Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v prvním pololetí 2014: Škoda okupuje kompletní stupně vítězů

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
Domácí automobilka Škoda Auto jasně dominuje modelovému žebříčku českého trhu s novými osobními automobily, patří jí první tři příčky.

Okřídlenému šípu náleží nejen pomyslná „bedna“, ale i celkem šest míst v první desítce, Pouze malé Citigo se do ní nevešlo, je jedenácté. Vezměme však žebříček pěkně popořádku. První místo Octavie není žádným velkým překvapením, za první půlrok se jich letos na tuzemském trhu prodalo 10.281. Vzhledem k tomu, že Fabia čeká na novou generaci a zaznamenala jen něco málo přes 4,5 tisíce registrací, stříbro patří Rapidu se 6.112 exempláři na kontě.

Pozici nejprodávanějšího importovaného vozu opanoval suverénně Volkswagen Golf, který je celkově čtvrtý (3.266 aut). Top 5 doplňuje Hyundai i30, kterému se povedlo přesáhnout tři tisícovky nových přírůstků. Fiesta už ztrácí, mezi malými vozy je však druhá. V celkovém pořadí se ale bude muset obávat ataku MPV Hyundai ix20 (byť jeho variabilita za klasickými mini MPV trochu zaostává). Roomster na svého jihokorejského soka ze slezských Nošovic nestačí ani na konci své kariéry, i když se se jeho odbyt zvýšil. Nezapomínejme na Superb, který je sedmý, ani na deváté Yeti.

Na začátek druhé desítky se kromě nejoblíbenějšího miniauta z bratislavské továrny Volkswagenu (ale s logem Škody) dostaly i dva modely Seatu. Ovšem je pravdou, že španělská značka reexportuje prakticky ze všech nejvíc, vývoz nových aut do zahraničí u ní činí přes polovinu. Nechybí zde ani další Hyundai, tentokrát malá i20. Nejspodnější příčky náleží Cee'du od Kie, dvěma Daciím a dvojici Volkswagenů z úplně opačného spektra nabídky, Passatu a Polu. Zatímco Passat se představil aktuálně v nové generaci, která se ještě nenabízí, Polo prošlo modernizací na jaře. Do Top 20 se těsně nevešla Dacia Sandero, na německého přímého konkurenta jí chyběl jediný kus! Její kolega Logan je konečně ve statistikách SDA uváděn jako jeden model, kombi MCV již není zvlášť, jako tomu bylo dříve.

Ve zveřejněné první dvacítce najdeme jediný minivůz, pět malých aut a celkem 8 modelů nižší střední třídy včetně Octavie a superlevného Loganu. Octavii stále Svaz dovozců automobilů řadí o kategorii výše. Podobně je to i se Superbem, který správně patří do střední třídy, mezi nejlepšími figuruje spolu s Passatem. Dále se zde nacházejí dvě malá MPV a dvě SUV, také menší kategorie. Jsou zde zástupci sedmi značek: Škody, Volkswagenu, Hyundaie, Fordu, Seatu, Kie a Dacie. Dříve tolik úspěšné francouzské automobilky (zejména Peugeot) se sem neprotlačily. Ale problémy koncernu PSA se odrážejí i na tak malém trhu, jakým je ten náš.

Jak to vypadá s nejvýraznějšími postupy a poklesy? Tím nejvýraznějším procentním šplhounem je právě Logan, který vylétl o výrazných 171 %, za stejné období loňského roku se jich totiž prodalo jen 442, zatímco letos 1.198. Druhý v této statistice je Seat Leon (+137 %, ze 635 na 1.505 kusů). Trojciferný skok už nikdo jiný nevykazuje. Ale i Focus se zlepšil o velmi slušných 86 %, ze 776 na 1.443 exemplářů. Čtvrté místo v této statistice náleží Rapidu (+78,9 %) a páté Ibize (+70,8 %). I počty modernizované Dacie Duster jsou lepší skoro o 60 %.

Jiné pořadí je ovšem v kusových nárůstech. Pamatujete se na vlažný začátek prodeje Rapidu? Ten už dávno neplatí, v meziročním srovnání vykazuje totiž o 2.695 kusů více než za první půlrok 2013. Překonal dokonce i Octavii (+2.071, ta má o čtvrtinu více). Hodně dobře je na tom i sedmičkový Golf s postupem o 949 exemplářů, respektive 41 %. Seat Leon hlásí +870 přírůstků, Logan pak o 756 levných sedanů a kombi více. Fiesta, Focus a i30 jsou nad šesti stovkami, Ibiza překonala alespoň pětistovkovou metu.

