Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v březnu 2013: Nejprodávanější velké terénní vozy, SUV a pick-upy

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 28. 4. 2013 • 16:56
14
Do bitvy Mercedesu a Volkswagenu mezi velkými SUV promluvila také další německá značka: BMW. Trojcípá hvězda má mezi nejlepšími dokonce dva modely.

Trh největších SUV a off-roadů meziročně v únoru ztratil, konkrétně 8,1 %. Pohoršil si z 296 na 272 aut (-24).

Na prvním místě měsíčního žebříčku najdeme Mercedes-Benz ML, a to díky 37 exemplářům a podílu 13,6 %. Stříbrnou příčku pro sebe urvalo BMW X6 (34, 12,5 %). Volkswagen Touareg se aktuálně musí spokojit s atypickým bronzem (27, 9,9 %). Čtvrtý je druhý Mercedes, třída GL (23, 8,5 %). Do Top 5 se ještě vešlo Audi Q7 (22, 8,1 %). Kompletní první pětka je tak čistě v německé režii.

V meziročním srovnání se třetím měsícem letopočtu 2013 vykazuje ML ztrátu 24,5 %, loni měl na kontě jen velice hezkých 49 aut. BMW X6 hlásí pro změnu zisk 61,9 %. U sportovnějšího modrobílého SUV to představuje +13 exemplářů. Registrace Touaregu jsou naopak horší o 15 (-35,7 %). Třída GL si polepšila o 11 kusů z 12 loňských (+91,7 %). U Q7 najdeme pozitivních 5 jednotek (+29,4 %).

Titul meziměsíčního procentního šplhouna mezi první dvacítkou získal Range Rover, který se zvedl o rovných 500 %, konkrétně ze dvou na 12 registrací. Druhý je již výše vzpomínaný Mercedes GL, třetí pak BMW X6. Legendární Toyota Land Cruiser se vyšplhala ze sedmi na 11 aut (+57,1 %) a Grand Cherokee má o polovinu více (21 místo 14). Absolutním postupům dominuje pro změnu X6 před GLkem a Range Roverem (+10).

Opačné nelichotivé prvenství putuje do Japonska, získal jej Lexus RX se ztrátou 87,5 %. Jeho registrace se propadly o sedm, z osmi na jednu. Druhý je výprodejový Hyundai ix55 (-72,7 %, -8 z 11) a třetí Infiniti FX, které se poroučelo dolů o 62.5 % (-5 z 8). V kusových ztrátách je v čele úplně jiný vůz: BMW X5 (-18, -52,9 %) před Touaregem a třídou ML (-12). Volvo XC90 má také ne zrovna optimistických -9, jinak o 56,3 % méně.

Český trh v této kategorii se oproti úvodnímu čtvrtletí minulého roku nachází v záporných číslech. Ztratil 9 %, vykazuje 757 exemplářů na rozdíl od 832. Pohoršil si tak o 75 aut.

Celkové pořadí na stupních vítězů je stále velmi vyrovnané, byť rozdíly se natáhly a došlo i ke změně v umístění. V jeho čele je třída M díky 91 registracím (podíl 12 %). Stříbrné BMW X6 má o pět exemplářů méně (86, 11,4 %). Touareg klesl na bronz (80 přírůstků, 10,6 %). Na čtvrtém místě je Audi Q7 (59, 7,8 %) a Top 5 uzavírá nově Mercedes-Benz GL (54, 7,1 %).

Nejúspěšnější Mercedes z velkých teréňáků si oproti loňsku pohoršil, a to o 7,1 %, z 98 o sedmičku kusů. BMW X6 je naopak v kladných hodnotách, a to výrazně. Získalo 30 vozů, respektive 53,6 %. Počty Touaregu klesly o 23,1 % (-24 aut ze 104). Q7 se naopak drží stále v černých číslech, navíc už o šest exemplářů (+11,3 %). GL se vyšplhalo vzhůru o 80 %, respektive 24 registrací.

