Evropský trh v roce 2012: Propad o 8 %, Nissan Qashqai v top ten
V Evropě se během loňského roku prodalo 12.573.842 nových automobilů, což je o 7,9 procenta méně než v roce 2011. To odpovídá více než milionu aut. Vyplývá to ze statistik analytické společnosti JATO Dynamics.
Nejžádanějším vozem v Evropě byl i loni Volkswagen Golf, 431.742 prodaných exemplářů však znamená meziroční propad o 11,1 %. Je to také nejhorší výsledek Golfu od roku 2006. Za pokles prodeje vozu může i jeho loňská mezigenerační výměna.
Golf každopádně zaznamenal druhou nejmenší meziroční ztrátu z vozů v první desítce. Proti 2011 si méně pohoršil jenom Nissan Qashqai. Loni se v Evropě prodalo 207.885 exemplářů tohoto japonského crossoveru, což je pouze o 0,3 procenta méně než v roce 2011. Ve Velké Británii vyráběný Qashqai byl loni mimochodem jediný vůz japonské značky v top ten nejprodávanějších aut na starém kontinentu.
Do nejlepší desítky se probojoval jediný vůz střední třídy – tak jako předloni desátý Volkswagen Passat.
Evropský trh v roce 2012 – registrace nových aut podle modelů | ||||
Poř. | Model | 2012 [ks] | 2011 [ks] | Rozdíl [%] |
1. | Volkswagen Golf | 431.742 | 485.824 | -11% |
2. | Ford Fiesta | 306.405 | 350.850 | -13% |
3. | Volkswagen Polo | 287.828 | 358.726 | -20% |
4. | Opel Corsa | 265.297 | 316.254 | -16% |
5. | Renault Clio | 244.280 | 295.627 | -17% |
6. | Ford Focus | 241.862 | 283.702 | -15% |
7. | Opel Astra | 232.645 | 291.218 | -20% |
8. | Nissan Qashqai | 207.885 | 208.431 | -0,3% |
9. | Renault Megane | 199.167 | 239.329 | -17% |
10. | Volkswagen Passat | 195.617 | 235.852 | -17% |
Značkám v roce 2012 dominoval Volkswagen s 1.613.913 prodanými vozy. Jedná se však o 4,4% pokles proti předchozímu roku. Z top ten rostly prodeje pouze dvěma prémiovým značkám – šestému Audi (+3,4 %) a devátému Mercedes-Benzu (+0,6 %).
Špatně si nevedl ani třetí člen německé trojky – BMW, jehož prodeje meziročně poklesly o zanedbatelnou 0,1 %.
Evropský trh v roce 2012– registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Model | 2012 [ks] | 2011 [ks] | Rozdíl [%] |
1. | Volkswagen | 1.613.913 | 1.687.846 | -4% |
2. | Ford | 953.174 | 1.095.609 | -13% |
3. | Opel/Vauxhall | 838.206 | 993.877 | -16% |
4. | Renault | 816.933 | 1.048.648 | -22% |
5. | Peugeot | 795.839 | 913.661 | -13% |
6. | Audi | 705.739 | 682.728 | 3% |
7. | Citroën | 674.688 | 773.472 | -13% |
8. | BMW | 641.378 | 641.964 | -0,1% |
9. | Mercedes | 598.301 | 594.479 | 1% |
10. | Fiat | 582.995 | 687.125 | -15% |
- | CELKEM | 12.573.842 | 13.650.068 | -8% |
I přes špatnou ekonomickou situaci v Evropě mají zákazníci podle vyjádření JATO stále zájem o nové automobily. Evropští klienti hledají především inovaci a dobrý poměr cena:výkon.
Co se týče největších pěti evropských trhů, pouze Velká Británie zaznamenala meziroční nárůst prodejů, a to 5,3 procenta. Anglie tak byla loni po Německu druhým největším trhem na starém kontinentu.
Největší procentuální propad prodeje proti roku 2011 zaznamenaly státy těžce bojující s ekonomickými problémy – Řecko a Portugalsko. V prvním jmenovaném klesly prodeje proti roku 2011 o 40,2 %, v druhém pak o 34,3 %.
Analytická společnost JATO Dynamics do statistik započítává prodejní výsledky z 30 evropských zemí. Z Evropské unie mezi nimi není Bulharsko a Malta, naopak ze států mimo ni jsou zařazena data ze Švýcarska, Norska, Islandu, Chorvatska a Srbska.