Český trh v prvním pololetí 2011: Luxusnímu segmentu vládne Audi
Trh v prestižní kategorii oproti stejnému měsíci loňského roku mírně klesl, o 8,3 %. Zatímco v červnu 2010 našlo nové majitele rovných šest desítek luxusních limuzín a kupé, letos o 5 méně, tedy 55.
Audi A8 si připsalo za červen celkem 29 (!) nových vozů, což mu zajistilo triumf s obřím náskokem.
O stříbrnou příčku se podělily svorně BMW řady 7 a Porsche Panamera, které dosáhly na sedm kusů. Také čtvrté místo je sdílené a kompletně jej okupují stuttgartské vozy: kupé třídy CL a limuzína S, každý zvolila pětice zákazníků.
Pořadí doplňují jediný Jaguar XJ a Lexus LS, Phaeton má nulu. Více konkrétních modelů nezveřejňujeme, neboť Sdružení dovozců automobilů nemá k dispozici příslušná data.
Luxusní třída, registrace na českém trhu v červnu 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 6/2011 | 1-6/2011 | 6/2011 | 1-6/2011 |
1. | Audi A8 | 29 | 78 | 52,7% | 30,5% |
2. | BMW 7 | 7 | 55 | 12,7% | 21,5% |
2. | Porsche PANAMERA | 7 | 25 | 12,7% | 9,8% |
4. | Mercedes-Benz CL | 5 | 20 | 9,1% | 7,8% |
4. | Mercedes-Benz S | 5 | 61 | 9,1% | 23,8% |
6. | Jaguar XJ | 1 | 6 | 1,8% | 2,3% |
6. | Lexus LS | 1 | 6 | 1,8% | 2,3% |
- | Ostatní modely | 0 | 5 | 0,0% | 2,0% |
- | CELKEM | 55 | 256 | 100,0% | 100,0% |
Meziročně si všichni porovnatelní pohoršili, výjimkou je pouze lídr. A8 má o 70,6 % více (ze 17 na 29) a je tak Skokanem roku. BMW 7 ztratilo 41,7 % (o 5 méně než loni, z 12 registrací). Panamera si pohoršila o 36,4 % (-4). Nejhorší výsledek hlásí S-Klasse (-70,6 %, -12 aut). Pro úplnost přidejme ještě Jaguar XJ, byť se ocitl mimo Top 5. Ten má o jeden exemplář, tedy polovinu méně.
U Audi A8 pohánělo turbodiesely celkem 28 nových vozů (96,6 %), jeden byl tedy benzinový. Naftových BMW 7 bylo v červnu šest (85,7 %), třída S měla na kontě dvojici CDI (40 %), také v útrobách jediného Jaguaru XJ klape naftový agregát. Pod kapotami Panamery, Mercedesu CL a Lexusu LS najdeme jen zážehové motory.
Půlroční statistika
Celkový trh v tomto segmentu meziročně mírně vzrostl: z 248 na 256 vozů (+8), tedy o 3,2 %.
Celoroční žebříček byl dosud v režii Mercedesu S, ale to už neplatí. Díky červnu se do popředí dostalo Audi A8 (78 kusů, podíl 30,5 %). Esko je s 61 registracemi a podílem 23,8 % druhé. Ani třetí BMW 7 ovšem příliš nezaostává (55, 21,5 %). Totéž už nelze říci o ostatních členech první pětky: Porsche Panamera (25, 9,8 %), respektive kupé CL s trojcípou hvězdou (20, 7,8 %). Jaguaru XJ, Lexusu LS a Volkswagenu Phaeton patří dohromady necelých 7 %.
Nejúspěšnější značkou v pololetním účtování je Mercedes-Benz (31,6 %) před Audi, BMW a Porsche. Ti mají jen jeden model, takže jejich podíly jsou totožné s výše zmíněnými. Německým výrobcům patří více než 95 % trhu, což dokazuje jejich dominantní situaci.
Luxusní třída, registrace na českém trhu v červnu 2011 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1-6/2011 | 1-6/2010 | [ks] | [%] | 1-6/2011 |
1. | Audi A8 | 78 | 47 | 31 | 66,0% | 30,5% |
2. | Mercedes-Benz S | 61 | 69 | -8 | -11,6% | 23,8% |
3. | BMW 7 | 55 | 62 | -7 | -11,3% | 21,5% |
4. | Porsche PANAMERA | 25 | 54 | -29 | -53,7% | 9,8% |
5. | Mercedes-Benz CL | 20 | 6 | 14 | 233,3% | 7,8% |
6. | Jaguar XJ | 6 | 2 | 4 | 200,0% | 2,3% |
6. | Lexus LS | 6 | 6 | 0 | 0,0% | 2,3% |
8. | Volkswagen PHAETON | 5 | 2 | 3 | 150,0% | 2,0% |
- | CELKEM | 256 | 248 | 8 | 3,2% | 100,0% |
V přehledu ovšem chybí další konkurenti, jejichž zastoupení u nás fungují. Je to proto, že SDA je vede pouze mezi značkami a nikoliv také podle modelů. Byť nevíme, do jaké kategorie jejich zástupci patří, přidejme alespoň jejich celkové počty. Maserati prodalo 11 vozů, Aston Martin a Cadillac 6, Rolls-Royce 3 a Lincoln jediný, Maybach nemá nic. V případě Lincolnu se jedná o individuální dovoz nového auta z USA. Ferrari a Maserati patří do kategorie sportovních vozů, proto je vynecháme.
Audi A8 má o 66 %, více registrací od ledna do června 2010 našlo majitele 47 limuzín se čtyřmi kruhy, letos jejich počty narostly o 31. Mercedes-Benz S je na opačné hodnotě -11,6 %, zákazníci si jich letos koupili o 8 méně. Sedmička vykazuje podobné zhoršení o 11,3 % (ze 62 kusů). Porsche Panamera spadlo o více než polovinu (-53,7 %, -29).
Mercedes-Benz CL má naopak o 233,3 % více, vyskočil ze šesti na 20. Jen o něco menší vzestupy najdeme u Jaguaru XJ (+200 %, ze dvou na 6) a Phaetonu (+150 %, také z dvou, ale na pět aut). Vynechali jsme Lexus LS, který si ani nepolepšil, ani nepohoršil.