Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v listopadu 2010: Nejprodávanější MPV

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 6. 1. 2011 • 22:40
54
10
Zobrazit náhledy (54)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
VW letos omladil své dva velkoprostorové modely. Modernizovanému Touranu i nové generaci Sharanu se začíná dařit, byť celkové pozice Francouzů a Fordu ohrozit již nemůže.

Roomsterů je o čtvrtinu méně

Celkové registrace mezi malými MPV stouply v porovnání s listopadem 2009 ze 452 na 527 vozů, tedy o 16,6 %). Meziroční nárůst tak činí 75 jednotek.

Může za něj kromě dvou novinek, které se od té doby v žebříčku objevily (Venga a ix20) také domácí Roomster. Čistě domácí zástupce stále okupuje první příčku, navíc s nezvyklým počtem 310 aut. Z tohoto počtu bylo 124 užitkových (SDA nevede samostatně dodávkový Praktik), což není vzhledem ke končícímu roku žádné překvapení, firmy nakupují.

Venga tedy nestačila, zaznamenala pouze 87 registrací. Třetí Citroën C3 Picasso si na konto připsal 39 vozů, čtvrtý skončil Opel Meriva s 27 kusy, který se vrátil po měsíční pauze do první pětky, letos v ní díky generační výměně obsazoval zpravidla nejspodnější příčku. S tou se musela spokojit minulá novinka Hyundai ix20, patří jí za 22 nových automobilů.

Z pětice nejlepších jsou tentokrát porovnatelní jen tři soupeři. Roomster si oproti listopadu 2009 polepšil o 8 %, loni se prodalo 287 vozů. C3 Picasso je na tom mnohem hůře: vykazuje -18,8 %, před rokem jich bylo zaregistrováno 48. Opel Meriva ztratil 18 exemplářů, tedy v jeho případě mohutných -40 %.

Kromě Roomsteru dosáhl postupu v aktuálním pořadí již jen Renault Grand Modus (+166,7 %), zlepšil se ze 5 na 9 kusů. Jindy bychom jej považovali za perličku, tentokrát je ale Skokanem roku. Propadákem je naopak navrátilec Hyundai Matrix (-89,5 %, z 19 na 2 exempláře), ten se ale doprodává. Druhým v této nelichotivé statistice je Nissan Note (-66,7 %, propadl se z 24 na 8 aut).

Třída malých MPV, registrace na českém trhu v listopadu 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 11/2010 1-11/2010 11/2010 1-11/2010
1. Škoda ROOMSTER 310 2617 58,8% 48,5%
2. Kia VENGA 87 997 16,5% 18,5%
3. Citroën C3 PICASSO 39 490 7,4% 9,1%
4. Opel MERIVA 27 435 5,1% 8,1%
5. Hyundai ix20 22 49 4,2% 0,9%
6. Mercedes-Benz A 21 204 4,0% 3,8%
7. Renault MODUS 9 68 1,7% 1,3%
8. Nissan NOTE 8 288 1,5% 5,3%
9. Hyundai MATRIX 2 235 0,4% 4,4%
9. Nissan CUBE 2 5 0,4% 0,1%
- Ostatní modely 0 3 0,0% 0,1%
- CELKEM 527 5391 100,0% 100,0%

Meziroční registrace od ledna 2010 jsou stále v záporných číslech, pokles činí -5,4 %, trh spadl z 5.699 na 5.391 aut (-308).

V celkovém pořadí vede nadále Roomster s 2.617 vozy a podílem 48,5 %, Venga je druhá (997, 18,5 %), Citroën C3 Picasso třetí (490, 9,1 %). Meriva zůstává na čtvrté příčce (435 aut, 8,1 %) a první pětku uzavírá Nissan Note (288, 5,3 %).

Počty Roomsteru se meziročně propadly o -25,5 % (-895 kusů). Navýšení Picassa C3 dosahuje již pouze +14,8 % (+63 aut). Meriva zaznamenala velký pokles, který činí -35,6 % a stále se prohlubuje (o 240 méně). Note je na tom o 21,5 % lépe než loni (získal 51 registrací).

Vznětové motory u nejúspěšnějšího minivanu činily v listopadu 8,1 % celkového počtu (25 vozů). Venga má na kontě 9 aut, podíl turbodieselů tedy dosáhl o něco vyšších 10,3 %. C4 Picasso vykazuje čtyři kusy s motory HDi (také 10,3 %). Opelů Meriva s turbodiesely bylo pět, u něj to znamená 18,5 %. Naftová ix-dvacítka se prodala jediná (4,5 %),

Střední MPV: Francouzi a Volkswagen

Trh v této kategorii meziročně stoupl, polepšil si o +10,8 %, ze 452 na 501 kusů (+49).

Nadvláda francouzských vozů v této třídě není žádným překvapením. V čele se usadil již druhý měsíc po sobě Scénic, pro který se rozhodlo 87 zákazníků. Na druhém místě najdeme zářijového vítěze Peugeot 5008 (64), na třetí příčce se nachází další automobil ze země galského kohouta, ale s dvojitým šípem ve znaku: Citroën C4 Picasso (54). S mírnými odstupy následují pro změnu dva modely koncernu Volkswagen: modernizovaný Touran (52) a Seat Altea (51).

