Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh malých a středních SUV v roce 2009 vedl Yeti, Tiguan a Qashqai

Aleš Dragoun
Diskuze (44)
Ve třídě malých a střední SUV přibývá modelů s poháněnou přední nápravou, a tak není divu, že v dlouhém přehledu modelů je i několik crossoverů.

Prosincovým králem opět Yeti

Yeti vládl českému trhu také v posledním měsíci starého roku. První SUV z produkce domácí automobilky si koupilo v prosinci celkem 448 (!) Čechů. Druhé místo opět obsadil Nissan Qashqai, který se může pochlubit 159 novými vozy. Zbylí soupeři stovky tentokrát nedosáhli. Třetí je Honda CR-V s 97 kusy, čtvrtý VW Tiguan (93) a na nejspodnější příčce první pětky se nachází Ford Kuga (67). Suzuki Grand Vitara skončilo těsně pod Top 5 s minimální ztrátou (63), v nejlepší desítce najdeme i Mazdu CX-7, 46 kusů jí zajistilo devátou příčku.

Qashqaiů se prodalo ve dvanáctém měsíci loňského roku o 120 více než předloni, nárůst jeho registrací tedy činí 307,7 % (!). V této statistice musíme opět zohlednit ten fakt, že Nissan poskytuje slevy na vozy modelového roku 2009 a akční pakety, ale i tak jsou jeho výsledky pozoruhodné. Honda CR-V má naopak -18,5 % (o 22 kusů méně), Volkswagen Tiguan získal 33 registrací (+55 %) a ještě lépe je na tom SUV od Fordu s úplně shodným navýšením v kusech, ale v procentech +97,1 %.

Qashqai ale tentokrát opět Skokanem měsíce není. Ve statistikách totiž najdeme jeden vůz, který si polepšil ještě daleko více a rozhodně se nejedná o model, který by se začal prodávat předloni během roku nebo na jeho konci. Je jím totiž Mazda CX-7 s +411,1 %. Za vším hledejme nový turbodiesel 2,2 MZR-CD. Přeplňovaný vznětový agregát tomuto menšímu SUV citelně chyběl. Od října 2009 jej zvolilo již 95 českých zákazníků, jen v prosinci jich pak bylo 45, zážehový turbomotor tak měla pod kapotou jen jedna CX-7!

Největším meziročním propadem se tentokrát honosí Hyundai Santa Fe, a to -73,2 %. Místo 71 kusů v prosinci 2008 se o rok později prodalo jen devatenáct. Čeká se na modernizované provedení, které by mělo přijít na trh v nejbližších dnech.

Třída malých a středních SUV, registrace na českém trhu v prosinci 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 12/2009 1-12/2009 12/2009 1-12/2009
1. Škoda YETI 448 1643 31,3% 13,8%
2. Nissan QASHQAI 159 1107 11,1% 9,3%
3. Honda CR-V 97 975 6,8% 8,2%
4. Volkswagen TIGUAN 93 1202 6,5% 10,1%
5. Ford KUGA 67 672 4,7% 5,7%
6. Suzuki GRAND VITARA 63 434 4,4% 3,7%
7. Kia SPORTAGE 49 513 3,4% 4,3%
8. Volvo XC60 47 638 3,3% 5,4%
9. Mazda CX-7 46 183 3,2% 1,5%
10. Audi Q5 45 583 3,1% 4,9%
11. Mitsubishi OUTLANDER 41 426 2,9% 3,6%
12. Subaru FORESTER 38 417 2,7% 3,5%
12. Toyota RAV4 38 361 2,7% 3,0%
14. Nissan X-TRAIL 29 211 2,0% 1,8%
15. Renault KOLEOS 28 274 2,0% 2,3%
16. Hyundai SANTAFE 19 415 1,3% 3,5%
17. Hyundai TUCSON 17 239 1,2% 2,0%
17. Mercedes-Benz GLK 17 262 1,2% 2,2%
17. Peugeot 4007 17 158 1,2% 1,3%
20. Chevrolet CAPTIVA 12 232 0,8% 2,0%
21. BMW X1 11 44 0,8% 0,4%
22. Kia SORENTO 9 250 0,6% 2,1%
22. Lada NIVA 9 100 0,6% 0,8%
24. Citroën C CROSSER 7 180 0,5% 1,5%
25. BMW X3 5 129 0,3% 1,1%
25. Jeep CHEROKEE 5 25 0,3% 0,2%
25. Jeep PATRIOT 5 39 0,3% 0,3%
- Ostatní modely 9 164 0,6% 1,4%
- CELKEM 1430 11876 100,0% 100,0%

