Český trh v květnu 2012: Nejprodávanější vozy nižší střední třídy
Květnový trh v meziročním srovnání opět ztratil (-12,4 %). Před rokem bylo nově zaregistrováno 5.153 vozů, letos 4.516, tedy o 637 méně.
Suverénní vládce měsíčního pořadí, domácí Škoda Octavia, o zlato nepřišel ani tentokrát (2.023 kusů a podíl 44,8 %). Druhá není i30, ale Kia Cee'd, která dosáhla na rovných 370 exemplářů (8,2 %). Momentálně se nabízejí obě generace, probíhá výprodej první a nastupuje druhá. Bronz je stejný jako v březnu a dubnu, Golf skončil na 358 registracích (7,9 %). Čtyřku obsadil Hyundai i30, který si tak prohodil pořadí s koncernovou Kiou (350, 7,8 %). Pátý je podruhé za sebou Ford Focus, který už notně ztratil (141, 3,1 %). Vzhledem k nízkým počtům nových aut od pětky níže se vyšplhal Citroën C4 až na celkovou šestku. I tak se ale jedná o úspěch, od modrého oválu, potažmo Top 5 jej dělil jediný kus!
První Octavia si ve srovnání s pátým měsícem roku 2011 mírně polepšila: o 58 aut (+3 %).
Další nejbližší konkurent, jmenovitě Kia Cee'd, dosáhl rovněž kladného výsledku a navíc ještě o dost optimističtějšího: vyskočil o celou čtvrtinu. Loni jich totiž bylo zaregistrováno 296, letos o 74 více. Volkswagen Golf se naopak znovu zhoršil, navíc o výrazných 27,5 % (-136 aut, před rokem 494). Hyundai i30 má na kontě vzestup o 22,8 % (+65 jednotek). Přehled nejlepších ovšem musíme zakončit velmi pesimisticky. Ford Focus se totiž propadl o 67,4 % (ze 432, tedy o 291 méně). Loni si mohli zákazníci koupit ještě druhou řadu a její výroba i doprodeje vrcholily, nové generaci se zatím tolik nedaří.
Kusové veleskoky v aktuálním pořadí nehledejme, nejvýraznější postupy hlásí Cee'd, i30 a Octavia. Procentním postupům tedy dominují jiní. Jediný trojciferný najdeme u devatenáctého BMW řady 1 (+163,6 %, z 11 na 29). Audi A3 se zlepšilo o 44,8 %, respektive „nešťastných“ 13 kusů. Za připomenutí stojí i Honda Civic, která má o 27,6 % více. V květnu 2011 se prodalo 58 vozů generace číslo 8, zatímco teď si jich devátá řada „občana“ připsala na konto 74 (+16).
Modely mimo pořadí (celkem jich máme v nižší střední třídě 41!) tradičně nezmiňujeme.
Procentním propadákům v Top 25 vévodí Seat Leon. Ten ztratil 69,4 %, do svých garáží si jej postavilo jen patnáct majitelů místo 49 (-34). Focus, který je v této statistice druhý, jsme již zmiňovali. Mitsubishi Lancer má o 19 aut a 65,5 % méně. Ztrátu padesáti a více procent vykazují také Opel Astra (-59 %) a Peugeot 308 (-52 %). Modelem, který se odporoučel směrem dolů o nejvíce jednotek, je, no kdo jiný než Ford Focus (vzpomínaných -291). Následují právě Astra (-182), Golf (také zmiňovaných -136), Mégane (-116) a rovněž Peugeot 308 (-105).
Český trh v nižší střední třídě ztratil oproti prvním pěti měsícům roku 2011 7,4 %, počty nových aut klesly z 24.758 kusů na 22.934 (meziročně -1.824). Ztráta tedy stále osciluje kolem 6 a 7 %.
V celkovém pořadí od ledna vede Octavia s 10.521 liftbacky a kombíky, jejich podíl se dále snížil o dvě desetinky na 45,9 %. Druhou příčku stále neopustil Hyundai i30 (1.898, 8,3 %) i přesto, že byl mimo stupně vítězů. Německý klasik z Wolfsburgu pak okupuje průběžný bronz (1.591, 6,9 %). Otázkou je, co na něj řekne v příštích měsících Kia. Čtvrté pořadí totiž patří Cee'du (1.409, 6,1 %) a má dostatečný náskok před dalšími soupeři. Focus se do Top 5 zatím neprotlačil, poslední místo zde obsazuje Renault Mégane. Ten má již pod tisícovku (946, 4,1 %), Ford jej ale dotahuje, v dubnu mu chybělo 65 exemplářů, teď už jen 42.
V meziročním srovnání získal mladoboleslavský bestseller 821 vozů (+8,5 %). Hyundai prodal o 460 i30 více (+32 %). Golf si na rozdíl od obou úspěšnějších konkurentů z domácích továren pohoršil (-15,2 %, -286 kusů). Kia Cee'd si připisuje už jen -73 exemplářů, tedy -4,9 %. Nebude to určitě dlouho trvat a dostane se do pozitivních hodnot. Renault Mégane ztratil 38,4 %. Loni měl za stejné období 1.536 aut, letos si odepsal 590 exemplářů.
