Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v květnu 2012: Nejprodávanější minivozy

Český trh v květnu 2012: Nejprodávanější minivozy

Český trh v květnu 2012: Nejprodávanější minivozy Zdroj: acz

Aleš Dragoun
Diskuze (48)
Panda se v květnu vrátila alespoň na stříbrnou příčku v kategorii miniaut. Poměrně stabilní formu si udržují Ford Ka, Picanto a Aygo. V žebříčku se objevilo i dvojče Citigo s logem VW.

V pátém měsíci letošního roku bylo v této třídě zaregistrováno 599 nových aut. Oproti květnu 2011 je tento výsledek znovu výrazně lepší, a to o takřka 62 % (+229 jednotek). Loni tedy našlo nové majitele jen rovných 370 exemplářů.

První místo mezi městskými „přibližovadly“ patří nejmenší Škodě z Bratislavy, tentokrát si připsala na konto 165 kusů (27,5 % ze všech). Není to tedy žádné překvapení, dál neohroženě vládne nejmenšímu segmentu. Na druhou příčku se vyšplhala souběžně ve dvou generacích nabízená Panda, která uplynulý měsíc zakončila na 83 registracích (13,9 %). Minule stříbrné „Káčko“ si tak s ní pozici prohodilo a obsadilo tu třetí (73, 12,2 %). To samé lze říci i o Toyotě Aygo (45, 7,5 %) a Picantu od Kie (43, 7,2 %).

Fiat Panda se meziročním navýšením bohužel pochlubit nemůže. Italské „medvídě“ ztratilo oproti květnu 2011 11 aut, tedy 11,7 %. Ford Ka je na tom úplně jinak, ten si dost radikálně polepšil (+1.116.7 %), před rokem se jich prodalo jen šest (aktuálně +67). Z ostatních v Top 5 je v plusu ještě Toyota Aygo. Počty středočeského Japonce stouply o vysokých 181,3 %. dvanáct měsíců nazpět bylo nově přihlášeno do provozu v zemi vzniku pouhých 16 vozů, nyní jich tedy jedno ze tří kolínských mini získalo 29. Picanto se nevyšvihlo, ale naopak spadlo o 35 registrací (-44,9 %). Loni bylo totiž druhé za Pandou. Citigo ještě srovnávat nelze.

Skokanem podle maximálního kusového navýšení je Ford Ka, za ním následuje Aygo. To ale v procentech těsně přeskočilo jeho dvojče s dvojitým šípem: Citroën C1. Modernizace jej katapultovala k o 181,8 % lepšímu výsledku, byť v pořadí je až sedmý. Nutno ovšem dodat, že máj letopočtu 2011 byl v jeho podání velmi slabý a letošní veleskok mu zajistilo 31 nových aut (+20). Nikdo další trojciferný údaj nemá.

Mezi propadáky je v nejlepší patnáctce kusovou „jedničkou“ v minulém podstavci zmíněné Picanto, následují Peugeot 107 (-45,8 %, z 24 na 13, tedy o 11 méně) a Suzuki Splash s podobnými -43,5 % a ztrátou desítky vozů ze 23. Mimo pořadí se ocitlo levnější Alto (-66,7 %, také -10). Oba zástupci samurajského S ale prošli modernizací, tak uvidíme, jak pozitivně se na nich podepíše.

Celý trh za leden až květen 2012 pochopitelně stoupl, a to o radikálních 1.217 jednotek. Procentní nárůst je momentálně na hodnotě 76,1 %. Sice klesl z +80,4 % po dubnu, i tak se ale jedná o velmi optimistické číslo. Místo loňských 1.599 se prodalo pěkných 2.816 miniaut. Češi se k nim vracejí, ceny paliv nedávno dosáhly rekordní úrovně a parkovací místa nejen ve velkých městech také nejsou nafukovací, takže se hbité autíčko zkrátka hodí. Byť se někteří výrobci cenově zrovna nepodbízejí.

