Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v lednu 2013: Nejprodávanější velké terénní vozy, SUV a pickupy

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 27. 2. 2013 • 19:29
12
Začátek roku bývá ve velkých terénních vozech vždy trochu zvláštní. Nevyhrál ani Touareg, ani Mercedes ML, dokonce ani Volvo XC90 jako před rokem, či dvěma.

Trh největších SUV a offroadů meziročně spadl o 8,2 %, z 293 na 269 kusů (-24). Pohybuje se tak na úrovni let 2011 (265), respektive 2010 (271). Číslům z ledna 2009, kdy se prodalo 349 aut, se ovšem zatím nepřiblížil.

V Top 5 aktuálně najdeme velmi nestandardní pořadí. Pomyslné zlato patří poněkud překvapivě BMW X6 díky třicítce registrací a podílu v segmentu 11,2 %. Druhý je úřadující obhájce celoročního titulu Mercedes-Benz ML (27 vozů, rovných 10 %). Předloňského lídra, jmenovitě Volkswagen Touareg najdeme až na bronzu (26, 9,7 %). Celkem 23 zákazníků se rozhodlo pro druhou trojcípou hvězdu, třídu GL (8,6 %), tu v první pětce běžně nevídáme. Na jejím konci je Audi Q7 (21, 7,8 %). Volvo XC90 skončilo šesté, BMW X5 je dokonce až sedmé, ale rozdíly jsou velmi malé.

V meziročním srovnání si X6 polepšila o velmi slušných 57,9 %, respektive jedenáct aut. „Emkový Mercedes zaznamenal naopak pád o 4 vozy (-12,9 %). Touareg také ztratil, konkrétně 10,3 % (loni 29 jednotek, letos -3). Registrace třídy GL vylétly dokonce o 91,7 % (z 12 o 11). Na titul procentního šplhouna to ale nestačí, jen na kusového. Audi Q7 získalo pěknou polovinu, u něj tato hodnota představuje sedmičku přírůstků ze 14.

Titul Skokan roku přiřkněme britskému Range Roveru, který se zvedl ze čtyř na desítku registrací (+150 %). Počty velkých terénních vozů přece jen nedosahují takové výše jako malých, takže údaj považujme za relevantní. Trojciferné nárůsty však už nikde jinde nehledejme. Na druhém místě této statistiky je zmíněný Mercedes-Benz GL a třetí menší Range Rover Sport (+75 %). Kusové nárůsty ovládla X6 spolu s „géélkem“ před Audi Q7 a Toyotou Land Cruiser (oba mají +7, Toyota se zlepšila o 70 %).

Opačného borce hledejme v Koreji. Stal se jím Hyundai ix55, který se odporoučel o 81,3 % (z 16 na 3 registrace). Mercedes-Benz G spadl o 80 % (z 15 také na pouhou trojici). Mitsubishi Pajero vykazuje úbytek -61,5 %, respektive 8 aut. Modely mimo první dvacítku nejsou zahrnuty. Kusovým pádům dominuje Volvo XC90 (-15) před Hyundaiem ix55 (-13), X5 a Geländewagen hlásí o dvanáct exemplářů méně.

Jak to vypadalo v lednu v žebříčku nejprodávanějších turbodieselů? I zde vyhrálo BMW X6 s 28 vozy a podílem 93,3 %. U ML jeden poháněl zážehový motor, vznětových tedy bylo 26 (vyšších 96,3 %). Volkswagen Touareg má na kontě rovněž 26 kusů, písmena TDI měly však na zádi úplně všechny. Audi Q7 vykazuje také „plný počet“, konkrétně 21 aut s totožnou zkratkou. Platí to i v případě Volva XC90, všech devatenáct spalovalo nových aut naftu. Hybridních Lexusů RX se prodalo pět.

Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v lednu 2013
  Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
  Období 1/2013 1-1/2013 1/2013 1-1/2013
1. BMW X6 30 30 11,2% 11,2%
2. Mercedes-Benz ML 27 27 10,0% 10,0%
3. Volkswagen TOUAREG 26 26 9,7% 9,7%
4. Mercedes-Benz GL 23 23 8,6% 8,6%
5. Audi Q7 21 21 7,8% 7,8%
6. Volvo XC90 19 19 7,1% 7,1%
7. BMW X5 18 18 6,7% 6,7%
7. Jeep GRAND CHEROKEE 18 18 6,7% 6,7%
9. Toyota LAND CRUISER 17 17 6,3% 6,3%
10. Land Rover DISCOVERY 12 12 4,5% 4,5%
11. RANGE ROVER 10 10 3,7% 3,7%
12. RANGE ROVER SPORT 7 7 2,6% 2,6%
13. Infiniti FX 6 6 2,2% 2,2%
13. Lexus RX 6 6 2,2% 2,2%
15. Mitsubishi PAJERO 5 5 1,9% 1,9%
15. Nissan PATHFINDER 5 5 1,9% 1,9%
15. Porsche CAYENNE 5 5 1,9% 1,9%
18. Jeep WRANGLER 4 4 1,5% 1,5%
19. Hyundai ix55 3 3 1,1% 1,1%
19. Mercedes-Benz G 3 3 1,1% 1,1%
Ostatní modely - 4 4 1,5% 1,5%
CELKEM - 269 269 100,0% 100,0%

