Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh od ledna do srpna 2014: Škoda se zlepšila o 6,3 tisíce aut

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Český trh s novými osobními auty roste oproti loňsku o skoro 18 procent. Desetitisícovou hranici pokořily za dvě třetiny roku jen tři značky.

Domácí trh nových osobních automobilů se za prvních osm měsíců letošního roku ve srovnání s loňskem zlepšil o výrazných 17,8 %. Vyplývá to z aktuálních dat SDA (Svazu dovozců automobilů). Narostl konkrétně ze 106.946 na 125.985 jednotek, zlepšil se tedy o 19.039 kusů. Reexporty, které obzvláště u některých zahraničních značek, respektive importérů čísla značně korigují, v nich však zahrnuty nejsou.

Značkám suverénně vévodí Škoda. Během osmi měsíců letošního roku zaregistrovala Škoda celkem 37.778 nových aut (bez užitkových), což je o 6.268 více než za shodné období loni. Vyjádřeno procenty představuje meziroční nárůst za období od ledna až do srpna bezmála 20 %, konkrétně bez desetiny. Tržní podíl za tuto periodu se stále drží na hodnotě 30 %. „Ani v době letních prázdnin naši prodejci nepolevili ve svých aktivitách a letos jsme díky tomu dosáhli z hlediska registrací nejlepších výsledků za prázdninové měsíce v historii,“ říká Luboš Vlček, šéf prodejní organizace Škoda Auto Česká republika a dodává: „Všichni se již těšíme na blížící se uvedení modelu Škoda Fabia na náš trh, který výraznou měrou dále posílí náš růst v mimořádně důležité třídě malých vozů.“

V létě byla skutečně velmi silná. Samotné srpnové registrace opět vykázaly meziroční navýšení a navázaly tak nejen na úspěšný červenec, ale hlavně potvrdily již deset měsíců trvající nepřerušený růstový trend mladoboleslavské automobilky na českém trhu. Ve druhém prázdninovém měsíci Škoda mimochodem doma registrovala 3.661 nových osobních vozů, což představuje při meziročním srovnání nárůst o 6,7 %. Oproti loňskému srpnu bylo v tuzemsku přihlášeno do provozu o 229 nových škodovek více.

Jak si stojí za dvě třetiny letopočtu 2014 ostatní? Volkswagen je na druhém místě s 12.040 kusy. Třetí domestikované jihokorejské automobilce utekl o pouhých 66 exemplářů, ta jich má tedy na kontě 11.974. Lítý boj mezi nimi neustává. Oba dva se ale přibližují pomalu k desetiprocentní hranici tržního podílu, VW má 9,6, Hyundai 9,5 %. Čtvrté místo Fordu (8.139) nikdo neohrožuje, na nejlepší ztrácí, pátá rumunská Dacia mu nestačí. Ta se přehoupne přes šestitisícovou metu až v září, chybí jí k ní necelá stovka. Poslední pozici v Top 5 si ale upevnila, náskok takřka tisícovky před Peugeotem je už značný.

Za francouzským „lvem“ (4.967) je neustále našlapáno. Seat, Opel a Kiu dělí totiž pouhých 93 aut. Trochu odpadl Renault s necelými 4,2 tisíci přírůstků, Citroën ještě čtyři tisíce ani nemá. U Seatu pochopitelně značnou část tvoří reexporty, jen do července (novější údaje nemáme zatím k dispozici) jejich podíl činil 67 %, což je opravdu hodně. Od dvanáctého do patnáctého místa najdeme BMW, Toyotu, Mercedes-Benz a Audi. Hlavně německé luxusní značky si nedarují nic, jenže BMW má nad Ingolstadtem i Untertürkheimem neustálou převahu. Toyotě patří primát nejprodávanější značky ze Země vycházejícího slunce.

Procentním šplhounům ze zveřejněné první patnáctky vládne i nadále Dacia. Číslo už není trojciferné, ale aktuálních 76,5 % představuje pořád posun více než slibný. Na druhou příčku této statistiky se vyhoupl Opel, který však nová auta prakticky nevyváží (+57,5 %), Seat je třetí s výkonem +53,1 %. Důrazné „ale“ zde pochopitelně zůstává. Těsně pod čtyřiceti procenty mají v tomto ohledu BMW a Ford. Pro modrý ovál bohužel platí to samé, co pro Seat. Nereexportuje sice přes dvě třetiny v České republice nově zaregistrovaných aut, ale 40 % určitě.

V kusových šplhounech je na tom nejlépe dle SDA Škoda, jejíž výkon byl již zmíněn výše. Následuje ji Dacia (+2.559), Ford (+2.195) a Volkswagen (+2.076). Opel, Seat a Hyundai vykazují nárůsty mezi 1,7 a 1,4 tisíci auty. Ztratily stále jen čtyři značky: Toyota, Citroën, Kia a Peugeot. První jmenovaná si pohoršila o 251 aut, což už představuje takřka desetinu, dvojitý šíp se pak rozhodně nemůže pochlubit údajem o 5,6 % menším a úbytkem 234 vozů oproti stejnému období letopočtu 2013.

Český trh za leden-srpen 2014 – pořadí značek (Top 15)
 KategorieOATržní podílOAZměna (rok)změna (rok)
 Období1-8/20141-8/20141-8/2013[ks][%]
1.Škoda37 77830,0%31 5106 26819,9%
2.Volkswagen12 0409,6%9 9642 07620,8%
3.Hyundai11 9749,5%10 5021 47214,0%
4.Ford8 1396,5%5 9442 19536,9%
5.Dacia5 9034,7%3 3442 55976,5%
6.Peugeot4 9673,9%5 047-80-1,6%
7.Seat4 4293,5%2 8931 53653,1%
8.Opel4 4173,5%2 8041 61357,5%
9.Kia4 3363,4%4 460-124-2,8%
9.Renault4 1693,3%4 0431263,1%
11.Citroën3 9333,1%4 167-234-5,6%
12.BMW3 3102,6%2 40190937,9%
13.Toyota2 5402,0%2 791-251-9,0%
14.Mercedes-Benz2 4712,0%2 05142020,5%
15.Audi2 2801,8%2 212683,1%
Ostatní značky-13 00910,3%12 8131961,5%
CELKEM-125 985100,0%106 94619 03917,8%

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
5. 9. 2014 09:48
Re: K čemu toje?
K čemu jsou data leden až srpen? Můžeš je srovnat s jinými kumulovanými prodeji, třeba za leden až srpen 2013 ;-)
5. 9. 2014 09:46
Re: a co pravdu?
A kdo ten placený článek dle tebe zaplatil? Jsou tam údaje všech (top 15) výrobců.
4. 9. 2014 22:50
a co pravdu?
zajímalo by mě porovnání s rokem 2012 pane redaktore, o kolik se daří škodovce?jelikož se jí loni příliš nedařilo, čekalo se na octavii i skutečné rozjetí rapidu, tak tento placený článek neříká pravdu. jinak bych doporučil vašim redaktorum zveřejnit v jakých jezdí autech, at si trochu uděláme přehled o "nezávislích" novinářích
4. 9. 2014 22:15
K čemu toje?
To nemůžete dát data za srpen?K čemu je mi info leden až srpen?Snad tam můžete dát sloupec navíc ne??