Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v květnu 2012: Nejprodávanější malé vozy

Aleš Dragoun
Diskuze (89)
Do formy se vrátily oba Fordy, které obsadily oba zbylé stupně vítězů za Fabií. Byť těsně, ale přece se do Top 5 protlačila poprvé i Kia Rio.

Trh v meziročním srovnání s pátým měsícem loňského roku stoupl o 451 kusů (+11,5 %). Zatímco loni našlo nové majitele 3.930 nových aut, letos jich bylo 4.381.

Vítězných Fabii se tentokrát prodalo 1.604, což znamená 36,6 % ze všech. Následují oba zástupci modrého oválu: hranatý Fusion (418, 9,5 %) a modernější Fiesta (397, 9,1 %). Naposledy se oba dostaly na „bednu“ loni v prosinci, ale v opačném pořadí. Jihokorejský Hyundai i20 s 278 kusy (6,3 %) okupuje místo letos tradičního druhého až čtvrté místo. Aktuální první pětku uzavírá Kia Rio, která si připsala celkem 171 registrací (3,9 %).

Ač na svého nejbližšího soupeře ztratila plných 107 registrací, přece jen se sem těsně dostala. Je to úspěch, protože vlastně triumfovala v líté bitvě pěti modelů. Vždyť se podívejme do žebříčku, kolik ztrácejí sokové za ní. Ještě deváté Clio má jen o desítku nových aut méně!

Meziroční porovnání s květnem 2011 vyznívá u nejlepších bez výjimky pozitivně, byť se slušnými výkyvy. Vedoucí Fabia si celkem slušně polepšila (+16 %, respektive +221 nejmenších škodovek).

Registrace Fordu Fusion jsou vyšší o 28 (z 390, tedy +7,2 %). Dařilo se mu tak i loni. Optimismus nekazí ani výsledek Fiesty, ba právě naopak (+154,5 %, respektive o 241 vozů více). Čtvrtá i20 zaznamenala jen +1,5 %, před rokem našlo své zájemce 274 aut, letos +4. Také nové Rio si samozřejmě připsalo kladnou hodnotu. Získalo 114 kusů (rovných +200 %, z 57 loňských) oproti předchozí druhé generaci.

Titul procentního Skokana roku ovšem neputuje do Jižní Koreje, ale do Německa. Připsalo ji jej Audi A1, které vystřelilo z 13 na 57 aut (+338,5 %). Celkově je až osmnácté. Přes sto procent má ještě Nissan Micra, která se nachází také v dolní polovině tabulky, konkrétně na dvacátém místě. Za svých +225 % se určitě stydět nemusí. Před dvanácti měsíci našla majitele jen osmička vozů, zatímco v tom uplynulém 26. Pak následuje už zmíněné Rio a hned za ním Fiesta. Ta má také absolutně nejvíce na kusy, druhá je v tomto ohledu Fabia a třetí - žádné překvapení - Rio. Kia se zkrátka do vkusu (zdaleka nejen) českých zákazníků trefila.

V procentních propadácích pomiňme třetí desítku, kde se nacházejí kusové záležitosti typu Coltu, Alfy MiTo a Citroënu DS3, které ztratily dvě třetiny, respektive polovinu. Největším „loserem“ je tak desátý Peugeot 207, který se odporoučel směrem dolů o 52,3 % (z 258 na 123 aut). Nástupce 208 se objevil v pořadí druhý měsíc a nachází se jen o dvě příčky níže. Další modely mají mezi -30 a -40 %, konkrétně se jedná o Chevrolet Aveo, Opel Corsa a Volkswagen Polo. Co se kusů týče, hlásí největší snížení znovu „dvěstěsedmička“ (-135) právě před Polem (-72) a Aveem (-47).

Trh za prvních pět měsíců letošního roku vykazuje zisk 4,5 %. Své zákazníky našlo 19.254 automobilů této třídy místo 18.427 (meziročně +827 kusů). V dubnu se přitom dostal do plusu, měl +2,6 %, po čtvrtletí ještě mírně ztrácel.

V celkovém pořadí od ledna je na čele Fabia s 6.680 exempláři (její podíl činí 34,7 %). Druhý je i přes relativní neúspěch stále Hyundai i20 (1.578 a 8,2 %). Ford Fusion přeskočil Thalii a navíc na i20 dotírá (1.535, 8 %). Turecký sedan od Renaultu se v květnu mezi nejlepšími neumístil, skončil až šestý, takže spadl na prozatímní čtyřku (1.327 kusů, 6,9 %). Posledním modelem, který dosud překročil tisícovku, je Ford Fiesta (1.283, 6,7 %). Šestému Polu do ní chybí 5 kusů.

Vzestup Fabie v tomto meziročním srovnání činí už 4,7 %, loni se jich prodalo o 301 méně. Jihokorejec s rodištěm v indickém Chennai, Hyundai i20, má i nadále více registrací, polepšil si o 16,8 % (+227). Také Fusion se přes svůj pokročilý věk nestále zlepšuje, už má +4,6 % (+67).

Malý francouzský klasik pro východní trhy zmírnil svůj propad na -27,5 % (před rokem 1.830, letos o 503 méně). Fiesta se už vyšplhala na +68,2 %, vykazuje čím dál tím optimističtějších +520 aut.