Terénní pickupy

Malý segment terénních pracantů si oproti loňskému lednu pohoršil o jednu jedinou registraci, ze 42 na 41 (-2,4 %). V lednu mu nevládl Volkswagen Amarok, ale japonská Toyota Hilux s 19 auty. Amarok si jich připsal jen osm. Ford Ranger a Mitsubishi L200 pak získaly pětici přírůstků a Nissan Navara dva. Bodovali ještě zástupci čínského Gonow a Isuzu. Toyotě patří po prvním měsíci takřka polovina segmentu, Volkswagen okupuje necelých 20 %, Ranger a L200 urvaly přes 12 %, zbytek nestojí ani za řeč.

Hilux se zlepšil o šest aut (46,2 %), zástupce tří diamantů sice jen tři, ale zase vyšších 150 %. V lednu se prodalo o jeden Ranger méně než loni (-16,7 %), propadák Volkswagen Amarok ztratil mnohem více, konkrétně 12 jednotek, tedy 60 %. To je vše, nikdo další není porovnatelný. Podíly turbodieselů nemá smysl řešit až na Gonow GA200, který je poháněn pro změnu atypickým zážehovým motorem.

Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v lednu 2013
  Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
  Období 1/2013 1-1/2013 1/2013 1-1/2013
1. Toyota HILUX 19 19 46,3% 46,3%
2. Volkswagen AMAROK 8 8 19,5% 19,5%
3. Ford RANGER 5 5 12,2% 12,2%
3. Mitsubishi L200 5 5 12,2% 12,2%
5. Nissan NAVARA 2 2 4,9% 4,9%
6. GONOW GA200 1 1 2,4% 2,4%
6. Isuzu D-MAX 1 1 2,4% 2,4%
CELKEM - 41 41 100,0% 100,0%

Související články

Témata
1. 3. 2013 07:49
Re: 1.?
Hyundai ix55 neni ani tak o tom, ze je luxusni jako o tom, ze je to obrovske auto za relativne rozumne penize. A prodeje rozhodne nebyly spatne, samozrejme na spicku tabulky to nebude, ale na vybehovy model se skoro nulovym marketingem ten vysledek neni nejhorsi a minule prodeje byly jeste lepsi. Faktem je, ze luxusni limuziny Korejci prodavat v EU nedokazi, ale draha SUV zvladaji velmi dobre. Zadne SUV od Korejcu neni vyslovene levne a pritom prodeje maji solidni. O nastupce ix55 bych se nebal.
1. 3. 2013 07:45
Neni to az tak prekvapive
Uspech BMW X6 bude dle meho nazoru hodne zapricinen kanibalizaci BMW X5. Luxusni SUV od BMW jsou uspesne vozy, hodne lidi nad nimi uvazuje, ale zaroven BMW X5 uz je dost stary a okoukany model, tak se snazi koupit neco podobneho, ale zajimavejsiho. Myslim si, ze az prijde nova X5, tak se vyhoupne na prvni pricku ona, protoze pro vetsinu lidi to bude praktictejsi auto.
Druhe misto ML je dane povedenym novym modelem, nic prekvapiveho. Snad jen od noveho Touaregu se u nas cekalo vice.
Avatar - donPedro
28. 2. 2013 13:02
Re: 12+10+7=
No paždokádně je to IMHO pro L/R výsledek docela dobrý, nemyslíš? :-)
Avatar - Hotwire
28. 2. 2013 12:56
Re: 4.miesto pre GL
evoque neni velke SUV, preto neni v tabulke ;-)
28. 2. 2013 10:04
Re: 1.?
Pravda je spíš taková, že stejně, jako si málokdo koupí luxusní premiovo limuzínu od francouzů, tak si ještě míˇm ligí koupí luxusní prémiové SUV od korejců. V této kategorii se prodává luxus a špičková technika s mnohaletou tradicí. Nic z toho ix55 nemá a ani nové Santa Fé to nezmění.