Český trh v červenci 2012: Nejprodávanější malé vozy
Prázdninové měsíce bývají tradičně slabší. Přesto trh malých vozů ve srovnání s červencem loňského roku klesl o výrazných 436 jednotek (-14,5 %). Zatímco tehdy našlo nové majitele 2.998 nových aut, letos jich bylo 2.562.
Vítězství pochopitelně opět putuje do Mladé Boleslavi. Škoda Fabia ovšem zaznamenala pouhých 660 nových přírůstků, což jí zajistilo podíl těsně nad čtvrtinu (25,8 %). Druhé místo si připsal Ford Fiesta, který skončil na 269 kusech (10,5 %). Thalia se vrátila na bronz (228, 8,9 %). Čtvrtá příčka je sdílená, jsou na ní shodně Hyundai i20 a Renault Clio. Oba mají na kontě 192 nových vozů (7,5 %).
Mezi nejlepšími tak chybí například Ford Fusion. Skladové zásoby zřejmě docházejí a „krabice“ s modrým oválem je až desátá. Peugeot 208 poprvé překonal svého předchůdce 207, v pořadí ale najdeme i skoro historickou „dvěstěšestku“.
Vedoucí Fabia si v meziročním porovnání s červencem 2011 radikálně pohoršila. Spadla o 40,1 %, respektive 442 nejmenších škodovek. Druhá Fiesta má naopak o vysokých 236,3 % více. Před rokem našlo své zájemce rovných 80 aut, letos vylétla o dalších 189. Postup Thalie je mnohem nižší, vyšplhala vzhůru o 29,5 % (ze 176, tedy +52 kusů). Hyundai i20 si bohužel připsal zápornou hodnotu. Ztratil 37 vozů z 229 loňských (-16,2 %). Optimismus vzbuzují výsledky Clia: +36,2 %, respektive +51 exemplářů.
Největší procentní meziroční nárůst zaznamenala Dacia Sandero. O 318,8 % více je velmi lichotivý výsledek, v červenci 2011 našlo ovšem nové majitele jen šestnáct (!) vozů (meziročně +51). Dalším v pořadí je již vzpomínaná Fiesta. Následují Swift a Audi A1, oba překročily +130 %, ale do předních příček pořadí nezasahují. Rio má +113,3 %, zlepšilo se ze 45 na 96 aut. Kusoví šplhouni jsou jasní: Fiesta před Thalií, následují Clio, Rio a Sandero. Zmiňovali jsme je výše, jen zlepšení této trojky o stejných 51 kusů je unikátní.
Propadákům dominuje pro změnu trojice Mazda 2 (-80 %), Peugeot 206 (-75 %) a Mitsubishi Colt (-66,7 %). Daleko důležitější jsou ovšem Peugeot 207 (-66,1 %), Ford Fusion (-65,2 %) a také Aveo (-61,5 %). A dle kusů? Zde patří nelichotivé prvenství Fabii před Fusionem (-146) a Peugeotem 207 (-117). Oba Peugeoty, Colt i Fusion se ovšem chystají do důchodu. Chevrolet však nabízí souběžně dvě generace Avea pod 190 tisíc korun a ani to nepomáhá.
Trh za sedm měsíců letošního roku vykazuje naštěstí ještě stále nárůst, konkrétně 2,7 %. Své zákazníky našlo 26.239 vozů této třídy místo 25.538 (meziročně +701 kusů).
V celkovém pořadí od ledna vede Fabia s 8.740 exempláři (její podíl je 33,3 %). Druhý je stále Fusion (2.112), patří mu 8 % segmentu malých aut, ale stříbro asi dlouho neudrží. Třetí příčku okupuje Hyundai i20 (2.069, 7,9 %). Fiesta je čtvrtá, dvoutisícovku ale zatím nepřekročila (1.885, 7,2 %). Poslední místo v první pětce náleží Renaultu Thalia (1798, 6,9 %).
Fabia v tomto meziročním srovnání vykazuje ztrátu jen mírnou. Záporná hodnota činí -3 %, loni se jich prodalo o 269 více. Ford Fusion je v tuto chvíli v plusu, oproti letopočtu 2011 má o pro změnu 173 vozů více (+8,9 %). Jihokorejec Hyundai i20, jehož výroba se po modernizaci přesunula z Indie do Turecka. vykazuje +215 aut, tedy +11,6 %. Druhý model Fordu je na tom o 857 kusů lépe (+83,4 %). Francouz z Asie si pohoršil o 18,8 % (-415 z 2.213).
