Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh malých a středních SUV v roce 2009 vedl Yeti, Tiguan a Qashqai

Český trh malých a středních SUV v roce 2009 vedl Yeti, Tiguan a Qashqai

Český trh malých a středních SUV v roce 2009 vedl Yeti, Tiguan a Qashqai Zdroj: acz

Aleš Dragoun
Diskuze (44)
Ve třídě malých a střední SUV přibývá modelů s poháněnou přední nápravou, a tak není divu, že v dlouhém přehledu modelů je i několik crossoverů.

Prosincovým králem opět Yeti

Yeti vládl českému trhu také v posledním měsíci starého roku. První SUV z produkce domácí automobilky si koupilo v prosinci celkem 448 (!) Čechů. Druhé místo opět obsadil Nissan Qashqai, který se může pochlubit 159 novými vozy. Zbylí soupeři stovky tentokrát nedosáhli. Třetí je Honda CR-V s 97 kusy, čtvrtý VW Tiguan (93) a na nejspodnější příčce první pětky se nachází Ford Kuga (67). Suzuki Grand Vitara skončilo těsně pod Top 5 s minimální ztrátou (63), v nejlepší desítce najdeme i Mazdu CX-7, 46 kusů jí zajistilo devátou příčku.

Qashqaiů se prodalo ve dvanáctém měsíci loňského roku o 120 více než předloni, nárůst jeho registrací tedy činí 307,7 % (!). V této statistice musíme opět zohlednit ten fakt, že Nissan poskytuje slevy na vozy modelového roku 2009 a akční pakety, ale i tak jsou jeho výsledky pozoruhodné. Honda CR-V má naopak -18,5 % (o 22 kusů méně), Volkswagen Tiguan získal 33 registrací (+55 %) a ještě lépe je na tom SUV od Fordu s úplně shodným navýšením v kusech, ale v procentech +97,1 %.

Qashqai ale tentokrát opět Skokanem měsíce není. Ve statistikách totiž najdeme jeden vůz, který si polepšil ještě daleko více a rozhodně se nejedná o model, který by se začal prodávat předloni během roku nebo na jeho konci. Je jím totiž Mazda CX-7 s +411,1 %. Za vším hledejme nový turbodiesel 2,2 MZR-CD. Přeplňovaný vznětový agregát tomuto menšímu SUV citelně chyběl. Od října 2009 jej zvolilo již 95 českých zákazníků, jen v prosinci jich pak bylo 45, zážehový turbomotor tak měla pod kapotou jen jedna CX-7!

Největším meziročním propadem se tentokrát honosí Hyundai Santa Fe, a to -73,2 %. Místo 71 kusů v prosinci 2008 se o rok později prodalo jen devatenáct. Čeká se na modernizované provedení, které by mělo přijít na trh v nejbližších dnech.

Třída malých a středních SUV, registrace na českém trhu v prosinci 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období12/20091-12/200912/20091-12/2009
1.Škoda YETI448164331,3%13,8%
2.Nissan QASHQAI159110711,1%9,3%
3.Honda CR-V979756,8%8,2%
4.Volkswagen TIGUAN9312026,5%10,1%
5.Ford KUGA676724,7%5,7%
6.Suzuki GRAND VITARA634344,4%3,7%
7.Kia SPORTAGE495133,4%4,3%
8.Volvo XC60476383,3%5,4%
9.Mazda CX-7461833,2%1,5%
10.Audi Q5455833,1%4,9%
11.Mitsubishi OUTLANDER414262,9%3,6%
12.Subaru FORESTER384172,7%3,5%
12.Toyota RAV4383612,7%3,0%
14.Nissan X-TRAIL292112,0%1,8%
15.Renault KOLEOS282742,0%2,3%
16.Hyundai SANTAFE194151,3%3,5%
17.Hyundai TUCSON172391,2%2,0%
17.Mercedes-Benz GLK172621,2%2,2%
17.Peugeot 4007171581,2%1,3%
20.Chevrolet CAPTIVA122320,8%2,0%
21.BMW X111440,8%0,4%
22.Kia SORENTO92500,6%2,1%
22.Lada NIVA91000,6%0,8%
24.Citroën C CROSSER71800,5%1,5%
25.BMW X351290,3%1,1%
25.Jeep CHEROKEE5250,3%0,2%
25.Jeep PATRIOT5390,3%0,3%
-Ostatní modely91640,6%1,4%
-CELKEM143011876100,0%100,0%

Registrace v této třídě ovšem vzrostly, a to o více než polovinu, přesně o 58,7 %. Zatímco v prosinci 2008 našlo své majitele 901 menších aut do lehkého či těžšího terénu, tentokrát jich bylo již 1.430.

Podíly vznětových motorů v měsíční Top 5 jsou následující: u Škody Yeti činily turbodiesely nadpoloviční většinu: 68,1 % registrací (305 aut), Nissan Qashqai dosáhl pouze 32,7 % (52 vozů), Honda CR-V měla 59,8 % (58), VW Tiguan 79,6 % (74) a Ford Kuga velmi vysokých 97 % (65 kusů, tedy jen dva benzinové).

