Český trh v polovině roku 2011: Nejprodávanější minivozy
Registrace minivozů v červnu 2011
Dosti vyzývavá Kia Picanto je stárnoucí Pandě více než zdatným soupeřem. Není ale divu, úspěšné italské mini již netrpělivě vyhlíží nástupce.
Celkem bylo v letos červnu zaregistrováno 368 nových mrňousů, což je oproti stejnému měsíci roku 2010 pokles o 253 aut, tedy o 40,7 %. Loni jich bylo tudíž vysokých 621. O nejmenší auta přestávají mít Češi zájem, protože jim někteří importéři za podobné peníze nabízejí vozy o třídu i dvě vyšší.
Italského medvídka v měsíčním žebříčku letos poprvé porazila již zmíněná Kia Picanto, která mu dominovala s 92 registracemi. Druhý vůz v pořadí, jímž byla právě Panda, na ztratil 42 kusů. Mini z polské továrny v Tychách tak skončilo na rovné padesátce exemplářů. Na třetím místě najdeme Chevrolet Spark s 38 vozy a čtvrtou příčku obsadilo Suzuki Splash s 32 auty na kontě. Pátý je Peugeot 107, který zaostal o jediný exemplář (31).
Třída mini, registrace na českém trhu v červnu 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 6/2011 | 1-6/2011 | 6/2011 | 1-6/2011 |
1. | Kia PICANTO | 92 | 251 | 25,0% | 12,6% |
2. | Fiat PANDA | 50 | 429 | 13,6% | 21,5% |
3. | Chevrolet SPARK | 38 | 233 | 10,3% | 11,7% |
4. | Suzuki Splash | 32 | 155 | 8,7% | 7,8% |
5. | Peugeot 107 | 31 | 184 | 8,4% | 9,2% |
6. | Citroën C1 | 26 | 153 | 7,1% | 7,7% |
7. | Suzuki ALTO | 18 | 104 | 4,9% | 5,2% |
8. | Renault TWINGO | 16 | 86 | 4,3% | 4,3% |
9. | Fiat 500 | 13 | 51 | 3,5% | 2,6% |
10. | Smart FORTWO | 12 | 54 | 3,3% | 2,7% |
11. | Hyundai i10 | 11 | 76 | 3,0% | 3,8% |
12. | Mini | 9 | 79 | 2,4% | 4,0% |
12. | Toyota AYGO | 9 | 82 | 2,4% | 4,1% |
14. | Ford Ka | 5 | 18 | 1,4% | 0,9% |
14. | Peugeot Ion | 5 | 11 | 1,4% | 0,6% |
- | Ostatní modely | 1 | 31 | 0,3% | 1,6% |
- | CELKEM | 368 | 1997 | 100,0% | 100,0% |
V porovnání s červnem 2010 si Picanto polepšilo o 58,6 % z 58 kusů. Tři nejbližší soupeři se takovými čísly nemohou pochlubit ani náhodou. Například Fiat Panda má o 72,7 % méně. Před rokem bylo nově zaregistrováno hodně vysokých 183 vozů (letos -133). Počty Sparku klesly o 39 (-50,6 %), tedy ze 77. Suzuki Splash má o 14 aut méně (loni 46, aktuálně -30,4 %). Nárůst naproti tomu zaznamenal Peugeot 107, a to o 14,8 % (před rokem 27 vozů).
Mezi skokany patří první místo Renaultu Twingo (+60 %), i když jeho registrace vzrostly jen z 10 na 16. Druhé v této statistice je Picanto a třetí Peugeot 107, oba už jsme zmiňovali výše. Tím šplhouni v červnovém žebříčku končí... Tři modely zůstaly na stejných objemech jako loni: Smart, Mini a Toyota Aygo.
Červnovým propadákem je Fiat 500 (-84,3 %), ztratil 70 aut. Před rokem byl v pořadí druhý za Pandou, Fiatu tedy patřil double. Nyní je až devátý. Podobné výsledky vykazuje Hyundai i10, který se odporoučel směrem dolů o 81,4 % (-48 kusů). Loni byl čtvrtý, aktuálně mu patří až jedenáctá příčka.
