Český trh v prvním pololetí 2012: Nejprodávanější automobily vyšší střední třídy
Trh v meziročním srovnání poměrně značně vzrostl: o 29,4 %. Před dvanácti, respektive necelými třinácti měsíci bylo nově zaregistrováno 245 vozů vyšší střední třídy, letos hodně vysokých 317, tedy o 72 více.
V měsíčním žebříčku zvítězila mnichovská „pětka“, připsala si celkově 115 kusů (36,3 %). Audi A6 spolu s variantou Allroad se muselo spokojit s druhým místem. Tentokrát mělo na kontě kulatých 90 exemplářů (28,4 %), přičemž kombi do lehkého terénu zvolilo 21 zákazníků. Třetí příčka patří Volvu série 70/80 s 35 registracemi (11 %).Top 5 uzavírají oba modely trojcípé hvězdy. Čtvrtá je třída E s 28 novými auty (8,8 %) a hned za ní následuje zatím ještě pouze sedan CLS (13, 4, 1%).
Lídr BMW 5 v meziročním porovnání vykazuje +76,9 % (o 50 vozů více). Audi A6 si ve srovnání s červnem 2011 polepšilo o celou čtvrtinu. Zaznamenalo zisk 18 jednotek, před rokem jich bylo 72. To není nic proti velkým Volvům, která mají +337,5 % (+27 z pouhých 8). Třída E od Mercedesu hlásí první pád: -41,7 % (ze 48 loňských o dvě desítky méně). CLS vystoupalo směrem vzhůru o 62,5 %, také z osmi jako švédská konkurence, ale jen o pět kusů.
Největší procentní skok si sice připisuje Jaguar XF, jenže jeho navýšení o 400 % není díky malým počtům zrovna relevantní. Takže prestižní titul putuje na sever Evropy, hnidopich by možná poznamenal, že i do Číny. Šestkové BMW má pak +250 %, loni se prodaly dvě, letos sedm aut. V kusech je nedostižná naopak řada 5 před Volvy 70 a 80 a dvojčaty A6/Allroad.
Pádům vévodí Renault Latitude (-77,8 %, -7 kusů z devíti) před mnohem důležitějším Audi A7, které ztratilo 16 registrací (-57,1 %). Třetí a poslední v této statistice je třída E, tu jsme již vzpomínali. Vládne zároveň kusovým „loserům“, jihokorejský Francouz je zde naopak bronzový.
„Pětek“ s písmenkem d na víku zavazadlového prostoru si v minulém měsíci odvezlo celkem 111 klientů (96,5 %). Audi má na kontě za červen šest desítek A6 a všech 21 Allroadů s agregáty TDI (celkem 81, tedy rovných 90 % z celkového počtu). Volva 70 a 80 zde dosáhla čísla 31 (22 XC70, 5 S80 a 4 V70), což znamená 88,6 %. Mercedes-Benz E s motorem CDI si postavilo do garáží celkem 26 novopečených majitelů (92,9 %). Turbodiesely s touto zkratkou poháněly také 11 CLS (84,6 %). Prodalo se i sedm hybridních Lexusů GS.
Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v červnu 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 6/2012 | 1-6/2012 | 6/2012 | 1-6/2012 | |
1. | BMW 5 | 115 | 508 | 36,3% | 32,0% |
2. | Audi A6 | 90 | 448 | 28,4% | 28,2% |
3. | Volvo S80/V70/XC70 | 35 | 180 | 11,0% | 11,3% |
4. | Mercedes-Benz E | 28 | 156 | 8,8% | 9,8% |
5. | Mercedes-Benz CLS | 13 | 75 | 4,1% | 4,7% |
6. | Audi A7 | 12 | 95 | 3,8% | 6,0% |
7. | BMW 6 | 7 | 29 | 2,2% | 1,8% |
7. | Lexus GS | 7 | 15 | 2,2% | 0,9% |
9. | Jaguar XF | 5 | 26 | 1,6% | 1,6% |
10. | Lancia THEMA | 2 | 5 | 0,6% | 0,3% |
10. | Renault LATITUDE | 2 | 36 | 0,6% | 2,3% |
Ostatní modely | - | 1 | 14 | 0,3% | 0,9% |
CELKEM | - | 317 | 1587 | 100,0% | 100,0% |
Půlroční statistika
Objem českého trhu v této kategorii se oproti prvním šesti měsícům loňského roku zvýšil o 241 vozů (+17,9 %), tedy z 1.346 na 1.587.
„Poločasovým“ vládcem je letos BMW řady 5, má na kontě 508 kusů a podíl 32 %. Na druhém místě je Audi A6 (448, 28,2 %). I v tomto půlročním účtování okupuje bronz Volvo s příbuznými modely 70 a 80 (118, 11,3 %). „Éčko“ je včetně kupé a kabrioletů až čtvrté (156, 9,8 %). Na páté místo se protlačil sportback Audi A7 (95, 6 %).
Ve srovnání s lednem až červnem letopočtu 2011 si vedoucí řada 5 s modrobílým logem polepšila o 93 vozů (22,4 %). Audi má z hlavních hráčů nejmladší model a příchod kombi a Allroadu jej vystřelil nahoru o 194 kusů a 76,4 %. Volvo 70/80 je na tom také lépe, i když nevylétlo o tolik (+20 jednotek, +12,5 %). Počty Mercedesu E poklesly o přesně 31 % a 70 registrací). Ničím se nemůže chlubit ani druhá řada z Ingolstadtu A7 (-36,7 %, -55 aut).
Procentním skokanem roku je Lexus GS, který se zlepšil o 1.400 %, konkrétně z jediného exempláře na 15. Trojciferný nárůst nehlásí už nikdo, do segmentu nedávno nově zařazené BMW řady 6 má +93,3 % (vyskočil z 15 na 29 registrací). Následují zmíněné Audi A6 a Mercedes CLS se ziskem 70,5 % (75 místo 44). A6 vykazuje největší kusové zlepšení před BMW 5 a CLS (+31).
Propadákům v pololetí sice kraluje Saab 9-5, ale vzhledem ke smutnému osudu automobilky je to pochopitelné. Mezi zveřejněnou první desítkou jej beztak ani nenajdeme. V ní chybí i další „kusovka“ Infiniti M (-42,9 %, -3 kusy, ze sedmi na čtyři). Výrazně špatně už jsou na tom jen Audi A7 a E-Klasse. Ta si pohoršila o nejvíce exemplářů ze všech právě před čtyřmi kruhy se splývavou zádí.
Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v prvním pololetí 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 6/2012 | 1-6/2012 | 6/2012 | 1-6/2012 | |
1. | BMW 5 | 115 | 508 | 36,3% | 32,0% |
2. | Audi A6 | 90 | 448 | 28,4% | 28,2% |
3. | Volvo S80/V70/XC70 | 35 | 180 | 11,0% | 11,3% |
4. | Mercedes-Benz E | 28 | 156 | 8,8% | 9,8% |
5. | Audi A7 | 12 | 95 | 3,8% | 6,0% |
6. | Mercedes-Benz CLS | 13 | 75 | 4,1% | 4,7% |
7. | Renault LATITUDE | 2 | 36 | 0,6% | 2,3% |
7. | BMW 6 | 7 | 29 | 2,2% | 1,8% |
9. | Jaguar XF | 5 | 26 | 1,6% | 1,6% |
10. | Lexus GS | 7 | 15 | 2,2% | 0,9% |
Ostatní modely | - | 3 | 19 | 0,9% | 1,2% |
CELKEM | - | 317 | 1587 | 100,0% | 100,0% |