Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v prvním pololetí 2012: Nejprodávanější automobily vyšší střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (69)
Vítězem vyšší střední třídy se v červnu i půlročním pořadí stalo BMW řady 5. Audi A6 i s větším Allroadem společně nadále ztrácejí.

Trh v meziročním srovnání poměrně značně vzrostl: o 29,4 %. Před dvanácti, respektive necelými třinácti měsíci bylo nově zaregistrováno 245 vozů vyšší střední třídy, letos hodně vysokých 317, tedy o 72 více.

V měsíčním žebříčku zvítězila mnichovská „pětka“, připsala si celkově 115 kusů (36,3 %). Audi A6 spolu s variantou Allroad se muselo spokojit s druhým místem. Tentokrát mělo na kontě kulatých 90 exemplářů (28,4 %), přičemž kombi do lehkého terénu zvolilo 21 zákazníků. Třetí příčka patří Volvu série 70/80 s 35 registracemi (11 %).Top 5 uzavírají oba modely trojcípé hvězdy. Čtvrtá je třída E s 28 novými auty (8,8 %) a hned za ní následuje zatím ještě pouze sedan CLS (13, 4, 1%).

Lídr BMW 5 v meziročním porovnání vykazuje +76,9 % (o 50 vozů více). Audi A6 si ve srovnání s červnem 2011 polepšilo o celou čtvrtinu. Zaznamenalo zisk 18 jednotek, před rokem jich bylo 72. To není nic proti velkým Volvům, která mají +337,5 % (+27 z pouhých 8). Třída E od Mercedesu hlásí první pád: -41,7 % (ze 48 loňských o dvě desítky méně). CLS vystoupalo směrem vzhůru o 62,5 %, také z osmi jako švédská konkurence, ale jen o pět kusů.

Největší procentní skok si sice připisuje Jaguar XF, jenže jeho navýšení o 400 % není díky malým počtům zrovna relevantní. Takže prestižní titul putuje na sever Evropy, hnidopich by možná poznamenal, že i do Číny. Šestkové BMW má pak +250 %, loni se prodaly dvě, letos sedm aut. V kusech je nedostižná naopak řada 5 před Volvy 70 a 80 a dvojčaty A6/Allroad.

Pádům vévodí Renault Latitude (-77,8 %, -7 kusů z devíti) před mnohem důležitějším Audi A7, které ztratilo 16 registrací (-57,1 %). Třetí a poslední v této statistice je třída E, tu jsme již vzpomínali. Vládne zároveň kusovým „loserům“, jihokorejský Francouz je zde naopak bronzový.

„Pětek“ s písmenkem d na víku zavazadlového prostoru si v minulém měsíci odvezlo celkem 111 klientů (96,5 %). Audi má na kontě za červen šest desítek A6 a všech 21 Allroadů s agregáty TDI (celkem 81, tedy rovných 90 % z celkového počtu). Volva 70 a 80 zde dosáhla čísla 31 (22 XC70, 5 S80 a 4 V70), což znamená 88,6 %. Mercedes-Benz E s motorem CDI si postavilo do garáží celkem 26 novopečených majitelů (92,9 %). Turbodiesely s touto zkratkou poháněly také 11 CLS (84,6 %). Prodalo se i sedm hybridních Lexusů GS.

Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v červnu 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období6/20121-6/20126/20121-6/2012
1.BMW 511550836,3%32,0%
2.Audi A69044828,4%28,2%
3.Volvo S80/V70/XC703518011,0%11,3%
4.Mercedes-Benz E281568,8%9,8%
5.Mercedes-Benz CLS 13754,1%4,7%
6.Audi A712953,8%6,0%
7.BMW 67292,2%1,8%
7.Lexus GS7152,2%0,9%
9.Jaguar XF5261,6%1,6%
10.Lancia THEMA250,6%0,3%
10.Renault LATITUDE2360,6%2,3%
Ostatní modely-1140,3%0,9%
CELKEM-3171587100,0%100,0%

Půlroční statistika

Objem českého trhu v této kategorii se oproti prvním šesti měsícům loňského roku zvýšil o 241 vozů (+17,9 %), tedy z 1.346 na 1.587.

„Poločasovým“ vládcem je letos BMW řady 5, má na kontě 508 kusů a podíl 32 %. Na druhém místě je Audi A6 (448, 28,2 %). I v tomto půlročním účtování okupuje bronz Volvo s příbuznými modely 70 a 80 (118, 11,3 %). „Éčko“ je včetně kupé a kabrioletů až čtvrté (156, 9,8 %). Na páté místo se protlačil sportback Audi A7 (95, 6 %).

