Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v polovině roku 2011: Nejprodávanější minivozy

Aleš Dragoun
Diskuze (24)
Nová Kia Picanto tentokrát razantně promluvila do výsledků nejmenší třídy: zvítězila.

Registrace minivozů v červnu 2011

Dosti vyzývavá Kia Picanto je stárnoucí Pandě více než zdatným soupeřem. Není ale divu, úspěšné italské mini již netrpělivě vyhlíží nástupce.

Celkem bylo v letos červnu zaregistrováno 368 nových mrňousů, což je oproti stejnému měsíci roku 2010 pokles o 253 aut, tedy o 40,7 %. Loni jich bylo tudíž vysokých 621. O nejmenší auta přestávají mít Češi zájem, protože jim někteří importéři za podobné peníze nabízejí vozy o třídu i dvě vyšší.

Italského medvídka v měsíčním žebříčku letos poprvé porazila již zmíněná Kia Picanto, která mu dominovala s 92 registracemi. Druhý vůz v pořadí, jímž byla právě Panda, na ztratil 42 kusů. Mini z polské továrny v Tychách tak skončilo na rovné padesátce exemplářů. Na třetím místě najdeme Chevrolet Spark s 38 vozy a čtvrtou příčku obsadilo Suzuki Splash s 32 auty na kontě. Pátý je Peugeot 107, který zaostal o jediný exemplář (31).

Třída mini, registrace na českém trhu v červnu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období6/20111-6/20116/20111-6/2011
1.Kia PICANTO9225125,0%12,6%
2.Fiat PANDA5042913,6%21,5%
3.Chevrolet SPARK3823310,3%11,7%
4.Suzuki Splash321558,7%7,8%
5.Peugeot 107311848,4%9,2%
6.Citroën C1261537,1%7,7%
7.Suzuki ALTO181044,9%5,2%
8.Renault TWINGO16864,3%4,3%
9.Fiat 50013513,5%2,6%
10.Smart FORTWO12543,3%2,7%
11.Hyundai i1011763,0%3,8%
12.Mini9792,4%4,0%
12.Toyota AYGO9822,4%4,1%
14.Ford Ka5181,4%0,9%
14.Peugeot Ion5111,4%0,6%
-Ostatní modely1310,3%1,6%
-CELKEM3681997100,0%100,0%

V porovnání s červnem 2010 si Picanto polepšilo o 58,6 % z 58 kusů. Tři nejbližší soupeři se takovými čísly nemohou pochlubit ani náhodou. Například Fiat Panda má o 72,7 % méně. Před rokem bylo nově zaregistrováno hodně vysokých 183 vozů (letos -133). Počty Sparku klesly o 39 (-50,6 %), tedy ze 77. Suzuki Splash má o 14 aut méně (loni 46, aktuálně -30,4 %). Nárůst naproti tomu zaznamenal Peugeot 107, a to o 14,8 % (před rokem 27 vozů).

Mezi skokany patří první místo Renaultu Twingo (+60 %), i když jeho registrace vzrostly jen z 10 na 16. Druhé v této statistice je Picanto a třetí Peugeot 107, oba už jsme zmiňovali výše. Tím šplhouni v červnovém žebříčku končí... Tři modely zůstaly na stejných objemech jako loni: Smart, Mini a Toyota Aygo.

Červnovým propadákem je Fiat 500 (-84,3 %), ztratil 70 aut. Před rokem byl v pořadí druhý za Pandou, Fiatu tedy patřil double. Nyní je až devátý. Podobné výsledky vykazuje Hyundai i10, který se odporoučel směrem dolů o 81,4 % (-48 kusů). Loni byl čtvrtý, aktuálně mu patří až jedenáctá příčka.

Miniauta se vznětovými motory v uplynulém měsíci reprezentují čtyři Mini Coopery D a jediný Smart ForTwo CDI. Elektromobilů přibylo šest: pět Peugeotů iOn a opět jeden Smart.

Půlroční statistika

Celý trh za polovinu letopočtu 2011 ztratil 1.086 registrací, jeho objem se snížil z loňských 3.083 na pouhých 1.997 (-35,2 %).

V pořadí od ledna vede Panda s 429 kusy a podílem 21,5 % před Picantem, které má 251 vozů a 12,6 %. Na třetí příčce je Chevrolet Spark (233, 11,7 %). Čtvrté místo náleží díky 184 registracím Peugeotu 107 (9,2 %) a páté je Suzuki Splash, pro které se zatím rozhodlo 155 zákazníků (7,8 %). Druhý kolínský Francouz Citroën C1 je ovšem na dostřel (153).