Statistice největších procentních postupů jednoznačně kraluje BMW 1 (o 209,5 % více). Nad 100 % už nikdo jiný nemá, alespoň ne z těch modelů, které máme v Top 25. Jinak je na tom nejlépe Citroën DS4 (+725 %), ale ten je spíše raritou. Další kladná čísla začínají až třicítkou (Fiat Sedici, Volkswagen Jetta a globálně daleko důležitější Hyundai i30). Nárůst Mazdy 3 překročil čtvrtinu.
V kusových nárůstech následuje Octavii právě Hyundai i30, jejich hodnoty jsme již zmiňovali, jedničkové BMW má pak +132.
Propadáky jsou kromě nedůležitých Hondy Insight a Volva C30 následující: Focus (-58,2 %), Seat Leon (-57,7 %), Mitsubishi Lancer (-54 %) a Audi A3 (-52,9 %). Civic už se značně zlepšil a mezi nejhorší nepatří, překonaly jej v tomto ohledu dokonce i Auris, Astra a Bravo. Focus se poroučel dolů o 1.250 (!) aut. Mégane má zde nepříjemných a již vzpomínaných -590, Opel Astra -446 registrací, následují Golf (na jeho -286 kusů už jsme také narazili) a ještě Auris s -261.
Mezi vznětovými motory hraje první housle tradičně domácí automobilka: Octavií s agregáty TDI bylo tentokrát 1.294 (64 % z celkových počtů). Jaké další modely se s turbodiesely prodávaly v květnu více než ostatní? Stříbrný Volkswagen Golf má na kontě 94 aut (u něj obvyklých 26,3 %) a Peugeot 308 66 (vyšších 55,9 %). Mezi pětici nejúspěšnějších najdeme také Citroën C4 (58, 41,4 %), který se zde běžně nevyskytuje. Aktuálně ji uzavírá Ford Focus (stejných 58, ale trochu menších 41,1 %).
Celkem třináct nových bestsellerů z Mladé Boleslavi spaluje zemní plyn, tedy LPG. Do nádrží čtrnáctky Loganů MCV tankují jejich majitelé bioethanol (E85). Hybridy zastupují pouze tři Lexusy CT a novinkou je čtveřice elektrických Opelů Ampera. Mezi elektromobily jsou zařazeny proto, že u nich spalovací motor slouží jen jako generátor. A říká jim tak i samotná automobilka.
Nižší střední třída, registrace na českém trhu v květnu 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 5/2012 | 1-5/2012 | 5/2012 | 1-5/2012 | |
1. | Škoda OCTAVIA | 2023 | 10521 | 44,8% | 45,9% |
2. | Kia CEE´D | 370 | 1409 | 8,2% | 6,1% |
3. | Volkswagen GOLF | 358 | 1591 | 7,9% | 6,9% |
4. | Hyundai i30 | 350 | 1898 | 7,8% | 8,3% |
5. | Ford FOCUS | 141 | 904 | 3,1% | 3,9% |
6. | Citroën C4 | 140 | 540 | 3,1% | 2,4% |
7. | Suzuki SX4 | 128 | 674 | 2,8% | 2,9% |
8. | Opel ASTRA | 126 | 538 | 2,8% | 2,3% |
9. | Renault MEGANE | 118 | 946 | 2,6% | 4,1% |
10. | Peugeot 308 | 96 | 634 | 2,1% | 2,8% |
11. | Dacia LOGAN | 87 | 505 | 1,9% | 2,2% |
12. | Chevrolet CRUZE | 78 | 349 | 1,7% | 1,5% |
13. | Renault FLUENCE | 77 | 503 | 1,7% | 2,2% |
14. | Honda CIVIC | 74 | 185 | 1,6% | 0,8% |
15. | Toyota AURIS | 71 | 329 | 1,6% | 1,4% |
16. | Audi A3 | 42 | 96 | 0,9% | 0,4% |
17. | Hyundai ELANTRA | 38 | 194 | 0,8% | 0,8% |
18. | Mazda 3 | 36 | 174 | 0,8% | 0,8% |
19. | BMW 1 | 29 | 195 | 0,6% | 0,9% |
20. | Alfa Romeo GIULIETTA | 18 | 83 | 0,4% | 0,4% |
20. | Fiat BRAVO | 18 | 84 | 0,4% | 0,4% |
22. | Seat LEON | 15 | 74 | 0,3% | 0,3% |
23. | Volkswagen BEETLE | 13 | 63 | 0,3% | 0,3% |
24. | Fiat LINEA | 10 | 33 | 0,2% | 0,1% |
24. | Mitsubishi LANCER | 10 | 64 | 0,2% | 0,3% |
Ostatní modely | - | 50 | 348 | 1,1% | 1,5% |
CELKEM | - | 4516 | 22934 | 100,0% | 100,0% |