Z těchto věru velmi pozitivních čísel vyplývá, že propadáků je daleko méně. Mezi nejlepšími jich najdeme jen pět a těch třicet kousků v případě Pola snad nestojí ani za řeč. Hyundai i20 však spadl docela radikálně - o takřka 29 %. Skoro šestnáctiprocentní sešup má na kontě domácí Fabia, u ní je to ale vzhledem k modelové obměně pochopitelné. Jen těsně za ní je s -15,3 % Passat, i tady se čeká na novinku B8. Kia Cee'd zaznamenala -11,7 %. V kusových ztrátách je pořadí trochu odlišné: Fabia má -856, i20 -535, Passat -205 a Cee'd -173.

Český trh v prvním pololetí 2014 – Nejprodávanější modely (Top 20)
KategorieOATržní podílOAZměna (rok)Změna (rok)
Období1-6/20141-6/20141-6/2013[ks][%]
1.Škoda OCTAVIA

10 28110,9 %8210207125,2 %
2.Škoda RAPID

61126,5 %3417269578,9 %
3.Škoda FABIA

45744,9 %5430-856-15,8 %
4.Volkswagen GOLF

32663,5 %231794941,0 %
5.Hyundai i30

30513,2 %240564626,9 %
6.Ford FIESTA

22902,4 %160069043,1 %
7.Škoda SUPERB

22292,4 %181541422,8 %
8.Hyundai ix20

21292,3 %183129816,3 %
9.Škoda YETI

18722,0 %162225015,4 %
10.Škoda ROOMSTER

17311,8 %15871449,1 %
11.Škoda CITIGO

16321,7 %162660,4 %
12.Seat LEON

15051,6 %635870137,0 %
13.Ford FOCUS

14431,5 %77666786,0 %
14.Seat IBIZA

13611,4 %79756470,8 %
15.Hyundai i20

13501,4 %1885-535-28,4 %
16.Kia CEE´D

13041,4 %1477-173-11,7 %
17.Dacia LOGAN

11981,3 %442756171,0 %
18.Dacia DUSTER

11951,3 %75044559,3 %
19.Volkswagen PASSAT

11351,2 %1340-205-15,3 %
20.Volkswagen POLO

10881,2 %1118-30-2,7 %
Ostatní modely43 31246,0 %39 73835749,0 %
CELKEM94 058100,0 %80 81813 24016,4 %

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
Avatar - Ada je zase tady
8. 7. 2014 23:50
co je na tom divného?
měl by tady snad dominovat nějaký rendlík? >:D
8. 7. 2014 23:10
Re: Porovnanie vs. 2012 a 2011
2012:
FABIE + OCTAVIA: 21 001 KS

2014:
FABIE, OCTAVIE, RAPID: 20 967 KS

2012:
ŠKODA: 28 935 ks

2014:
28 431 ks

nějaký komentář k tomu pane redaktore???upřímně, v kterém voze koncernu VW si vozíte zadek???
das.auto.cz !!!!!
8. 7. 2014 23:07
Re: Porovnanie vs. 2012 a 2011
děkuji za tabulku že jsem jí nemusel hledat. pro autora tohoto článku, změntě si nadpis na PROPAD PRODEJE PRO ŠKODU
8. 7. 2014 17:06
Porovnanie vs. 2012 a 2011
Zaujimave je porovnanie s rokom 2012, kde predaje aut boli takmer identicke ako v 2014.
V case vydania Rapidu sa casto vravelo o kanibalizovani Rapidu na Fabii a Octavii. Momentalne to vyzera ako fakt: [odkaz] az do prichodu novej Fabie, ktora to moze zmenit.
Sucet O3+Rapid+Fabia je momentalne o chlp nizsi ako Fabia+O2 v roku 2012.
Dalsi fakt je ten, co sa spominal pred rokom pri uvedeni novej O3 a tiez Rapidu - ze predaje su nizke kvoli nabehu vyroby novych modelov. 17057ks (2013) vs. 20967ks (2014) hovori jasnou recou.
Avatar - fOE
8. 7. 2014 16:54
Re: Podle tříd
Naskok 5er v CR je primo drtivy, cemuz jsem osobne rad, ale stejne me to hodne prekvapuje.