Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v dubnu 2009: Spark vrací úder, ve třídě minivozů je první také v pořadí za 4 měsíce roku

Chevrolet Spark
Chevrolet Spark
Chevrolet Spark
Chevrolet Spark
8 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (163)
V kategorii minivozů zopakoval březnové prvenství Chevrolet Spark. Dubnový náskok před konkurenty mu umožnil atakovat první příčku také v celkovém pořadí v žebříčku od ledna do dubna 2009.

V dubnu 2009 bylo zaregistrováno celkem 579 nových minivozů, což je oproti stejnému měsíci roku 2008 pokles o 120 aut, tedy o 17,2 %. Celý český trh se přitom meziročně zmenšil jen o 7 %.

Spark si ve čtvrtém měsíci letošního roku připsal celkem 153 registrací, druhý Hyundai i10 jich měl 104. Na třetím místě pak najdeme Fiat Panda s 88 vozy, čtvrtá příčka patří Suzuki Splash se 79 kusy na kontě. Páté je Picanto s 53 vozy, šestý Citroën C1 s 23 registracemi a sedmý je Peugeot 107 s 21 kusy, oba malí Francouzi z Kolína si tentokrát pořadí prohodili. Osmá je Toyota Aygo se 16 vozy, devátý Fiat 500 se 14 kusy a desátý skončil Smart ForTwo, který si zvolilo 8 zákazníků.

V porovnání se čtvrtým měsícem loňského roku vypadá situace takto: Spark si pohoršil o 26,4 % z 208 kusů, Panda má také méně, a to o 17,8 %, před rokem bylo nově zaregistrováno 107 vozů. Ani Picanto na tom není nejlépe, jeho registrace spadly o 51 vozů, tedy 49 % (ze 104). Citroën C1 ztratil 18 aut (loni 41, letos - 43,9 %). Pokles zaznamenal i Peugeot 107, a to o rovných 50 % (v dubnu 2008 42 vozů). Jediným vozem první desítky, který oproti loňsku získal, je Toyota Aygo, ta vykazuje navýšení o 3 auta (+ 23,1 %). Registrace Fiatu 500 se propadly o 6,7 % (z 15, tedy o jeden vůz), Smart pak ztratil plných 60 % (z 20 loňských kusů). Na porovnání i10 a Splashe si stále musíme ještě počkat.

Největším propadákem Top 10 je Smart, nejvíce ze všech ovšem opět ztratil Atos Prime, a to 98,9 %, u něj tento výsledek samozřejmě díky výprodeji není příliš relevantní. To samé se ovšem nedá říci o v dubnu jedenáctém Renaultu Twingo, který se propadl o 85,1 %, loni se prodalo 47 vozů, letos o čtyři desítky méně!

V žebříčku vzestupů patří první místo v Top 10 zmíněnému Aygu. Z ostatních vozů vykazují strmé nárůsty Ford Ka a Opel Agila, ale tam musíme brát v úvahu ten fakt, že jejich registrace se počítají na kusy, i když v loňském roce byly v nabídce ještě staré generace těchto modelů.

Třída mini, registrace na českém trhu v dubnu 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období4/20091-4/20094/20091-4/2009
1.Chevrolet SPARK15348626,4%20,4%
2.Hyundai i1010435218,0%14,8%
3.Fiat PANDA8847715,2%20,1%
4.Suzuki SPLASH7933213,6%14,0%
5.Kia PICANTO532729,2%11,4%
6.Citroën C123984,0%4,1%
7.Peugeot 107211413,6%5,9%
8.Toyota AYGO16572,8%2,4%
9.Fiat 50014532,4%2,2%
10.Smart FORTWO8131,4%0,5%
11.Opel AGILA7231,2%1,0%
11.Renault TWINGO7521,2%2,2%
13.Ford KA5110,9%0,5%
14.Hyundai ATOS170,2%0,3%
-Volkswagen FOX030,0%0,1%
-CELKEM5792377100,0%100,0%

V celkovém pořadí od ledna vede po čtyřech měsících Spark se 486 kusy před Pandou s 477, díky dubnovému prvenství se tak malý chevrolet vyhoupl na čelo. Bitva zuří i o bronz, kde si také i10 a Splash prohodily příčky. Hyundai je na třetí příčce (352). Splash klesl na čtvrté místo s 332 vozy a pátá je Kia Picanto s 272 kusy.

Vedoucí Spark má podíl ve třídě 20,4 %, Panda 20,1 %, i 10 14,8 %, Splash 14 % a Picanto 11,4 %. Meziročně si polepšila jen Panda o 32,1 %, ostatní dva porovnatelní zástupci Top 5 mají na kontě poklesy, Spark o 37,3 % a Picanto o 28,6 %. Klesl i celý trh, a to o 223 kusů z loňských 2600, tedy v procentuálním vyjádření o 8,6 %. Letošní duben byl poněkud slabším měsícem.

Miniaut se vznětovými motory se v dubnu prodalo celkem 6, polovinu z tohoto počtu má na kontě Kia Picanto, ostatní soupeři (Fiat 500, Hyundai i 10 a Smart ForTwo) se rozešli smírně, každý si připsal jeden vůz spalující naftu.

Prodej užitkových automobilů kategorie N1 ve třídě mini nebyl nikdy příliš vysoký, v souvislosti se změnami zákona o DPH (její plátci si můžou oněch 19 % odečíst i při nákupu osobního auta, to pak nehyzdí přepážka a je zařazeno mezi osobní) však zcela ustal.

Vstoupit do diskuze (163)