobovým rádiem, drátovými koly a bělobokými pneumatikami jí však zůstalo, později samozřejmě vystřídalo několik dalších majitelů. Pohání jej vidlicový osmiválec 5424 cm3 s výkonem 155 kW/4150 min-1 a dvěma koncovkami výfuku. 447 N.m v nejvyšších 2700 otáčkách přenáší třístupňový automat Hydra-Matic s voličem na sloupku řízení vpravo pod tříramenným volantem dozadu. Dnes je součástí stále expozice Petersen Automotive Museum, pokud byste se s ním chtěli setkat osobně, musíte vyrazit až do Los Angeles, respektive na předměstí Miracle Mile. Sbírku založil v červnu 1994 Robert Einar Petersen, vydavatel mimo jiné i motoristických časopisů, třeba magazínu Motor Trend. Konkrétní kus se mezitím dostal až do Německa, kde jej od sběratele koupil a nechal zrestaurovat do současné podoby včetně vínového laku.

Video z dílen Petrolicious nabízí krátký pětiminutový pohled, vůz představuje člověk nad míru povolaný, šéf muzea Leslie Kendall. Na obálce Road & Track z ledna 1955 je vidět, že kupé bylo modré. Později je doloženo v bílé, ale originální odstín nezná nikdo. Dochoval se mimochodem i první vyrobený exemplář ve stejné tmavě červené barvě, ale s černou palubní deskou, jinou pozlacenou maskou a koly.

Americko-italských kooperací bylo v historii opravdu hodně. Jen těch poválečných! Bohatí lidé si nechali „oblékat“ své miláčky v Evropě na zakázku, aby se odlišili od davů, Běžnou zámořskou mechaniku jim však mohl opravit kdekdo. Farina zkoušel navrhovat automobily pro Nashe, ale ke spolupráci nakonec nedošlo. A co sériové produkce? Zapomenutou kapitolou je Dual Motors a jeho kabriolety, také s karoseriemi Ghia, stejně jako koncepty od Chrysleru. De Tomaso používalo motory Ford, Iso také Chevrolety. Chrysler TC by Maserati z přelomu 80. a 90. let není v Evropě tolik známý a nejednalo se o příliš šťastný projekt. Možná si leckdo vzpomene i na úhledný Cadillac Allanté, který se karosoval znovu u Pininfariny a vznikal zhruba ve stejné době (1986-1993). Moderní ukázkou spolupráce je pak aliance Fiatu a Chrysleru.

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Avatar - romgator
21. 2. 2015 19:44
Zakázková výroba
to budou vždy klenoty, které se jen tak nevidí, je jen škoda, že kapitola slavných karosáren je asi již minulostí. V dnešní době se tyto legendy zaměřují na design pro automobilky, snaží se svůj nápad prodat, takže individualita se moc nekoná. Doba se mění a trendy taky, asi tak.