Nejvyšší procentní nárůst nového Ria ve statistice ročních skokanů není ničím překvapivým, Ladu Kalina se zlepšením o 300 % můžeme s klidem vynechat. Kia má +185,4 %, respektive +469 kusů. Střídání stráží u ní vykonalo ve velmi pozitivním slova smyslu své. Druhá je Fiesta, kterou jsme zmiňovali výše. Daleko důležitější než +64 % Citroënu DS3 a +52 % Hondy Jazz jsou absolutní počty. Těm už vévodí Fiesta před Riem, Fabií a Hyundaiem i20. Jejich čísla jsme také vzpomínali.

Pojďme se tedy podívat na propadáky. Těm kusovým dominuje Thalia (-503) před Peugeotem 207 (-88) a Toyotou Yaris (-87). Mitsubishi Colt si pohoršilo o 57,5 %, překonala jej ještě Alfa MiTo (-58,3 %), ale tu si letos vybralo jen pět zájemců a loni dvanáct. V patách jim je Mazda 2 s -48 %. Nelekejte se, že ji v pořadí nevidíte. V uplynulém měsíci si ji totiž nevybral vůbec nikdo!

Nejprodávanějším malým autem s naftovým motorem byl v květnu 2012 bez překvapení domácí zástupce s okřídleným šípem (146 registrací, podíl na celkových je velmi nízkých 9,1 %). Na druhém místě najdeme horkou novinku Peugeot 208 s rovnými 30 auty s motory HDi (35,7 %). Třetí příčku obsadil Renault Clio s 27 kusy (16,8 %), mimochodem, sedm z nich bylo užitkových. Alespoň desítku naftu spalujících vozů překročily ještě tři (!) modely: Peugeot 207 (24, 19,5 %), Kia Rio (13, pouze 7,6 %) a VW Polo (12, jen 7,3 %). Prodalo se i jediné Punto CNG, dvě Ibizy na LPG a celá pětice hybridních Hond Jazz.

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v květnu 2012
KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
Období5/20121-5/20125/20121-5/2012
Škoda FABIA1604668036,6%34,7%
Ford FUSION41815359,5%8,0%
Ford FIESTA39712839,1%6,7%
Hyundai i2027815786,3%8,2%
Kia RIO1717223,9%3,7%
Renault THALIA16813273,8%6,9%
Seat IBIZA1667783,8%4,0%
Volkswagen POLO1649953,7%5,2%
Renault CLIO1616173,7%3,2%
Peugeot 2071237932,8%4,1%
Citroën C31044022,4%2,1%
Peugeot 20884961,9%0,5%
Toyota YARIS824591,9%2,4%
Opel CORSA773051,8%1,6%
Dacia SANDERO764011,7%2,1%
Chevrolet AVEO762991,7%1,6%
Fiat PUNTO593011,3%1,6%
Audi A1571791,3%0,9%
Suzuki SWIFT381220,9%0,6%
Honda JAZZ261080,6%0,6%
Nissan MICRA26910,6%0,5%
Peugeot 20618940,4%0,5%
Alfa Romeo MITO350,1%0,0%
Citroën DS32180,0%0,1%
Lada KALINA140,0%0,0%
Lancia Y1140,0%0,1%
Mitsubishi COLT1170,0%0,1%
Ostatní modely0310,0%0,2%
CELKEM438119254100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (89)
Avatar - twistedTSD
13. 6. 2012 18:31
Re: Fabia
Neříkám, že je Fabia "výstřel do vesmíru". Já si po počátečním zklamání na design nicméně časem zvykl. 208 ale asi budu rozdýchávat dlouho.
Avatar - PlumJelinek
13. 6. 2012 11:12
Re: Fabia
208 je krásný auto! A u tý Fabie, že by teda zrovna konkurenty válcovala cenou, to se taky říct nedá. Nepatří sice k nejdražším, ale ani nejlevnějším, je to nějakej cca střed, takže cenou to jistojistě nebude. Někomu se Fabie líbit může (mně ne), ale rozhodně se nejedná o žádnej výstřel do vesmíru, takže to taky nevysvětluje více jak třetinový podíl trhu. Asi nejrozumnější důvod mi připadá masový nákup pro firemní flotilu.
13. 6. 2012 06:27
Re: 171 lidí
V Riu som sedel veľakrát, ale určite som si nevšimol nejaký "smrad" ....

Okrem toho väčšinou platí, že čo človek vidí/cíti - to ho nezabije ;-)

V praxi to znamená, že ten najväčší "humus" človek nemusí cítiť ....

Pri čpavku napr. platí, že zle je, keď už ho človek necíti ..... to je už smrteľná koncentrácia ....

Avatar - Ronault.
13. 6. 2012 01:28
Re: 171 lidí
Rio mě až tolik v ten moment nezajímalo a ani nezajímá. Byl jsem projet Ceeda a ten ani tolik nesmrděl a velmi mile překvapil.
Avatar - Ronault.
13. 6. 2012 01:27
Re: 171 lidí
Jj, škoda řeči psát o tom, že na rozdíl od tebe jen blbě nekecám o něčem, co jsem si nevyzkoušel.