V meziročním srovnání skokanů vede znovu Range Rover, má o 266,7 %, respektive 24 vozů více (z devíti). Jeho značkový kolega Land Rover Discovery se zlepšil o 106,7 % (+16), třetí je v této statistice GL. Co do počtů vyskočilo nejvíce BMW X6, stříbrný stupínek okupují společně Mercedes GL a „Range“, který nastupuje ve čtvrté generaci. „Discu“ patří čtyřka.

A poklesy? Zde kraluje Mercedes-Benz G (-73,3 %) před finišujícím Hyundaiem ix55 (-72,2 %) a Lexusem RX (-47,4 %). Ještě BMW X5, Defender a Infiniti FX hlásí úbytek přes 40 %. V absolutních počtech spadlo nejvíce právě X5 (o 40 jednotek, respektive přesně 45,5 %). Druhé místo obsadil Hyundai ix55 (-26), ale vzhledem ke konci jeho kariéry není divu, Třetí je v nelichotivé statistice Touareg, čtvrté Volvo XC90 má -23 (jinak -35,9 %).

Nejprodávanějším turbodieselem se v březnu stalo BMW X6 (33 kusů a podíl 97,1 %). „Klapající“ Mercedesy ML CDI si postavilo do garáží 32 majitelů, tedy 86,5 %. Touaregů se zkratkou TDI bylo 27, Audi Q7 pak vykazuje 22 naftových agregátů pod kapotami nových přírůstků. V obou případech se jedná o úplně všechny. Pátí jsou společně Jeep Grand Cherokee s Mercedesem GL. Těch si se vznětovým motorem domácí klienti koupili po devatenácti. Jeep má jejich podíl na 90,5 %, Mercedes hlásí 82,6 %. Hybridní Lexus RX se prodal jeden, jiný alternativní pohon v současných statistikách SDA nehledejme.

Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v březnu 2013
  Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
  Období 3/2013 1-3/2013 3/2013 1-3/2013
1. Mercedes-Benz ML 37 91 13,6% 12,0%
2. BMW X6 34 86 12,5% 11,4%
3. Volkswagen TOUAREG 27 80 9,9% 10,6%
4. Mercedes-Benz GL 23 54 8,5% 7,1%
5. Audi Q7 22 59 8,1% 7,8%
6. Jeep GRAND CHEROKEE 21 51 7,7% 6,7%
7. BMW X5 16 48 5,9% 6,3%
7. RANGE ROVER 12 33 4,4% 4,4%
9. Mitsubishi PAJERO 11 18 4,0% 2,4%
9. Toyota LAND CRUISER 11 40 4,0% 5,3%
11. Land Rover DISCOVERY 10 31 3,7% 4,1%
11. RANGE ROVER SPORT 10 23 3,7% 3,0%
13. Porsche CAYENNE 9 22 3,3% 2,9%
14. Jeep WRANGLER 7 18 2,6% 2,4%
14. Volvo XC90 7 41 2,6% 5,4%
16. Nissan PATHFINDER 4 12 1,5% 1,6%
17. Hyundai ix55 3 10 1,1% 1,3%
17. Infiniti FX 3 10 1,1% 1,3%
19. Land Rover DEFENDER 2 7 0,7% 0,9%
20. Lexus RX 1 10 0,4% 1,3%
20. Mercedes-Benz G 1 4 0,4% 0,5%
20. Nissan MURANO 1 7 0,4% 0,9%
Ostatní modely - 0 2 0,0% 0,3%
CELKEM - 272 757 100,0% 100,0%

Terénní pick-upy

Okrajové, ale zajímavé terénní pick-upy našly v březnu jen 37 zájemců, což značí hluboký pokles o 67,3 %, respektive 76 kusů z loňských vysokých 113.

Nejvíce se prodalo Hiluxů, celkem 19, Toyotě tak náleží podíl přes 51 %. Před druhým Amarokem od Volkswagenu (9, 24,3 %) získala náskok celé desítky registrací. Na Ford Ranger (5, 13,5 %) zbyl tak až poslední stupínek vítězů. Čtvrtí jsou Mitsubishi L200 a minule sloučené modely Nissanu: NP300 s příbuznou luxusnější Navarou. Oba mají po dvou kusech, respektive 5,4%. A to je vše, nikdo další nebodoval. Měsíčního šplhouna v obou sledovaných kategoriích, tentokrát postrádáme, propadáky představují L200 (-86,7 %), respektive Amarok (-45 kusů).

