Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v květnu 2012: Nejprodávanější vozy nižší střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (44)
První generace Cee'du bývala nejprodávanějším importovaným vozem nižší střední třídy. Nastupuje nová. Bude se jí dařit podobně?

Květnový trh v meziročním srovnání opět ztratil (-12,4 %). Před rokem bylo nově zaregistrováno 5.153 vozů, letos 4.516, tedy o 637 méně.

Suverénní vládce měsíčního pořadí, domácí Škoda Octavia, o zlato nepřišel ani tentokrát (2.023 kusů a podíl 44,8 %). Druhá není i30, ale Kia Cee'd, která dosáhla na rovných 370 exemplářů (8,2 %). Momentálně se nabízejí obě generace, probíhá výprodej první a nastupuje druhá. Bronz je stejný jako v březnu a dubnu, Golf skončil na 358 registracích (7,9 %). Čtyřku obsadil Hyundai i30, který si tak prohodil pořadí s koncernovou Kiou (350, 7,8 %). Pátý je podruhé za sebou Ford Focus, který už notně ztratil (141, 3,1 %). Vzhledem k nízkým počtům nových aut od pětky níže se vyšplhal Citroën C4 až na celkovou šestku. I tak se ale jedná o úspěch, od modrého oválu, potažmo Top 5 jej dělil jediný kus!

První Octavia si ve srovnání s pátým měsícem roku 2011 mírně polepšila: o 58 aut (+3 %).

Další nejbližší konkurent, jmenovitě Kia Cee'd, dosáhl rovněž kladného výsledku a navíc ještě o dost optimističtějšího: vyskočil o celou čtvrtinu. Loni jich totiž bylo zaregistrováno 296, letos o 74 více. Volkswagen Golf se naopak znovu zhoršil, navíc o výrazných 27,5 % (-136 aut, před rokem 494). Hyundai i30 má na kontě vzestup o 22,8 % (+65 jednotek). Přehled nejlepších ovšem musíme zakončit velmi pesimisticky. Ford Focus se totiž propadl o 67,4 % (ze 432, tedy o 291 méně). Loni si mohli zákazníci koupit ještě druhou řadu a její výroba i doprodeje vrcholily, nové generaci se zatím tolik nedaří.

Kusové veleskoky v aktuálním pořadí nehledejme, nejvýraznější postupy hlásí Cee'd, i30 a Octavia. Procentním postupům tedy dominují jiní. Jediný trojciferný najdeme u devatenáctého BMW řady 1 (+163,6 %, z 11 na 29). Audi A3 se zlepšilo o 44,8 %, respektive „nešťastných“ 13 kusů. Za připomenutí stojí i Honda Civic, která má o 27,6 % více. V květnu 2011 se prodalo 58 vozů generace číslo 8, zatímco teď si jich devátá řada „občana“ připsala na konto 74 (+16).

Modely mimo pořadí (celkem jich máme v nižší střední třídě 41!) tradičně nezmiňujeme.

Procentním propadákům v Top 25 vévodí Seat Leon. Ten ztratil 69,4 %, do svých garáží si jej postavilo jen patnáct majitelů místo 49 (-34). Focus, který je v této statistice druhý, jsme již zmiňovali. Mitsubishi Lancer má o 19 aut a 65,5 % méně. Ztrátu padesáti a více procent vykazují také Opel Astra (-59 %) a Peugeot 308 (-52 %). Modelem, který se odporoučel směrem dolů o nejvíce jednotek, je, no kdo jiný než Ford Focus (vzpomínaných -291). Následují právě Astra (-182), Golf (také zmiňovaných -136), Mégane (-116) a rovněž Peugeot 308 (-105).

Český trh v nižší střední třídě ztratil oproti prvním pěti měsícům roku 2011 7,4 %, počty nových aut klesly z 24.758 kusů na 22.934 (meziročně -1.824). Ztráta tedy stále osciluje kolem 6 a 7 %.