Scénic si oproti loňskému listopadu pohoršil o -35,6 %, registrace se tehdy zastavily na 135 exemplářích. Peugeot 5008 právě před rokem debutoval, jediný kus však nenabízí relevantní srovnání. C4 Picasso ztratilo podobně jako Scénic: -35,7 % (-38 vozů z 84). Letošní změny Touranu se projevily pozitivně, získal 67,7 % (z 31 si polepšil o 21 aut). Altea má dokonce +82,1 %, respektive +23 jednotek.

Titul Skokan roku pro sebe získal znovu Opel Zafira s +160 %. Z deseti aut před rokem totiž jeho počty vyskočily na letošních 26. Z dalších šplhounů kromě Altey a Touranu, které jsme již zmiňovali, stojí za pozornost snad jen Toyota Verso s +60 % (24 přírůstků místo 15). Peugeot 3008 sice v nejlepší pětici nenajdeme, přesto jsou jeho počty stabilní, loni i letos skončil v listopadu na 40 kusech.

Pozice propadáku je obsazena dvěma modely: Citroën C4 Picasso i Ford C-Max mají na tento nelichotivý přívlastek menších -35,7 %. Velké Picasso jsme už vzpomínali, C-Max doplácí na generační výměnu a ztratil celkem 15 registrací ze 42.

Třída středních MPV, registrace na českém trhu v listopadu 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 11/2010 1-11/2010 11/2010 1-11/2010
1. Renault SCENIC 87 878 17,4% 17,8%
2. Peugeot 5008 64 522 12,8% 10,6%
3. Citroën C4 PICASSO 54 641 10,8% 13,0%
4. Volkswagen TOURAN 52 301 10,4% 6,1%
5. Seat ALTEA 51 362 10,2% 7,4%
6. Citroën XSARA PICASSO 42 283 8,4% 5,7%
7. Peugeot 3008 40 431 8,0% 8,8%
8. Ford C-MAX 27 565 5,4% 11,5%
9. Opel ZAFIRA 26 259 5,2% 5,3%
10. Mercedes-Benz B 25 288 5,0% 5,8%
11. Toyota VERSO 24 280 4,8% 5,7%
12. Kia CARENS 5 37 1,0% 0,8%
13. Mazda 5 3 60 0,6% 1,2%
14. Honda FR-V 1 9 0,2% 0,2%
- Ostatní modely 0 8 0,0% 0,2%
- CELKEM 501 4924 100,0% 100,0%

Celý trh od začátku roku posílil o 490 vozů, z 4.434 na 4.924, což znamená +11,1 %. Hodnota je tedy shodná jako v říjnu, v tomto segmentu nadále panuje mírný optimismus.

V pořadí od ledna vede nadále Scénic se 878 kusy (podíl 17,8 %) před Picassem C4 s 641 (13 %). Třetí je Ford C-Max (565, 11,5 %), čtvrtý Peugeot 5008 (522, 10,6 %) a pátou příčku okupuje jeho menší a starší sourozenec 3008 (431, 8,8 %).

Scénic oproti loňsku získal již jen 16,8 % (+126 vozů). Největší Picasso nadále pokračuje v propadu do záporných čísel (-15,3 %, o 116 kusů méně). C-Max vykazuje menší pokles (-8 %, -49 aut). Peugeot 5008 relevantně porovnatelný není, údaj u crossoveru 3008 již činí jen +113,4 %, ale stále musíme brát v potaz to, že byl uveden na trh v průběhu roku 2009.

Podíly turbodieselů v listopadové Top 5 vypadají následovně: Renault Scénic má na kontě 59 vozů (67,8 %), Peugeot 5008 34, což znamená 53,1 %. Citroënů C4 Picasso se vznětovými motory se prodalo 43 (79,6 %), Volkswagen Touran bylo celkem 38 (73,1 %), tři další spalovaly CNG. Seat Altea se dostal na patnáct vozů (29,4 %).

Alternativní palivo v podobě stlačeného zemního plynu nabízí i Mercedes-Benz ve třídě B, pohánělo ale pouze dva exempláře (8 % z celkového počtu).

Sharan se vklínil mezi S-Max a Galaxy

Celkový objem trhu velkých vanů oproti listopadu 2009 stoupl, a to o +32,9 %, získal 25 kusů. Před rokem se jich prodalo 76, letos 101.

Nejúspěšnějším z desítky modelů aktuálního žebříčku byl tradičně Ford S-Max se 27 novými vozy. Zdatně mu ovšem sekundovala nová generace Volkswagenu Sharan (23). Následuje dvojče S-Maxu Galaxy (16), nedávno modernizovaný Mercedes-Benz R obsadil čtvrté místo (12) a konečně pátý je Seat Alhambra (7). Díky konečně obměněným sourozencům koncernu Volkswagen tak ustupují do pozadí starší soupeři, jakými jsou například Chrysler Voyager, či Renault Espace.

