Český trh v prvních sedmi měsících roku 2015: Prodeje rostou o 20,5 %
Na českém trhu se v průběhu prvních sedmi měsíců letošního roku prodalo 134.676 nových osobních automobilů. To je o 22.918 aut více než před rokem. Statistiky o registracích nových aut zveřejnil Svaz dovozců automobilů (SDA).
Pokračuje tak letošní trend růstu, prodeje zatím meziročně rostou o 20,51 %. Po odečtení krátkodobých registrací (do šesti měsíců) eviduje SDA meziroční nárůst prodejů o 19 %. Podle statistik společnosti Médea Research, která eviduje prodeje bez započítání takzvaných účelových registrací, se v ČR od ledna do července prodalo 106.382 osobních automobilů.
Z paliv je mezi českými zákazníky nadále nejoblíbenější benzin, takřka 55 % v Česku prodaných osobních automobilů je poháněno zážehovým motorem. Naftové agregáty tvoří 41,7 % registrací. Z alternativních paliv vede stlačený zemní plyn s 1,25% podílem na trhu.
Pořadí značek se na nejvyšších příčkách nemění. Nejvýše je samozřejmě Škoda, která v prvních sedmi měsících roku prodala 43.663 aut. Mladoboleslavská značka letos drží 32,4% podíl na trhu, její prodeje rostou rychleji než celý trh, o bezmála 28 %. „Jsem rád, že i v období prázdnin nepolevilo úsilí našich obchodníků a že do našich showroomů zavítal pro nový vůz značky Škoda rekordní počet zákazníků,“ rekapituluje uplynulé období Luboš Vlček, šéf tuzemského zastoupení značky Škoda.
Druhý skončil Volkswagen (14.616 registrací), následuje Hyundai (10.939). První tři značky jsou jediné, které v období leden až červenec překonaly hranici 10.000 prodaných aut na českém trhu.
Nejúspěšnější japonskou značkou na českém trhu se stal Nissan s 2.790 prodanými vozy. Ten díky růstu registrací o 66,6 % skončil mezi značkami čtrnáctý a překonal Toyotu. Ta s 2.439 registracemi obsadila celkové 16. místo.
Jen třem značkám z top twenty klesly v prvních sedmi měsících roku registrace. Těmito výrobci jsou Peugeot, Citroën a Suzuki.
Český trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodeje v 1-7/2015 | Meziroční změna [%] | Podíl na trhu [%] |
1. | Škoda | 43.663 | +27,98 | 32,42 |
2. | Volkswagen | 14.616 | +38,12 | 10,85 |
3. | Hyundai | 10.939 | +4,75 | 8,12 |
4. | Ford | 8.818 | +22,29 | 6,55 |
5. | Dacia | 6.236 | +18,65 | 4,63 |
6. | Opel | 4.730 | +24,60 | 3,51 |
7. | Kia | 4.651 | +22,46 | 3,45 |
8. | Renault | 4.373 | +18,48 | 3,25 |
9. | Peugeot | 4.279 | -4,55 | 3,18 |
10. | Seat | 4.092 | +7,49 | 3,04 |
11. | BMW | 3.314 | +11,58 | 2,46 |
12. | Citroën | 3.060 | -13,78 | 2,27 |
13. | Audi | 2.871 | +45,07 | 2,13 |
14. | Nissan | 2.790 | +66,57 | 2,07 |
15. | Mercedes-Benz | 2.653 | +20,43 | 1,97 |
16. | Toyota | 2.439 | +7,87 | 1,81 |
17. | Fiat | 1.996 | +27,62 | 1,48 |
18. | Mitsubishi | 1.485 | +77,42 | 1,10 |
19. | Mazda | 1.470 | +14,40 | 1,09 |
20. | Suzuki | 1.211 | -12,31 | 0,90 |
- | CELKEM | 134.676 | +20,51 | - |
Tři čtvrtiny aut prodaných v České republice kupují firmy, pouze 25,65 % registrovaných aut koupili v prvních sedmi měsících soukromníci. Ti přitom v mnoha případech dávají přednost jiným značkám než firmy.
