Český trh malých a středních SUV v roce 2009 vedl Yeti, Tiguan a Qashqai
Prosincovým králem opět Yeti
Yeti vládl českému trhu také v posledním měsíci starého roku. První SUV z produkce domácí automobilky si koupilo v prosinci celkem 448 (!) Čechů. Druhé místo opět obsadil Nissan Qashqai, který se může pochlubit 159 novými vozy. Zbylí soupeři stovky tentokrát nedosáhli. Třetí je Honda CR-V s 97 kusy, čtvrtý VW Tiguan (93) a na nejspodnější příčce první pětky se nachází Ford Kuga (67). Suzuki Grand Vitara skončilo těsně pod Top 5 s minimální ztrátou (63), v nejlepší desítce najdeme i Mazdu CX-7, 46 kusů jí zajistilo devátou příčku.
Qashqaiů se prodalo ve dvanáctém měsíci loňského roku o 120 více než předloni, nárůst jeho registrací tedy činí 307,7 % (!). V této statistice musíme opět zohlednit ten fakt, že Nissan poskytuje slevy na vozy modelového roku 2009 a akční pakety, ale i tak jsou jeho výsledky pozoruhodné. Honda CR-V má naopak -18,5 % (o 22 kusů méně), Volkswagen Tiguan získal 33 registrací (+55 %) a ještě lépe je na tom SUV od Fordu s úplně shodným navýšením v kusech, ale v procentech +97,1 %.
Qashqai ale tentokrát opět Skokanem měsíce není. Ve statistikách totiž najdeme jeden vůz, který si polepšil ještě daleko více a rozhodně se nejedná o model, který by se začal prodávat předloni během roku nebo na jeho konci. Je jím totiž Mazda CX-7 s +411,1 %. Za vším hledejme nový turbodiesel 2,2 MZR-CD. Přeplňovaný vznětový agregát tomuto menšímu SUV citelně chyběl. Od října 2009 jej zvolilo již 95 českých zákazníků, jen v prosinci jich pak bylo 45, zážehový turbomotor tak měla pod kapotou jen jedna CX-7!
Největším meziročním propadem se tentokrát honosí Hyundai Santa Fe, a to -73,2 %. Místo 71 kusů v prosinci 2008 se o rok později prodalo jen devatenáct. Čeká se na modernizované provedení, které by mělo přijít na trh v nejbližších dnech.
Třída malých a středních SUV, registrace na českém trhu v prosinci 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 12/2009 | 1-12/2009 | 12/2009 | 1-12/2009 |
1. | Škoda YETI | 448 | 1643 | 31,3% | 13,8% |
2. | Nissan QASHQAI | 159 | 1107 | 11,1% | 9,3% |
3. | Honda CR-V | 97 | 975 | 6,8% | 8,2% |
4. | Volkswagen TIGUAN | 93 | 1202 | 6,5% | 10,1% |
5. | Ford KUGA | 67 | 672 | 4,7% | 5,7% |
6. | Suzuki GRAND VITARA | 63 | 434 | 4,4% | 3,7% |
7. | Kia SPORTAGE | 49 | 513 | 3,4% | 4,3% |
8. | Volvo XC60 | 47 | 638 | 3,3% | 5,4% |
9. | Mazda CX-7 | 46 | 183 | 3,2% | 1,5% |
10. | Audi Q5 | 45 | 583 | 3,1% | 4,9% |
11. | Mitsubishi OUTLANDER | 41 | 426 | 2,9% | 3,6% |
12. | Subaru FORESTER | 38 | 417 | 2,7% | 3,5% |
12. | Toyota RAV4 | 38 | 361 | 2,7% | 3,0% |
14. | Nissan X-TRAIL | 29 | 211 | 2,0% | 1,8% |
15. | Renault KOLEOS | 28 | 274 | 2,0% | 2,3% |
16. | Hyundai SANTAFE | 19 | 415 | 1,3% | 3,5% |