Trh malých SUV v roce 2009: Yeti táhl segment vzhůru

Celkový objem trhu v této kategorii se nakonec meziročně zvýšil o více než čtvrtinu, přesně o 27,3 %, z 9.330 na 11.876 vozů.

Aby ne, třída menších aut do terénu je plná relativních nováčků nebo modelů, které se začaly prodávat v průběhu roku 2008 a loni své registrace razantně navýšily. Výjimku tvoří Qashqai, který ze svých pozic nejprve ustoupil, aby se na ně v poslední době vrátil ještě s větší razancí.

Statistice za rok 2009 vévodí Yeti, který se na první místo dostal až v listopadu, ale za poslední dva měsíce se svým soupeřům razantně vzdálil. Celkové zlato ve třídě i absolutně mu zajistilo 1.643 kusů. Druhé místo uhájil VW Tiguan s 1.202 registracemi, třetí je pak Nissan Qashqai (1.107). Čtvrtá příčka patří Hondě CR-V (975) a pátá Fordu Kuga (672). Ve druhé polovině první desítky najdeme Volvo XC60 s 638 kusy, Audi Q5 si jich připsalo 583. Na konci se seřadilo korejsko-japonské trio Kia Sportage (513), Suzuki Grand Vitara (434) a Mitsubishi Outlander (426).

Volkswagen Tiguan se zlepšil oproti roku 2008 o 95,8 % (+588 kusů), první vozy se přitom ve statistikách objevily již na konci toho předchozího. Nissan Qashqai má o 72,4 %, tedy 465 aut více než předloni. Honda CR-V se naopak propadla, má -13 % (o 146 vozů méně). Následují tři modely, o kterých jsme se nepřímo zmínili v úvodu této sekce, tedy nováčci roku 2008, kteří si loni razantně polepšili. Fordu Kuga sice navýšení kleslo na 330,8 %, ale berme jej stále spíše jako perličku, stejně jako výsledky Volva XC60 (+739,5 %) a Audi Q5 (+1322 %). Zbývající trojice je na tom hůře než v roce 2008. Kia Sportage vykazuje -26,6 %, Suzuki Grand Vitara -31,3 % a Mitsubishi Outlander -12,3 %.

Třída malých a středních SUV, registrace na českém trhu v roce 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)Změna (rok)Tržní podíl ve tř.
-Období1-12/20091-12/2008[ks][%]1-12/2009
1.Škoda YETI1643-1643-13,8%
2.Volkswagen TIGUAN120261458895,8%10,1%
3.Nissan QASHQAI110764246572,4%9,3%
4.Honda CR-V9751121-146-13,0%8,2%
5.Ford KUGA672156516330,8%5,7%
6.Volvo XC6063876562739,5%5,4%
7.Audi Q5583415421322,0%4,9%
8.Kia SPORTAGE513699-186-26,6%4,3%
9.Suzuki GRAND VITARA434632-198-31,3%3,7%
10.Mitsubishi OUTLANDER426486-60-12,3%3,6%
11.Subaru FORESTER41741430,7%3,5%
12.Hyundai SANTAFE415885-470-53,1%3,5%
13.Toyota RAV4361538-177-32,9%3,0%
14.Renault KOLEOS27471203285,9%2,3%
15.Mercedes-Benz GLK26246216469,6%2,2%
16.Kia SORENTO2502183214,7%2,1%
17.Hyundai TUCSON239478-239-50,0%2,0%
18.Chevrolet CAPTIVA232297-65-21,9%2,0%
19.Nissan X-TRAIL211243-32-13,2%1,8%
20.Mazda CX-7183561-378-67,4%1,5%
21.Citroën C CROSSER1801532717,6%1,5%
22.Peugeot 40071581273124,4%1,3%
23.BMW X3129308-179-58,1%1,1%
24.Lada NIVA100772329,9%0,8%
25.Suzuki JIMNY6485-21-24,7%0,5%
26.BMW X144044-0,4%
27.Opel ANTARA4380-37-46,3%0,4%
28.Jeep PATRIOT391623143,8%0,3%
29.Jeep CHEROKEE2529-4-13,8%0,2%
30.Dodge JOURNEY181800,0%0,2%
-Ostatní modely39219-180-82,2%0,3%
-CELKEM118769330254627,3%100,0%

V anketě o Skokana roku se nebudeme zabývat Kugou, XC60 a Q5, podobné trojciferné nárůsty vykazují také Renault Koleos a Mercedes GLK, a to z totožných důvodů. Šplhouna vybereme z vozů, které reprezentují větší stálice na českém trhu. Z nich si nejvíce polepšil Nissan Qashqai. Nezapomeňme ani na Jeep Patriot (+143,8 %), ale za jeho veleskok může velmi úspěšný listopad a navíc, podíl výrobku legendární značky na celkových počtech je mizivých 0,3 %. Největší propadák je opět reprezentován Land Roverem, tentokrát řadou Freelander s -91,9 %.

Za úspěch lze považovat 100 prodaných vozů Lada Niva, meziročně došlo k nárůstu registrací o 23 ks.

Vstoupit do diskuze (44)