Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Celníci při vymáhání nezaplacených pokut přitvrdili. A pořádně!

Petr Barták
Diskuze (8)

Od letošního ledna existuje další páka na řidiče, kteří byli přichyceni při přestupku a pokuty za něj neuhradili. Pokud totiž dlužíte, mohou vám na cestě znehybnit vozidlo nejen policie a městští strážníci, ale i celníci. Jak to probíhá?

Je lezavé únorové dopoledne a na odpočívce Osice na 81. kilometru D11 ve směru na Hradec Králové zastavujeme vedle octavie a transporteru v bílo-modré kamufláži Celní správy. Už od rána tu monitoringem projíždějících vozidel zjišťují, zda mají uhrazen poplatek za užívání dálnice, nebo jejich majitel či provozovatel nedluží za nezaplacenou pokutu za dopravní přestupky. Jak na to přijdou?

Dva způsoby

V okolí Osic se v obou pásech dálnice pohybují vozy celníků, na jejichž palubní desce je umístěna kamera snímající registrační značky vozidel. Jak nám vysvětluje Josef Hataš, koordinátor mobilního dohledu Celního úřadu pro Královéhradecký kraj, kamera ve voze může značky snímat buď staticky, tedy když stojí například u krajnice či na výjezdu z parkoviště, nebo při jízdě.

Dalším zdrojem dat jsou pak někdejší mýtné brány, které značky vozidel rovněž sledují. Z nich informace putují do tabletu celníka, který pak na dotyčný vůz upozorní hlídku přímo na dálnici. Ta jej následně navede na nejbližší bezpečné místo, kde se dál celá záležitost řeší.

„Na tabletu nám přistávají registrační údaje projíždějících aut. Když má značka zelené pozadí, je vše v pořádku, naopak červená značí, že na vozidle něco vázne,“ vysvětluje Radek Svoboda, vedoucí oddělení metodiky dohledových činností Generálního ředitelství cel. Ukazuje nám vše konkrétně v útrobách bílo-modrého transporteru – „pojízdné celní kanceláře“.

„Existenci nedoplatků zjišťujeme v aplikaci CEPAN, tedy v Centrální evidenci přeplatků a nedoplatků,“ doplňuje celník. Nedoplatky odhalují dvěma způsoby: dluh provozovatele načtením registrační tabulky, dluh řidiče načtením kódu z dokladu totožnosti.

Svět motorů 09/2022 Svět motorů 09/2022

Radši zaplatí

Na odstavnou plochu právě následuje hlídku z dálnice černá octavia se slovenskými tabulkami. Po úředních formalitách probíhá kontrola zavazadlového prostoru a informace, proč byl vůz zastaven. „Neměl uhrazen časový poplatek,“ tvrdí Svoboda s tím, že řidič hned na místě pokutu 2000 korun zaplatil v hotovosti. Hradí se výhradně v českých korunách, jiná možnost ani není. Pokud by ale cizinec neměl naši měnu v hotovosti, hradí pokutu přes platební terminál.

Jen co černá octavia zmizela z parkoviště, už další celní vůz navádí shodou okolností jinou černou oktávku, tentokrát s tabulkami Královéhradeckého kraje. V tomto případě jde o nezaplacenou starší pokutu za opakované používání telefonu za jízdy. I tady jde všechno hladce, řidič sankci nijak nerozporuje a platí, tentokrát přes přenosný platební terminál. „Nijak bych si nepomohl, a ještě bych se dohadováním zdržel,“ zavrčí jen zpoza volantu postarší muž, než odjede.

Tuhle praxi potvrzují i statistiky celníků. Jak vypočítává mluvčí královéhradeckých celníků Jitka Fajstavrová, od počátku ledna celníci po celém Česku takhle zastavili už 1360 aut – v převážné většině to byla vozidla registrovaná v cizině, zhruba třetinu pak tvořili domácí řidiči. A dlužné poplatky uhradili na místě prakticky všichni.

Strašák

Kdyby totiž šofér neměl peníze nebo odmítal dlužnou částku zaplatit, přičemž v druhém případě typicky jde o řidiče dodávek z východních zemí EU, celní správa nově používá silnější páky. „Buď můžeme odebrat registrační tabulky, nebo vozidlu nasadit botičku,“ popisuje jen necelé dva měsíce starou, ale výrazně obávanou pravomoc Svoboda. Zda si celník vybere sundání tabulek, nebo nasazení botičky, je přitom na jeho uvážení. „Od ledna jsme znehybnili osmnáct vozidel, z toho sedmnácti sundali značky a v jednom případě nasadili botičku,“ doplňuje Fajstavrová.

