Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Carsharing v Česku: Auto (skoro) kdy a kde chci

Jakub Kolár
Diskuze (12)
Z Prahy by se postupně do větších českých měst měla rozrůst nová služba – „pouliční“ půjčovna Car4Way. Už funguje a jezdit se s ní dá velmi levně.

Princip carsharingu, tedy sdílení automobilů, je prostý. Operátor služby rozmístí v dané lokalitě své lehce upravené vozy a zákazníci si je půjčují v podstatě libovolně. Více méně kde chtějí, kdy chtějí a na jak dlouho uznají za vhodné. Jedinou jejich povinností je zaregistrovat se do systému a uhradit předepsané platby.

V Česku se největší síť jmenuje Car4Way, v hlavním městě nyní provozuje 50 vozů s tím, že do konce roku jejich počet ztrojnásobí a ještě přidá další padesátku v Hradci Králové a Pardubicích. Ryze česká firma sází na vozy Škoda, nyní má v portfoliu modely Rapid a Citigo uzpůsobené tak, aby šly odemykat a zamykat také klientskou kartou, jež se přikládá k čidlu za čelním sklem. Pro startování a zamykání v rámci běžného užívání se ale už používá klasický klíček, který zákazník najde v kabině.

Platba se odvíjí od délky užívání v hodinách (Citigo 49 Kč/h, respektive 499 Kč/24 h, Rapid 99 Kč/h, resp. 999 Kč/24 h) a najetých kilometrů (4,90 Kč/km), i když v kalkulacích existuje řada úlev a bonusů.

Palivo klient neplatí – když už je systémem vyzván, aby doplnil poloprázdnou nádrž, využije zdarma kartu CCS, jež je na palubě. Za odměnu pak může daný vůz užívat ještě o 30 minut déle, než plánoval. Jinak se nestará o nic: dálniční známku, servis, pojištění – všechno je zařízeno.

Drobné nedostatky se přesto najdou. K registraci, jež stojí 2000 korun, se musíte dostavit osobně nebo poslat smlouvu s ověřeným podpisem a kopiemi dokladů. Auta jsou zatím nabízena jenom v určitých lokalitách, kam se musí také vrátit.

Platby se řeší přes faktury zasílané jednou týdně, do zahraničí lze s vozem vyjet jen na speciální povolení (karta CCS tam nefunguje). Na druhou stranu rezervace vozu pomocí počítače, tabletu či mobilu nezabere více než minutu a díky webovému rozhraní má klient perfektní přehled o užívání svého vozu a platbách.

Projekt je to každopádně životaschopný, ostatně podobně řešené carsharingy úspěšně běží ve zhruba čtyřech stovkách měst po celé zeměkouli.

Jakub Kolár
Diskuze (12)
26. 2. 2015 20:20
Re: Benzin
Mne spis prijde trochu neobratne to tankovani. Pokud nemam po trase benzinku a platim 5 korun za km, tak nekam zajizdet tankovat by se mi teda nechtelo.
Avatar - PigNick
26. 2. 2015 19:10
Benzin
Mozna me neco unika ale co lidem brani natankovat si tou kartou benzin treba do svyho auta?
26. 2. 2015 17:12
Re: par dotazu
Osobně jsem měl schůzku s člověkem co tu před cca rokem rozjížděl carsharing společnost, ale nakonec nevím jestli to dotáhl do konce...on to měl posunuté ještě o kousek dál, konkrétně si auto můžeš vyzvednou kdekoli to auto stojí, protože ho "vrátíš" tam kam se odvezeš...prostě ho někde necháš stát a buď si ho odtamtud půjčí další zájemce a nebo si ho ta firma převeze na stanoviště (podle toho, kde ty ho necháš stát - jestli je to frekventované místo).
K tvému dotazu, auto zamykáš a odemykáš klíčkem...konkrétně zde ani Rapid ani Citigo nemá bezklíček, takže úplně v poho necháš klíč vevnitř a k zamčení použiješ kartu.
V tomto konkrétním případě to chápu tak, že ti auto nikdo nevyfoukne, protože ty ho musíš vrátit na konkrétní místo, takže pokud někde zastavíš na schůzku, máš auto po celou dobu půjčené a platíš za něj...

Upřímně si myslím, že tohle je produkt hlavně pro větší firmy, které pro své obchoďáky pohybující se po Praze nepotřebují vlastnit auta, ale když jede OZ přes půl Prahy na schůzku tak si může zacarsharovat :-) Ostatně ty stanoviště se staví u velkých komerčních center apod.
26. 2. 2015 16:14
par dotazu
jak auto zamknu a zaroven necham klicek uvnitr? da se tedy auto zamknout i kartou, tak jako se ji da odemknout?

a jak je to kdys nekam jedu, tam potrebuju neco vyridit a tedy od auta odejsu, a pak potrebuju jet dal, muzu si auto zajistit tak aby me ho mezitim nesebral dalsi klient?
26. 2. 2015 15:39
no
a keby to bol na elektromobily tak by to bolo super (minimálne v mestách)