Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v prvních sedmi měsících roku 2015: Prodeje rostou o 20,5 %

David Bureš
Diskuze (118)
Z růstu prodejů na českém trhu těží prakticky všechny značky. Mezi dvaceti nejúspěšnějšími automobilkami jsou pouhé tři výjimky, kterým letos klesly prodeje.

Na českém trhu se v průběhu prvních sedmi měsíců letošního roku prodalo 134.676 nových osobních automobilů. To je o 22.918 aut více než před rokem. Statistiky o registracích nových aut zveřejnil Svaz dovozců automobilů (SDA).

Pokračuje tak letošní trend růstu, prodeje zatím meziročně rostou o 20,51 %. Po odečtení krátkodobých registrací (do šesti měsíců) eviduje SDA meziroční nárůst prodejů o 19 %. Podle statistik společnosti Médea Research, která eviduje prodeje bez započítání takzvaných účelových registrací, se v ČR od ledna do července prodalo 106.382 osobních automobilů.

Z paliv je mezi českými zákazníky nadále nejoblíbenější benzin, takřka 55 % v Česku prodaných osobních automobilů je poháněno zážehovým motorem. Naftové agregáty tvoří 41,7 % registrací. Z alternativních paliv vede stlačený zemní plyn s 1,25% podílem na trhu.

Pořadí značek se na nejvyšších příčkách nemění. Nejvýše je samozřejmě Škoda, která v prvních sedmi měsících roku prodala 43.663 aut. Mladoboleslavská značka letos drží 32,4% podíl na trhu, její prodeje rostou rychleji než celý trh, o bezmála 28 %. „Jsem rád, že i v období prázdnin nepolevilo úsilí našich obchodníků a že do našich showroomů zavítal pro nový vůz značky Škoda rekordní počet zákazníků,“ rekapituluje uplynulé období Luboš Vlček, šéf tuzemského zastoupení značky Škoda.

Druhý skončil Volkswagen (14.616 registrací), následuje Hyundai (10.939). První tři značky jsou jediné, které v období leden až červenec překonaly hranici 10.000 prodaných aut na českém trhu.

Nejúspěšnější japonskou značkou na českém trhu se stal Nissan s 2.790 prodanými vozy. Ten díky růstu registrací o 66,6 % skončil mezi značkami čtrnáctý a překonal Toyotu. Ta s 2.439 registracemi obsadila celkové 16. místo.

Jen třem značkám z top twenty klesly v prvních sedmi měsících roku registrace. Těmito výrobci jsou Peugeot, Citroën a Suzuki.

Český trh – registrace nových aut podle značek
Poř.ZnačkaProdeje v 1-7/2015Meziroční změna [%]Podíl na trhu [%]
1.Škoda43.663+27,9832,42
2.Volkswagen14.616+38,1210,85
3.Hyundai10.939+4,758,12
4.Ford8.818+22,296,55
5.Dacia6.236+18,654,63
6.Opel4.730+24,603,51
7.Kia4.651+22,463,45
8.Renault4.373+18,483,25
9.Peugeot4.279-4,553,18
10.Seat4.092+7,493,04
11.BMW3.314+11,582,46
12.Citroën3.060-13,782,27
13.Audi2.871+45,072,13
14.Nissan2.790+66,572,07
15.Mercedes-Benz2.653+20,431,97
16.Toyota2.439+7,871,81
17.Fiat1.996+27,621,48
18.Mitsubishi1.485+77,421,10
19.Mazda1.470+14,401,09
20.Suzuki1.211-12,310,90
-CELKEM134.676+20,51-

Tři čtvrtiny aut prodaných v České republice kupují firmy, pouze 25,65 % registrovaných aut koupili v prvních sedmi měsících soukromníci. Ti přitom v mnoha případech dávají přednost jiným značkám než firmy.

Soukromníci nejčastěji kupují vozy domácí značky Škoda tak jako firmy. Volkswagen, jinak nejúspěšnější zahraniční značka v Česku, ale v tomto ohledu skončil až pátý. Před wolfsburského výrobce se dostaly Hyundai, Dacia a Kia. Jen 11,6 % aut prodaných Volkswagenem koupily fyzické osoby.

Na soukromníky cílí hlavně korejské a asijské značky. Skoro polovinu aut prodaných Hyundaiem a Kiou koupili právě soukromníci. U Suzuki a Mitsubishi je to dokonce více než polovina (56,6 %, respektive 65,5 %). Naopak luxusní značky bodují hlavně u firem – celých 90,8 % Mercedesů koupily firmy, u BMW tento podíl tvoří dokonce 93,9 %.