17. | Hyundai TUCSON | 17 | 239 | 1,2% | 2,0% |
17. | Mercedes-Benz GLK | 17 | 262 | 1,2% | 2,2% |
17. | Peugeot 4007 | 17 | 158 | 1,2% | 1,3% |
20. | Chevrolet CAPTIVA | 12 | 232 | 0,8% | 2,0% |
21. | BMW X1 | 11 | 44 | 0,8% | 0,4% |
22. | Kia SORENTO | 9 | 250 | 0,6% | 2,1% |
22. | Lada NIVA | 9 | 100 | 0,6% | 0,8% |
24. | Citroën C CROSSER | 7 | 180 | 0,5% | 1,5% |
25. | BMW X3 | 5 | 129 | 0,3% | 1,1% |
25. | Jeep CHEROKEE | 5 | 25 | 0,3% | 0,2% |
25. | Jeep PATRIOT | 5 | 39 | 0,3% | 0,3% |
- | Ostatní modely | 9 | 164 | 0,6% | 1,4% |
- | CELKEM | 1430 | 11876 | 100,0% | 100,0% |
Registrace v této třídě ovšem vzrostly, a to o více než polovinu, přesně o 58,7 %. Zatímco v prosinci 2008 našlo své majitele 901 menších aut do lehkého či těžšího terénu, tentokrát jich bylo již 1.430.
Podíly vznětových motorů v měsíční Top 5 jsou následující: u Škody Yeti činily turbodiesely nadpoloviční většinu: 68,1 % registrací (305 aut), Nissan Qashqai dosáhl pouze 32,7 % (52 vozů), Honda CR-V měla 59,8 % (58), VW Tiguan 79,6 % (74) a Ford Kuga velmi vysokých 97 % (65 kusů, tedy jen dva benzinové).
Trh malých SUV v roce 2009: Yeti táhl segment vzhůru
Celkový objem trhu v této kategorii se nakonec meziročně zvýšil o více než čtvrtinu, přesně o 27,3 %, z 9.330 na 11.876 vozů.
Aby ne, třída menších aut do terénu je plná relativních nováčků nebo modelů, které se začaly prodávat v průběhu roku 2008 a loni své registrace razantně navýšily. Výjimku tvoří Qashqai, který ze svých pozic nejprve ustoupil, aby se na ně v poslední době vrátil ještě s větší razancí.
Statistice za rok 2009 vévodí Yeti, který se na první místo dostal až v listopadu, ale za poslední dva měsíce se svým soupeřům razantně vzdálil. Celkové zlato ve třídě i absolutně mu zajistilo 1.643 kusů. Druhé místo uhájil VW Tiguan s 1.202 registracemi, třetí je pak Nissan Qashqai (1.107). Čtvrtá příčka patří Hondě CR-V (975) a pátá Fordu Kuga (672). Ve druhé polovině první desítky najdeme Volvo XC60 s 638 kusy, Audi Q5 si jich připsalo 583. Na konci se seřadilo korejsko-japonské trio Kia Sportage (513), Suzuki Grand Vitara (434) a Mitsubishi Outlander (426).
Volkswagen Tiguan se zlepšil oproti roku 2008 o 95,8 % (+588 kusů), první vozy se přitom ve statistikách objevily již na konci toho předchozího. Nissan Qashqai má o 72,4 %, tedy 465 aut více než předloni. Honda CR-V se naopak propadla, má -13 % (o 146 vozů méně). Následují tři modely, o kterých jsme se nepřímo zmínili v úvodu této sekce, tedy nováčci roku 2008, kteří si loni razantně polepšili. Fordu Kuga sice navýšení kleslo na 330,8 %, ale berme jej stále spíše jako perličku, stejně jako výsledky Volva XC60 (+739,5 %) a Audi Q5 (+1322 %). Zbývající trojice je na tom hůře než v roce 2008. Kia Sportage vykazuje -26,6 %, Suzuki Grand Vitara -31,3 % a Mitsubishi Outlander -12,3 %.
