Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v dubnu 2010: Cee'd si v nižší střední udržel druhé místo

Aleš Dragoun
Diskuze (50)
Tentokrát se mezi nejlepšími v nižší střední třídě neudálo nic, co by stálo za zmínku. Cee'd si udržel druhou příčku, Top 5 naopak opustil Focus.

Po mohutném březnovém nárůstu se dubnový trh propadl v meziročním srovnání do ztráty, i když jen mírné: -5,7 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno 5.873 nových vozů, letos 5.538, tedy o 335 méně.

V měsíčním pořadí se na nejvyšších příčkách nic moc nedělo. Vládla pochopitelně domácí Škoda Octavia s 2.662 kusy, Kia Cee'd skončila na druhé pozici s 569 exempláři. Třetí Golf na ni ztratil takřka stovku registrací (476). Čtvrté místo obsadil Hyundai i30 s 297 novými vozy a pátý je Renault Mégane s 286 kusy. Ford Focus se musel opět spokojit s šestou příčkou, minulé umístění přenechal i-třicítce.

První desítku opustilo jedničkové BMW a v jejím závěru se objevila Toyota Auris. Malý bavorák klesl až na chvost Top 20. Zmiňme se ještě o sedanu Renault Fluence, jehož prodej se zdatně rozbíhá. V dubnu mu 77 přírůstků stačilo na třinácté pořadí.

První Octavia si ve srovnání se čtvrtým měsícem roku 2009 polepšila o 377 aut, tedy 16,5 %. Další nejbližší konkurenti v kladných výsledcích nepokračují, mají ztráty, výjimkou je pouze Golf. Druhý Cee'd tak zaznamenal úbytek nových zákazníků, loni bylo zaregistrováno 665 kií, letos o 96 méně (-14,4 %). Golf vykazuje mírné zlepšení o 7,2 %, respektive 32 registrací. Hyundai i30 se propadl o 11,3 % (-38 aut, loni 335). Renault Mégane má na kontě značný pokles, a to o 60,9 % (!), před rokem bylo totiž zaregistrováno 732 kusů, zatímco letos v dubnu o 446 méně. Tato čísla vysvětlují nelichotivý výsledek jinak oblíbeného zástupce země galského kohouta.

Největší postup uplynulého měsíce si připisuje Mazda 3. Ta si polepšila o 118,2 %, z 22 na 48 vozů. Ve statistikách se vyskytuje ještě jeden automobil, který je na tom lépe: Chevrolet Cruze. Ten se ale v žebříčku objevil loni poprvé, a tak navýšení +442,9 % berme spíše jako perličku.

Propadák musíme hledat mimo hitparádu, je skryt v kolonce Ostatní modely. Není jím ovšem výprodejový Chevrolet Lacetti, ale Nissan Tiida. Ten ztratil rovných 80 %, nového majitele našly jen dva místo deseti. Následuje jej právě Lacetti (-76,9 %, z třinácti na tři). Nejhorším v této statistice mezi první pětadvacítkou je sedan Fiat Linea (-73,3 %). Zatímco před rokem se pro něj rozhodla celá třicítka zákazníků, minulý měsíc jen osm.

Nižší střední třída, registrace na českém trhu v dubnu 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období4/20101-4/20104/20101-4/2010
1.Škoda OCTAVIA2662996148,1%51,7%
2.Kia CEE´D569145210,3%7,5%
3.Volkswagen GOLF47614598,6%7,6%
4.Hyundai i302978825,4%4,6%
5.Renault MEGANE28610145,2%5,3%
6.Ford FOCUS1937783,5%4,0%
7.Dacia LOGAN1697483,1%3,9%
8.Peugeot 3081284962,3%2,6%
9.Opel ASTRA1073251,9%1,7%
10.Toyota AURIS932551,7%1,3%
11.Citroën C4892841,6%1,5%
12.Honda CIVIC802211,4%1,1%
13.Renault FLUENCE771011,4%0,5%
14.Mazda 3481700,9%0,9%
15.Fiat BRAVO461540,8%0,8%
16.Audi A3431550,8%0,8%
17.Chevrolet CRUZE381430,7%0,7%
18.Seat LEON331640,6%0,9%
19.Mitsubishi LANCER23840,4%0,4%
20.BMW 1131470,2%0,8%
21.Subaru IMPREZA11410,2%0,2%
21.Toyota COROLLA11460,2%0,2%
23.Volkswagen SCIROCCO10300,2%0,2%
24.Fiat LINEA8420,1%0,2%
24.Volvo C308410,1%0,2%
-Ostatní modely20680,4%0,4%
-CELKEM553819261100,0%100,0%

Český trh v nižší střední třídě v první třetině roku 2010 získal oproti roku 2009 16,3 %, počty nových aut stouply z 16.558 jednotek na 19.261. Tato kategorie tedy stále ožívá, byť ještě v březnu vykazovala dokonce + 28,4 %.

