Car Of The Year 2002
Jak už jsme vás informovali v rubrice NEWS počátkem minulého týdne, anketa Car Of The Year (COTY) 2002, v níž 55 motoristických novinářů volí nejlepší automobil pro rok 2002, již zná svého vítěze, kterým je Peugeot 307. Nyní je čas seznámit vás s kompletními výsledky tohoto klání.
Do letošního, již 39. ročníku této soutěže bylo nominováno 29 automobilů. Byly to:
- Audi A4
- BMW Compact
- BMW řady 7
- Chrysler Sebring
- Chrysler Voyager
- Citroen C5
- Daihatsu YRV
- Fiat Stilo
- Fiat Doblo
- Ford Maverick/Mazda Tribute
- Honda Civic
- Honda Stream
- Hyundai Matrix
- Jaguar X-Type
- Jeep Cherokee
- Kia Magentis
- Lexus RX300
- Mercedes-Benz C Sportcoupe
- Mercedes-Benz SL500
- Mini
- Nissan X-Trail
- Peugeot 307
- Renault Avantime
- Renault Laguna
- Subaru Impreza
- Suzuki Ignis
- Suzuki Liana
- Toyota Avensis Verso
- a Volkswagen Polo
Z těchto automobilů novinářská jury vybrala šťastnou sedmičku finalistů, kteří si to rozdali o velmi ceněný titul Evropský Automobil Roku 2002. Jak jsme vás již informovali, postupujícími byly vozy:
- Citroen C5
- Honda Civic
- Fiat Stilo
- Jaguar X-Type
- Mini
- Peugeot 307
- a Renault Laguna.
K posouzení a ohodnocení jednotlivých automobilů měli porotci k dispozici 25 bodů. Výsledek ankety letos nebyl zrovna dramatický. S výjimkou těsného rozdílu mezi druhým a třetím místem byly bodové rozdíly mezi jednotlivými vozy poměrně velké, což ostatně můžete posoudit sami. Na první příčce se s 286 body umístil Peugeot 307, který překonal druhý Renault Laguna o 42 bodů. Nejtěsnějším rozdílem jediného bodu skončil třetí Fiat Stilo (243 bodů). S 213 hlasy se na čtvrté příčce zabydlel vůz Mini, následovaný pátou Hondou Civic s 174 body. Se značným odstupem 55 hlasů skončil na šesté příčce Citroen C5 a sedmičku finalistů uzavírá Jaguar X-Type, kterému jury přisoudila 96 bodů. Nyní pro větší přehlednost uvádíme ještě tabulku výsledků.
A jak zněno závěrečné hodnocení finalistů, vypracované odbornou komisí?
Peugeot 307
V nové generaci vysokých, prostorných hatchbacků rodinného zaměření, byl Peugeot 307 shledán nejvyváženějším. Líbivý vzhled připomíná menší typ 206 a je zkombinován s dobrou kvalitou zpracování. Kabina se příliš neliší od těch u kompaktních MPV a nabízí funkčnost, prostornost a praktičnost. Dobrá je i aktivní bezpečnost, a to díky ESP, dodávanému do luxusnějších variant vozu. Velké čelní sklo umožňuje dobrý výhled vpřed, , nízká hladina hluku a účinné brzdy usnadňují řízení. Nový dvoulitrový turbodiesel s filtrem pevných částic FAP je nejčistší vznětovou pohonnou jednotkou na trhu.
podrobný popis Peugeotu 307 najdete zde
Renault Laguna
Renault jde v posledních letech rychle kupředu zejména v oblasti bezpečnosti a výbavy a Laguna je v tomto směru etalonem značky. Někteří mohou posuzovat čipovou kartu jako pozlátko, kontrola tlaku v pneumatikách jím však rozhodně není. Nový Renault je také vybaven u všech verzí šesti airbagy, kontrolou trakce, ABS, brzdovým asistentem a systémem jízdní stability. Dvě karosářské varianty jsou prezentovány jako samostatné modely - hatchback a kombi.
