Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Červen 2014 na Veterán.auto.cz: Auta z Le Mans i Velkých cen

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
V červnu 2014 jsme se na stránkách serveru Veterán.auto.cz podívali do historie závodních vozů z různých kategorií a neopomněli ani britskou a americkou sériovou produkci.

Indie byla až do roku 1947 britskou kolonií. Není tedy divu, že i u počátku výroby automobilů v této asijské zemi stáli Britové. Společnost Hindustan Motors začínala s licenčními Morrisy už v roce 1942. Ambassador, dvojče modelu Oxford III. série, přišel o patnáct let později. Svého staršího anglického sourozence přežil přesně o 55 roků, výroba byla ukončena až letos v květnu. Možná na neurčito, spíše však definitivně. Za skoro šest dekád se změnil zvenčí jen pramálo, revolucí prošel akorát interiér. Motory od BMC postupně nahradily japonské čtyřválce Isuzu. Legendární „Amby“ se stal oblíbencem vlády i taxikářů. Nikdy však nevynikal kvalitou, která byla doslova katastrofální.

Víte, jak dlouho čeká Ferrari na absolutní vítězství v Le Mans? Padesát let! Posledním vozem, kterému se to podařilo, byl sportovní prototyp 250 LM. Možná se ho dočká v blízké budoucnosti, spekulativní počítačové snímky a kresby údajně chystaného prototypu třídy LMP1 už internetem proběhly. Indianapolis třeba vzpínající se koník nezvítězil nikdy, byť tam v 50. letech minulého věku tyto vozy startovaly. To Mercedes, ať už bez Benzu, nebo i po sloučení obou konkurenčních automobilek vyhrával na všech frontách. A v současnosti dominuje formuli 1. Závody Grand Prix opanoval ale už v roce 1934, tato sezóna byla počátkem nadvlády stříbrných šípů. Prvním typem, který tuto (nacistickou propagandou dost zneužívanou) slavnou éru započal, byl W25.

Mladoboleslavská Škoda se musela za bývalého režimu spokojit s účastí jen na domácích podnicích a spřátelených zemích. Kupé 180 a 200 RS postrádala mezinárodní homologaci, ale posloužila jako vývojové laboratoře. A přinesla písmena RS, která u nich byla použita vůbec poprvé. Sága pokračovala slavnou stotřicítkou, která byla také odvozena z kupé 110 R. Ta už dobývala vavříny i na mezinárodním poli, i když se zrodilo jen 38 originálů a nikoli celý tisíc, jak vyžadovala tehdejší pravidla FIA... 130 RS uspěla v náročných soutěžích typu Rallye Monte Carlo či řecké Acropolis. Korunou pak byl titul značkového mistra Evropy v cestovních vozech. V roce 2000 se okřídlený šíp k písmenům RS vrátil, ale už v sériové produkci.

Lincoln Continental vznikal v mnoha generacích a byl i vozem amerických prezidentů. Jeden z nich, John F. Kennedy, v něm nalezl dokonce smrt. Od té doby se jeho nástupci vozí v limuzínách a kabriolety jsou jim zapovězeny. Lincolny z koncernu Ford však v Bílém domě nahradily Cadillacy. Také Pontiac patřil do koncernu GM a před padesáti lety uvedl na trh první muscle car GTO s vidlicovými osmiválci. Následovaly jej další generace, ta první je ale nejklasičtější a proto jsme se věnovali právě jí. Navíc slaví kulaté padesátiny. Samostatným modelem se však stala až v roce 1966, kdy vypadl původní název Tempest Le Mans a zůstala pouze ona zkratka. Na rozdíl od Lincolnu Pontiac nepřežil poslední bankrot konkurenčního General Motors a dnes je tato značka již čtyři roky opravdovou historií.

Hindustan Ambassador (1957-2014): Britský velvyslanec v Indii

Hindustan Ambassador odešel na zasloužený odpočinek. Vyráběl se sedmapadesát let a v domovské Indii je kultem. Do výslužby jej poslala nízká poptávka, ale i kvalita výroby. Hindustan Ambassador (velvyslanec) byl licenční verzí britského Morrisu Oxford třetí série a poprvé se ukázal v roce 1957. Automobilka Hindustan Motors ale v té době existovala už patnáct let. Založil ji B. M. Birla, jeden člen věhlasné rodiny...

