Jensen Interceptor: Britské GT z roku 1968 na prodej za 1,5 milionu korun

 

Značka Jensen je v našich končinách spíše raritou. Silverstone Auctions nabízejí ovšem ke koupi jeden klasický Interceptor. A v porovnání s jinými klasiky vlastně ani moc nestojí.

Britský Jensen má za sebou pohnutou historii. Bratři Jensenové začínali ve 30. letech minulého věku jako karosáři, první vlastní sportovní vozy přišly na řadu až po druhé světové válce. Předtím vyráběli dokonce i užitková a nákladní auta pod značkou JNSN. Velmi známá je jejich spolupráce s Volvem při vzniku kupé P1800. V roce 1976 však původní společnost po několika změnách majitelů, kdy ji vedl Kjell Qvale, zkrachovala. Snahy o oživení zatím nebyly příliš úspěšné. Ale v šedesátých letech šlo o nositele technického pokroku. V typu FF přece použila pohon všech kol Ferguson Formula (odtud zkratka) a mechanické ABS. Čtyřkolka pocházela z formule 1, samotný Ferguson ji zkoušel na monopostu P99 s motorem Coventry Climax, historicky posledním s motorem vpředu, který se postavil na start mistrovské Grand Prix.

Interceptor, toho jména druhý, sdílel karoserii FF od milánského Touringu, ale pod kabátkem se skrývala konvenční klasická koncepce. Včetně vidlicového osmiválce Chrysler, „big blocku“ Golden Commando 6276 cm3. První série, která debutovala na autosalonu v londýnském Earls Court 1966, byla nahrazena přesně po třech letech druhou. Vzniklo 1024 MkI, z toho 923 s pravostranným řízením a samočinnou převodovkou Torqueflite. Šaty pro rané exempláře „šili“ dokonce u Vignaleho v Turíně, než se malosériová ruční produkce přestěhovala do West Bromwich.

Interceptor je klasickým GT, které si oblíbily rockové hvězdy a dokonce i královská rodina. Jeho tvary nestačily zestárnout, i když hnidopich by poznamenal, že jde o britsko-italsko-americkou směs, navíc s obyčejným motorem. Ale zámořské pohonné jednotky v Evropě používal kdekdo...

Exemplář s číslem podvozku 1152774 a pohonné jednotky 76815B byl poprvé zaregistrován v Británii 5. března 1968. Je právě vybaven třístupňovým automatem A727, taktéž od Chrysleru, dodávaly se rovněž čtyřstupňové samočinné převodovky. Na Ostrovech pobýval plných 39 let, než jej koupil současný belgický vlastník, mimo jiné zakladatel a bývalý majitel výrobce hodinek Raidillon. Společnost Silverstone Auctions, které své auto nabídl, sice jeho jméno oficiálně nezveřejnila, pouze se zmínila o jeho nedávné činnosti, ale jistě jde o Bernarda Julémonta. Navíc uvádí zdvihový objem motoru 6076 cm3, což je evidentně překlep.

I když se vůz nacházel ve výborném stavu, protože jej dosavadní majitelé hýčkali, podrobil se přesto v letech 2014 a 2015 renovaci. Demontovaný, vyčištěný a zkontrolovaný osmiválec dostal nový chladič s dvojitými ventilátory, aby se nepřehříval. Jednalo se o známou bolest... Mechanici vyměnili také několik dalších dílů. Interceptor ale nebyl zcela původní, protože časem získal neoriginální červenou barvu, takže se znovu vrátil k odstínu Crystal Blue, ve kterém vyjel z továrny. Po odstrojení karoserie došlo k přebroušení všech blyštících se částí. Černý kožený interiér s dřevěným tříramenným volantem výrazný zásah nepotřeboval, stále vyzařuje ducha doby vzniku, samozřejmě s nezbytnou patinou, ale opotřebení je minimální. Celkové náklady na obnovu spolykaly 30 tisíc eur.

K mání bude 30. července za odhadní cenu 35-40 tisíc liber (1,23-1,41 milionu korun) včetně nějaké té dokumentace, nechybějí ani důležité faktury za opravy a servis. Interceptorů všech sérií s třemi druhy karoserií včetně otevřených za deset let mimochodem vzniklo 6.408 kusů.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zdroj: Silverstone Auctions

Štítky Jensen Sportovní Kupé

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 







 
Rozhovor s Mattiasem Ekströmem: Nejvšestrannější pilot na světě?

Rozhovor s Mattiasem Ekströmem: Nejvšestrannější pilot na světě?

Dnes 11:24

Švédský závodník je (nejen) úřadujícím mistrem světa v rallyekrosu.




Blesk.cz

Vratislav (19) při nehodě zabil Šimonka (†9): Po maturitě jde do basy!

Vratislav (19) při nehodě zabil Šimonka (†9): Po…

Za smrt malého chlapečka 16 měsíců za mřížemi! Vratislav (19), který loni v září smetl babičku s vnoučaty a…

Přes 100 mrtvých v turistickém ráji Čechů. Na Srí Lance zabíjejí živly

Přes 100 mrtvých v turistickém ráji Čechů. Na Srí…

Na Srí Lance řádí monzunové lijáky. Ty vyvolaly záplavy a sesuvy půdy, které si vyžádaly už 100 obětí, dalších…

 

iSport.cz

Házenkářští mistři Petržala, Kotrč, Kastner: Nechtěli nám připravit oslavná trička

Házenkářští mistři Petržala, Kotrč, Kastner:…

Jde z nich respekt. První vám neuhne, ani když proti němu běžíte s míčem a nataženou rukou, ti dva zase mají…

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Ve zlaté éře českého hokeje patřil mezi nejvýraznější osobnosti. Majitel Plzně a její trenér Martin Straka proto…

 

Reflex.cz

A kde je ta bílkovina? Jídlo musí obsahovat živiny, jinak nemá smysl

A kde je ta bílkovina? Jídlo musí obsahovat živiny,…

Při pohledu do talíře obvykle zažívám slastné pocity, těším se na chutě, na konejšivý pocit zasycení, na to, jak…

Zemřel divadelní režisér Alexandr Burdonskij. Vnuk Josifa Stalina

Zemřel divadelní režisér Alexandr Burdonskij. Vnuk…

Světová i česká média informovala o smrti uznávaného sedmasedmdesátiletého ruského divadelního režiséra Alexandr…