V celkovém pořadí od ledna vede Octavia s 10.521 liftbacky a kombíky, jejich podíl se dále snížil o dvě desetinky na 45,9 %. Druhou příčku stále neopustil Hyundai i30 (1.898, 8,3 %) i přesto, že byl mimo stupně vítězů. Německý klasik z Wolfsburgu pak okupuje průběžný bronz (1.591, 6,9 %). Otázkou je, co na něj řekne v příštích měsících Kia. Čtvrté pořadí totiž patří Cee'du (1.409, 6,1 %) a má dostatečný náskok před dalšími soupeři. Focus se do Top 5 zatím neprotlačil, poslední místo zde obsazuje Renault Mégane. Ten má již pod tisícovku (946, 4,1 %), Ford jej ale dotahuje, v dubnu mu chybělo 65 exemplářů, teď už jen 42.

V meziročním srovnání získal mladoboleslavský bestseller 821 vozů (+8,5 %). Hyundai prodal o 460 i30 více (+32 %). Golf si na rozdíl od obou úspěšnějších konkurentů z domácích továren pohoršil (-15,2 %, -286 kusů). Kia Cee'd si připisuje už jen -73 exemplářů, tedy -4,9 %. Nebude to určitě dlouho trvat a dostane se do pozitivních hodnot. Renault Mégane ztratil 38,4 %. Loni měl za stejné období 1.536 aut, letos si odepsal 590 exemplářů.

Statistice největších procentních postupů jednoznačně kraluje BMW 1 (o 209,5 % více). Nad 100 % už nikdo jiný nemá, alespoň ne z těch modelů, které máme v Top 25. Jinak je na tom nejlépe Citroën DS4 (+725 %), ale ten je spíše raritou. Další kladná čísla začínají až třicítkou (Fiat Sedici, Volkswagen Jetta a globálně daleko důležitější Hyundai i30). Nárůst Mazdy 3 překročil čtvrtinu.

V kusových nárůstech následuje Octavii právě Hyundai i30, jejich hodnoty jsme již zmiňovali, jedničkové BMW má pak +132.

Propadáky jsou kromě nedůležitých Hondy Insight a Volva C30 následující: Focus (-58,2 %), Seat Leon (-57,7 %), Mitsubishi Lancer (-54 %) a Audi A3 (-52,9 %). Civic už se značně zlepšil a mezi nejhorší nepatří, překonaly jej v tomto ohledu dokonce i Auris, Astra a Bravo. Focus se poroučel dolů o 1.250 (!) aut. Mégane má zde nepříjemných a již vzpomínaných -590, Opel Astra -446 registrací, následují Golf (na jeho -286 kusů už jsme také narazili) a ještě Auris s -261.

Mezi vznětovými motory hraje první housle tradičně domácí automobilka: Octavií s agregáty TDI bylo tentokrát 1.294 (64 % z celkových počtů). Jaké další modely se s turbodiesely prodávaly v květnu více než ostatní? Stříbrný Volkswagen Golf má na kontě 94 aut (u něj obvyklých 26,3 %) a Peugeot 308 66 (vyšších 55,9 %). Mezi pětici nejúspěšnějších najdeme také Citroën C4 (58, 41,4 %), který se zde běžně nevyskytuje. Aktuálně ji uzavírá Ford Focus (stejných 58, ale trochu menších 41,1 %).

Celkem třináct nových bestsellerů z Mladé Boleslavi spaluje zemní plyn, tedy LPG. Do nádrží čtrnáctky Loganů MCV tankují jejich majitelé bioethanol (E85). Hybridy zastupují pouze tři Lexusy CT a novinkou je čtveřice elektrických Opelů Ampera. Mezi elektromobily jsou zařazeny proto, že u nich spalovací motor slouží jen jako generátor. A říká jim tak i samotná automobilka.