Celý článek: Hindustan Ambassador (1957-2014): Britský velvyslanec v Indii

ferrari lincoln mercedesbenz skoda formule1 wrc luxusni sportovni ferrari lincoln mercedesbenz skoda formule1 wrc luxusni sportovni

Ferrari 250 LM (1964-66): poslední vítězství v Le Mans

Před padesáti lety začala kusová výroba závodního kupé Ferrari 250 LM, poháněného vzadu umístěným motorem V12. Jeho vítězství v Le Mans bylo pro Ferrari poslední. První polovina šedesátých let minulého století byla pro Ferrari časem bohatých žní na závodních okruzích. Připomeňme si například souvislou řadu vítězství ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans: 1960 – první a druhé místo, 1961, 1962 a 1964 – první tři...

Celý článek: Ferrari 250 LM (1964-66): poslední vítězství v Le Mans

ferrari lincoln mercedesbenz skoda formule1 wrc luxusni sportovni ferrari lincoln mercedesbenz skoda formule1 wrc luxusni sportovni

Lincoln Continental (1961–69): čtvrtá osudová

Stylovou karoserii čtvrté generace Lincolnu Continental navrhl Elwood Engel. V prodloužené verzi tohoto modelu našel smrt prezident Kennedy. Typové jméno Continental se u amerických automobilů Lincoln objevilo poprvé už na konci třicátých let minulého století. Tehdy se syn Henryho Forda Edsel společně s designerem Bobem Gregorie pustili do návrhu luxusního kabrioletu v evropském, tedy “kontinentálním” stylu. Vyšli...

Celý článek: Lincoln Continental (1961–69): čtvrtá osudová

ferrari lincoln mercedesbenz skoda formule1 wrc luxusni sportovni ferrari lincoln mercedesbenz skoda formule1 wrc luxusni sportovni

Mercedes-Benz W25: Stříbrné šípy slaví 80 let

V roce 1934 započala slavná éra závodů Grand Prix, které dominovaly až na výjimky německé vozy Mercedes-Benz a Auto Union. Právě trojcípá hvězda si ono kulaté výročí připomíná. Německé monoposty (Auto Uniony měly motory před zadní nápravou) scénu Velkých cen ovládaly až do vypuknutí druhé světové války. Staly se sice nástrojem nacistické propagandy a hlavně trumfem v rukávu pro Adolfa...

Celý článek: Mercedes-Benz W25: Stříbrné šípy slaví 80 let

ferrari lincoln mercedesbenz skoda formule1 wrc luxusni sportovni ferrari lincoln mercedesbenz skoda formule1 wrc luxusni sportovni

Pontiac GTO - svatokrádež

Před padesáti lety debutoval jeden z nejvíce prodávaných amerických muscle cars Pontiac GTO, poháněný výkonnými motory V8. Počátkem roku 1963 se vedení koncernu General Motors rozhodlo zakázat svým divizím další angažovanost na automobilových závodech. V té době se Pontiac zaměřoval na sportovně laděné, výkonné modely a úspěchy na závodech byly jejich účinnou propagací. Když musel být zrušen projekt...

Celý článek: Pontiac GTO - svatokrádež

ferrari lincoln mercedesbenz skoda formule1 wrc luxusni sportovni ferrari lincoln mercedesbenz skoda formule1 wrc luxusni sportovni

Škoda 180/200 RS: Legendární označení se objevilo před 40 lety

Mladoboleslavskou automobilku proslavila hlavně Škoda 130 RS. Dvě důležitá písmena však měla premiéru ještě o rok dříve u speciálů 180 a 200 RS. V dobách původní Octavie používaly tehdejší AZNP (Automobilové závody, národní podnik) zkratku TS, tedy Touring Sport. Před čtyřiceti lety se však objevila písmena RS. Výrobce je dnes vykládá jako Rally Sport, používá tedy anglický přepis místo u nás obvyklejšího...

Celý článek: Škoda 180/200 RS: Legendární označení se objevilo před 40 lety

ferrari lincoln mercedesbenz skoda formule1 wrc luxusni sportovni ferrari lincoln mercedesbenz skoda formule1 wrc luxusni sportovni

Aleš Dragoun
Diskuze (0)