Registrace v této třídě ovšem vzrostly, a to o více než polovinu, přesně o 58,7 %. Zatímco v prosinci 2008 našlo své majitele 901 menších aut do lehkého či těžšího terénu, tentokrát jich bylo již 1.430.

Podíly vznětových motorů v měsíční Top 5 jsou následující: u Škody Yeti činily turbodiesely nadpoloviční většinu: 68,1 % registrací (305 aut), Nissan Qashqai dosáhl pouze 32,7 % (52 vozů), Honda CR-V měla 59,8 % (58), VW Tiguan 79,6 % (74) a Ford Kuga velmi vysokých 97 % (65 kusů, tedy jen dva benzinové).

Trh malých SUV v roce 2009: Yeti táhl segment vzhůru

Celkový objem trhu v této kategorii se nakonec meziročně zvýšil o více než čtvrtinu, přesně o 27,3 %, z 9.330 na 11.876 vozů.

Aby ne, třída menších aut do terénu je plná relativních nováčků nebo modelů, které se začaly prodávat v průběhu roku 2008 a loni své registrace razantně navýšily. Výjimku tvoří Qashqai, který ze svých pozic nejprve ustoupil, aby se na ně v poslední době vrátil ještě s větší razancí.

Statistice za rok 2009 vévodí Yeti, který se na první místo dostal až v listopadu, ale za poslední dva měsíce se svým soupeřům razantně vzdálil. Celkové zlato ve třídě i absolutně mu zajistilo 1.643 kusů. Druhé místo uhájil VW Tiguan s 1.202 registracemi, třetí je pak Nissan Qashqai (1.107). Čtvrtá příčka patří Hondě CR-V (975) a pátá Fordu Kuga (672). Ve druhé polovině první desítky najdeme Volvo XC60 s 638 kusy, Audi Q5 si jich připsalo 583. Na konci se seřadilo korejsko-japonské trio Kia Sportage (513), Suzuki Grand Vitara (434) a Mitsubishi Outlander (426).

Volkswagen Tiguan se zlepšil oproti roku 2008 o 95,8 % (+588 kusů), první vozy se přitom ve statistikách objevily již na konci toho předchozího. Nissan Qashqai má o 72,4 %, tedy 465 aut více než předloni. Honda CR-V se naopak propadla, má -13 % (o 146 vozů méně). Následují tři modely, o kterých jsme se nepřímo zmínili v úvodu této sekce, tedy nováčci roku 2008, kteří si loni razantně polepšili. Fordu Kuga sice navýšení kleslo na 330,8 %, ale berme jej stále spíše jako perličku, stejně jako výsledky Volva XC60 (+739,5 %) a Audi Q5 (+1322 %). Zbývající trojice je na tom hůře než v roce 2008. Kia Sportage vykazuje -26,6 %, Suzuki Grand Vitara -31,3 % a Mitsubishi Outlander -12,3 %.