Kdo je průběžným procentním skokanem v malých vozech? Kia Rio! Ladu Kalina s +300 % můžeme totiž s klidem pominout. Rio našlo od začátku roku 960 klientů (+172,7 %). Před třinácti měsíci měla vesměs její předchůdkyně (aut třetí generace bylo jen málo) na kontě přitom pouze 352 aut. Stoprocentní a větší zisk už nikdo jiný nemá. Výtečně si dále vede nejen Fiesta, ale i Sandero (+36,1 %, +150 ze 416). Kusově je na tom nejlépe Fiesta právě před Riem (+608) a Hyundaiem i20.
Propadákem je kromě výprodejového Coltu (-65,6 %) bohužel Mazda 2 (-54,7 %). Místo 86 se pro ni rozhodlo jen 39 lidí. Následuje globálně nedůležitá Alfa MiTo (-46,7 %), kterou ani v červencovém pořadí nenajdeme. Nejvíce jednotek ovšem ztratila Thalia (zmíněných -415), dále Peugeot 207 (-309), následují Fabia (rovněž vzpomínaných -269) a Chevrolet Aveo (-213). Jen francouzské lvíče se ale přitom chystá na odpočinek.
Mezi vznětovými motory patří absolutní prvenství Fabii s rovnou stovkou vozů (podíl na celkových registracích 12,4 %). Peugeot 208 vykazuje 15 exemplářů s motory HDi (24,2 %), Desítky nových přírůstků s agregáty dCi dosáhla i Dacia Sandero (14,9 %), ale už nikdo další. A plynová alternativa? Prodala se pětice Fiatů Punto na CNG. Na domácích značkách se také objevila rovná desítka hybridních Yarisů.
Třída malých vozů, registrace na českém trhu v červenci 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 7/2012 | 1-7/2012 | 7/2012 | 1-7/2012 | |
1. | Škoda FABIA | 660 | 8740 | 25,8% | 33,3% |
2. | Ford FIESTA | 269 | 1885 | 10,5% | 7,2% |
3. | Renault THALIA | 228 | 1798 | 8,9% | 6,9% |
4. | Hyundai i20 | 192 | 2069 | 7,5% | 7,9% |
4. | Renault CLIO | 192 | 1009 | 7,5% | 3,8% |
6. | Volkswagen POLO | 139 | 1284 | 5,4% | 4,9% |
7. | Seat IBIZA | 117 | 1236 | 4,6% | 4,7% |
8. | Citroën C3 | 96 | 581 | 3,7% | 2,2% |
8. | Kia RIO | 96 | 960 | 3,7% | 3,7% |
10. | Ford FUSION | 78 | 2112 | 3,0% | 8,0% |
11. | Toyota YARIS | 76 | 624 | 3,0% | 2,4% |
12. | Dacia SANDERO | 67 | 566 | 2,6% | 2,2% |
13. | Peugeot 208 | 62 | 228 | 2,4% | 0,9% |
14. | Peugeot 207 | 60 | 997 | 2,3% | 3,8% |
15. | Opel CORSA | 51 | 460 | 2,0% | 1,8% |
16. | Suzuki SWIFT | 40 | 186 | 1,6% | 0,7% |
17. | Audi A1 | 37 | 269 | 1,4% | 1,0% |
18. | Chevrolet AVEO | 35 | 400 | 1,4% | 1,5% |
19. | Fiat PUNTO | 32 | 360 | 1,2% | 1,4% |
20. | Honda JAZZ | 11 | 136 | 0,4% | 0,5% |
21. | Nissan MICRA | 8 | 110 | 0,3% | 0,4% |
22. | Citroën DS3 | 4 | 26 | 0,2% | 0,1% |
22. | Peugeot 206 | 4 | 107 | 0,2% | 0,4% |
24. | Mazda 2 | 3 | 39 | 0,1% | 0,1% |
24. | Mitsubishi COLT | 3 | 20 | 0,1% | 0,1% |
Ostatní modely | - | 2 | 37 | 0,1% | 0,1% |
CELKEM | - | 2562 | 26239 | 100,0% | 100,0% |