Český trh v dubnu 2009: Spark vrací úder, ve třídě minivozů je první také v pořadí za 4 měsíce roku
V dubnu 2009 bylo zaregistrováno celkem 579 nových minivozů, což je oproti stejnému měsíci roku 2008 pokles o 120 aut, tedy o 17,2 %. Celý český trh se přitom meziročně zmenšil jen o 7 %.
Spark si ve čtvrtém měsíci letošního roku připsal celkem 153 registrací, druhý Hyundai i10 jich měl 104. Na třetím místě pak najdeme Fiat Panda s 88 vozy, čtvrtá příčka patří Suzuki Splash se 79 kusy na kontě. Páté je Picanto s 53 vozy, šestý Citroën C1 s 23 registracemi a sedmý je Peugeot 107 s 21 kusy, oba malí Francouzi z Kolína si tentokrát pořadí prohodili. Osmá je Toyota Aygo se 16 vozy, devátý Fiat 500 se 14 kusy a desátý skončil Smart ForTwo, který si zvolilo 8 zákazníků.
V porovnání se čtvrtým měsícem loňského roku vypadá situace takto: Spark si pohoršil o 26,4 % z 208 kusů, Panda má také méně, a to o 17,8 %, před rokem bylo nově zaregistrováno 107 vozů. Ani Picanto na tom není nejlépe, jeho registrace spadly o 51 vozů, tedy 49 % (ze 104). Citroën C1 ztratil 18 aut (loni 41, letos - 43,9 %). Pokles zaznamenal i Peugeot 107, a to o rovných 50 % (v dubnu 2008 42 vozů). Jediným vozem první desítky, který oproti loňsku získal, je Toyota Aygo, ta vykazuje navýšení o 3 auta (+ 23,1 %). Registrace Fiatu 500 se propadly o 6,7 % (z 15, tedy o jeden vůz), Smart pak ztratil plných 60 % (z 20 loňských kusů). Na porovnání i10 a Splashe si stále musíme ještě počkat.
Největším propadákem Top 10 je Smart, nejvíce ze všech ovšem opět ztratil Atos Prime, a to 98,9 %, u něj tento výsledek samozřejmě díky výprodeji není příliš relevantní. To samé se ovšem nedá říci o v dubnu jedenáctém Renaultu Twingo, který se propadl o 85,1 %, loni se prodalo 47 vozů, letos o čtyři desítky méně!
V žebříčku vzestupů patří první místo v Top 10 zmíněnému Aygu. Z ostatních vozů vykazují strmé nárůsty Ford Ka a Opel Agila, ale tam musíme brát v úvahu ten fakt, že jejich registrace se počítají na kusy, i když v loňském roce byly v nabídce ještě staré generace těchto modelů.
Třída mini, registrace na českém trhu v dubnu 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 4/2009 | 1-4/2009 | 4/2009 | 1-4/2009 |
1. | Chevrolet SPARK | 153 | 486 | 26,4% | 20,4% |
2. | Hyundai i10 | 104 | 352 | 18,0% | 14,8% |
3. | Fiat PANDA | 88 | 477 | 15,2% | 20,1% |
4. | Suzuki SPLASH | 79 | 332 | 13,6% | 14,0% |
5. | Kia PICANTO | 53 | 272 | 9,2% | 11,4% |
6. | Citroën C1 | 23 | 98 | 4,0% | 4,1% |
7. | Peugeot 107 | 21 | 141 | 3,6% | 5,9% |
8. | Toyota AYGO | 16 | 57 | 2,8% | 2,4% |
9. | Fiat 500 | 14 | 53 | 2,4% | 2,2% |
10. | Smart FORTWO | 8 | 13 | 1,4% | 0,5% |
11. | Opel AGILA | 7 | 23 | 1,2% | 1,0% |
11. | Renault TWINGO | 7 | 52 | 1,2% | 2,2% |
13. | Ford KA | 5 | 11 | 0,9% | 0,5% |
14. | Hyundai ATOS | 1 | 7 | 0,2% | 0,3% |
- | Volkswagen FOX | 0 | 3 | 0,0% | 0,1% |
- | CELKEM | 579 | 2377 | 100,0% | 100,0% |
V celkovém pořadí od ledna vede po čtyřech měsících Spark se 486 kusy před Pandou s 477, díky dubnovému prvenství se tak malý chevrolet vyhoupl na čelo. Bitva zuří i o bronz, kde si také i10 a Splash prohodily příčky. Hyundai je na třetí příčce (352). Splash klesl na čtvrté místo s 332 vozy a pátá je Kia Picanto s 272 kusy.
Vedoucí Spark má podíl ve třídě 20,4 %, Panda 20,1 %, i 10 14,8 %, Splash 14 % a Picanto 11,4 %. Meziročně si polepšila jen Panda o 32,1 %, ostatní dva porovnatelní zástupci Top 5 mají na kontě poklesy, Spark o 37,3 % a Picanto o 28,6 %. Klesl i celý trh, a to o 223 kusů z loňských 2600, tedy v procentuálním vyjádření o 8,6 %. Letošní duben byl poněkud slabším měsícem.
Miniaut se vznětovými motory se v dubnu prodalo celkem 6, polovinu z tohoto počtu má na kontě Kia Picanto, ostatní soupeři (Fiat 500, Hyundai i 10 a Smart ForTwo) se rozešli smírně, každý si připsal jeden vůz spalující naftu.
Prodej užitkových automobilů kategorie N1 ve třídě mini nebyl nikdy příliš vysoký, v souvislosti se změnami zákona o DPH (její plátci si můžou oněch 19 % odečíst i při nákupu osobního auta, to pak nehyzdí přepážka a je zařazeno mezi osobní) však zcela ustal.