Český trh v květnu 2019: Dacia je hit, stala se druhou nejžádanější značkou
Ne Volkswagen, ne Hyundai, druhou nejprodávanější značkou za domácí Škodou se v květnu stala Dacia!
Je to v posledních měsících už obehraná písnička, na níž se nic nezměnilo ani v květnu. Český trh s novými automobily klesá, a to nepřetržitě už od září 2018, kdy v platnost vstoupily nové emisní normy. V květnu bylo u nás podle statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) registrováno 24.059 automobilů, o 6,5 procenta méně než před rokem.
Přece jen se však na trhu našla značka, která v takovém období zažila výrazný úspěch. Jedná se o Dacii, která se se 1.714 registrovanými vozy stala druhou nejžádanější značkou na trhu, s meziročním nárůstem o 16,6 %. Vedle Hyundaie tak tentokrát překonala také Volkswagen, což jsou přitom značky, které se v posledních letech na druhé příčce nejžádanějších značek u nás střídají.
Nejvyšší příčka každopádně zůstává neohrožena. Jestliže Dacia v tomto úspěšném měsíci držela 7,12% podíl na českém trhu, podíl domácí Škody činil dokonce 34,9 %. Také mladoboleslavská automobilka totiž meziročně rostla, a to o 4,4 % na celkových 8.396 registrovaných vozů.
Volkswagen se musel smířit s třetí příčkou, a to i kvůli meziročnímu propadu o 35,5 %. Pohoršil si také Hyundai, oproti loňskému květnu o 14,2 %. Výrazný propad hlásí také Ford (30,3 %), který kvůli němu skončil až na osmé příčce mezi značkami. Předstihly ho Renault, Peugeot i Kia.
Nejlepší desítku uzavírá Mercedes-Benz, který je jediný člen německého prémiového tria, jež si v květnu meziročně polepšil, konkrétně o 5,2 %. Celkově třinácté BMW se propadlo o 30,9 %, sedmnácté Audi zaznamenalo čtyřprocentní pokles.
Český trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Registrace 5/2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 8396 | +4,4 | 34,9 |
2. | Dacia | 1714 | +16,6 | 7,12 |
3. | Volkswagen | 1658 | -35,5 | 6,89 |
4. | Hyundai | 1640 | -14,2 | 6,82 |
5. | Renault | 1315 | +11,3 | 5,47 |
6. | Peugeot | 1230 | +3,8 | 5,11 |
7. | Kia | 998 | +0,9 | 4,15 |
8. | Ford | 891 | -30,3 | 3,7 |
9. | Toyota | 867 | +12,2 | 3,6 |
10. | Mercedes-Benz | 691 | +5,2 | 2,87 |
11. | Seat | 611 | -2,2 | 2,54 |
12. | Citroën | 609 | -14,2 | 2,53 |
13. | BMW | 474 | -30,9 | 1,97 |
14. | Opel | 465 | -21,5 | 1,93 |
15. | Mazda | 314 | +13,4 | 1,31 |
16. | Suzuki | 292 | -48,3 | 1,21 |
17. | Audi | 264 | -4,0 | 1,1 |
18. | Nissan | 231 | -40,8 | 0,96 |
19. | Mitsubishi | 215 | -4,9 | 0,89 |
20. | Volvo | 198 | +15,1 | 0,82 |
- | CELKEM | 24.059 | -6,5 | - |
Z hlediska modelů se na čelních příčkách nic nemění, nejlepší pětku kompletně obsadila Škoda, za Octavií následuje Fabia, Rapid, Karoq a Kodiaq. Superb tentokrát vypadl z nejlepší desítky, v květnu skončila jedenáctá, meziroční propad o 31,9 % zřejmě souvisí s příchodem modernizované verze na trh. To novinka v podobě Scaly obsadila devátou příčku, nástupce Rapidu zaznamenal 491 registrovaných kusů.
Nejžádanějším vozem zahraniční značky se i v květnu stala Dacia Duster, a to s 654 registrovanými kousky (+56,1 %), což mělo vliv na skvělý květnový výsledek rumunské značky. Naopak Hyundai se propadl i kvůli neúspěchu i30 (za květen -24,5 %), zatímco Volkswagen tratil na výsledcích Golfu (v květnu -49,4 %).
Český trh – registrace nových aut podle modelů | ||||
Poř. | Model | Registrace v 4/2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda Octavia | 2234 | -7,9 | 9,29 |
2. | Škoda Fabia | 1979 | +13,8 | 8,23 |
3. | Škoda Rapid | 1089 | -32,9 | 4,53 |
4. | Škoda Karoq | 1070 | +76,9 | 4,45 |
5. | Škoda Kodiaq | 776 | +18,5 | 3,23 |
6. | Dacia Duster | 654 | +56,1 | 2,72 |
7. | Hyundai i30 | 602 | -24,5 | 2,5 |
8. | Renault Clio | 549 | +64,9 | 2,28 |
9. | Škoda Scala | 491 | - | 2,04 |
10. | Kia Ceed | 435 | +0,23 | 1,81 |
11. | Škoda Superb | 422 | -31,9 | 1,75 |
12. | Dacia Dokker | 357 | +20,2 | 1,48 |
13. | VW Tiguan | 341 | -13,0 | 1,42 |
14. | Peugeot 2008 | 329 | +6,8 | 1,37 |
15. | Hyundai ix20 | 321 | -6,4 | 1,33 |
16. | Škoda Citigo | 314 | -9,5 | 1,31 |
17. | Renault Captur | 305 | -12,1 | 1,27 |
18. | Hyundai Tucson | 299 | +10,3 | 1,24 |
19. | Dacia Sandero | 293 | -23,3 | 1,22 |
20. | VW Golf | 277 | -49,4 | 1,15 |
Po pěti měsících roku bylo na českém trhu evidováno 106.596 automobilů, o 9,5 % méně než před rokem. Klesají i ti na nejvyšších postech, Škoda o 4,5 %, Volkswagen o 18,4 %. Naopak Dacia zažívá úspěšné období, v období leden až květen rostla o 9,2 %.
Český trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodeje 1-5/2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 36804 | -4,5 | 34,53 |
2. | Volkswagen | 9177 | -18,4 | 8,61 |
3. | Dacia | 7407 | +9,2 | 6,95 |
4. | Hyundai | 6735 | -19,2 | 6,32 |
5. | Peugeot | 5212 | +9,9 | 4,89 |
6. | Renault | 4654 | +10,2 | 4,37 |
7. | Kia | 3964 | -11,9 | 3,72 |
8. | Toyota | 3878 | -8,3 | 3,64 |
9. | Ford | 3855 | -38,9 | 3,62 |
10. | Mercedes-Benz | 2936 | -6,8 | 2,75 |
11. | Citroën | 2757 | -2,3 | 2,59 |
12. | Seat | 2732 | -9,7 | 2,56 |
13. | Opel | 2196 | -16,6 | 2,06 |
14. | BMW | 2190 | -21,4 | 2,05 |
15. | Suzuki | 1764 | -28,7 | 1,65 |
16. | Mazda | 1647 | +8,1 | 1,55 |
17. | Nissan | 1131 | -59,5 | 1,06 |
18. | Audi | 1106 | -10,2 | 1,04 |
19. | Volvo | 1032 | +26,6 | 0,97 |
20. | Mitsubishi | 1014 | +20,1 | 0,95 |
- | CELKEM | 106.596 | -9,5 | - |