Carlos Ghosn zná recept na zvýšení poptávky po nových autech: Šrotovné!
Evropský trh nových osobních aut klesá už šestý rok po sobě, v lednu skončil na nejnižších číslech od roku 1990. Ekonomika samotné eurozóny se letos také propadne, nezaměstnanost v sedmnáctce zemí EU, které mají společnou měnu, vzrůstá, firmy i obyvatelé šetří, nehledě ke škrtům samotných vlád. Celkový hrubý domácí produkt klesne letos dle předpovědí Evropské komise z 22. února o 0,3 %, leště loni v listopadu přitom předpovídala pouze -0,1 %. Číslo se tak ještě může pochopitelně změnit.
Carlos Ghosn upřednostňuje státní podněty k oživení poptávky po nových autech na starém kontinentu, což znamená opětovné zavedení šrotovného. Momentálně funguje jen ve Španělsku, neboť tamní trh se propadl v úvodu roku až za Belgii, přičemž země na Pyrenejském poloostrově má zhruba čtyřikrát více obyvatel! Lidé však mají jiné starosti než kupovat čtyřkolé miláčky. Úsporná opatření, které zavedly některé vlády, zákazníky do showroomů dosud nepřivedly. Aby ne, když například Italové a zmínění Španělé se stěhují za prací do zahraničí (včetně České republiky), protože ji doma nemohou najít. Ale ani ti nemají rozhodně myšlenky na to kupovat si nový automobil. Italský Fiat a francouzský Renault budou mít podle předpovědí letos ještě větší ztráty než samotný evropský trh, protože právě v těchto zemích měly dosud největší odbyt.
„Nemá smysl se zde bavit o tom, že se dostaneme do bodu, kdy bude potřeba změnit hospodářskou politiku tak, aby Evropu nastartovala. Nečekám to však ve střednědobém horizontu, tedy v průběhu příštích tří let, rýpl si do vládních škrtů Ghosn na tiskové konferenci v portugalském Cascais. Generální ředitel Fiatu Sergio Marchionne, který v současnosti předsedá sdružení evropských výrobců automobilů ACEA, vyjádřil své znepokojení v tomto ohledu už na autosalonu v Ženevě. „Dopad úsporných opatření je na italské spotřebitele katastrofální.“ Přidal se i šéf VW Martin Winterkorn, který vyjádřil obavy z vysoké nezaměstnanosti mladých lidí v Evropě.
Šrotovné podporuje kromě Ghosna také francouzský ministr průmyslu Arnaud Montebourg. Ten dle serveru Automotive News Europe uvedl už 3. března, že dává přednost oživení automobilového trhu právě tímto způsobem. Podle něj je třeba tlačit kupce do toho, aby si stavěli do garáží úsporné vozy. Do jisté míry tato situace zafungovala například v Dánsku, kde tabulkám nových registrací vládnou miniauta. Montebourg chce smést ze stolu návrh na zvýšení daní na naftu. Řekl však také, že není pravděpodobné, aby francouzská vláda dospěla ještě letos k nějakému rozhodnutí.
Šrotovné není rozhodně řešením pro všechny automobilky. Již v minulosti se ukázalo, že jakmile vládní pobídky ke koupi nových aut skončily, odbyt se propadl ještě více. Česká republika se nikdy této akce nezúčastnila, Slovensko ano. Celá záležitost se zdá být začarovaným kruhem a některý z velkých výrobců jí s největší pravděpodobností nepřežije. Bude to Opel, nebo kupříkladu PSA? Dlouholeté tradice jsou jedna věc, současná ekonomická situace bohužel druhá...