Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jensen Interceptor: Britské GT z roku 1968 na prodej za 1,5 milionu korun

Aleš Dragoun
Diskuze (12)
Značka Jensen je v našich končinách spíše raritou. Silverstone Auctions nabízejí ovšem ke koupi jeden klasický Interceptor. A v porovnání s jinými klasiky vlastně ani moc nestojí.

Britský Jensen má za sebou pohnutou historii. Bratři Jensenové začínali ve 30. letech minulého věku jako karosáři, první vlastní sportovní vozy přišly na řadu až po druhé světové válce. Předtím vyráběli dokonce i užitková a nákladní auta pod značkou JNSN. Velmi známá je jejich spolupráce s Volvem při vzniku kupé P1800. V roce 1976 však původní společnost po několika změnách majitelů, kdy ji vedl Kjell Qvale, zkrachovala. Snahy o oživení zatím nebyly příliš úspěšné. Ale v šedesátých letech šlo o nositele technického pokroku. V typu FF přece použila pohon všech kol Ferguson Formula (odtud zkratka) a mechanické ABS. Čtyřkolka pocházela z formule 1, samotný Ferguson ji zkoušel na monopostu P99 s motorem Coventry Climax, historicky posledním s motorem vpředu, který se postavil na start mistrovské Grand Prix.

Interceptor, toho jména druhý, sdílel karoserii FF od milánského Touringu, ale pod kabátkem se skrývala konvenční klasická koncepce. Včetně vidlicového osmiválce Chrysler, „big blocku“ Golden Commando 6276 cm3. První série, která debutovala na autosalonu v londýnském Earls Court 1966, byla nahrazena přesně po třech letech druhou. Vzniklo 1024 MkI, z toho 923 s pravostranným řízením a samočinnou převodovkou Torqueflite. Šaty pro rané exempláře „šili“ dokonce u Vignaleho v Turíně, než se malosériová ruční produkce přestěhovala do West Bromwich.

Interceptor je klasickým GT, které si oblíbily rockové hvězdy a dokonce i královská rodina. Jeho tvary nestačily zestárnout, i když hnidopich by poznamenal, že jde o britsko-italsko-americkou směs, navíc s obyčejným motorem. Ale zámořské pohonné jednotky v Evropě používal kdekdo...

Exemplář s číslem podvozku 1152774 a pohonné jednotky 76815B byl poprvé zaregistrován v Británii 5. března 1968. Je právě vybaven třístupňovým automatem A727, taktéž od Chrysleru, dodávaly se rovněž čtyřstupňové samočinné převodovky. Na Ostrovech pobýval plných 39 let, než jej koupil současný belgický vlastník, mimo jiné zakladatel a bývalý majitel výrobce hodinek Raidillon. Společnost Silverstone Auctions, které své auto nabídl, sice jeho jméno oficiálně nezveřejnila, pouze se zmínila o jeho nedávné činnosti, ale jistě jde o Bernarda Julémonta. Navíc uvádí zdvihový objem motoru 6076 cm3, což je evidentně překlep.

I když se vůz nacházel ve výborném stavu, protože jej dosavadní majitelé hýčkali, podrobil se přesto v letech 2014 a 2015 renovaci. Demontovaný, vyčištěný a zkontrolovaný osmiválec dostal nový chladič s dvojitými ventilátory, aby se nepřehříval. Jednalo se o známou bolest... Mechanici vyměnili také několik dalších dílů. Interceptor ale nebyl zcela původní, protože časem získal neoriginální červenou barvu, takže se znovu vrátil k odstínu Crystal Blue, ve kterém vyjel z továrny. Po odstrojení karoserie došlo k přebroušení všech blyštících se částí. Černý kožený interiér s dřevěným tříramenným volantem výrazný zásah nepotřeboval, stále vyzařuje ducha doby vzniku, samozřejmě s nezbytnou patinou, ale opotřebení je minimální. Celkové náklady na obnovu spolykaly 30 tisíc eur.

K mání bude 30. července za odhadní cenu 35-40 tisíc liber (1,23-1,41 milionu korun) včetně nějaké té dokumentace, nechybějí ani důležité faktury za opravy a servis. Interceptorů všech sérií s třemi druhy karoserií včetně otevřených za deset let mimochodem vzniklo 6.408 kusů.

Aleš Dragoun
Diskuze (12)
Avatar - Pekelná Micinka
22. 6. 2016 16:41
Re: Tohle auto
Aha, už asi rozumím. Ten jsem neviděl, ani na cizích značkách.
22. 6. 2016 16:18
Re: Tohle auto
Micinko, o AH mi nešlo, těch je k vidění u nás poměrně dost, všech možných modelů.
Avatar - Barrichello
22. 6. 2016 10:20
a navíc to mělo správné motory
Chrysler V8 >:D >:D :yes:
22. 6. 2016 10:07
Re: Tohle auto
A tu je vidieť, kde sa "inšpiroval" Mercedes a jeho vzduchovody:
[odkaz]
[odkaz]
Avatar - Barrichello
22. 6. 2016 08:45
Re: Tohle auto
což je škoda, tohle auto je fakt legenda a navíc první quattro. Audi se může jí zahrabat >:D