Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v lednu 2012: Nejprodávanější malé vozy

Aleš Dragoun
Diskuze (118)
Fabii stále neohroženě kraluje malým vozům, ale pod tisícovku kusů se dostane málokdy. Trh přitom zůstal prakticky na stejné úrovni jako letos. Importům vládl Hyundai i20.

Trh v meziročním srovnání s prvním měsícem loňského roku ztratil pouhé 2 (!) kusy (-0,1 %). Zatímco v lednu 2010 našlo nové majitele 2.797 nových aut, letos jich bylo 2.795. Tento výsledek je v segmentu, kde se prodává takový počet vozů, opravdu unikátní.

Tradičně vítězných Fabií se prodalo 966, což jí dává podíl 34,6 %. Druhé místo mezi malými obsadil Hyundai i20 s 271 kusy (9,7 %). Thalia je bronzová (192, 6,9 %), čtvrtý Volkswagen Polo (177, 6,3 %) a páté pořadí patří Peugeotu 207 (160, 5,7 %). Peugeot čeká na novou 208, stále se ovšem v žebříčku objevuje i youngtimer 206, byť až v jeho závěru. Dvěstěsedmička je ovšem pořád ve formě. Fordu se příliš nedaří, Fiesta i pomalu odcházející Fusion jsou mimo první pětku. Rio je deváté. Uvidíme ho ještě výše?

Meziroční porovnání s loňským lednem pochopitelně nevypadá u vedoucí Fabie zrovna optimisticky. Lídr z mladoboleslavské továrny si pohoršil o 11 %, prodalo se o 120 nejmenších škodovek méně. Druhá i20 zaznamenala opačný obří nárůst o 171 %! Loni našla své zájemce rovná stovka aut, letos o 177 více. Současné ceníky začínají na 194.990 korunách za třídveřový 1,2i Classic, o pět tisíc dražší Inclusive nabídne také dnes již velmi žádanou klimatizaci. Pětidveřové provedení s touto výbavou sice stojí 215 tisíc, při výkupu staršího vozu ovšem Hyundai nabízí další bonus ve výši 25.000.

Vraťme se zpět do žebříčku. Na třetím místě najdeme poměrně značný pokles: registrace Thalie jsou nižší o 166 (z vysokých 358, tedy -46,4 %). Byť oproti lednu 2011 klesl turecký sedan na základě Clia II jen o jednu příčku a udržel pódium. Volkswagen Polo získal 48,7 %, v jeho případě to znamená +58 vozů. V kladných hodnotách pokračuje také Peugeot 207, ten má o 53,8 % a 56 kusů více (ze 104) než loni. Měsíční pořadí i podíly pochopitelně odpovídají těm ročním, neboť máme za sebou pouze leden.

V největších postupech a pádech se soustřeďme na nejlepší patnáctku, kde jsou tyto hodnoty relevantní. Šplhouna dle kusů jsme již zmínili (i20), na procenta jej ale rozdrtila Dacia Sandero (+193,3 %, z třech desítek na 88 aut), což je celkem překvapení. Tím už není Kia Rio, která vyskočila ze 49 na rovnou stovku jednotek (+104,1 %). Před dvěma lety se jich prodalo jen 25, což jasně dokazuje, jak aktuální třetí generace zahýbala se statistikami. Byť její design si vyžádal svou daň v podobě výhledu z vozu, globálně se líbí.

Propad měsíce v Top 15 zaznamenala již vzpomínaná Thalia. Nedařilo se ani Audi A1 (-45,8 %). Zatímco před rokem dosáhlo na vysokých 83 registrací a úspěšně atakovalo nejlepší desítku, letos jich má na kontě o 38 méně, jen 45 a je čtrnácté. Pokles přes 30 % vykazují ještě Ford Fiesta (konkrétně -35 %) a a Citroën C3 (-30,7 %).

Mezi vznětovými motory patří v lednových absolutních počtech prvenství domácímu zástupci se 178 registracemi (podíl na celkových je tentokrát 18,4 %). Alespoň desítky turbodieselů dosáhli ještě další tři zástupci této kategorie. Na druhém místě je Renault Clio s 33 kusy (vyšších 29,6 %), naftových Peugeotů 207 bylo 31 (19,4 %) a Volkswagenů Polo 15 (jen 8,5 %).

