Červenec 2015 na Veterán.auto.cz: Italské kreace
Lidový Fiat 600 byl stejně jako první pětistovka, slavné Topolino, dílem Danteho Giacosy. Podařilo se mu motorizovat nejen poválečnou Itálii, ale v licencích i Španělsko a bývalou Jugoslávii. Vyráběl se také v Rakousku, západním Německu a Argentině. Vzadu umístěné kapalinou chlazené čtyřválce OHV 0,63 a 0,77 l představovaly pro tak malé auto poměrně vyspělou konstrukci. Dvoudveřový diblík byl neošizený, ale zároveň nenáročný, levný na provoz a dovážel se rovněž do Československa, domácí majitelé mnohé exempláře udržovali při životě ještě po revoluci. Zajímavý počin představoval přímý předchůdce dnešních MPV Mutlipla, v Itálii oblíbený obzvláště jako taxi. Abarth stavěl vysokovýkonné závodní verze, na podvozcích se „vyřádili“ i mnozí místní karosáři (Ghia, Viotti a další).
Lancia Aurelia představovala vůz z úplně jiného soudku, vždyť po druhé světové válce udávala dnes skomírající značka v mnoha ohledech tón světového automobilového vývoje. Srdcem Aurelií byly menší vidlicové šestiválce s objemy 1,75, 2 a nakonec až 2,45 l. Karoserie, z nichž mnohé vznikly ve větších sériích, vyráběli u Fariny, Bertoneho i jinde. Nejpůvabnější provedení představoval spider B24. Sedany zase postrádaly střední sloupky a s kupé vyhrál legendární Monačan Louis Chiron neméně slavnou Rallye Monte Carlo v roce 1954. Skvělý závodník neexceloval zdaleka pouze na okruzích...
Karosárna Alfreda Vignaleho existovala pouhé dvě dekády, ale i za toto poměrně krátké období si vydobyla značné renomé. „Oblékala“ nejen italské vozy Alfa Romeo, Ferrari, Fiat, Lancia a Maserati, ale tvořila i zakázkové práce na britských a amerických šasi Aston Martin, Cunningham, Jensen, Triumph, Rolls-Royce a Standard. Domácí fanoušci historických vozů určitě vědí, že u Vignaleho vznikly první prototypy Tatry 613. Alfredo však v roce 1969 prodal firmu Argentinci de Tomasovi a následně zahynul při autonehodě. Malá automobilka jihoamerického rodáka se zakrátko přesunula do náruče giganta s modrým oválem. Později se jejich cesty rozešly, ale Ford vlastní práva ke jménu Vignale dodnes a používá jej pro nejluxusnější verze svých evropských modelů místo dřívějšího Ghia...
Fiat 600 (1955-1969): Populární míček
Fiat se na počátku 50. let pustil do vývoje nového malého auta. Seicento (šestistovka) se vyrábělo v nejen v Itálii, ale licenčně i Německu, Španělsku a dožilo v Argentině, respektive Jugoslávii. Jako nové si jej mohli koupit i Češi a Slováci. Tvůrcem seicenta (italsky přesně šest set) byl legendární Dante Giacosa, který na projektu Tipo 100 začal pracovat v roce 1949. Fiat potřeboval moderní malé auto, které by motorizovalo zuboženou poválečnou...
Celý článek: Fiat 600 (1955-1969): Populární míček
fiat lancia |
Lancia Aurelia: Ve znamení V6
Lancia Aurelia se vyráběla v letech 1950 až 1958 v podobě sedanu, kupé a kabrioletu. K pohonu používaly vidlicový šestiválec 1,8–2,5 litru. Historie jednoho z prvních automobilů poháněných vidlicovým šestiválcem se začala psát už za druhé světové války. Tehdy si Lancia najala Francesca De Virgilia, experta na vyvážení vidlicových motorů. Lancia měla tehdy k dispozici motor s úhlem rozevření válců 39 stupňů, ale nedařilo se dostatečně vyvážit jeho...
Celý článek: Lancia Aurelia: Ve znamení V6
fiat lancia |
Vignale: Od Topolina k Tatře 613 (1. část)
Alfredo Vignale založil svoji karosárnu v roce 1948 v Turíně. Pro svoje kreace využíval především podvozky vozů Fiat, Ferrari, Alfa Romeo, Lancia a Maserati. Narodil se v roce 1913 tamtéž. Jeho otec zde pracoval jako mistr lakovny v karosářské firmě Stabilimenti Farina, kterou vedl Giovanni Farina, starší bratr slavného Battisty "Pinin" Fariny. Alfredo začal v této firmě pracovat už v sedmnácti letech a uplatnil svůj nesporný technický talent. Se stavbou...
Celý článek: Vignale: Od Topolina k Tatře 613 (1. část)
fiat lancia |
Vignale: Od Topolina k Tatře 613 (2. část)
Italská karosárna Vignale pracovala na zakázkách z celého světa až do roku 1969. Dnes využívá jméno Vignale evropský Ford. V první části článku jsme si ukázali, jak se Carrozzeria Vignale vypořádala se zakázkami od italských automobilových výrobců. V druhém díle se ohlédneme za tvorbou pro soukromé zákazníky a ostatní evropské i zámořské výrobce. Když si Liliana, princezna de Rethy, objednala Ferrari s karoserií Vignale, nemohl zůstat...
Celý článek: Vignale: Od Topolina k Tatře 613 (2. část)
fiat lancia |