V celkovém pořadí od počátku roku vede Škoda Citigo se 748 registracemi, její podíl ve třídě je momentálně 26,6 %. Druhá už je Panda, která přeskočila dvě příčky (302, 10,7 %). Na třetí místo kleslo Picanto (292, 10,4 %). Nejúspěšnější kolíně, Toyota Aygo, je zatím čtvrté, kam spadlo z minulého bronzu (277) a podíl má těsně pod deseti procenty (konkrétně 9,8 %). Průběžnou poslední příčku v Top 5 už neokupuje Citroën C1, nýbrž Ford Ka (248 kusů a 8,8 % k tomu). „Frantík“ ale ztrácí jen desítku. Ostatní v čele se Sparkem a Splashem už se moc nechytají.

Ve srovnání s minulým rokem začněme negativním výsledkem: počty Fiatu Panda klesly o 20,3 %, rozhodlo se pro něj o 77 domácích zákazníků či spíše zákaznic méně. Picanto si naopak polepšilo ještě alespoň o 83,6 % (+133 registrací). Minule mělo totiž daleko větších +207,4 %. Aygo zaznamenalo veleskok směrem vzhůru (+279,5 %), letos se prodalo o 204 aut více. Lídrem je i zde Ford Ka, jenž získal 1.807,7 % a 235 vozů z pouhých „nešťastných“ 13. Citigo nemůžeme pochopitelně porovnávat ani v tomto prozatímním účtování.

Největší nárůst v obou sledovaných kritériích po pěti měsících letopočtu 2012 má Ford Ka, jehož rekordy jsme vzpomněli výše. Na druhém místě je také v předchozím odstavci zmíněné Aygo, loni se jich prodalo za stejné období jen 73. Značné kusové postupy reprezentují i Picanto (ze 159) a Citroën C1 (+111 aut, +87,4 %). Imageový „diblík“ z britského Cowley, novodobý Mini, si polepšil sice jen o 53 vozů, ale také o 132,5 %.

Naopak nejhorší je Alto s pádem skoro 77 % (-66 kusů). Elektromobil Citroën C-Zero je okrajovou záležitostí, takže jej tentokrát vynechejme. Mnohem důležitějším je pro nás Peugeot 107 (-47,1 %, ze 153 exemplářů na 81). Nových Pand tedy jezdí po našich silnicích o 77 méně než před rokem. V nelichotivé statistice následuje „stosedmička“ (-72) a Alto, které je opět mimo pořadí, až šestnácté.

Aktuální přírůstky mezi turbodiesely představuje jedenáct Mini Cooperů D a SD), některý z nich byl ovšem zcela určitě Countryman. Ale kolik se prodalo naftových čtyřkolek, se ze statistik SDA bohužel nedozvíme. Přidal se k nim také jeden další Smart ForTwo CDI. Elektromobily se objevily na domácích registračních značkách dva, v obou případech šlo o Peugeoty Ion.

Třída mini, registrace na českém trhu v květnu 2012
KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
Období5/20121-5/20125/20121-5/2012
Škoda CITIGO16574827,5%26,6%
Fiat PANDA8330213,9%10,7%
Ford KA7324812,2%8,8%
Toyota AYGO452777,5%9,8%
Kia PICANTO432927,2%10,4%
Chevrolet SPARK351685,8%6,0%
Citroën C1312385,2%8,5%
Renault TWINGO26954,3%3,4%
Volkswagen UP18183,0%0,6%
Fiat 50014372,3%1,3%
Peugeot 10713812,2%2,9%
Suzuki SPLASH131102,2%3,9%
MINI12932,0%3,3%
Hyundai i1011471,8%1,7%
Smart FORTWO10341,7%1,2%
Ostatní modely7281,2%1,0%
CELKEM5992816100,0%100,0%

Vstoupit do diskuze (48)