Třída malých a středních SUV, registrace na českém trhu v roce 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Změna (rok) Změna (rok) Tržní podíl ve tř.
- Období 1-12/2009 1-12/2008 [ks] [%] 1-12/2009
1. Škoda YETI 1643 - 1643 - 13,8%
2. Volkswagen TIGUAN 1202 614 588 95,8% 10,1%
3. Nissan QASHQAI 1107 642 465 72,4% 9,3%
4. Honda CR-V 975 1121 -146 -13,0% 8,2%
5. Ford KUGA 672 156 516 330,8% 5,7%
6. Volvo XC60 638 76 562 739,5% 5,4%
7. Audi Q5 583 41 542 1322,0% 4,9%
8. Kia SPORTAGE 513 699 -186 -26,6% 4,3%
9. Suzuki GRAND VITARA 434 632 -198 -31,3% 3,7%
10. Mitsubishi OUTLANDER 426 486 -60 -12,3% 3,6%
11. Subaru FORESTER 417 414 3 0,7% 3,5%
12. Hyundai SANTAFE 415 885 -470 -53,1% 3,5%
13. Toyota RAV4 361 538 -177 -32,9% 3,0%
14. Renault KOLEOS 274 71 203 285,9% 2,3%
15. Mercedes-Benz GLK 262 46 216 469,6% 2,2%
16. Kia SORENTO 250 218 32 14,7% 2,1%
17. Hyundai TUCSON 239 478 -239 -50,0% 2,0%
18. Chevrolet CAPTIVA 232 297 -65 -21,9% 2,0%
19. Nissan X-TRAIL 211 243 -32 -13,2% 1,8%
20. Mazda CX-7 183 561 -378 -67,4% 1,5%
21. Citroën C CROSSER 180 153 27 17,6% 1,5%
22. Peugeot 4007 158 127 31 24,4% 1,3%
23. BMW X3 129 308 -179 -58,1% 1,1%
24. Lada NIVA 100 77 23 29,9% 0,8%
25. Suzuki JIMNY 64 85 -21 -24,7% 0,5%
26. BMW X1 44 0 44 - 0,4%
27. Opel ANTARA 43 80 -37 -46,3% 0,4%
28. Jeep PATRIOT 39 16 23 143,8% 0,3%
29. Jeep CHEROKEE 25 29 -4 -13,8% 0,2%
30. Dodge JOURNEY 18 18 0 0,0% 0,2%
- Ostatní modely 39 219 -180 -82,2% 0,3%
- CELKEM 11876 9330 2546 27,3% 100,0%

V anketě o Skokana roku se nebudeme zabývat Kugou, XC60 a Q5, podobné trojciferné nárůsty vykazují také Renault Koleos a Mercedes GLK, a to z totožných důvodů. Šplhouna vybereme z vozů, které reprezentují větší stálice na českém trhu. Z nich si nejvíce polepšil Nissan Qashqai. Nezapomeňme ani na Jeep Patriot (+143,8 %), ale za jeho veleskok může velmi úspěšný listopad a navíc, podíl výrobku legendární značky na celkových počtech je mizivých 0,3 %. Největší propadák je opět reprezentován Land Roverem, tentokrát řadou Freelander s -91,9 %.

Za úspěch lze považovat 100 prodaných vozů Lada Niva, meziročně došlo k nárůstu registrací o 23 ks.

Aleš Dragoun
Diskuze (44)
Avatar - rohYpnol
2. 2. 2010 20:47
Re: Normalizace
Máš pravdu. Fiat nikdy na úroveň prémie neklesl >:-[]
Avatar - kolmar
2. 2. 2010 11:08
Re: Yetík
:yes: dobry motor ;-) zatial sa ti dari priemerku drzat kde???

Inac na vychode cez vykend pribudlo 30 cm!!!! cize vyzera to tu super :-!
Avatar - rohYpnol
2. 2. 2010 09:18
Re: Hyundai
Ano, pokud bych psal o Renaultu a jeho postavení ve Francii, tak taky napíšu, že jeho situace na domácím francouzském trhu je trošku odlišná než jinde.
2. 2. 2010 09:09
Re: Normalizace
Jedna věc je dostat se na úroveň Fiatu a druhá na úroveň prémie.
2. 2. 2010 09:08
Re: Normalizace
Za klasiku bych považoval RAV nebo Forestera, ale Sportage těžko.