Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v dubnu 2012: Nejprodávanější malé vozy

Český trh v dubnu 2012: Nejprodávanější malé vozy

Český trh v dubnu 2012: Nejprodávanější malé vozy Zdroj: acz

Aleš Dragoun
Diskuze (23)
Hyundai i20 má letos stabilní formu, to samé lze říci s mírnými výkyvy i o Fiestě a Fusionu. Mezi nejlepší pětku se ovšem vrátila nedávno modernizovaná Ibiza.

Trh v meziročním srovnání se čtvrtým měsícem loňského roku stoupl o 776 jednotek (+21 %). Zatímco loni našlo nové majitele 3.693 nových aut, letos jich bylo 4.469.

Vítězství Fabii hned tak někdo nevezme, tentokrát se jich prodalo vysokých 1.717, což znamená 38,4 % ze všech. Druhé místo okupuje jihokorejský Hyundai i20 s rovnými 350 kusy (7,8 %). Následují oba zástupci modrého oválu: hranatý Fusion (333, 7,5 %) a modernější Fiesta (287, 6,4 %). Aktuální Top 5 uzavírá Seat Ibiza, který si připsal celkem 260 registrací (5,8 %). Jen o sedm aut uniklo umístění mezi nejlepšími pěti Renaultu Thalia, který sem jinak stabilně patří.

Zastavme se u Ibizy. Podobně vysoko jsme ji viděli naposledy loni v říjnu, kdy skončila čtvrtá. Modernizované provedení s pěti dveřmi koupíte od 228.900,- Kč, ale bude poháněno jen základním tříválcem 1,2/44 kW. Nejedná se však o úplné holátko, nabízí například kromě ABS též čtveřici airbagů, elektrická přední okna, rádio s CD a MP3 a centrální zamykání. Samozřejmostí je i dělená a sklopná zadní lavice či dvouose seřiditelný volant. Třídveřová karoserie SC stojí ještě o 10 tisíc méně, kombi ST přijde pro změnu na vyšších 244.900,- Kč.

Meziroční porovnání s dubnem 2011 vyznívá u nejlepších bez výjimky pozitivně. Vedoucí Fabia si velmi razantně polepšila (+43 %, respektive +516 nejmenších škodovek). Druhá i20 zaznamenala +31,6 %, před rokem našlo své zájemce 266 aut, letos o 84 více. Na třetím místě najdeme ještě o něco větší postup: registrace Fordu Fusion jsou vyšší o 98 (z 235, tedy +41,7 %). Optimismus nekazí ani výsledek Fiesty, ba právě naopak (+78,3 %, respektive o 126 vozů více). Také španělská kráska, byť poněkud přepudrovaná, si připsala kladnou hodnotu. Získala 31 kusů (+13,5 %, z 229 loňských).

Titul procentního Skokana roku putuje znovu do Jižní Koreje díky Riu od Kie. Nová generace pomohla malé Asiatce vystřelit z 35 na 165 aut (+371,4 %) a celkově skončila osmá. Na první pětku jí ale ještě stále skoro stovka chyběla. Přes sto procent už nikdo jiný nemá. Další navýšení jsou dvouciferná a kromě již zmíněné Fiesty v dolní polovině tabulky. Malá, praktická, dobře vybavená, avšak dražší Honda Jazz (1,2i-VTEC S stojí 299.900 korun) se za svých +64,7 % určitě stydět nemusí. Před dvanácti měsíci našla majitele jen sedmnáct vozů, zatímco v tom uplynulém 28. Takřka 60 % vykazuje ještě Fiat Punto (+59,5 %, ze 42 na 67). Zajímavého výsledku dosáhlo deváté Clio, které se ani nezhoršilo, ani naopak nezlepšilo. Na kusy má nejvíce Fabia před Riem (+130) a a Fiestou.

Procentní propadák se nachází až na 24. příčce aktuálního žebříčku. Největším „loserem“ je Mitsubishi Colt, které ztratilo rovné tři čtvrtiny (z 12 na pouhá tři auta). Pochopitelně se nejedná o model, který by byl nějak důležitý. Nástupce Mirage se v Evropě ještě neprodává. Více než poloviční ztrátu zaznamenalo také Audi A1 (-54,5 %), důležitější úbytek počtů ale vykazuje Swift (-44,4 %, z 54 na 30). Co se kusů týče, hlásí největší snížení Thalia (-89) před Peugeotem 207 (-63) a právě vzpomínaným „svištěm“. Peugeot má v současnosti mezi malými vozy již tři řady: 206, 207 a novinku 208. Ta napoprvé načíná třetí desítku pořadí.