Nižší střední třída, registrace na českém trhu v květnu 2012
  Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
  Období 5/2012 1-5/2012 5/2012 1-5/2012
1. Škoda OCTAVIA 2023 10521 44,8% 45,9%
2. Kia CEE´D 370 1409 8,2% 6,1%
3. Volkswagen GOLF 358 1591 7,9% 6,9%
4. Hyundai i30 350 1898 7,8% 8,3%
5. Ford FOCUS 141 904 3,1% 3,9%
6. Citroën C4 140 540 3,1% 2,4%
7. Suzuki SX4 128 674 2,8% 2,9%
8. Opel ASTRA 126 538 2,8% 2,3%
9. Renault MEGANE 118 946 2,6% 4,1%
10. Peugeot 308 96 634 2,1% 2,8%
11. Dacia LOGAN 87 505 1,9% 2,2%
12. Chevrolet CRUZE 78 349 1,7% 1,5%
13. Renault FLUENCE 77 503 1,7% 2,2%
14. Honda CIVIC 74 185 1,6% 0,8%
15. Toyota AURIS 71 329 1,6% 1,4%
16. Audi A3 42 96 0,9% 0,4%
17. Hyundai ELANTRA 38 194 0,8% 0,8%
18. Mazda 3 36 174 0,8% 0,8%
19. BMW 1 29 195 0,6% 0,9%
20. Alfa Romeo GIULIETTA 18 83 0,4% 0,4%
20. Fiat BRAVO 18 84 0,4% 0,4%
22. Seat LEON 15 74 0,3% 0,3%
23. Volkswagen BEETLE 13 63 0,3% 0,3%
24. Fiat LINEA 10 33 0,2% 0,1%
24. Mitsubishi LANCER 10 64 0,2% 0,3%
Ostatní modely - 50 348 1,1% 1,5%
CELKEM - 4516 22934 100,0% 100,0%
Aleš Dragoun
Diskuze (44)
21. 6. 2012 20:08
Re: BAZÉNY NA ACZ
Kokso, to je objav. Si fakt taký primitív, že musíš vysvetľovať niečo tak samozrejmé? Prečo asi to robia, ak nie pre peniaze? Len si v tej svojej nafúknutej povýšenosti nepochopil, že nie o tom píšem. Tak zdrž krok a prsty na klávesnici, keď nepochopíš zmysel písaného textu. Nauč sa čítať, prde.
Avatar - PeterLuk
19. 6. 2012 20:01
Re: HYUNDAI +32%!
Ja viem. ;-)
Avatar - autista
19. 6. 2012 18:54
Re: VW vs HK
to je zase keců, myslím si, že český specifický trh se nedá považovat za celosvětový úspěch, takže tvrzení:

"Francúzi a Japonci už rýchlo zaostávajú ...a v Taliansku stále nenašli recept na túto triedu ..."
, je dost zavádějící, takže se takových blábolů prosím tě zdrž, jo :-!
Avatar - autista
19. 6. 2012 18:45
Re: HYUNDAI +32%!
to si snad nemyslíš? Spolehlivost je o tom, že jsou spolehlivé vozy s nějakou pravděpodobností, nejlépe 99%, ale i hladina 95% je dobrá, pod 90% je to špatné, ale není to tak, že jedno se kazí co týden a druhé nic, kazí se to přibližně stejně, ale v jinou dobu, záleží také na řidiči :-!
Avatar - Ronault.
19. 6. 2012 18:38
Re: občanská honda
Tady z toho úhlu nevypadá špatně, ale zezadu fakt nehezky.
Interiér fakticky není špatný, pěkné materiály, rychloměr pěkně na očích, kvalitní sedačky, ale... koukal jsem na nějaká promo videa na stránkách Hondy, kde nějaký Japonec, který plánoval interiér, říkal, že se těch zadních "zázračných sedadel nevzdá", protože jiný japonec, které zná, díky těm sklopným sedadlům dole na zemi vozí psa.
Hmmm... jenže my Evropani pak vepředu sedíme na tuhle třídu nezvykle vysoko, protože pod zadkem máme nádrž, která by byla jinak vzadu a vzadu, když se 182 cm vysoký člověk trochu narovná, tak udeří hlavou do stropu... ale ten japonský pes se má fajně... škoda té zarputilosti.

Jinak jo, jezdí hezky, moc dobře naladěná vlečka, ale měl jsem pocit, že třeba na levnějšího ceeda nemá, navíc nedokážu si představit jet v 1,4, když 1,8 byla tak tak...