Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Češi přecházejí na celoroční pneumatiky: Je to šetření na úkor bezpečnosti?

Petr Slováček Petr Barták
Diskuze (1)

Hledáte, jak v dnešní době uspořit na provozu auta? Celoroční pneumatiky už se výkony přibližují sezonním gumám. Tak proč se pořád nehodí pro každého?

Dvě sady pneumatik nebo obutých kompletních kol. K tomu peníze servisu za přezouvání, vyvažování a případně uskladnění. To všechno jsou tisíce, které utíkají motoristům za sezonní přezouvání.

Pokud jezdíte málo a nevydáváte se v zimě do hor, mohou pro vás být celoroční pneumatiky ideálním řešením. Dnes už na nich přijíždějí do redakce i drahá testovací auta, nedávno například i Range Rover D350 za „lidových“ 4.438.000 Kč.

45 let výročí

První celoroční pneumatiku uvedla společnost Goodyear na trh už v roce 1977 v modelu Tiempo. Na youtube k tomu lze nalézt dodnes dobové reklamní video. Design běhounu si tehdy příliš nezadal s legendární domácí pneumatikou OR34. Podle dobových hodnocení byla celoroční guma hodně měkká a s omezenou trvanlivostí.

S tím samým musejí celoroční pláště bojovat dodnes – kvůli měkčí směsi mají gumy v létě příliš dlouhou brzdnou dráhu, v zimě zase nedostatečně hrubý dezén. Tradičně propadají hlavně na ledu. Dlouho tak stály na okraji zájmu a doplácely na omezený vývoj. Ještě když před deseti lety německý autoklub ADAC otestoval celoroční gumy v rozměru 175/65 R14 na fabii, vyhověl pouze jediný.

Video se připravuje ...

Dnes už je mají v portfoliu všichni. Technický vývoj došel tak daleko, že třeba Michelin nazval svou řadu CrossClimate jako „první letní gumu se zimní homologací“. Na bočnici dokonce nese trojitý horský štít se sněhovou vločkou jako důkaz, že obstála v zimních testech. A zakladatel celé kategorie Goodyear už se svým aktuálním produktem Vector 4Seasons Gen-3 vyhrál nejeden srovnávací test.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Petr Slováček Petr Barták
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - Ja Prvni 123
30. 9. 2022 21:49
Dobra celorocni je porad o hodne lepsi, nez prumer.
Levne zimaky nebo letni jsou horsi, nez dobra celorocni.

Mam celorocni na mene jezdenych autech.
A jsem uplne spokojenej.
Ducato na celorocnich Nokianech absolvovalo i letni objizdku po Slovinsku a Italii.
A opotrebeni je nemeritelne.
Takze za me v pohode.
Krome specialnich pouziti.