Český trh – registrace nových aut podle značek (soukromníci)
Poř.ZnačkaProdeje soukromníkům v 1-7/2015Podíl na celkových prodejích [%]
1.Škoda9.69022,19
2.Hyundai5.23147,82
3.Dacia2.49039,93
4.Kia2.25948,57
5.Volkswagen1.69411,59
6.Opel1.65534,99
7.Peugeot1.47334,42
8.Renault1.42132,49
9.Toyota1.19448,95
10.Citroën1.09935,92
11.Ford97611,07
12.Mitsubishi97265,45
13.Nissan69724,98
14.Suzuki68556,56
15.Mazda66245,03
16.Seat45011,00
17.Honda43547,54
18.Mercedes-Benz2439,16
19.Fiat23111,57
20.BMW2016,07
-CELKEM34.55125,65

Také v pořadí jednotlivých modelů najdeme jen minimum změn. Za nejprodávanější trojkou od Škody (Octavia, Fabia, Rapid) nadále následuje Volkswagen Golf. V následujících měsících se ale mezi mladoboleslavskými modely můžeme těšit na zajímavý souboj – Fabia se v červenci stala nejprodávanějším vozem na trhu, a tak je možné, že Octavii porazí i v následujících měsících.

Na sedmou příčku se vyšvihl Ford Fiesta (3.117 registrací), který odsunul na deváté místo Hyundai ix20 (3.035). Osmá byla i tentokrát Škoda Superb (3.065), jejíž meziroční nárůst prodejů dokazuje postupný náběh nové generace.

Naprosté většině prodejně nejúspěšnějších modelů na trhu rostly registrace. V první dvacítce najdeme jedinou výjimku – Škodu Roomster. Důvodem je dubnové ukončení výroby první generace tohoto vozu, produkce nástupce se zatím nerozjela.

Český trh – registrace nových aut podle modelů
Poř.ModelProdeje v 1-7/2015Prodeje v 1-7/2014
1.Škoda Octavia14.25911.900
2.Škoda Fabia11.0295.567
3.Škoda Rapid7.5397.219
4.VW Golf4.3333.838
5.Škoda Yeti3.6832.402
6.Hyundai i303.6623.634
7.Ford Fiesta3.1172.636
8.Škoda Superb3.0652.753
9.Hyundai ix203.0352.483
10.Ford Focus2.3331.680
11.Seat Leon2.2971.867
12.Škoda Citigo2.2622.001
13.Dacia Duster2.2341.557
14.Kia Cee'd2.0551.568
15.VW Polo2.0401.365
16.VW Passat1.9111.334
17.Škoda Roomster1.6522.069
18.Hyundai ix351.4041.230
19.Nissan Qashqai1.379852
20.Dacia Sandero1.3561.289

David Bureš
Diskuze (118)
7. 8. 2015 11:37
Re: Prodeje na IČu
Právě. A můžeš se zkusit podívat na čísla před "krizí." Těžko se někdo může divit tomu rozdílu.
7. 8. 2015 00:24
Re: Prodeje na IČu
ty jo, tys dobre narudlej, aneb kazdy lojza od lopaty k Vanocum dva mercedesy... tak to ne, to by neslo. ja si nepreju, aby vlada utracela v rozpoctu vice penez nez vybere. je to totiz recky scenar, obsluha dluhu pak stoji danove poplatniky nemale penize. deficitni hospodareni evropu jednou dozene. bud ji oddluzi bankroty statu nebo hyperinflace, nejhur dopadne narudle obyvatelstvo tveho typu, ktere nevidi dal nez za plot k sousedovi na jeho nablyskaneho medoura. smula.
7. 8. 2015 00:24
Re: skoda ford
ak by malo Suzuki moznost zdvojnasobit predaj = nedokazali by tie auta nikdy vyrobit, lebo na to nemaju kapacity = zdvihli by ceny aut podobne ako mazda.

Filozofiou Japoncov je maximalne vytazit tovaren, nerobit na sklad, nedavat dvojciferne zlavy, nenahanat predaje za kazdu cenu, skratene povedane im ide o MARZU. Taka mazda ma za ciel minimalizovat fleetove predaje v USA, pretoze je tam nizka marza.

Niektore automobilky sa jednoducho zubami-nechtami snazia o dobre marze a dobrovolne vycuvaju z fleetu - ver alebo nie, napr. toyota je velmi oblubena v Nemecku medzi sukromnymi osobami.

Filozofia japonca - maximalizovat zisk na jednotku
Filozofia cinana a ciastocne EU - predat co najviac aj za cenu mizernej marze...

Premiovky su vynimka, tam su marze dobre...
Avatar - twistedTSD
6. 8. 2015 23:12
Re: Prodeje na IČu
Schválně jsem se díval a minimální je vyšší více než 4x, průměrná byla před třemi lety více než 3x. Sice mají vyšší i ceny aut, ale i tak...
Avatar - Barrichello
6. 8. 2015 23:06
Re: Prodeje na IČu
k oholené plečce v základní výbavě, chtěl si napsat. Většina firem totiž ty Fábie a oktávky pořizuje v holobytu pomalu s kličkama na okna, nejslabším benzínem a naftákem a s hadrovejma proprděnejma sicnama.

Hlavně že je to 3 roky starý a za málo, mámo >:D >:D

A pak spousty lidí pocnopilo, že ta 10 let stará ojetina, ještě poctivě vyrobená je spíš přežije, než 3 roky starej vergl, kde se katovali kosty >:D >:D