Český trh v květnu 2012: Nejprodávanější minivozy

V pátém měsíci letošního roku bylo v této třídě zaregistrováno 599 nových aut. Oproti květnu 2011 je tento výsledek znovu výrazně lepší, a to o takřka 62 % (+229 jednotek). Loni tedy našlo nové majitele jen rovných 370 exemplářů.
První místo mezi městskými „přibližovadly“ patří nejmenší Škodě z Bratislavy, tentokrát si připsala na konto 165 kusů (27,5 % ze všech). Není to tedy žádné překvapení, dál neohroženě vládne nejmenšímu segmentu. Na druhou příčku se vyšplhala souběžně ve dvou generacích nabízená Panda, která uplynulý měsíc zakončila na 83 registracích (13,9 %). Minule stříbrné „Káčko“ si tak s ní pozici prohodilo a obsadilo tu třetí (73, 12,2 %). To samé lze říci i o Toyotě Aygo (45, 7,5 %) a Picantu od Kie (43, 7,2 %).
Fiat Panda se meziročním navýšením bohužel pochlubit nemůže. Italské „medvídě“ ztratilo oproti květnu 2011 11 aut, tedy 11,7 %. Ford Ka je na tom úplně jinak, ten si dost radikálně polepšil (+1.116.7 %), před rokem se jich prodalo jen šest (aktuálně +67). Z ostatních v Top 5 je v plusu ještě Toyota Aygo. Počty středočeského Japonce stouply o vysokých 181,3 %. dvanáct měsíců nazpět bylo nově přihlášeno do provozu v zemi vzniku pouhých 16 vozů, nyní jich tedy jedno ze tří kolínských mini získalo 29. Picanto se nevyšvihlo, ale naopak spadlo o 35 registrací (-44,9 %). Loni bylo totiž druhé za Pandou. Citigo ještě srovnávat nelze.
Skokanem podle maximálního kusového navýšení je Ford Ka, za ním následuje Aygo. To ale v procentech těsně přeskočilo jeho dvojče s dvojitým šípem: Citroën C1. Modernizace jej katapultovala k o 181,8 % lepšímu výsledku, byť v pořadí je až sedmý. Nutno ovšem dodat, že máj letopočtu 2011 byl v jeho podání velmi slabý a letošní veleskok mu zajistilo 31 nových aut (+20). Nikdo další trojciferný údaj nemá.
Mezi propadáky je v nejlepší patnáctce kusovou „jedničkou“ v minulém podstavci zmíněné Picanto, následují Peugeot 107 (-45,8 %, z 24 na 13, tedy o 11 méně) a Suzuki Splash s podobnými -43,5 % a ztrátou desítky vozů ze 23. Mimo pořadí se ocitlo levnější Alto (-66,7 %, také -10). Oba zástupci samurajského S ale prošli modernizací, tak uvidíme, jak pozitivně se na nich podepíše.
Celý trh za leden až květen 2012 pochopitelně stoupl, a to o radikálních 1.217 jednotek. Procentní nárůst je momentálně na hodnotě 76,1 %. Sice klesl z +80,4 % po dubnu, i tak se ale jedná o velmi optimistické číslo. Místo loňských 1.599 se prodalo pěkných 2.816 miniaut. Češi se k nim vracejí, ceny paliv nedávno dosáhly rekordní úrovně a parkovací místa nejen ve velkých městech také nejsou nafukovací, takže se hbité autíčko zkrátka hodí. Byť se někteří výrobci cenově zrovna nepodbízejí.
V celkovém pořadí od počátku roku vede Škoda Citigo se 748 registracemi, její podíl ve třídě je momentálně 26,6 %. Druhá už je Panda, která přeskočila dvě příčky (302, 10,7 %). Na třetí místo kleslo Picanto (292, 10,4 %). Nejúspěšnější kolíně, Toyota Aygo, je zatím čtvrté, kam spadlo z minulého bronzu (277) a podíl má těsně pod deseti procenty (konkrétně 9,8 %). Průběžnou poslední příčku v Top 5 už neokupuje Citroën C1, nýbrž Ford Ka (248 kusů a 8,8 % k tomu). „Frantík“ ale ztrácí jen desítku. Ostatní v čele se Sparkem a Splashem už se moc nechytají.