podrobný popis Renaultu Laguna najdete zde
Fiat Stilo
V očích spotřebitelů je Fiat specialistou na malá auta, tentokrát však vytvořil kompaktní model, který se může měřit se špičkou ve své třídě. Stejně jako jeho předchůdce Bravo/Brava, je i Stilo ve tří-a pětidveřové variantě zcela jiný automobil. Pětidveřová verze je delší a vyšší a jeho kabina je lépe uzpůsobena potřebám rodiny, k čemuž přispívají i posuvná zadní sedadla. Třídveřové provedení vypadá sportovněji a mladistvě, benzinové motory nevynikají dynamikou, ale neobvykle bohatá bezpečnostní a komfortní výbava může stilu přinést obchodní úspěch.
podrobný popis Fiatu Stilo najdete zde
Mini
V ulicích evropských měst lidé spontánně propadli tomuto výrobku automobilky BMW. Že by přicházela nová éra Mini-mánie? Přestože je tento vůz mnohem větší a dražší, než jeho předchůdce z roku 1959, převal jeho tolik ceněné vlastnosti, kterými je vzhled a obratnost ve městě. Potěšení z jízdy a jízdní stabilita jsou naopak zcela současné, dobrý výkon poskytuje zejména verze Cooper s novým motorem 1,6 l.
podrobný popis MINI najdete zde
Honda Civic
Modelová řada Civic je komplexem dobře odlišených verzí. Nejoriginálnější karoserie je ta u pětidveřového hatchbacku, která vypadá jako kompaktní MPV. Sportovnější třídveřové provedení se vyrábí taktéž ve Velké Británii a má také výše umístěnou řadicí páku. Jeho sportovnější pojetí vrcholí ostrou verzí Type R s výkonem 147 kW. Řadové motory 1,4 l, 1,6 l a 1,7 l (pro kupé) budou brzy doplněny o turbodiesel od Isuzu s objemem 1,7 l a výkonem 74 kW. Tato jednotka bude klíčová zejména na jihoevropských trzích.
Citroen C5
Model C5 započal nové číselné označování u mateřské značky. Nová platforma nese dvě karoserie - pětidveřový hatchback a kombi. Vůz nahrazuje v nabídce model Xantia. Specialitou vozu je pérování Hydractive III s možností nastavení světlé výšky. Nové turbodiesely 2.0 a 2.2 HDI s filtrem pevných částic jsou úsporné, výkonné. Benzinový šestiválec poskytuje klidnou sílu.
Jaguar X-Type
Pokud nebudete chtít, nikdy v něm neuvidíte Mondeo, přestože s ním má X-Type společného více, než se zdá. Tohle auto má svou vlastní osobnost, vidlicové šestiválce spolu s pohonem 4x4 poskytují dobrou aktivní bezpečnost a dynamiku. Nejmenší Jaguar nabízí lepší výkon, jízdní vlastnosti a zavazadlový prostor než jeho větší sourozenec, a stejně tak je tomu i s výbavou. X-Type je pochopitelně také klasickým a nezaměnitelným Jaguarem, tak jak si to jeho zákazníci žádají.
podrobný popis najdete zde
Že vám přijde písemné vyjádření o finalistech, s výjimkou Peugeotu 307 a s výhradami též Laguny, spíše jako charakteristika, než jako verdikt? Z toho si nic nedělejte, nám také. Podle našeho názoru informace uvedené u zbývajících šesti vozů neukazují na to, proč se umístily na svých pozicích, neznáme žádné shledané klady a zápory, tím méně již přímá srovnání, zejména pokud jde o trojici reprezentantů nižší střední třídy.
Tak nejvýznamnější anketa Evropského kontinentu má svého vítěze, my jsme však již nyní zvědavi na výsledky ankety o české Auto Roku 2002, o němž rozhodují vybraní motorističtí novináři, včetně zástupce naší redakce. Dočká se Peugeot 307 triumfu i u nás?
Pořadí | Automobil | Počet bodů | Rozdíl oprotivýše umístěnému |
1. | Peugeot 307 | 286 | - |
2. | Renault Laguna | 244 | -42 |
3. | Fiat Stilo | 243 | -1 |
4. | Mini | 213 | -30 |
5. | Honda Civic | 174 | -39 |
6. | Citroen C5 | 119 | -55 |
7. | Jaguar X-Type | 96 | -23 |