V čem je rozdíl? Vůz bez tabulek si může majitel vozidla naložit na podvalník a odvézt. Dvojici značek si pak lze samozřejmě po zaplacení vyzvednout na celním úřadě, který je odebral. „A auto tak mít v bezpečí třeba na dvoře firmy. Ovšem vůz s botičkou musí zůstat na místě do zaplacení pokuty,“ uvádí celník. Tu lze uhradit na místě, jak již bylo popsáno. Nebo se může například majitel firemního vozu dostavit na přepážku celního úřadu a tam vše vyřídit, zatímco řidič čeká u odstaveného vozu. Když pak přijde majitel a ukáže doklad o zaplacení, celníci botičku sundají.

Do vyřešení každopádně autem nikam po vlastní ose neodjedete – to zejména u firemních vozidel znamená zbytečné ztráty času, kdy mohla vydělávat.

Kde zjistit případný dluh?

Ověřit si, že sami nedlužíte, můžete u místně příslušného celního úřadu nebo na cPortálu Celní správy.

Za co hrozí botička nebo odebrání značek od 1. 1. 2022

  • Nezaplacené pokuty za překročení nejvyšší dovolené rychlosti, jízda na červenou, nesprávné parkování, telefonování za jízdy, předjíždění vozidla tam, kde je to zakázáno, nedání přednosti, porušení omezení jízdy některých vozidel – podle zákona o silničním provozu
  • Dlužené finanční postihy za užití zpoplatněné komunikace bez uhrazení mýtného nebo časového poplatku, řízení přetíženého vozidla – podle zákona o pozemních komunikacích
  • Sankce za nevedení záznamů o době řízení, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku, předložení neplatného dokladu, přestupky spojené s přepravou nebezpečných látek – podle zákona o silniční dopravě
Odebrané tabulky a nasazené botičky
Kraj Zadržené tabulky Botičky
Praha 10 0
Jihomoravský 0 1
Královéhradecký 1 0
Liberecký 1 0
Moravskoslezský 1 0
Olomoucký 1 0
Pardubický 1 0
Zlínský 2 0
Celkem 17 1

Znehybnit nelze!

Bát se, že by jim při nedoplatcích sundali značky nebo nasadili botičku, se nemusí řidiči vybrané skupiny vozidel. Jedná se auta integrovaného záchranného systému, ozbrojených sil, bezpečnostních sborů, hasičů, zpravodajských služeb, Horské služby, obecní policie nebo osob požívajících výsad a imunit podle jiného právního předpisu nebo mezinárodní smlouvy. Tedy například poslanců nebo diplomatů.

Víte, že …

… od 1. 1. 2022 bylo zjištěno celkem 1360 případů nedoplatků v celkové výši 2.362.447 korun?

… 510 případů se týkalo řidičů z ČR, 850 šoférů z ostatních zemí?

… v roce 2021 odhalili celníci celkem 6027 případů a vybrali 11.958.000 Kč?

Petr Barták
Diskuze (8)

Doporučujeme

7. 3. 2022 11:37
Re: Ještě předloni
Z Čiech k nám na SK už pár rokov naspäť chodili pokuty, napr za prekročenie rýchlosti..
Avatar - beibej
7. 3. 2022 10:21
Re: vozidla?
A kdo krade ten VRAŽDÍ!
Avatar - Dinar
7. 3. 2022 09:23
Ještě předloni
jsem četl, že ČR stále nemá plně funkční systém ukládání (o vymáhání tím pádem ani nemluvě) pokut cizincům za dopravní přestupky. Myslím tím posílání pokut do jejich zemí za přestupky v ČR, typicky z kamerového systému. Teď tu čtu o znehybňování dodávek ze zemí EU, mám to chápat tak, že systém už funguje? Máte k tomu někdo nějaké info?
Avatar - kari.laz
7. 3. 2022 08:42
Re: vozidla?
Pokus se místo "tušení" raději trochu myslet. Uleví se tobě i tvému okolí
6. 3. 2022 22:04
Preplatky
Mna by zaujimalo, ci ked zistia preplatok, tak ta tiez zastavia a pri salutovani ti ho v hotovosti vyplatia. Necita sa to dobre, ale ty dodavkari, co jazdia jak magori si nic ine nezasluzia…