Malé vozy, registrace na českém trhu v lednu 2012
-KategorieOA+LUVTržní podíl ve tř.
-Období1/20121/2012
1.Škoda FABIA96634,6%
2.Hyundai i202719,7%
3.Renault THALIA1926,9%
4.Volkswagen POLO1776,3%
5.Peugeot 2071605,7%
6.Ford FUSION1384,9%
7.Renault CLIO1354,8%
8.Ford FIESTA1174,2%
9.Kia RIO1003,6%
10.Toyota YARIS953,4%
11.Seat IBIZA893,2%
12.Dacia SANDERO883,1%
13.Citroën C3521,9%
14.Audi A1451,6%
15.Opel CORSA371,3%
16.Fiat PUNTO361,3%
17.Chevrolet AVEO341,2%
18.Suzuki SWIFT160,6%
19.Honda JAZZ140,5%
20.Mazda 290,3%
20.Nissan MICRA90,3%
22.Peugeot 20650,2%
23.Citroën DS340,1%
24.Lancia Y30,1%
24.Mitsubishi COLT30,1%
-CELKEM2795100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (118)
19. 2. 2012 22:57
Re: Rizeni a spol.
Je velký rozdíl psát obecně a pak se pouštět do hodnocení nějaké staré (sorry italské) popelnice. Tady neobstojí nic, protože pravděpodobnost, že to auto něco ještě vydrží, je asi taková, že nasněží v Africe. Stát se to může... ale...
19. 2. 2012 16:52
Re: Rizeni a spol.
Co ti na tohle mám říct... a) jasně, i když ten věk se projeví na velké části dílů a většina z nich bude původní, mohou tam být vůle apod., může být to starší auto udržované, nemuselo se s ním skoro vůbec jezdit. A ano, majitel může nakupovat skvělé, plnohodnotné díly a měnit vše, co je potřeba...ale ruku na srdce, opravdu věříš, že (krom pár nadšenců, a kdo ví jestli) bude někdo tohle dělat u auta za pár tisíc? Tuplem když například Marea, o které tu je řeč, není žádná srdcovka? Rozhodně ne v téhle verzi... a tak je to s velkou částí podobně starých vozů.

Jestli jsi myslel cit v řízení takhle, tak si rozumíme. Nicméně, zážitek z řízení tvoří více věcí a tak bych tenhle cit v řízení (a pravděpodobně i pohodlí) viděl jako jedinou opravdovou výhodu nad Fabií, viz. jak jsem psal. Před 20ti lety by fábie pravděpodobně spíš dostala pochvalu za přítomnost posilovače. :-)

Uživatel může kritizovat. I když tohle mi nepřišlo zrovna jako konstruktivní kritika...tobě ano? Neupírám právo na kritiku, ale na druhou stranu chápu i reakci GTIho.
Avatar - Andromeda
19. 2. 2012 15:04
Re: Hyundai i20
Zmínku o legislativě jsem napsal schválně, neb když dva dělají totéž, není to totéž a ve světle místní reality to co výrobce bez mrknutí splní jinde ( teď nevnáším proměnnou ve formě kvality servisu ), je problematické zde -> to je odvrácená strana. Jinak útočím na tvé formulace o téměř běžném využití záručních oprav u HK již v prvním půlroce, zatím co ostatní jsou ok, což je prostě výrok mimo - sice se někteří zatetelí, zasmějí, ale je mimo. Zrovna tak se to samé může stát vozu jakékoliv značky.
Nevím o tom, že by záruka u HK nesplňovala běžné standarty a přirovnání k MB je sice pro publikum poutavé, ale opět mimo -> který z výrobců mainstreamu by za tyto náklady k něčemu podobnému přistoupil, notabene v době, kdy se vozy staly těžce spotřebním zbožím a cenou i "výdrží" výrobci zákazníka motivují k nákupu vozu nového ? MB je jiná kapitola, to sem netahej a reznutí u jednotlivých kusů se objeví i u "neomylného" vw ( toho máš coby vzor evidentně na mysli ) .
Příliš mnoho lidí, jenž vlastní vozy HK neznám, ovšem ti, co je měli, byli spokojeni, včetně užitkových vozů, ovšem to je pouze zprostředkovaný názor, zkušenost, kterou mi může kdokoliv omlátit o hlavu a popravdě, jsem se ptal, protože jsem sám měl vůči jejich produkci nedůvěru, včetně vizáže...
Ceny u HK jsem přiznám se nikdy nesledoval a nemohu tedy objektivně komentovat jejich cenovou politiku v delší časové ose - šly mimo mne a do debat o jejich výši či výhodnosti se nepouštěl. Nicméně ona ta evropa šla v místních končinách dolů s cenou taktéž díky přispění právě HK .
Polemizoval bych i s tím, jestli si HK dokáže "udržet" kvalitu - tady bych se osobně klonil k tomu, že jsou na tom dnes stejně jako zbytek.
Oprávněnou otázkou je, kdo a jak určí, kdy už to není "loterie" nejen u HK, ale kdo to určil i u konkurence, když i ona se nevyvaruje nejen vadných kusů, serií, v minulosti i typů...
Modelovou politiku nechávám na nich a nepodezřívám je z idiocie, zrovna tak jako ostatní automobilky. Ono tady se to kecá...
Vnímání významu slova kvalita máme stejný a podobný incident jsem neměl tu čest pozorovat... ;-)
19. 2. 2012 14:47
Re: Hyundai i20
To s Polem a dvermi a klimou jsem docela napochopil - ono MiTo ti ani 5 dveri nenabidne, coz bych rozhodne nevydaval za vyhodu...
19. 2. 2012 14:22
Re: Rizeni a spol.
MAgistre sorry, ale 15 let stary Fiat je srot.
Muzes na nem menit co chces, sam jsem takoveho "youngtimera" mel a vrazil jsem do nej dost a dost. Byl sice v lepsim stavu, nez je u techto aut bezne, ael za cenu silenych vydaju (samozrejme nejen za par cepu a ramen) a i tak byla karoserie rozhrkana temi tisicovkami najetych kilometru a se starnutim plechu a skeletu neudelas nic.
Obecne je tuhost karoserie uz po deseti letech jen odrazem puvodni tuhosti a tomu pak i odpovida vse navazujici.