Český trh v červnu 2009: Duel Spark-Panda vyhrál polský Fiat, celý trh minivozů ztratil 20 %
Tentokrát se nejdříve zaměříme na žebříček od začátku roku, neboť známe výsledky z jeho první poloviny.
Celý trh se propadl o 810 kusů, z loňských 4.050 na 3.240, tedy o rovných 20 %. V celkovém pořadí vede Panda s ďábelskými 666 kusy před Sparkem, ten má ovšem ztrátu jen sedmnácti vozů (649). Tento rozdíl slibuje ve druhé polovině roku pokračování vyrovnaného souboje. Spark je sice na samém konci své dlouhé kariery, ale jak jsme už několikrát viděli, výprodejové konce životního cyklu lidových aut bývají na českém trhu velmi úspěšné.
Hyundai i10 je na třetí příčce (478), Splash čtvrtý se 409 vozy a pátá je Kia Picanto, pro kterou se zatím rozhodlo 382 zákazníků. Na šestém a sedmém místě se seřadili kolínští Francouzi Peugeot 107 (183) a Citroën C1 (142), osmý Fiat 500 je posledním vozem, který má nad stovku registrací – celkem 104. Deváté je poslední trojče z Kolína Toyota Aygo (70) a první desátku uzavírá Renault Twingo s 61 novými vozy. Vedoucí Panda má podíl ve třídě 20,6 %, Spark rovných 20 %, i 10 14,8 %, Splash 12,6 % a Picanto 11,8 %. Ostatní jsou hluboko pod desetiprocentní hranicí.
Meziročně si polepšila pouze Panda, a to o 3,9 %, ostatní zástupci Top 10 až na dvě výjimky mají na kontě poklesy. Spark - 44,4 %, Picanto - 20,3 %, Peugeot 107 - 46,5, Citroën C1 - 28,3 %, Fiat 500 - 6,3 %, Toyota Aygo - 36,9 % a Renault Twingo - 67 %. Samozřejmě, výsledky Hyundaie i 10 a Suzuki Splash jsou přesně opačné, ale vzhledem k tomu, že se tyto dva vozy začaly prodávat až během loňského roku, mají zatím navýšení v řádu stovek procent (Splash 643,6 %, i10 330,6 %).
Třída mini, registrace na českém trhu v červnu 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 6/2009 | 1-6/2009 | 6/2009 | 1-6/2009 |
1. | Chevrolet SPARK | 111 | 649 | 22,7% | 20,0% |
2. | Fiat PANDA | 91 | 666 | 18,6% | 20,6% |
3. | Kia PICANTO | 82 | 382 | 16,8% | 11,8% |
4. | Hyundai i10 | 50 | 478 | 10,2% | 14,8% |
5. | Suzuki SPLASH | 44 | 409 | 9,0% | 12,6% |
6. | Fiat 500 | 29 | 104 | 5,9% | 3,2% |
7. | Peugeot 107 | 24 | 183 | 4,9% | 5,6% |
8. | Citroën C1 | 22 | 142 | 4,5% | 4,4% |
9. | Smart FORTWO | 14 | 30 | 2,9% | 0,9% |
10. | Opel AGILA | 7 | 38 | 1,4% | 1,2% |
10. | Toyota AYGO | 7 | 70 | 1,4% | 2,2% |
12. | Renault TWINGO | 5 | 61 | 1,0% | 1,9% |
13. | Ford KA | 2 | 14 | 0,4% | 0,4% |
14. | Toyota IQ | 1 | 1 | 0,2% | 0,0% |
- | Ostatní modely | 0 | 13 | 0,0% | 0,4% |
- | CELKEM | 489 | 3240 | 100,0% | 100,0% |
Nyní ještě podrobněji k červnovým výsledkům. Celkem bylo zaregistrováno 489 nových mrňousů, což je oproti stejnému měsíci roku 2008 pokles o 253 (!) aut, tedy o 34,1 % (loni jich bylo 742).
Italského medvídka s polským rodištěm v měsíčním žebříčku porazila jihokorejská jiskřička, která si v šestém měsíci letošního roku připsala celkem 111 registrací, druhá Panda jich měla o dvacet méně (91). Na třetím místě pak najdeme Kiu Picanto s 82 vozy, čtvrtou příčku obsadil Hyundai i 10 s 50 kusy na kontě. Pátý je Splash se 44 vozy, šestý Fiat 500 (29 registrací), sedmý pak Peugeot 107 s 24 kusy. Osmé místo patří Citroënu C1 (22), devátý je Smart ForTwo (14) a na desáté příčce jsou tentokrát dva vozy – Opel Agila a Toyota Aygo, které si shodně zvolilo 7 zákazníků. V žebříčku již nenajdeme Hyundai Atos Prime, jehož doprodej zřejmě skončil, a také Volkswagen Fox. Máme tam naopak jednu novinku – třímetrovou Toyotu IQ. Ta to bude mít ovšem vzhledem k nastaveným základním cenám v nejbližší budoucnosti hodně těžké.
V porovnání s červnem 2008 si Spark pohoršil o 43,4 % ze 196 kusů. Fiat Panda má o 26 % méně, před rokem bylo nově zaregistrováno 123 vozů. Registrace Kie Picanto vzrostly o 37 kusů, tedy 82,2 % (ze 45). Hyundai i 10 má o 44 aut méně (loni 94, letos - 46,9 %). Navýšení zaznamenalo Suzuki Splash, a to o 18,9 % (v červnu 2008 37 vozů). Fiat 500 ztratil celkem 6 aut (- 17,1 %), registrace Peugeotu 107 se propadly o mohutných 61,9 % (ze 63, tedy o 39 vozů). Smart ForTwo si polepšil ze 7 na 14 registrací, tedy o plných sto procent. Oba vozy na desáté příčce, Opel Agila a Toyota Aygo, pak ztratily shodných 58,8 %, jejich počty klesly ze 17 loňských na 10 letošních kusů.
Propadákem červnové Top 10 je již zmíněný Peugeot 107. Nejvíce ze všech čtrnácti vozů v žebříčku ale ztratil Renault Twingo, a to 70,6 %, loni se prodalo 17 vozů, letos o 12 méně, tedy pouhých pět. Mezi skokany patří první místo maličkému Smartu ForTwo před Kiou Picanto a Suzuki Splash. Žádný jiný minivůz si nepolepšil...
Miniaut se vznětovými motory se v červnu prodalo celkem pět, nejvíce bylo i-desítek / tři, Opel Agila měl jednu registraci s turbodieselem, stejně jako Smart ForTwo.