Cebia zprovoznila on-line prověřování ojetých aut na internetu
Po zadání identifikačního čísla VIN automobilu systém Autotracer na adrese www.autotracer.cz nebo www.zkontrolujsiauto.cz uživateli zobrazí informace o měsíci a roku výroby vozidla, umístění identifikátorů vozu, technická data, zda je auto vedeno jako odcizené, či zda není v majetku některé z leasingových firem. Vedle toho zobrazí historii stavu počtu ujetých kilometrů podle servisních kontrol. Kupon na prověření jednoho vozidla stojí 499 korun.
Podle zkušeností z dosavadního zkušebního provozu systém dokázal určit rok výroby v 97 procentech případů a u 79 procent aut zobrazil historii stavu tachometru. V průměru přitom poskytl pět historických údajů stavu počítadla km na jedno vozidlo.
"Z úprav tachometrů se stal národní sport, ve kterém zatím nový majitel vozidla vždycky prohrával. O tom, že na našich silnicích jezdí mnoho vozidel, kde skutečně najeté kilometry jsou podstatně odlišné od ukazatele tachometru, ví dnes už snad každý," uvedl ředitel Cebie Martin Pajer. Zfalšované hodnoty přitom podle něj nejsou pouze ekonomickým problémem ve vztahu prodávajícího a kupujícího, ale i problémem technického stavu vozu.
Autotracer disponuje více než 100 miliony záznamů, z toho asi 70 procent pochází ze zdrojů z ČR. Cebia v současnosti jedná o získání přístupu do servisních záznamů jednotlivých automobilek v Evropě. Zhruba v srpnu by měla disponovat servisními daty značek koncernu VW, do konce roku pak přibude většina ostatních velkých výrobců.
Před dvěma měsíci začala Cebia na základě dat z Autotraceru nabízet osvědčení o původu a historii vozidla. To je určeno zejména autobazarům při prodeji ojetých aut. V současnosti jej využívá například Auto Esa a spolupráci zvažuje i AAA Auto, které využívá jiné produkty Cebie. Podle ředitele komunikace Vladana Crhy je ale pro AAA prvořadým cílem změna zákona tak, který kvalifikoval úpravy tachometrů a podobné praktiky jako trestný čin.
Podle údajů Cebie má kolem dvou pětin z půl milionu v tuzemsku nově registrovaných nebo přeprodávaných ojetin ročně stočený počet ujetých kilometrů na tachometru. Kvůli udávanému nižšímu počtu ujetých kilometrů motoristé zaplatili odhadem o šest miliard korun více.
"V autobazarech nelze dnes téměř nalézt osobní vozidlo s více než 100.000 km na tachometru a přitom stářím a průměrně najetými km by uvedenou hodnotu překračovala pravděpodobně většina z nich," dodal Pajer. Od Autotraceru si Cebia slibuje zvýšení kvality prodávaných ojetin a nevyhnutelný konec nepoctivých autobazarů.