Ve srovnání s lednem až červnem letopočtu 2011 si vedoucí řada 5 s modrobílým logem polepšila o 93 vozů (22,4 %). Audi má z hlavních hráčů nejmladší model a příchod kombi a Allroadu jej vystřelil nahoru o 194 kusů a 76,4 %. Volvo 70/80 je na tom také lépe, i když nevylétlo o tolik (+20 jednotek, +12,5 %). Počty Mercedesu E poklesly o přesně 31 % a 70 registrací). Ničím se nemůže chlubit ani druhá řada z Ingolstadtu A7 (-36,7 %, -55 aut).

Procentním skokanem roku je Lexus GS, který se zlepšil o 1.400 %, konkrétně z jediného exempláře na 15. Trojciferný nárůst nehlásí už nikdo, do segmentu nedávno nově zařazené BMW řady 6 má +93,3 % (vyskočil z 15 na 29 registrací). Následují zmíněné Audi A6 a Mercedes CLS se ziskem 70,5 % (75 místo 44). A6 vykazuje největší kusové zlepšení před BMW 5 a CLS (+31).

Propadákům v pololetí sice kraluje Saab 9-5, ale vzhledem ke smutnému osudu automobilky je to pochopitelné. Mezi zveřejněnou první desítkou jej beztak ani nenajdeme. V ní chybí i další „kusovka“ Infiniti M (-42,9 %, -3 kusy, ze sedmi na čtyři). Výrazně špatně už jsou na tom jen Audi A7 a E-Klasse. Ta si pohoršila o nejvíce exemplářů ze všech právě před čtyřmi kruhy se splývavou zádí.

Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v prvním pololetí 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období6/20121-6/20126/20121-6/2012
1.BMW 511550836,3%32,0%
2.Audi A69044828,4%28,2%
3.Volvo S80/V70/XC703518011,0%11,3%
4.Mercedes-Benz E281568,8%9,8%
5.Audi A712953,8%6,0%
6.Mercedes-Benz CLS 13754,1%4,7%
7.Renault LATITUDE2360,6%2,3%
7.BMW 67292,2%1,8%
9.Jaguar XF5261,6%1,6%
10.Lexus GS7152,2%0,9%
Ostatní modely-3190,9%1,2%
CELKEM-3171587100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (69)
28. 7. 2012 10:54
Re: TŘÍDNÍ UČITEL
Vazeny GTI, som hodne sklamany z tvojho nazoru na Mercedes E. Kde sa podel stary GTI, ktory pod testom modry mauricius (E 250 CDI T) zaradil ecko nad ostatnu premiovu produkciu?
Nad udajnymi dovodmi sa len pousmievam. Zad W212 je presne taka, aka ma byt, vyzaruje z nej majestatnost a tvar svetiel koresponduje s tvarom svetiel prednych, ostatne sa k tomu priklanaju aj v mercedese, ked budu faceliftovat prednu cast, coz sice tiez nechapem preco. A interier? V tom jedinom by som nieco napraval i ja, najma centralny display a jeho umiestnenie, ale to je u kazdej znacky otazka konfiguracie a potrieb kupujuceho... Kazdopadne, nemecky trh nejavi naznaky akehokolvek zaostavania za konkurenciou. Najviac ma pobavilo, teraz uz mimo Teba GTI, ked tu ktosi napisal, ze E classe zaostava za konkurenciou ako dizajnovo tak aj technicky. >:D
Avatar - Lonestarstate
27. 7. 2012 00:27
Re: Věk dědka
To je přece jasné. Vždy platí: věk "dědek" = věk pisatele + 10 let. >:D ;-) Jinak honba za nízkým věkem kupců kvůli image mi vždy v případě luxusních sedanů připadala komická. Drtivá většina lidí, co bohatne podnikáním a vlastní prací, bohatne pozvolna. Pokud se nějaká značka chce chlubit, že prodává auta za 2 miliony a průměrný věk zákazníků je 25 let, tak to rovnou můžou říct: naše auta řídí hip hopeři a dealeři drog. >:D
Avatar - white label
26. 7. 2012 14:21
Re: A6 Allroad
Už se sem hlavně "nemůže" (myšleno raději nechce) vracet... ;-)
26. 7. 2012 13:36
Re: A6 Allroad
Máš pravdu, utřeli tě dokonale, teď už nemůžeš dál.
25. 7. 2012 17:56
Re: Potom
Felda je Felda, že?