Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v lednu 2012: Nejprodávanější malé vozy

Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
20 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (118)
Fabii stále neohroženě kraluje malým vozům, ale pod tisícovku kusů se dostane málokdy. Trh přitom zůstal prakticky na stejné úrovni jako letos. Importům vládl Hyundai i20.

Trh v meziročním srovnání s prvním měsícem loňského roku ztratil pouhé 2 (!) kusy (-0,1 %). Zatímco v lednu 2010 našlo nové majitele 2.797 nových aut, letos jich bylo 2.795. Tento výsledek je v segmentu, kde se prodává takový počet vozů, opravdu unikátní.

Tradičně vítězných Fabií se prodalo 966, což jí dává podíl 34,6 %. Druhé místo mezi malými obsadil Hyundai i20 s 271 kusy (9,7 %). Thalia je bronzová (192, 6,9 %), čtvrtý Volkswagen Polo (177, 6,3 %) a páté pořadí patří Peugeotu 207 (160, 5,7 %). Peugeot čeká na novou 208, stále se ovšem v žebříčku objevuje i youngtimer 206, byť až v jeho závěru. Dvěstěsedmička je ovšem pořád ve formě. Fordu se příliš nedaří, Fiesta i pomalu odcházející Fusion jsou mimo první pětku. Rio je deváté. Uvidíme ho ještě výše?

Meziroční porovnání s loňským lednem pochopitelně nevypadá u vedoucí Fabie zrovna optimisticky. Lídr z mladoboleslavské továrny si pohoršil o 11 %, prodalo se o 120 nejmenších škodovek méně. Druhá i20 zaznamenala opačný obří nárůst o 171 %! Loni našla své zájemce rovná stovka aut, letos o 177 více. Současné ceníky začínají na 194.990 korunách za třídveřový 1,2i Classic, o pět tisíc dražší Inclusive nabídne také dnes již velmi žádanou klimatizaci. Pětidveřové provedení s touto výbavou sice stojí 215 tisíc, při výkupu staršího vozu ovšem Hyundai nabízí další bonus ve výši 25.000.

Vraťme se zpět do žebříčku. Na třetím místě najdeme poměrně značný pokles: registrace Thalie jsou nižší o 166 (z vysokých 358, tedy -46,4 %). Byť oproti lednu 2011 klesl turecký sedan na základě Clia II jen o jednu příčku a udržel pódium. Volkswagen Polo získal 48,7 %, v jeho případě to znamená +58 vozů. V kladných hodnotách pokračuje také Peugeot 207, ten má o 53,8 % a 56 kusů více (ze 104) než loni. Měsíční pořadí i podíly pochopitelně odpovídají těm ročním, neboť máme za sebou pouze leden.

V největších postupech a pádech se soustřeďme na nejlepší patnáctku, kde jsou tyto hodnoty relevantní. Šplhouna dle kusů jsme již zmínili (i20), na procenta jej ale rozdrtila Dacia Sandero (+193,3 %, z třech desítek na 88 aut), což je celkem překvapení. Tím už není Kia Rio, která vyskočila ze 49 na rovnou stovku jednotek (+104,1 %). Před dvěma lety se jich prodalo jen 25, což jasně dokazuje, jak aktuální třetí generace zahýbala se statistikami. Byť její design si vyžádal svou daň v podobě výhledu z vozu, globálně se líbí.

Propad měsíce v Top 15 zaznamenala již vzpomínaná Thalia. Nedařilo se ani Audi A1 (-45,8 %). Zatímco před rokem dosáhlo na vysokých 83 registrací a úspěšně atakovalo nejlepší desítku, letos jich má na kontě o 38 méně, jen 45 a je čtrnácté. Pokles přes 30 % vykazují ještě Ford Fiesta (konkrétně -35 %) a a Citroën C3 (-30,7 %).

Mezi vznětovými motory patří v lednových absolutních počtech prvenství domácímu zástupci se 178 registracemi (podíl na celkových je tentokrát 18,4 %). Alespoň desítky turbodieselů dosáhli ještě další tři zástupci této kategorie. Na druhém místě je Renault Clio s 33 kusy (vyšších 29,6 %), naftových Peugeotů 207 bylo 31 (19,4 %) a Volkswagenů Polo 15 (jen 8,5 %).

Malé vozy, registrace na českém trhu v lednu 2012
-KategorieOA+LUVTržní podíl ve tř.
-Období1/20121/2012
1.Škoda FABIA96634,6%
2.Hyundai i202719,7%
3.Renault THALIA1926,9%
4.Volkswagen POLO1776,3%
5.Peugeot 2071605,7%
6.Ford FUSION1384,9%
7.Renault CLIO1354,8%
8.Ford FIESTA1174,2%
9.Kia RIO1003,6%
10.Toyota YARIS953,4%
11.Seat IBIZA893,2%
12.Dacia SANDERO883,1%
13.Citroën C3521,9%
14.Audi A1451,6%
15.Opel CORSA371,3%
16.Fiat PUNTO361,3%
17.Chevrolet AVEO341,2%
18.Suzuki SWIFT160,6%
19.Honda JAZZ140,5%
20.Mazda 290,3%
20.Nissan MICRA90,3%
22.Peugeot 20650,2%
23.Citroën DS340,1%
24.Lancia Y30,1%
24.Mitsubishi COLT30,1%
-CELKEM2795100,0%

Vstoupit do diskuze (118)