Třída malých a středních SUV, registrace na českém trhu v roce 2009 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | Změna (rok) | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1-12/2009 | 1-12/2008 | [ks] | [%] | 1-12/2009 |
1. | Škoda YETI | 1643 | - | 1643 | - | 13,8% |
2. | Volkswagen TIGUAN | 1202 | 614 | 588 | 95,8% | 10,1% |
3. | Nissan QASHQAI | 1107 | 642 | 465 | 72,4% | 9,3% |
4. | Honda CR-V | 975 | 1121 | -146 | -13,0% | 8,2% |
5. | Ford KUGA | 672 | 156 | 516 | 330,8% | 5,7% |
6. | Volvo XC60 | 638 | 76 | 562 | 739,5% | 5,4% |
7. | Audi Q5 | 583 | 41 | 542 | 1322,0% | 4,9% |
8. | Kia SPORTAGE | 513 | 699 | -186 | -26,6% | 4,3% |
9. | Suzuki GRAND VITARA | 434 | 632 | -198 | -31,3% | 3,7% |
10. | Mitsubishi OUTLANDER | 426 | 486 | -60 | -12,3% | 3,6% |
11. | Subaru FORESTER | 417 | 414 | 3 | 0,7% | 3,5% |
12. | Hyundai SANTAFE | 415 | 885 | -470 | -53,1% | 3,5% |
13. | Toyota RAV4 | 361 | 538 | -177 | -32,9% | 3,0% |
14. | Renault KOLEOS | 274 | 71 | 203 | 285,9% | 2,3% |
15. | Mercedes-Benz GLK | 262 | 46 | 216 | 469,6% | 2,2% |
16. | Kia SORENTO | 250 | 218 | 32 | 14,7% | 2,1% |
17. | Hyundai TUCSON | 239 | 478 | -239 | -50,0% | 2,0% |
18. | Chevrolet CAPTIVA | 232 | 297 | -65 | -21,9% | 2,0% |
19. | Nissan X-TRAIL | 211 | 243 | -32 | -13,2% | 1,8% |
20. | Mazda CX-7 | 183 | 561 | -378 | -67,4% | 1,5% |
21. | Citroën C CROSSER | 180 | 153 | 27 | 17,6% | 1,5% |
22. | Peugeot 4007 | 158 | 127 | 31 | 24,4% | 1,3% |
23. | BMW X3 | 129 | 308 | -179 | -58,1% | 1,1% |
24. | Lada NIVA | 100 | 77 | 23 | 29,9% | 0,8% |
25. | Suzuki JIMNY | 64 | 85 | -21 | -24,7% | 0,5% |
26. | BMW X1 | 44 | 0 | 44 | - | 0,4% |
27. | Opel ANTARA | 43 | 80 | -37 | -46,3% | 0,4% |
28. | Jeep PATRIOT | 39 | 16 | 23 | 143,8% | 0,3% |
29. | Jeep CHEROKEE | 25 | 29 | -4 | -13,8% | 0,2% |
30. | Dodge JOURNEY | 18 | 18 | 0 | 0,0% | 0,2% |
- | Ostatní modely | 39 | 219 | -180 | -82,2% | 0,3% |
- | CELKEM | 11876 | 9330 | 2546 | 27,3% | 100,0% |
V anketě o Skokana roku se nebudeme zabývat Kugou, XC60 a Q5, podobné trojciferné nárůsty vykazují také Renault Koleos a Mercedes GLK, a to z totožných důvodů. Šplhouna vybereme z vozů, které reprezentují větší stálice na českém trhu. Z nich si nejvíce polepšil Nissan Qashqai. Nezapomeňme ani na Jeep Patriot (+143,8 %), ale za jeho veleskok může velmi úspěšný listopad a navíc, podíl výrobku legendární značky na celkových počtech je mizivých 0,3 %. Největší propadák je opět reprezentován Land Roverem, tentokrát řadou Freelander s -91,9 %.
Za úspěch lze považovat 100 prodaných vozů Lada Niva, meziročně došlo k nárůstu registrací o 23 ks.