Soukromníci nejčastěji kupují vozy domácí značky Škoda tak jako firmy. Volkswagen, jinak nejúspěšnější zahraniční značka v Česku, ale v tomto ohledu skončil až pátý. Před wolfsburského výrobce se dostaly Hyundai, Dacia a Kia. Jen 11,6 % aut prodaných Volkswagenem koupily fyzické osoby.
Na soukromníky cílí hlavně korejské a asijské značky. Skoro polovinu aut prodaných Hyundaiem a Kiou koupili právě soukromníci. U Suzuki a Mitsubishi je to dokonce více než polovina (56,6 %, respektive 65,5 %). Naopak luxusní značky bodují hlavně u firem – celých 90,8 % Mercedesů koupily firmy, u BMW tento podíl tvoří dokonce 93,9 %.
Český trh – registrace nových aut podle značek (soukromníci) | |||
Poř. | Značka | Prodeje soukromníkům v 1-7/2015 | Podíl na celkových prodejích [%] |
1. | Škoda | 9.690 | 22,19 |
2. | Hyundai | 5.231 | 47,82 |
3. | Dacia | 2.490 | 39,93 |
4. | Kia | 2.259 | 48,57 |
5. | Volkswagen | 1.694 | 11,59 |
6. | Opel | 1.655 | 34,99 |
7. | Peugeot | 1.473 | 34,42 |
8. | Renault | 1.421 | 32,49 |
9. | Toyota | 1.194 | 48,95 |
10. | Citroën | 1.099 | 35,92 |
11. | Ford | 976 | 11,07 |
12. | Mitsubishi | 972 | 65,45 |
13. | Nissan | 697 | 24,98 |
14. | Suzuki | 685 | 56,56 |
15. | Mazda | 662 | 45,03 |
16. | Seat | 450 | 11,00 |
17. | Honda | 435 | 47,54 |
18. | Mercedes-Benz | 243 | 9,16 |
19. | Fiat | 231 | 11,57 |
20. | BMW | 201 | 6,07 |
- | CELKEM | 34.551 | 25,65 |
Také v pořadí jednotlivých modelů najdeme jen minimum změn. Za nejprodávanější trojkou od Škody (Octavia, Fabia, Rapid) nadále následuje Volkswagen Golf. V následujících měsících se ale mezi mladoboleslavskými modely můžeme těšit na zajímavý souboj – Fabia se v červenci stala nejprodávanějším vozem na trhu, a tak je možné, že Octavii porazí i v následujících měsících.
Na sedmou příčku se vyšvihl Ford Fiesta (3.117 registrací), který odsunul na deváté místo Hyundai ix20 (3.035). Osmá byla i tentokrát Škoda Superb (3.065), jejíž meziroční nárůst prodejů dokazuje postupný náběh nové generace.
Naprosté většině prodejně nejúspěšnějších modelů na trhu rostly registrace. V první dvacítce najdeme jedinou výjimku – Škodu Roomster. Důvodem je dubnové ukončení výroby první generace tohoto vozu, produkce nástupce se zatím nerozjela.
Český trh – registrace nových aut podle modelů | |||
Poř. | Model | Prodeje v 1-7/2015 | Prodeje v 1-7/2014 |
1. | Škoda Octavia | 14.259 | 11.900 |
2. | Škoda Fabia | 11.029 | 5.567 |
3. | Škoda Rapid | 7.539 | 7.219 |
4. | VW Golf | 4.333 | 3.838 |
5. | Škoda Yeti | 3.683 | 2.402 |
6. | Hyundai i30 | 3.662 | 3.634 |
7. | Ford Fiesta | 3.117 | 2.636 |
8. | Škoda Superb | 3.065 | 2.753 |
9. | Hyundai ix20 | 3.035 | 2.483 |
10. | Ford Focus | 2.333 | 1.680 |
11. | Seat Leon | 2.297 | 1.867 |
12. | Škoda Citigo | 2.262 | 2.001 |
13. | Dacia Duster | 2.234 | 1.557 |
14. | Kia Cee'd | 2.055 | 1.568 |
15. | VW Polo | 2.040 | 1.365 |
16. | VW Passat | 1.911 | 1.334 |
17. | Škoda Roomster | 1.652 | 2.069 |
18. | Hyundai ix35 | 1.404 | 1.230 |
19. | Nissan Qashqai | 1.379 | 852 |
20. | Dacia Sandero | 1.356 | 1.289 |