Vedoucí S-Max získal v meziročním srovnání 28,6 % (+6 aut). Sharan má vysoký nárůst +187,5 % (o 15 více), Galaxy naopak vykazuje pád (-23,8 %, -5). Mercedes R hlásí stoprocentní skok z šesti kusů, Alhambra má +250 % (+5 z pouhých dvou).

Jasným Skokanem roku je tedy Alhambra, byť její registrace nedosahují desítky kusů, to je ale zde obvyklé. Trojciferný nárůst má kromě jmenovaných modelů také Kia Carnival (+100 %, 4 auta místo dvou). Zbavila se tak titulu Propadák, kterým se stal Renault Espace (-66,7 %, z 9 na 3).

Třída velkých MPV, registrace na českém trhu v listopadu 2010
- ¨ OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 11/2010 1-11/2010 11/2010 1-11/2010
1. Ford S-MAX 27 259 26,7% 36,1%
2. Volkswagen SHARAN 23 44 22,8% 6,1%
3. Ford GALAXY 16 121 15,8% 16,9%
4. Mercedes-Benz R 12 51 11,9% 7,1%
5. Seat ALHAMBRA 7 61 6,9% 8,5%
6. Chrysler VOYAGER 6 53 5,9% 7,4%
7. Kia CARNIVAL 4 35 4,0% 4,9%
8. Renault ESPACE 3 63 3,0% 8,8%
9. Peugeot 807 2 13 2,0% 1,8%
10. Citroën C8 1 16 1,0% 2,2%
- Ostatní modely 0 1 0,0% 0,1%
- CELKEM 101 717 100,0% 100,0%

Celkový objem trhu v této třídě za jedenáct měsíců roku 2010 klesl o -7,6 %, ze 776 na 717 vozů (-59).

Ve statistice od ledna je v čele Ford S-Max (259 aut, podíl 36,1 %) druhý je Galaxy (121, 16,9 %). Následuje stále třetí Renault Espace (63, 9,8 %), Seat Alhambra zůstal zatím čtvrtý (61, 8,5 %), ale francouzského soka zřejmě v prosinci předstihne. Páté pořadí patří Chrysleru Voyager (53, 7,4 %), ale do celkových výsledků jistě promluví i Sharan. Vždyť listopadových 23 kusů znamená více než za deset předchozích měsíců dohromady! Do ročního pořadí ale letos již výrazněji nepromluví, Ford totiž bez problémů stále ovládá 53 % trhu.

Ve srovnání od začátku roku si Top 5 vede takto: S-Max získal +7,5 % (prodalo se jich o 18 více), Galaxy má +27,4 % (+26), Espace +1,6 % (navýšení o jediný kus), Alhambra +48,8 % (+20) a Voyager je zatím na +10,4 %, polepšil si o 5 exemplářů.

V listopadu měl stoprocentní podíl vznětových motorů pouze Volkswagen Sharan spolu se Seatem Alhambra. U Fordu S-Max činil 85,2 %, čtyři kusy z 27 poháněl zážehový agregát. U Galaxy je poměr 13 jednotek TDCi ku třem spalující Natural, tedy 81,3 %. Mercedes R vykazuje v tomto ohledu 91,7 %, benzinový byl jeden, turbodieselů jedenáct.

Související články

Témata
7. 1. 2011 13:41
Re: Presne
nie si sám, Espace je u mňa sice stále numero úno, ale ten nový Sharan je fakt podarený :yes:
Avatar - JGucci
6. 1. 2011 21:49
Re: Prodeje aut za rok 2010
Dnes byly ty vysledky zverejneny a proto o tom pisi dnes. Z dnesnich clanku na auto.cz mi tento prisel jako nejvhodnejsi pro umisteni.
6. 1. 2011 21:01
Re: Prodeje aut za rok 2010
Si trochu mimo misu, teraz sa bavíme o MPV.
6. 1. 2011 21:01
Re: Presne
Asi budem za Judáša, ale poľa fotiek sa mi nový Sharan/Alhambra páči, ako je vyriešený. Vedel by som si ten voz predstaviť aj v garáži. Dúfam, že nový Espace bude, dobehne VW a ponechá si aj to, čo si na ňom mnohí cenili. Atraktívny, nezvyklý dizajn, pilotná kabína ako v lietadle, a hlavne mäkučká, pohodlná plavná jazda.
6. 1. 2011 16:59
Re: Presne
myslel jsem to spíš na ČR trh a speciálně segment velkých MPV ;-)

Jinak Modus si myslím že nebyl úplně marný model, u nás sice nějak moc nezabodovol, ale jinak celkem ok.

Střední MPV (GrandScenic/GrandePicasso/5008) skutečně částečně kanibalizují svoje větší brášky. Docela těžko se pak hledá důvod, proč si připlatit víc (zejméne když Grand Scénic nabízí už prakticky stejné motorizace jako Espace, né jako kdysi)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud