Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v prvním pololetí 2012: Nejprodávanější automobily nižší střední třídy

Český trh v prvním pololetí 2012: Nejprodávanější automobily nižší střední třídy

Český trh v prvním pololetí 2012: Nejprodávanější automobily nižší střední třídy Zdroj: acz

Aleš Dragoun
Diskuze (99)
Domácí bestseller Octavia vládne nižší střední třídě. Jak se bude dařit Rapidu, zatím nevíme, na českých RZ se objevují první exempláře, ještě se ale neprodává.

A co ostatní? Stručně a jasně: nahoře jsou Hyundai, Kia a Volkswagen, zbytek nemá nárok.

Trh v této kategorii za šestý měsíc roku 2012 mírně stoupl: o 2,2 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno 5.401 vozů nižší střední třídy, letos 5.518 (+117).

V červnovém žebříčku zvítězila samozřejmě Octavia s rovnými 2.400 kusy a podílem 43,5 %. Severomoravské dvojče žilinské Kie Cee'd Hyundai i30 je stále mnohem úspěšnější než jeho slovenská sestra. Díky hodně vysokým 706 přírůstkům a 12,8 % mu patří stříbrná příčka. Třetí je právě Cee'd, který se dostal na 339 vozů (6,1 %). Oba středoevropští Jihokorejci prošli krátce po sobě generačními výměnami. Na čtvrté příčce najdeme Volkswagen Golf s 315 novými auty (5,7 %), který střídání stráží čeká zanedlouho. Poslední místo v Top 5 obsadil Ford Focus s 286 registracemi (5,2 %). Třetí řada není zatím tak úspěšná, loni se ještě vyprodávala druhá za akční ceny.

První Octavia si ve srovnání s červnem 2011 mírně polepšila: o 251 aut (11,7 %). Druhý Hyundai i30 má pak zisk přesahující dvojnásobek (přesně 105,8 %). Před rokem si domácí zákazníci odvezli celkem 343 „i-třicítek“, aktuálně jich je o 363 více. Třetí Cee'd pokračuje v trendu předchozích konkurentů, jeho registrace totiž také vzrostly, navíc o slušných 46,8 %, respektive 108 vozů. A na závěr přehledu tu máme dva poklesy. Golf má na kontě pád jen o 13,5 % (-49 vozů z 364). To ale není nic proti Focusu. Ten si pohoršil o radikálních 60,6 % (ze 726, což znamená -440 registrací).

Meziročním šplhounem v červnovém pořadí je sice Fiat Sedici, ale ten, stejně jako Citroën DS4 či sourozence Subaru Impreza a XV můžeme vynechat. Byť jim úspěchy přejeme, jsou až za hranicí první dvacítky. To taková Honda Civic má +144,7 % (93 aut místo 38). Tady generační proměna, byť vlastně vizuálně nijak výrazná, vykonala své v tom nejpozitivnějším smyslu slova. Přes 100 procent už nikdo další nehlásí. Po „občanovi“ s číslem 9 již následují lídři segmentu v podobě zmiňovaných i30 a Cee'du. Tito dva zároveň dominují kusovým postupům, mezi ně se vklínila jen Octavia. Mazda 3 má pak úplně stejně jako v červnu 2011.

Pro změnu největším propadákem měsíce je alespoň z první pětadvacítky Seat Leon, který ztratil 85,4 % (48 aut). Život aktuální řady se ale chýlí ke konci a podobu nástupce známe. Mitsubishi Lancer a Fiat Linea, které jsou mimo pořadí, vynechme. Zaměřme se raději ještě na ty zástupce nižší střední třídy, kteří jsou v hlavním žebříčku. U Fiatu Bravo v patřičné kolonce svítí -70,4 %, za ním už je veledůležitý Focus, který vévodí absolutním ztrátám. Jeho nelichotivá čísla jsme vzpomínali výše. Překvapivě stříbrnou příčku okupuje v této statistice Astra (-72) před Méganem (-64) a produkty koncernu VW, jmenovitě Golfem a Leonem.

Mezi nejprodávanějšími automobily se vznětovými motory je situace následující: Škoda Octavia má na kontě celkem 1.481 kusů (61,7 % z celkových registrací). Druhý Peugeot 308 je s agregáty HDi velmi oblíbený (138, 84,1 %!). Kdo je za nimi? Třetí Ford Focus s 89 (31,1 %), čtvrtý Opel Astra se 78 (38,4 %) a konečně pátý Volkswagen Golf, jenž má 76 TDI (24,1 %). 66 nových Octavií spaluje LPG, dvě E85. Bioethanol tankuje také 29 nových majitelů Dacíí Logan MCV. Hybridy a elektromobily představuje trojice Opelů Ampera, respektive jediný Auris HSD od Toyoty.

Nižší střední třída, registrace na českém trhu v červnu 2012
nbsp;KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
nbsp;Období6/20121-6/20126/20121-6/2012
1.Škoda OCTAVIA24001292143,5%45,4%
2.Hyundai i30706260412,8%9,2%
3.Kia CEE´D33917486,1%6,1%
4.Volkswagen GOLF31519065,7%6,7%
5.Ford FOCUS28611905,2%4,2%
6.Opel ASTRA2037413,7%2,6%
7.Renault MEGANE18011263,3%4,0%
8.Peugeot 3081647983,0%2,8%
9.Citroën C41116512,0%2,3%
10.Suzuki SX41107842,0%2,8%
11.Renault FLUENCE1006031,8%2,1%
12.Dacia LOGAN996041,8%2,1%
13.Honda CIVIC932781,7%1,0%
14.Chevrolet CRUZE694181,3%1,5%
15.Toyota AURIS683971,2%1,4%
16.Audi A3461420,8%0,5%
17.Mazda 3322060,6%0,7%
18.Škoda RAPID30300,5%0,1%
19.Hyundai ELANTRA272210,5%0,8%
20.Alfa Romeo GIULIETTA211040,4%0,4%
21.Subaru IMPREZA19590,3%0,2%
22.Volkswagen BEETLE17800,3%0,3%
23.Citroën DS410430,2%0,2%
24.Fiat SEDICI9450,2%0,2%
25.BMW 182030,1%0,7%
25.Fiat BRAVO8920,1%0,3%
25.Seat LEON8820,1%0,3%
Ostatní modely-403760,7%1,3%
CELKEM-551828452100,0%100,0%

Půlroční statistika

Český trh v nižší střední oproti loňským prvním šesti měsícům klesl, a to o 5,7 %, počet nových aut se snížil z 30.159 na 28.452 (meziročně -1.707).

V celkovém pořadí vede Octavia s 12.921 kusy a podílem 45,4 %. Druhý je Hyundai i30 (2.604, 9,2 %). Ten tedy magické desetiprocentní hranice nedosáhl. Třetí je Volkswagen Golf (1.906, 6,7 %), dvoutisícovku zatím nepřekročil. Čtvrté místo náleží Cee'du (1.748, 6,1 %) a pátý Focus ztrácí už značně (1.190, 4,2). Šestý Mégane navíc není příliš daleko, byť musel první pětku opustit.

V meziročním srovnání vedoucí Octavia získala 1.072 exemplářů, tedy rovných 9 %. Hyundai i30 se i v této statistice hodně zlepšil (+46,2 %, +823 aut). Třetí Golf se odporoučel opačným směrem, tedy dolů o 14,9 %. Má na kontě o 335 registrací méně než před rokem. Kia prodala zase o 35 Cee'dů více (+2 %). Řady nových Fordů Focus prořídly o 58,8 % (loni 2.888, letos -1.698).

Největším postupem vyhlašujeme jedničkové BMW, neboť navýšení Citroënu DS4 přes 516 % není relevantní, je hluboko v poli poražených. Hatchbacky, kupé a kabriolety s modrobílým logem si polepšily o 170,7 %. Samozřejmě, „na vině“ je částečně nová generace pětidveřového provedení. Všechny zástupce nejmenší série z Mnichova zvolilo 203 zákazníků místo 75. Trojciferné postupy už nikde jinde nenajdeme. Na kusy se zlepšila nejvíce Octavia před i30 a právě BMW 1 (+128).

Z propadáků zcela vynechme modely mimo pořadí. Nelichotivý titul tak náleží Seatu Leon (-64,5 %, 82 kusů místo 231). Hned za ním jsou Mitsubishi Lancer (-59,1 %) a globální hráč Focus. Ztrátu 40 a více procent vykazují ještě Bravo, Audi A3 a Astra. V absolutních počtech se také modrý ovál nemůže těmi takřka sedmnácti stovkami úbytku chlubit. Mégane má „jen“ -654 a Astra -518. Zájem není ani o Golf a Auris, oba ale již vyhlížejí své následovníky.

Nižší střední třída, registrace na českém trhu v prvním pololetí 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období6/20121-6/20126/20121-6/2012
1.Škoda OCTAVIA24001292143,5%45,4%
2.Hyundai i30706260412,8%9,2%
3.Volkswagen GOLF31519065,7%6,7%
4.Kia CEE´D33917486,1%6,1%
5.Ford FOCUS28611905,2%4,2%
6.Renault MEGANE18011263,3%4,0%
7.Peugeot 3081647983,0%2,8%
8.Suzuki SX41107842,0%2,8%
9.Opel ASTRA2037413,7%2,6%
10.Citroën C41116512,0%2,3%
11.Dacia LOGAN996041,8%2,1%
12.Renault FLUENCE1006031,8%2,1%
13.Chevrolet CRUZE694181,3%1,5%
14.Toyota AURIS683971,2%1,4%
15.Honda CIVIC932781,7%1,0%
16.Hyundai ELANTRA272210,5%0,8%
17.Mazda 3322060,6%0,7%
18.BMW 182030,1%0,7%
19.Audi A3461420,8%0,5%
20.Alfa Romeo GIULIETTA211040,4%0,4%
21.Fiat BRAVO8920,1%0,3%
22.Seat LEON8820,1%0,3%
23.Volkswagen BEETLE17800,3%0,3%
24.Volkswagen JETTA7760,1%0,3%
25.Mitsubishi LANCER3670,1%0,2%
Ostatní modely-984101,8%1,4%
CELKEM-551828452100,0%100,0%

Vstoupit do diskuze (99)