Ve srovnání s minulým rokem začněme negativním výsledkem: počty Fiatu Panda klesly o 20,3 %, rozhodlo se pro něj o 77 domácích zákazníků či spíše zákaznic méně. Picanto si naopak polepšilo ještě alespoň o 83,6 % (+133 registrací). Minule mělo totiž daleko větších +207,4 %. Aygo zaznamenalo veleskok směrem vzhůru (+279,5 %), letos se prodalo o 204 aut více. Lídrem je i zde Ford Ka, jenž získal 1.807,7 % a 235 vozů z pouhých „nešťastných“ 13. Citigo nemůžeme pochopitelně porovnávat ani v tomto prozatímním účtování.
Největší nárůst v obou sledovaných kritériích po pěti měsících letopočtu 2012 má Ford Ka, jehož rekordy jsme vzpomněli výše. Na druhém místě je také v předchozím odstavci zmíněné Aygo, loni se jich prodalo za stejné období jen 73. Značné kusové postupy reprezentují i Picanto (ze 159) a Citroën C1 (+111 aut, +87,4 %). Imageový „diblík“ z britského Cowley, novodobý Mini, si polepšil sice jen o 53 vozů, ale také o 132,5 %.
Naopak nejhorší je Alto s pádem skoro 77 % (-66 kusů). Elektromobil Citroën C-Zero je okrajovou záležitostí, takže jej tentokrát vynechejme. Mnohem důležitějším je pro nás Peugeot 107 (-47,1 %, ze 153 exemplářů na 81). Nových Pand tedy jezdí po našich silnicích o 77 méně než před rokem. V nelichotivé statistice následuje „stosedmička“ (-72) a Alto, které je opět mimo pořadí, až šestnácté.
Aktuální přírůstky mezi turbodiesely představuje jedenáct Mini Cooperů D a SD), některý z nich byl ovšem zcela určitě Countryman. Ale kolik se prodalo naftových čtyřkolek, se ze statistik SDA bohužel nedozvíme. Přidal se k nim také jeden další Smart ForTwo CDI. Elektromobily se objevily na domácích registračních značkách dva, v obou případech šlo o Peugeoty Ion.
Třída mini, registrace na českém trhu v květnu 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 5/2012 | 1-5/2012 | 5/2012 | 1-5/2012 | |
Škoda CITIGO | 165 | 748 | 27,5% | 26,6% | |
Fiat PANDA | 83 | 302 | 13,9% | 10,7% | |
Ford KA | 73 | 248 | 12,2% | 8,8% | |
Toyota AYGO | 45 | 277 | 7,5% | 9,8% | |
Kia PICANTO | 43 | 292 | 7,2% | 10,4% | |
Chevrolet SPARK | 35 | 168 | 5,8% | 6,0% | |
Citroën C1 | 31 | 238 | 5,2% | 8,5% | |
Renault TWINGO | 26 | 95 | 4,3% | 3,4% | |
Volkswagen UP | 18 | 18 | 3,0% | 0,6% | |
Fiat 500 | 14 | 37 | 2,3% | 1,3% | |
Peugeot 107 | 13 | 81 | 2,2% | 2,9% | |
Suzuki SPLASH | 13 | 110 | 2,2% | 3,9% | |
MINI | 12 | 93 | 2,0% | 3,3% | |
Hyundai i10 | 11 | 47 | 1,8% | 1,7% | |
Smart FORTWO | 10 | 34 | 1,7% | 1,2% | |
Ostatní modely | 7 | 28 | 1,2% | 1,0% | |
CELKEM | 599 | 2816 | 100,0% | 100,0% |