Český trh v březnu 2012: Nejprodávanější luxusní automobily
Celý trh v této třídě zaznamenal pokles. Zatímco před rokem našlo nové majitele 47 luxusních vozů, letos pouhých 25, tedy o 22 méně (-46,8 %).
V žebříčku se ve třetím měsíci roku 2012 sice objevila sedmička modelů, ale nejlepší z nich má na kontě jen snad možná stylových 7 registrací. Je jím Audi A8, kterému tak aktuálně patří 28 % segmentu. Stříbrné je poněkud překvapivě Porsche Panamera se šesti vozy (24 %). Letošní úhlavní nepřítel A8, BMW sedmičkové řady, skončil třetí. Limuzína z Mnichova si připsala o další kus méně, tedy pět. „Bavorák“ tudíž okupuje rovných 20 %, Na čtvrtém místě najdeme Mercedes-Benz S (4, 16 %).
Pětku okupují společně (v abecedním pořadí) Hyundai Equus, Lexus LS a Mercedes CL (2, 7,4 %). Příchod korejského vozu do nejprestižnější kategorie je určitě sympatický, proti německé konkurenci to bude mít ale velmi, velmi těžké. Jaguar XJ a VW Phaeton mají tentokrát nulu.
Ve srovnání s loňskem Audi A8 spadlo o 4 registrace (-36,4 %, v březnu 2011 se jich tudíž prodalo jedenáct). Panamery byly před rokem tři, u ní to znamená opačných +100 %. Je zároveň jediným postupem aktuálního žebříčku! Sedmičkové BMW se zhoršilo o 58,3 % (-7), to ale není nic proti „S-Klasse“, která má 77,8 %. Záporných, pochopitelně. Ztratila celých čtrnáct kusů z osmnácti. Lexus LS hlásí o polovinu méně, ale v jeho případě se tento údaj týká jednoho jediného exempláře, o který klesl. Zbylé dva modely současného pořadí porovnatelné nejsou.
Celkový trh v prestižní kategorii za první čtvrtletí klesl oproti stejnému období loňského roku ze 124 na 75 registrací, tedy o 39,5 %. Ani to není příliš lichotivé číslo.
BMW 7 už nevede, v pořadí od ledna jej předstihlo Audi A8 (23 kusů, 30,7 %). Modrobílí ovšem zaostávají o jeden jediný (22, 29,3 %). Zatím třetí je Mercedes S, ale ten už ztrácí (12, 16 %). A navíc mu dýchá na záda Panamera (11, 14,7 %). Ostatní nemají nárok, Jaguar XJ si připsal první dva vozy už v únoru, kupé CL s trojcípou hvězdou vykazuje po březnu úplně stejně (oba 2,7 %).
A8 si pohoršila o 32,4 % za první tři měsíce předchozího roku bylo zaregistrováno 34 vozů, letos o jedenáct méně. BMW řady 7 spadlo o 35,7 % (ze stejných 34 kusů). I loni tedy mezi oběma soky panovala lítá bitva. Mercedes S má v tomto porovnání -58,6 % (dvanáct aut místo 29). Panamera si překvapivě polepšila o 10 %, respektive jeden exemplář. Zbytek širší první pětky jen telegraficky: Jaguar XJ má úplně stejně, Mercedes CL ovšem nelichotivých -77,8 %
Mezi vznětovými motory se řada 7 s A8 rozešly smírně, obě si připsaly pět kusů. Ovšem zatímco BMW se s benzinovým agregátem neprodalo ani jedno, Audi dvě, takže jejich podíl TDI činí 71,4 %. Mercedesy S s turbodiesely byly nově zaregistrovány čtyři, což znamená také plných 100 % jako u bavorského soupeře. Panamera spalovala toto palivo jediná (16,7 %). Žádnému dalšímu modelu naftová pohonná jednotka pod kapotou neklapala. Nezapomínejme na jediný hybridní Lexus LS.
Luxusní třída, registrace na českém trhu v březnu 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 3/2012 | 1-3/2012 | 3/2012 | 1-3/2012 | |
Audi A8 | 7 | 23 | 28,0% | 30,7% | |
Porsche PANAMERA | 6 | 11 | 24,0% | 14,7% | |
BMW 7 | 5 | 22 | 20,0% | 29,3% | |
Mercedes-Benz S | 4 | 12 | 16,0% | 16,0% | |
Hyundai EQUUS | 1 | 1 | 4,0% | 1,3% | |
Lexus LS | 1 | 1 | 4,0% | 1,3% | |
Mercedes-Benz CL | 1 | 2 | 4,0% | 2,7% | |
Ostatní modely | 0 | 3 | 0,0% | 4,0% | |
CELKEM | 25 | 75 | 100,0% | 100,0% |