V celkovém pořadí od ledna vede po čtyřech měsících Octavia s 9.961 kusy (její podíl dále klesl na 51,7 %). Druhé místo zatím náleží těsně Golfu (1.459, 7,6 %). Třetí je Cee'd (1.452, 7,5 %), ten se přiblížil evropskému bestselleru nižší střední z Wolfsburgu doslova na dostřel a v květnu jej může překonat. Čtvrtý zůstává Renault Mégane (1.014, 5,3 %), který se jako poslední dostal přes magickou tisícovku. Páté pořadí náleží i30 (882, 4,6 %). Focus ztrácí již více než stovku a Logan se nedostal ani přes 750 registrací.

V meziročním srovnání vedoucí Octavia získala 3.195 vozů (+47,2 %), polepšil si rovněž Golf, i když o něco méně (+31 %, o 345 kusů více). Kia prodala o 91 Cee'dů méně (-5,9 %), tudíž se znovu propadla do záporných čísel. Mégane zůstává v minusu i nadále, pohoršil si již o razantních 32,9 % (loni 1.512, letos -498). Hyundai i30 v roce 2009 trhal rekordy, letos se pochopitelně takovými nárůsty pochlubit nemůže, ba naopak, ztratil 36 exemplářů, tedy -3,9 %.

Mezi vznětovými motory hraje prim tradičně domácí automobilka: Octavií obou generací s agregáty TDI bylo 1.900 (71,4 % z celkových registrací). Počty a podíly dieselů u zbylých vozů první dubnové pětky jsou následující: Kia Cee'd 101 (17,8 %), Volkswagen Golf 69 (na něj nízkých 14,5 %), Hyundai i30 71 (23,9 %) a Renault Mégane 53 (18,5 %).

Zajímavostí jsou také čtyři nové Octavie spalující LPG. Alternativní paliva se ale v nižší střední třídě příliš nenosí.

Aleš Dragoun
Diskuze (50)
18. 5. 2010 22:02
Re: OT: SEAT
Obávam sa, že túto cestu VW prenechá materskej značke, a ešte s príznačným meškaním, aby v správnom čase - keď už všetci odkryjú karty - prišli s "najlepším" riešením.
Súhlasím, tých značiek je priveľa. Osobne sa najviac prikláňam k názoru, že Seatu by najviac prospela úloha výrobcu lacných áut, presne namierených proti Dacii - ovšem so širším portfóliom, na čo s koncernom za chrbtom určite má. Konkurent pre Duster, Logan a Sandero, pre autá značiek Lada, Tata, s istým dosahom na lacnejšie modely Suzuki, Chevrolet a podobne.
Nie som si istý, či by nové technológie v podaní Seatu vzbudili záujem a dôveru - to isté pod značkou VW by malo celkom iný zvuk.
18. 5. 2010 21:52
Re: cruze
Kangoo a Yaris. ;-)
18. 5. 2010 09:53
Re: cruze
otázka je, jak moc si Opel a Chevy tady v Evropě lezou do zelí? Já myslím, že moc teda ne. Jednak nabízejí docela dost modelů, který ten druhý v dané třídě nemá, jednak povědomí o těch značkách je značně rozdílne. Jediný "konflikt" vlastně vidím u Antary/Captivy, kde teda Opel tahá za výrazně kratší provaz...
Avatar - Blue Sun
18. 5. 2010 08:40
Re: cruze
Chevroletu pokazilo image Aveo, což byla strašná rakev. Po zkušenosti s ním nikdy více. Těžké, líné (1.4), kroutící se cosi. Zase na druhou stranu, Lacetti bylo bezproblémové, byť dost jednoduché.
Že se více kazí auta přecpaná elektronikou celkem chápu. Oproti mechanice jsou prostě náchylnější na chyby. Elektrony si někdy dovedou postavit hlavu, stačí můj počítač v práci. Mazlík, deset let starý, ale někdy dělá strašné kraviny.
V nižší střední zatím Chevrolet bude doplácet na absenci oblíbenějších karoserií hatchback a kombi, dokud nepřijde nástupce Lacetti.
18. 5. 2010 08:30
Re: cruze
Covece s tou image nevim nevim, ale ja nebudu soudit, pro me chevy na prvnim miste. A vim, ze je to ohrane klise, ale taky mam znameho se scenikem, v plne palbe atd a sere se a sere se, dnes to nemuze prodat...ale uznavam, ze je to kus od kusu. Co ja vim, Cruze taky neni proverene auto, treba se do roka sesypou vsechny :-)