V porovnání s březnem 2012 se trh nachází rovněž v minusu, vykazuje už 40,6 % ztráty (114 místo 192 „náklaďáků“, tedy -78).

Od ledna mu vévodí Hilux, koupilo si jej takřka 44 % všech zákazníků, konkrétně rovných 50. Za ním je v Hannoveru vyráběný Volkswagenem Amarok (26 aut, necelých 23 %). Přes desítku se přehouply ještě L200 (17, zhruba 15 %) a Ford Ranger (12, 10,5 %). Nissany NP300/Navara hlásí 6 kusů. Čínský Gonow a Isuzu D-Max jsou jen do počtu.

Oproti minulému roku si polepšil jen Hilux má o 19 % více, zatímco Mitsubishi L200 naopak o totožný údaj méně. Ranger se opačnými -40 % rozhodně chlubit nemůže, Nissany jsou na tom ale ještě hůře (-57,1 %). Volkswagen svými -72,6 % v případě Amaroku už určitě není vůbec „nadšený“. Kusovým skokanem je pochopitelně pouze Toyota (+8), propadákem pro změnu pick-up se dvěma véčky (-69).

Třída terénních pick-upů, registrace na českém trhu v březnu 2013
  Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
  Období 3/2013 1-3/2013 3/2013 1-3/2013
1. Toyota HILUX 19 50 51,4% 43,9%
2. Volkswagen AMAROK 9 26 24,3% 22,8%
3. Ford RANGER 5 12 13,5% 10,5%
4. Mitsubishi L200 2 17 5,4% 14,9%
4. Nissan NAVARA 2 6 5,4% 5,3%
Ostatní modely - 0 3 0,0% 2,6%
CELKEM - 37 114 100,0% 100,0%

Související články

Témata
Avatar - Vrrrr
29. 4. 2013 08:09
Re: V TÉTO TŘÍDĚ
Touareg suhlasim aj ked ML je dalej touareg v porovnani cena - vybava moze byt. V pick up kategorii to je jasne a to je Hilux. Otestuj a uvidis. Tam ani nie je o com. AK by do VW namontovali vydareny 3l motor karta sa mozno obrati. So slabuckym 2l bohuzial....
Avatar - Vrrrr
29. 4. 2013 08:06
Re: Hilux
Ja sa teda vozim Na Hiluxe hocikde a manzelka prave obdrzala VW Multivan Higline 132kW 7° DSG (prirastok do rodiny a poziadavka na prevoz kocara v zlozenom stave = VW, alebo MB - MB bohuzial zaspal dobu) a ten motor napriek papierovym cislam je proste slaby, teda samozrejme ked porovnavam vyuzitie. Ten VW je super cool pre rodinu na pohodove jazdenie, slusna zlava bola tiez, ale na auto za skoto 70k EUR proste motor 2,0 BiTDI a neviem co vsetko nic moc. Ale hlavne, ze ma uzavierku :-). Fakt je, ze AMAROK na HILUX proste nema, V nicom.
Avatar - 3_diamanty
28. 4. 2013 22:22
Re: V TÉTO TŘÍDĚ
ja by som to nenazval fandenie ale fanaticke bluznenie....

inak paradoxne zrovna kolinske trojcata sa skutocne nechytaju na citigo a upa.... a ani na pandu alebo picanto ;-)

28. 4. 2013 21:29
Re: V TÉTO TŘÍDĚ
Náhodou mezi miniauty bych dal přednost Kolínským trojčatům, a mezi luxusními a sportovními vozy nemám favorita, ale jinak ve třídách není moc na výběr, maximálně občas konkurují H/K (MPV, nižší střední, SUV). Nediv se, že pak fandím VW, když nemám na výběr ;-)
28. 4. 2013 20:41
Re: V TÉTO TŘÍDĚ
Vypadá to, že posuzuješ auta podle toho, zda jsou z koncernu VW a vůbec tě nezajímají aspekty, jako jízdní vlastnosti atd. Docela smutné.