Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v prvním pololetí 2011: Luxusnímu segmentu vládne Audi

Aleš Dragoun
Diskuze (18)
Ještě v květnu vládl luxusním autům u nás Mercedes-Benz S. Uplynul měsíc a všechno je úplně jinak.

Trh v prestižní kategorii oproti stejnému měsíci loňského roku mírně klesl, o 8,3 %. Zatímco v červnu 2010 našlo nové majitele rovných šest desítek luxusních limuzín a kupé, letos o 5 méně, tedy 55.

Audi A8 si připsalo za červen celkem 29 (!) nových vozů, což mu zajistilo triumf s obřím náskokem.

O stříbrnou příčku se podělily svorně BMW řady 7 a Porsche Panamera, které dosáhly na sedm kusů. Také čtvrté místo je sdílené a kompletně jej okupují stuttgartské vozy: kupé třídy CL a limuzína S, každý zvolila pětice zákazníků.

Pořadí doplňují jediný Jaguar XJ a Lexus LS, Phaeton má nulu. Více konkrétních modelů nezveřejňujeme, neboť Sdružení dovozců automobilů nemá k dispozici příslušná data.

Luxusní třída, registrace na českém trhu v červnu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období6/20111-6/20116/20111-6/2011
1.Audi A8297852,7%30,5%
2.BMW 775512,7%21,5%
2.Porsche PANAMERA72512,7%9,8%
4.Mercedes-Benz CL5209,1%7,8%
4.Mercedes-Benz S5619,1%23,8%
6.Jaguar XJ161,8%2,3%
6.Lexus LS161,8%2,3%
-Ostatní modely050,0%2,0%
-CELKEM55256100,0%100,0%

Meziročně si všichni porovnatelní pohoršili, výjimkou je pouze lídr. A8 má o 70,6 % více (ze 17 na 29) a je tak Skokanem roku. BMW 7 ztratilo 41,7 % (o 5 méně než loni, z 12 registrací). Panamera si pohoršila o 36,4 % (-4). Nejhorší výsledek hlásí S-Klasse (-70,6 %, -12 aut). Pro úplnost přidejme ještě Jaguar XJ, byť se ocitl mimo Top 5. Ten má o jeden exemplář, tedy polovinu méně.

U Audi A8 pohánělo turbodiesely celkem 28 nových vozů (96,6 %), jeden byl tedy benzinový. Naftových BMW 7 bylo v červnu šest (85,7 %), třída S měla na kontě dvojici CDI (40 %), také v útrobách jediného Jaguaru XJ klape naftový agregát. Pod kapotami Panamery, Mercedesu CL a Lexusu LS najdeme jen zážehové motory.

Půlroční statistika

Celkový trh v tomto segmentu meziročně mírně vzrostl: z 248 na 256 vozů (+8), tedy o 3,2 %.

Celoroční žebříček byl dosud v režii Mercedesu S, ale to už neplatí. Díky červnu se do popředí dostalo Audi A8 (78 kusů, podíl 30,5 %). Esko je s 61 registracemi a podílem 23,8 % druhé. Ani třetí BMW 7 ovšem příliš nezaostává (55, 21,5 %). Totéž už nelze říci o ostatních členech první pětky: Porsche Panamera (25, 9,8 %), respektive kupé CL s trojcípou hvězdou (20, 7,8 %). Jaguaru XJ, Lexusu LS a Volkswagenu Phaeton patří dohromady necelých 7 %.

Nejúspěšnější značkou v pololetním účtování je Mercedes-Benz (31,6 %) před Audi, BMW a Porsche. Ti mají jen jeden model, takže jejich podíly jsou totožné s výše zmíněnými. Německým výrobcům patří více než 95 % trhu, což dokazuje jejich dominantní situaci.

Luxusní třída, registrace na českém trhu v červnu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
-Období1-6/20111-6/2010[ks][%]1-6/2011
1.Audi A878473166,0%30,5%
2.Mercedes-Benz S6169-8-11,6%23,8%
3.BMW 75562-7-11,3%21,5%
4.Porsche PANAMERA2554-29-53,7%9,8%
5.Mercedes-Benz CL20614233,3%7,8%
6.Jaguar XJ624200,0%2,3%
6.Lexus LS6600,0%2,3%
8.Volkswagen PHAETON523150,0%2,0%
-CELKEM25624883,2%100,0%

V přehledu ovšem chybí další konkurenti, jejichž zastoupení u nás fungují. Je to proto, že SDA je vede pouze mezi značkami a nikoliv také podle modelů. Byť nevíme, do jaké kategorie jejich zástupci patří, přidejme alespoň jejich celkové počty. Maserati prodalo 11 vozů, Aston Martin a Cadillac 6, Rolls-Royce 3 a Lincoln jediný, Maybach nemá nic. V případě Lincolnu se jedná o individuální dovoz nového auta z USA. Ferrari a Maserati patří do kategorie sportovních vozů, proto je vynecháme.

Audi A8 má o 66 %, více registrací od ledna do června 2010 našlo majitele 47 limuzín se čtyřmi kruhy, letos jejich počty narostly o 31. Mercedes-Benz S je na opačné hodnotě -11,6 %, zákazníci si jich letos koupili o 8 méně. Sedmička vykazuje podobné zhoršení o 11,3 % (ze 62 kusů). Porsche Panamera spadlo o více než polovinu (-53,7 %, -29).

Mercedes-Benz CL má naopak o 233,3 % více, vyskočil ze šesti na 20. Jen o něco menší vzestupy najdeme u Jaguaru XJ (+200 %, ze dvou na 6) a Phaetonu (+150 %, také z dvou, ale na pět aut). Vynechali jsme Lexus LS, který si ani nepolepšil, ani nepohoršil.

Aleš Dragoun
Diskuze (18)
1. 8. 2011 10:18
Re: S klasse
Mám naprosto stejný názor. ;-)
1. 8. 2011 03:43
S klasse
Ač považuji A8 za auto lepší (vzhledem k tomu, jak ho využívám; přeci jen mládí nejde zastavit), u mě je jednoznačně králem S klasse. I přes jeho stáří se mi pořád líbí a pořád se v něm rád vozím. A prodeji stíhá se svými mladšími konkurenty. Před takovým výkonem člověk musí smeknout. Ano, CL je ještě lepší, ale to je jako porovnávat jablka a hrušky.

Teď jen doufám, že Mercedes v nové generaci design CL a S nezničí. Také by se mohl vyvarovat dalšího kopírování designu Maybachu, kterého tímto činem prakticky zmrzačil. Jde o zapeklitou situaci, když S stojí zároveň pod i nad Maybachem.
Avatar - Hammunasakra
31. 7. 2011 23:38
Re: Plačky
Zkráceně (zjednodušeně) to je (jak jsem už u "vyšší střední" řekla) MŮJ pohled na "kvalitu" danných vozů (jinak by to asi bylo na dlooooooooouhou diskuzi :-)
Avatar - white label
31. 7. 2011 23:16
Re: Plačky
Důvody?
Avatar - Hammunasakra
31. 7. 2011 21:44
Re: Plačky
XF dávám PŘED audi A6, XJ dávám ZA audi A8 .. taková jsem já ;-)