Český trh v listopadu 2011: Škoda Citigo v čele segmentu mini
Celkem bylo zaregistrováno v této kategorii rovných 450 nových vozů, což je oproti stejnému měsíci roku 2010 pokles o 72 aut, tedy o 13,8 %.
Teprve druhý měsíc pobytu v žebříčku a po stříbru hned vítězství. Jak je vidět, domácí automobilka brzy zřejmě ovládne i nejmenší segment nových aut. A to se prodej Škody Citigo oficiálně rozběhl až poslední listopadový týden. Na domácích registračních značkách se během celého měsíce objevilo celkem 146 nejmenších okřídlených šípů, což novince bohatě stačilo na první místo.
Stříbrné skončilo v titulku zmíněné překvapení jménem Ford Ka. Modrý ovál z polské továrny v Tychách, kde se vyrábí společně s Fiatem 500, má na kontě 61 přírůstků. To je právě tolik jako za předcházejících deset měsíců dohromady. Jistě, zaúřadovala zde s největší pravděpodobností dodávka firemnímu zákazníkovi, ale i tak Káčku úspěch přejme.
Třetí příčku obsadil Fiat Panda (44 kusů), který již netrpělivě vyhlíží novou, v pořadí třetí generaci. Na čtvrtém místě najdeme bývalého pětinásobného lídra: Kiu Picanto (38 vozů). Top 5 uzavírá Chevrolet Spark (29). Mimo jsou tedy například všichni sourozenci ze středočeského Kolína.
Jak se tato kategorie proměnila, zjistíme pohledem do loňských výsledků. Pořadí první pětky bylo v listopadu 2010 následující: Fiat Panda - Hyundai i10 - Chevrolet Spark - Citroën C1 - Suzuki Splash. Není bez zajímavosti, že v současnosti se ve statistikách objevuje již vysokých 21 modelů, zveřejňujeme však pouze první patnáctku.
V porovnání se situací před dvanácti měsíci se italský medvídek zatím ještě s polským pasem tradičně mohutně propadl, vykazuje -63,9 %. Před rokem jich bylo nově zaregistrováno 122.
Picanto si polepšilo o mírných 22,6 % (loni 31, aktuálně +7). Počty Sparku klesly o podobná čísla jako u Pandy, byť o něco menší: -34 kusů, což znamená -54 % (ze 63). Více vozů z Top 5 srovnat nelze, Ford Ka měl totiž v listopadu 2010 ve výsledcích velkou nulu.
Trojciferné nárůsty v nejnovější tabulce nenajdeme, vzestupy jsou navíc pouze tři! Nejlepší toyota Aygo se zlepšila o 56,3 % (ze 16 na 25 registrací), Twingo má o čtvrtinu více. Opačným statistikám vévodí po pauze Hyundai i10 (-94 %!) před Fiatem 500 (-86,5 %).
Třída mini, registrace na českém trhu v listopadu 2011 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
- | Období | 11/2011 | 1-11/2011 | 11/2011 | 1-11/2011 | |
1. | Škoda CITIGO | 146 | 190 | 32,4% | 5,2% | |
2. | Ford KA | 61 | 122 | 13,6% | 3,3% | |
3. | Fiat PANDA | 44 | 628 | 9,8% | 17,1% | |
4. | Kia PICANTO | 38 | 540 | 8,4% | 14,7% | |
5. | Chevrolet SPARK | 29 | 405 | 6,4% | 11,0% | |
6. | Toyota AYGO | 25 | 166 | 5,6% | 4,5% | |
7. | Citroën C1 | 23 | 273 | 5,1% | 7,4% | |
8. | Peugeot 107 | 21 | 342 | 4,7% | 9,3% | |
9. | Renault TWINGO | 20 | 153 | 4,4% | 4,2% | |
10. | Suzuki SPLASH | 17 | 261 | 3,8% | 7,1% | |
11. | Suzuki ALTO | 7 | 148 | 1,6% | 4,0% | |
12. | Fiat 500 | 5 | 95 | 1,1% | 2,6% | |
12. | Hyundai i10 | 5 | 129 | 1,1% | 3,5% | |
14. | Smart FORTWO | 3 | 75 | 0,7% | 2,0% | |
15. | Citroën C-ZERO | 2 | 12 | 0,4% | 0,3% | |
15. | MINI | 2 | 96 | 0,4% | 2,6% | |
- | Ostatní modely | 2 | 42 | 0,4% | 1,1% | |
- | CELKEM | 450 | 3677 | 100,0% | 100,0% |
Výsledky nejmenší kategorie nových vozů na českém trhu nejsou letos příliš lichotivé. Segment se propadl o 1.565 kusů, z 5.242 na 3.677. V září měl ještě -33,5 %, v říjnu -31,6 a nyní vykazuje -29,9 %, prochází tedy alespoň malým oživením.
Do pořadí od ledna 2011 Citigo pochopitelně zatím nezasáhlo. Nadále vede Panda, která má v tuto chvíli 628 kusů (podíl 17,1 %). Druhé mini z Jižní Koreje s logem firmy Kia si jich zatím připsalo 540 (14,7 %). Jiskřička je i nadále na třetí příčce (405, 11 %), Peugeot 107 zůstává díky 342 exemplářům čtvrtý (9,3 %) a Citroën C1 pátý (273, 7,4 %). Splash je na 261 registracích a Citigo už je se 190 přírůstky sedmé.
Ve srovnání s loňskem si Panda pohoršila o 55,1 % (-772 kusů), po jedenácti měsících letopočtu 2010 jich přitom měla rovných 1.400! Picanto vykazuje +30,1 %, letos se prodalo o 125 aut více. Chevrolet Spark ztratil 49,8 % a 402 vozů. Peugeot 107 se zlepšil o 12,1 %, respektive o 37 kusů. Jeho dvojče Citroën C1 se takovými výsledky pochlubit nemůže, má opačných -27,6 %. Rozhodlo se pro něj o 104 Čechů (nebo spíše Češek?) méně než loni.
Ford Ka je šplhounem roku, má přes 900 %, konkrétně u něj se jedná o relevantní číslo. Navýšení prcka od Suzuki jménem Alto spadlo na +261 %, navíc se začal se prodávat až během loňska. Propadům i v tomto globálnějším měřítku dominují Hyundai i10 a Fiat 500, ty u nich oscilují kolem 80, respektive 75 %.
Statistiky vznětových pohonných jednotek v nejmenší třídě rozšířila dvojice Mini Cooperů SD.
Celkem čtyři nová auta přibyla v kolonce elektromobilů. Jedná se konkrétně o všechny zástupce francouzsko-japonské trojky: dva Citroëny C-Zero, jeden Peugeot Ion a první Mitsubishi i-MiEV.