Český trh v dubnu 2012: Nejprodávanější vozy vyšší střední třídy
Celý trh meziročně překvapivě malinko klesl, a to o 3,4 %. Loni bylo nově zaregistrováno 263 vozů vyšší střední třídy, letos 254, tedy o devět méně. K číslům z roku 2010 (158) se segment teď ani náhodou nepřiblížil. Dlužno dodat, že naštěstí.
Mnichovské sedany a kombi skončily na 89 přírůstcích, patří jim tedy triumf a kromě toho také 35 % podílu. Druhou příčku okupuje Audi A6 včetně Allroadu (67, 26,4 %), třetí patří již v titulku zmíněným velkým Volvům (33, 13 %). Bronz je úspěchem, na lídry ale už dost ztratila. Mercedes-Benz E se musel spokojit s nevděčnou bramborovou medailí za 22 kusů (8,7 %). Čtveřici z nich SDA uvádí ve sportovní kategorii, takže se jedná o kupé či kabriolety. Top 5 uzavírá ingolstadtský sportback A7 s 20 auty (7,9 %).
Jak si vede pětice nejlepších v porovnání s dubnem 2011? Lídr BMW 5 si bohužel pohoršil o 4,3 % Loni našlo své majitele ještě vyšších 93 aut, letos bylo zájemců o čtyři méně. Počty Audi A6 vzrostly o čtvrt stovky registrací (59,5 %), na Skokana roku mu to bez problémů stačí, a to jak v procentech, tak absolutních počtech. Švédský vyzyvatel německých konkurentů je na tom úplně stejně jako před dvanácti měsíci! Mercedes E má o 47,6 % a 20 kusů méně. Tyto výsledky mu zároveň přinesly nelichotivou nálepku propadáku. Řady Audi A7 prořídly o čtyři auta (-16,7 %).
Objem českého trhu v segmentu vyšší střední třídy se po první třetině roku 2012 oproti totožnému období toho uplynulého zvýšil. Nabral ten správný směr o 151 vozů, konkrétně z 849 na přesnou tisícovku. V procentním vyjádření tento údaj představuje nárůst o 17,8 %. Předloni přitom nedosáhl ani šesti stovek (596).
Přetahovaná pětkového BMW a „á-šestky“ je minulostí, alespoň prozatím. V žebříčku od ledna vede Mnichovan s 316 kusy a podílem 31,6 %. Jeho úhlavní nepřítel ze stejné spolkové země má 293 exemplářů a okupuje 29,3 %. Rozdíl mezi nimi tedy narostl z jediného na 23 kusů. Volvo 70/80 (118, 11,8 %) prozatímní bronz udrželo. Trojcípá hvězda třídy E již tolik nedotírá (rovných 100 a 10 %). První pětku uzavírá Audi A7 (69, 6,9 %). Pořadí se stabilizovalo, ostatní počínaje Mercedesem CLS nemají nárok.
V meziročním srovnání se vedoucí BMW 5 nachází v kladných číslech, má o 37 registrací více (+13,3 %). Druhá A6 zůstává stále vysoko v plusu, polepšila si o 172 vozů, respektive 142,1 %. Volva 70 a 80 se ze ztráty, do které spadla v březnu, dosud nedostala. Mají stále -19 aut a aktuálně -13,9 %. Éčkový Mercedes se také propadá, už o 26,5 % (ztráta 36 kusů). Audi A7 hlásí úbytek 25,8 %. Aktuálně zlákalo o 24 Čechů méně.
Jinak je hodný zaznamenání ještě výsledek třídy CLS, která získala takřka 55 %. Ještě před měsícem ovšem měla mnohem lepších +124 %. O nejvíce aut si polepšila samozřejmě A6. Opačným statistikám již nevévodí její sportovnější kolega s číslem v označení o jedno vyšším, nýbrž stuttgartská E-Klasse. Zde se nebudeme zmiňovat o modelech „pod čarou“. Konkrétně se jedná o jediný: Saab 9-5. Smutný osud švédského výrobce je všeobecně znám.
Bavorské pětky s malým d na zádi si v dubnu postavilo do garáže 75 nových majitelů, což představuje 84,3 %. Audi A6 s agregáty TDI si zákazníci odvezli celkem 64 (95,5 % z celkového počtu). Allroady měly tyto pohonné jednotky pod kapotou všechny čtyři. Velká osobní Volva mají na kontě všech 33 kusů s naftovými pohonnými jednotkami (18 XC70, 10 V70 a 5 sedanů S80).
Mercedes-Benz E si připsal 22 turbodieselů, což je také „plný počet“. A7 Sportback takového výsledku nedosáhl, má jich jen 85 % (17). Prodal se také jediný Renault Latitude, který spaluje bioethanol E85.
Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v dubnu 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 4/2012 | 1-4/2012 | 4/2012 | 1-4/2012 | |
BMW 5 | 89 | 316 | 35,0% | 31,6% | |
Audi A6 | 67 | 293 | 26,4% | 29,3% | |
Volvo S80/V70/XC70 | 33 | 118 | 13,0% | 11,8% | |
Mercedes-Benz E | 22 | 100 | 8,7% | 10,0% | |
Audi A7 | 20 | 69 | 7,9% | 6,9% | |
Mercedes-Benz CLS | 10 | 48 | 3,9% | 4,8% | |
Renault LATITUDE | 5 | 26 | 2,0% | 2,6% | |
Jaguar XF | 4 | 16 | 1,6% | 1,6% | |
Hyundai GENESIS | 2 | 6 | 0,8% | 0,6% | |
Infiniti M | 1 | 3 | 0,4% | 0,3% | |
Lancia THEMA | 1 | 2 | 0,4% | 0,2% | |
Ostatní modely | 0 | 3 | 0,0% | 0,3% | |
CELKEM | 254 | 1000 | 100,0% | 100,0% |