Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v lednu 2013: Nejprodávanější malé vozy

Aleš Dragoun
Diskuze (43)
V první Top 5 malých vozů za rok 2013 k žádnému většímu překvapení nedošlo, jen Hyundai i20 a VW Polo se vracejí na bývalé pozice.

Trh velikostně druhé nejmenší kategorie nových aut ve srovnání s lednem loňského roku razantně klesl, o 17,8 %. Zatímco tehdy našlo nové majitele 2.795 vozů, letos jich bylo jen 2.298 (-497). Úvod nové sezóny bývá tradičně slabší, důsledky celoevropské recese se ale začínají projevovat i u nás.

Nejcennější vavříny v modelovém žebříčku pochopitelně opět putují do Mladé Boleslavi. Škoda Fabia tentokrát zaznamenala slabších 807 přírůstků. To jí však zajistilo vcelku standardní podíl 35,1 %, méně mají totiž i všichni ostatní. Druhé místo si připsal Hyundai i20, který skončil na 236 kusech (10,3 %). Na bronzu se nachází Volkswagen Polo (202, 8,8 %), který se stejně jako jeho jihokorejský konkurent vrací do formy. Čtvrté místo okupuje Ford Fiesta (187, 8,1 %), který zůstává jediným modelem modrého oválu mezi nejlepšími, Fusion už se jen doprodává. Pátá příčka patří momentálně Renaultu Thalia, ten má na kontě 171 nových vozů (5,7 %). Clio najdeme až na desítce za Ibizou, Peugeotem 208, Citroënem C3 a Yarisem.

Vedoucí Fabia si v meziročním porovnání s lednem 2012 pohoršila o 16,5 %, respektive 159 nejmenších škodovek. Druhá i20 má o 12,9 % méně (-35 aut z 271). Polo se naopak zvedlo o 14,1 %, povyskočilo o čtvrt stovky exemplářů. Optimismus vzbuzují také výsledky Fiesty: ta hlásí výrazných +59,8 %, respektive +70 jednotek. Levný turecko-francouzský sedan se bohužel odporoučel směrem dolů, ztratil 21 kusů (-10,9 %).

Největší procentní meziroční nárůst z Top 25 sice zaznamenal Citroën DS3, ale postup ze čtyř aut na sedm je statisticky nezajímavý. Trojciferné skoky tentokrát zůstaly tomuto segmentu zapovězeny. Za dvojitým šípem následuje Suzuki Swift. Zatímco v prvním měsíci letopočtu 2012 našlo nové majitele 16 „svišťů“ , aktuálně 26 (o 62,5 % více). Třetí je výše zmíněná Fiesta a podobná čísla vykazuje i Citroën C3 s výkonem +59,6 % (z 52 na 83). V kusových šplhounech je jedničkou znovu nedávno modernizovaná Fiesta před Seatem Ibiza (+32, jinak o slušných 36 % více) a C3 (+31).

Propadákům dominují dříve hojně prodávané a dnes výprodejové modely. Ford Fusion (-98,6 %) už lídrem není, ještě nedávno se dařilo Peugeotu 207 (-86,3 %). Dacia Sandero prochází generační výměnou (-69,3 %), v případě Kie Rio (-68 %) je situace bohužel jiná, zájem klientů opadl. Clio má také drastických -67,4 %. Nelichotivé prvenství dle kusů však náleží Fabii před „dvěstěsedmičkou“ (-138), Fusionem (-136), Cliem (-91), Rio zde vykazuje nelichotivých -68 jednotek a Sandero -61.

Mezi vznětovými motory patří absolutní prvenství Fabii se 120 vozy se zkratkou TDI na zádi (podíl na celkových registracích 14,9 %). Peugeot 208 vykazuje 36 exemplářů turbodieselů (vysokých 40,4 %) a překvapivě hodně má i Ford Fiesta (19, respektive 10,2 %). Alespoň desítky nových přírůstků s naftovými agregáty už nikdo jiný nedosáhl. A plynová alternativa? V LPG spalují pouhá dvě Sandera, jinak nikdo další. Na domácích registračních značkách se také objevilo 12 hybridních Toyot Yaris a dvě Hondy Jazz.

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v lednu 2013
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období1/20131-1/20131/20131-1/2013
1.Škoda FABIA80780735,1%35,1%
2.Hyundai i2023623610,3%10,3%
3.Volkswagen POLO2022028,8%8,8%
4.Ford FIESTA1871878,1%8,1%
5.Renault THALIA1711717,4%7,4%
6.Seat IBIZA1211215,3%5,3%
7.Peugeot 20889893,9%3,9%
8.Citroën C383833,6%3,6%
9.Toyota YARIS83833,6%3,6%
10.Renault CLIO44441,9%1,9%
11.Fiat PUNTO42421,8%1,8%
12.Opel CORSA34341,5%1,5%
13.Kia RIO32321,4%1,4%
14.Dacia SANDERO27271,2%1,2%
15.Suzuki SWIFT26261,1%1,1%
16.Peugeot 20722221,0%1,0%
17.Audi A121210,9%0,9%
17.Chevrolet AVEO21210,9%0,9%
19.Alfa Romeo MITO18180,8%0,8%
20.Honda JAZZ880,3%0,3%
20.Nissan MICRA880,3%0,3%
22.Citroën DS3770,3%0,3%
23.Mazda 2440,2%0,2%
24.Ford FUSION220,1%0,1%
24.Peugeot 206220,1%0,1%
Ostatní modely-110,0%0,0%
CELKEM-22982298100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (43)
9. 2. 2013 20:35
Re: Fábia
Sorry, ale vyzera to sedlacky. Zo skatule, ktorej cielova skupina su referenti, rodiny, statna sprava, ludia za zenitom, ,... nikdy nevycarujes ziadne sportivo.
9. 2. 2013 20:28
Re: RioClio
Ked vidim DRL na niektorych mercedesoch z dialky, tak je to trapas v style "auto boutique Lidl". Az z velmi blizka je konecne vidiet, ze to ma svih.
Avatar - Ham.
9. 2. 2013 19:33
Re: RioClio
Každý prodejce má už dostatek skladovek s běžnými motorizacemi a výbavami, nevěřím, že zákazníci si objednali nějaké spešl výbavy a čekají 3 měsíce. Možná pár renault positive, ale ti prodeje nevytrhnou.
Avatar - woody-alien
9. 2. 2013 17:16
Re: RioClio
Poněkud předčasné hodnocení. Clio šlo do prodeje začátkem listopadu a dodací lhůta byla kolem tří měsíců, podle specifikace. Čili ještě bych s "propadákem" počkal. ;-)
9. 2. 2013 12:03
Re: RioClio
U nás je specifická situace v tom, že malé auta u nás často plné roli jediného rodinného "povozu". A zrovna u malých aut je každý centimetr navíc dobrý.