Carsharing v Česku: Auto (skoro) kdy a kde chci
Princip carsharingu, tedy sdílení automobilů, je prostý. Operátor služby rozmístí v dané lokalitě své lehce upravené vozy a zákazníci si je půjčují v podstatě libovolně. Více méně kde chtějí, kdy chtějí a na jak dlouho uznají za vhodné. Jedinou jejich povinností je zaregistrovat se do systému a uhradit předepsané platby.
V Česku se největší síť jmenuje Car4Way, v hlavním městě nyní provozuje 50 vozů s tím, že do konce roku jejich počet ztrojnásobí a ještě přidá další padesátku v Hradci Králové a Pardubicích. Ryze česká firma sází na vozy Škoda, nyní má v portfoliu modely Rapid a Citigo uzpůsobené tak, aby šly odemykat a zamykat také klientskou kartou, jež se přikládá k čidlu za čelním sklem. Pro startování a zamykání v rámci běžného užívání se ale už používá klasický klíček, který zákazník najde v kabině.
Platba se odvíjí od délky užívání v hodinách (Citigo 49 Kč/h, respektive 499 Kč/24 h, Rapid 99 Kč/h, resp. 999 Kč/24 h) a najetých kilometrů (4,90 Kč/km), i když v kalkulacích existuje řada úlev a bonusů.
Palivo klient neplatí – když už je systémem vyzván, aby doplnil poloprázdnou nádrž, využije zdarma kartu CCS, jež je na palubě. Za odměnu pak může daný vůz užívat ještě o 30 minut déle, než plánoval. Jinak se nestará o nic: dálniční známku, servis, pojištění – všechno je zařízeno.
Drobné nedostatky se přesto najdou. K registraci, jež stojí 2000 korun, se musíte dostavit osobně nebo poslat smlouvu s ověřeným podpisem a kopiemi dokladů. Auta jsou zatím nabízena jenom v určitých lokalitách, kam se musí také vrátit.
Platby se řeší přes faktury zasílané jednou týdně, do zahraničí lze s vozem vyjet jen na speciální povolení (karta CCS tam nefunguje). Na druhou stranu rezervace vozu pomocí počítače, tabletu či mobilu nezabere více než minutu a díky webovému rozhraní má klient perfektní přehled o užívání svého vozu a platbách.
Projekt je to každopádně životaschopný, ostatně podobně řešené carsharingy úspěšně běží ve zhruba čtyřech stovkách měst po celé zeměkouli.