V meziročním srovnání si Panda radikálně pohoršila, a to o 51,1 %, před rokem její počty čítaly 877. Šplhající pikantní Kia je na tom samozřejmě mnohem lépe: +8,2 % a nárůst o 19 aut. Stále se ovšem také vyprodává minulá generace. Spark si pohoršil ještě více než Panda (-54 %, ztratil 273 kusů). Peugeot 107 má naopak o 12,2 % více, její registrace vzrostly o rovně dvě desítky.

V Maďarsku vyráběné Suzuki Splash má -26,9 %, zvolilo si jej o 57 zákazníků méně.

Skokanům za polovinu roku 2011 dominují raritky typu Fordu Ka, již doprodávaného Subaru Justy, či Renaultu Wind. Přece jen smysluplnější údaje ovšem nalezneme u Toyoty Aygo, která vyskočila takřka o tři čtvrtiny. Následuje jí Mini s nárůstem skoro 70 %. Největší ztráty utrpěly opět stejné dva modely jako v měsíčním pořadí: nedávno modernizovaný Hyundai i10 a retro pětistovka od Fiatu. Vyklizení výborných loňských pozic znamená u obou propady pohybující se kolem hranice 80 %.

Není se čemu divit. Zatímco takové Twingo koupíte v současnosti za 154.900 Kč a Panda, či Spark nejsou o mnoho dražší, Hyundai i10 začíná až těsně pod hranicí 190 tisíc. Navíc nenabízí nějakou extra výbavu. Samozřejmě, v této cenové kategorii ji nelze ani čekat, jenže konkurence je alespoň levnější. Twingu chybí posilovač řízení, Panda nemá dokonce ani airbag spolujezdce (stejně jako i10) a centrální zamykání. Za všechno musíte připlácet, nebo zvolit vyšší a dražší specifikace.

Třída mini, registrace na českém trhu v prvním pololetí 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
-Období1-6/20111-6/2010[ks][%]1-6/2011
1.Fiat PANDA429877-448-51,1%21,5%
2.Kia PICANTO251232198,2%12,6%
3.Chevrolet SPARK233506-273-54,0%11,7%
4.Peugeot 1071841642012,2%9,2%
5.Suzuki Splash155212-57-26,9%7,8%
6.Citroën C1153194-41-21,1%7,7%
7.Suzuki ALTO1040104-5,2%
8.Renault TWINGO86731317,8%4,3%
9.Toyota AYGO82473574,5%4,1%
10.Mini79473268,1%4,0%
11.Hyundai i1076414-338-81,6%3,8%
12.Smart FORTWO54351954,3%2,7%
13.Fiat 50051254-203-79,9%2,6%
14.Ford Ka18612200,0%0,9%
15.Peugeot Ion11011-0,6%
-Ostatní modely3122940,9%1,6%
-CELKEM19973083-1086-35,2%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (24)
14. 7. 2011 21:47
KIA
Tak moje prvé dojmy z Picanta na obrázkoch neboli vôbec dobré. Avšak keď som šiel prvýkrát okolo toho auta naživo v jednom nákupnom centre a pozrel som aj do interiéru, tak som zmenil názor. V danej konkurencii (ak nerátam vydarenú F500 a Mini - ale to sú cenovo trocha inak orientované autá) ide o najvydarenejšie auto. A napríklad tu [odkaz] vyzerá veľmi vydarene... Takže žiadne prekvapenie.

KIA si našlapuje hodně vysoko. Som zvedavý ako dopadne nový Ceed. Vôbec by som sa nečudoval ak do 5-tich rokov dotiahne na úroveň VW v predajoch u nás.
Avatar - kari.laz
14. 7. 2011 13:50
Re: super kia
zrovna ty jsi ten pravý psát ke komukoliv kritiku.
Avatar - kari.laz
14. 7. 2011 13:46
Re: "mini" od koncernu změní podíl na trhu
Problém je v tom, že podle předběžných informací, co tu kolovali na Auto.cz bude nová Panda podstatně větší, než ta stávající a otázka je, jak moc se to projeví na ceně auta. POkud se nepodaří udržet cenu nízko, tak se lidé podívají i ke konkurenci a pokud Malé vozy z VW nasadí dobrou cenu, tak by to mohlo Fiatu slušně zatopit. Ale asi by jsem nepředbíhal a počkáme, jak to bude doopravdy.
14. 7. 2011 13:43
Re: "mini" od koncernu změní podíl na trhu
Má k tomu řádně nakročeno...
14. 7. 2011 13:41
Re: super kia
Kdo od tebe mohl cekat jiny nazor >:D :-!