Trh za první třetinu letošního roku vykazuje konečně zisk, a to 2,6 %. Své zákazníky našlo 14.873 automobilů této třídy místo 14.497 (meziročně +376 kusů). Po čtvrtletí měl přitom ještě -3,7 %

V celkovém pořadí od ledna je na čele Fabia s 5.076 exempláři (její podíl se zvedl na 34,1 %). Druhý je stále Hyundai i20 (rovných 1.300 a 8,7 %). Příčku si upevnil, před třetí Thalií (1.159, 7,8 %), která se mezi nejlepšími v dubnu neumístila, získal drobný náskok. Dotahuje se naopak Fusion (1.117 kusů, 7,5 %). Je zároveň posledním, který dosud překročil tisícovku. Poslední místo v první pětce patří i nadále druhému Fordu: Fiestě (886, 6,0 %). Ještě šesté Polo má na kontě alespoň 831 exemplářů, ostatní konkurenti v čele s „dvěstěsedmičkou“ už dost zaostávají.

Fabia se v tomto meziročním srovnání vyhoupla do zisku, vzestup činí alespoň 1,6 %, loni se jich prodalo o rovných 80 méně. Jihokorejec s rodištěm v indickém Chennai, Hyundai i20, má i nadále více registrací, polepšil si o 20,7 % (+223). Turecký Francouz zmírnil propad na -31,4 % (před rokem 1.689, letos o 530 méně). K nějakému chlubení to ale stále není, že by byla superlevná Thalia za zenitem? Je to zároveň pěkný kontrast k hranatému fordu. Fusion se totiž i přes svůj pokročilý věk stále zlepšuje, už nemá -7 % jako v březnu, ale +3,6 % (+39). Fiesta se už vyšplhala na +46 %, vykazuje čím dál tím optimističtějších +279 aut.

Nejvyšší procentní nárůst nového Ria ve statistice ročních skokanů není ničím překvapivým. Všechny drtí také na kusy (+181,1 %, 551 místo 196, jinak +355). Střídání stráží u něj v pozitivním slova smyslu vykonalo své. Honda Jazz má o 67 % více (+ 33 ze 49). Prodejní trhák z ní ovšem u nás nikdy nebude, Češi hledí hlavně na cenu. Což je určitě škoda, protože se jedná o promyšlené auto se spoustou místa díky výšce hraničící s nejmenšími MPV a geniální variabilitě. Vynechejme Citroën DS3 (+128,6 %) a pojďme se podívat na propadáky.

Těm v absolutních číslech dominuje Thalia (-530) před Audi A1 (-80) a Toyotou Yaris (-76). Trochu nedoceněný malý Colt s trojicí diamantů ve znaku si pohoršil o 56,8 %, v patách jsou mu Nissan Micra (-49,6 %). Audi A1 už ztratilo méně než 40 %. Vynechali jsme Alfu MiTo (-66,7 %), ale tu si letos vybrali jen dva zájemci.

Nejprodávanějším malým autem s naftovým motorem byl i v dubnu 2012 domácí zástupce s okřídleným šípem (214 registrací, podíl na celkových je nižších 12,5 %). Na druhém místě najdeme Peugeot 207 se 44 auty s motory HDi, která tvořila celou jednu třetinu. Třetí příčku obsadil Renault Clio s 18 kusy (12,4 %). Alespoň desítku naftu spalujících vozů překročila ještě Kia Rio (14, jen 8,5 %). Prodala se i patnáctka Fiatů Punto spalujících CNG, dvě Ibizy na LPG a tři hybridní Hondy Jazz.

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v dubnu 2012
 Kategorie/ ObdobíOA+LUV 4/2012OA+LUV 1-4/2012Tržní podíl ve tř. 4/2012Tržní podíl ve tř. 1-4/2012
1.Škoda FABIA1717507638,4%34,1%
2.Hyundai i2035013007,8%8,7%
3.Ford FUSION33311177,5%7,5%
4.Ford FIESTA2878866,4%6,0%
5.Seat IBIZA2606125,8%4,1%
6.Renault THALIA25311595,7%7,8%
7.Volkswagen POLO2428315,4%5,6%
8.Kia RIO1655513,7%3,7%
9.Renault CLIO1454563,2%3,1%
10.Peugeot 2071326703,0%4,5%
11.Toyota YARIS1033772,3%2,5%
12.Citroën C3832981,9%2,0%
13.Chevrolet AVEO792231,8%1,5%
14.Dacia SANDERO683251,5%2,2%
15.Fiat PUNTO672421,5%1,6%
16.Opel CORSA432281,0%1,5%
17.Peugeot 20631760,7%0,5%
18.Suzuki SWIFT30840,7%0,6%
19.Honda JAZZ28820,6%0,6%
20.Nissan MICRA14650,3%0,4%
21.Peugeot 20812120,3%0,1%
22.Audi A1101220,2%0,8%
23.Mazda 28300,2%0,2%
24.Mitsubishi COLT3160,1%0,1%
25.Citroën DS32160,0%0,1%
25.Lancia Y2130,0%0,1%
Ostatní modely-260,0%0,0%
CELKEM-446914873100,0%100,0%

Vstoupit do diskuze (23)