Miniauta se vznětovými motory v uplynulém měsíci reprezentují čtyři Mini Coopery D a jediný Smart ForTwo CDI. Elektromobilů přibylo šest: pět Peugeotů iOn a opět jeden Smart.
Půlroční statistika
Celý trh za polovinu letopočtu 2011 ztratil 1.086 registrací, jeho objem se snížil z loňských 3.083 na pouhých 1.997 (-35,2 %).
V pořadí od ledna vede Panda s 429 kusy a podílem 21,5 % před Picantem, které má 251 vozů a 12,6 %. Na třetí příčce je Chevrolet Spark (233, 11,7 %). Čtvrté místo náleží díky 184 registracím Peugeotu 107 (9,2 %) a páté je Suzuki Splash, pro které se zatím rozhodlo 155 zákazníků (7,8 %). Druhý kolínský Francouz Citroën C1 je ovšem na dostřel (153).
V meziročním srovnání si Panda radikálně pohoršila, a to o 51,1 %, před rokem její počty čítaly 877. Šplhající pikantní Kia je na tom samozřejmě mnohem lépe: +8,2 % a nárůst o 19 aut. Stále se ovšem také vyprodává minulá generace. Spark si pohoršil ještě více než Panda (-54 %, ztratil 273 kusů). Peugeot 107 má naopak o 12,2 % více, její registrace vzrostly o rovně dvě desítky.
V Maďarsku vyráběné Suzuki Splash má -26,9 %, zvolilo si jej o 57 zákazníků méně.
Skokanům za polovinu roku 2011 dominují raritky typu Fordu Ka, již doprodávaného Subaru Justy, či Renaultu Wind. Přece jen smysluplnější údaje ovšem nalezneme u Toyoty Aygo, která vyskočila takřka o tři čtvrtiny. Následuje jí Mini s nárůstem skoro 70 %. Největší ztráty utrpěly opět stejné dva modely jako v měsíčním pořadí: nedávno modernizovaný Hyundai i10 a retro pětistovka od Fiatu. Vyklizení výborných loňských pozic znamená u obou propady pohybující se kolem hranice 80 %.
Není se čemu divit. Zatímco takové Twingo koupíte v současnosti za 154.900 Kč a Panda, či Spark nejsou o mnoho dražší, Hyundai i10 začíná až těsně pod hranicí 190 tisíc. Navíc nenabízí nějakou extra výbavu. Samozřejmě, v této cenové kategorii ji nelze ani čekat, jenže konkurence je alespoň levnější. Twingu chybí posilovač řízení, Panda nemá dokonce ani airbag spolujezdce (stejně jako i10) a centrální zamykání. Za všechno musíte připlácet, nebo zvolit vyšší a dražší specifikace.
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1-6/2011 | 1-6/2010 | [ks] | [%] | 1-6/2011 |
1. | Fiat PANDA | 429 | 877 | -448 | -51,1% | 21,5% |
2. | Kia PICANTO | 251 | 232 | 19 | 8,2% | 12,6% |
3. | Chevrolet SPARK | 233 | 506 | -273 | -54,0% | 11,7% |
4. | Peugeot 107 | 184 | 164 | 20 | 12,2% | 9,2% |
5. | Suzuki Splash | 155 | 212 | -57 | -26,9% | 7,8% |
6. | Citroën C1 | 153 | 194 | -41 | -21,1% | 7,7% |
7. | Suzuki ALTO | 104 | 0 | 104 | - | 5,2% |
8. | Renault TWINGO | 86 | 73 | 13 | 17,8% | 4,3% |
9. | Toyota AYGO | 82 | 47 | 35 | 74,5% | 4,1% |
10. | Mini | 79 | 47 | 32 | 68,1% | 4,0% |
11. | Hyundai i10 | 76 | 414 | -338 | -81,6% | 3,8% |
12. | Smart FORTWO | 54 | 35 | 19 | 54,3% | 2,7% |
13. | Fiat 500 | 51 | 254 | -203 | -79,9% | 2,6% |
14. | Ford Ka | 18 | 6 | 12 | 200,0% | 0,9% |
15. | Peugeot Ion | 11 | 0 | 11 | - | 0,6% |
- | Ostatní modely | 31 | 22 | 9 | 40,9% | 1,6% |
- | CELKEM | 1997 | 3083 | -1086 | -35,2% | 100,0% |