Český trh v prvním pololetí 2014: Škoda okupuje kompletní stupně vítězů
Okřídlenému šípu náleží nejen pomyslná „bedna“, ale i celkem šest míst v první desítce, Pouze malé Citigo se do ní nevešlo, je jedenácté. Vezměme však žebříček pěkně popořádku. První místo Octavie není žádným velkým překvapením, za první půlrok se jich letos na tuzemském trhu prodalo 10.281. Vzhledem k tomu, že Fabia čeká na novou generaci a zaznamenala jen něco málo přes 4,5 tisíce registrací, stříbro patří Rapidu se 6.112 exempláři na kontě.
Pozici nejprodávanějšího importovaného vozu opanoval suverénně Volkswagen Golf, který je celkově čtvrtý (3.266 aut). Top 5 doplňuje Hyundai i30, kterému se povedlo přesáhnout tři tisícovky nových přírůstků. Fiesta už ztrácí, mezi malými vozy je však druhá. V celkovém pořadí se ale bude muset obávat ataku MPV Hyundai ix20 (byť jeho variabilita za klasickými mini MPV trochu zaostává). Roomster na svého jihokorejského soka ze slezských Nošovic nestačí ani na konci své kariéry, i když se se jeho odbyt zvýšil. Nezapomínejme na Superb, který je sedmý, ani na deváté Yeti.
Na začátek druhé desítky se kromě nejoblíbenějšího miniauta z bratislavské továrny Volkswagenu (ale s logem Škody) dostaly i dva modely Seatu. Ovšem je pravdou, že španělská značka reexportuje prakticky ze všech nejvíc, vývoz nových aut do zahraničí u ní činí přes polovinu. Nechybí zde ani další Hyundai, tentokrát malá i20. Nejspodnější příčky náleží Cee'du od Kie, dvěma Daciím a dvojici Volkswagenů z úplně opačného spektra nabídky, Passatu a Polu. Zatímco Passat se představil aktuálně v nové generaci, která se ještě nenabízí, Polo prošlo modernizací na jaře. Do Top 20 se těsně nevešla Dacia Sandero, na německého přímého konkurenta jí chyběl jediný kus! Její kolega Logan je konečně ve statistikách SDA uváděn jako jeden model, kombi MCV již není zvlášť, jako tomu bylo dříve.
Ve zveřejněné první dvacítce najdeme jediný minivůz, pět malých aut a celkem 8 modelů nižší střední třídy včetně Octavie a superlevného Loganu. Octavii stále Svaz dovozců automobilů řadí o kategorii výše. Podobně je to i se Superbem, který správně patří do střední třídy, mezi nejlepšími figuruje spolu s Passatem. Dále se zde nacházejí dvě malá MPV a dvě SUV, také menší kategorie. Jsou zde zástupci sedmi značek: Škody, Volkswagenu, Hyundaie, Fordu, Seatu, Kie a Dacie. Dříve tolik úspěšné francouzské automobilky (zejména Peugeot) se sem neprotlačily. Ale problémy koncernu PSA se odrážejí i na tak malém trhu, jakým je ten náš.
Jak to vypadá s nejvýraznějšími postupy a poklesy? Tím nejvýraznějším procentním šplhounem je právě Logan, který vylétl o výrazných 171 %, za stejné období loňského roku se jich totiž prodalo jen 442, zatímco letos 1.198. Druhý v této statistice je Seat Leon (+137 %, ze 635 na 1.505 kusů). Trojciferný skok už nikdo jiný nevykazuje. Ale i Focus se zlepšil o velmi slušných 86 %, ze 776 na 1.443 exemplářů. Čtvrté místo v této statistice náleží Rapidu (+78,9 %) a páté Ibize (+70,8 %). I počty modernizované Dacie Duster jsou lepší skoro o 60 %.
Jiné pořadí je ovšem v kusových nárůstech. Pamatujete se na vlažný začátek prodeje Rapidu? Ten už dávno neplatí, v meziročním srovnání vykazuje totiž o 2.695 kusů více než za první půlrok 2013. Překonal dokonce i Octavii (+2.071, ta má o čtvrtinu více). Hodně dobře je na tom i sedmičkový Golf s postupem o 949 exemplářů, respektive 41 %. Seat Leon hlásí +870 přírůstků, Logan pak o 756 levných sedanů a kombi více. Fiesta, Focus a i30 jsou nad šesti stovkami, Ibiza překonala alespoň pětistovkovou metu.
Z těchto věru velmi pozitivních čísel vyplývá, že propadáků je daleko méně. Mezi nejlepšími jich najdeme jen pět a těch třicet kousků v případě Pola snad nestojí ani za řeč. Hyundai i20 však spadl docela radikálně - o takřka 29 %. Skoro šestnáctiprocentní sešup má na kontě domácí Fabia, u ní je to ale vzhledem k modelové obměně pochopitelné. Jen těsně za ní je s -15,3 % Passat, i tady se čeká na novinku B8. Kia Cee'd zaznamenala -11,7 %. V kusových ztrátách je pořadí trochu odlišné: Fabia má -856, i20 -535, Passat -205 a Cee'd -173.
Český trh v prvním pololetí 2014 – Nejprodávanější modely (Top 20) | ||||||
Kategorie | OA | Tržní podíl | OA | Změna (rok) | Změna (rok) | |
Období | 1-6/2014 | 1-6/2014 | 1-6/2013 | [ks] | [%] | |
1. | Škoda OCTAVIA | 10 281 | 10,9 % | 8210 | 2071 | 25,2 % |
2. | Škoda RAPID | 6112 | 6,5 % | 3417 | 2695 | 78,9 % |
3. | Škoda FABIA | 4574 | 4,9 % | 5430 | -856 | -15,8 % |
4. | Volkswagen GOLF | 3266 | 3,5 % | 2317 | 949 | 41,0 % |
5. | Hyundai i30 | 3051 | 3,2 % | 2405 | 646 | 26,9 % |
6. | Ford FIESTA | 2290 | 2,4 % | 1600 | 690 | 43,1 % |
7. | Škoda SUPERB | 2229 | 2,4 % | 1815 | 414 | 22,8 % |
8. | Hyundai ix20 | 2129 | 2,3 % | 1831 | 298 | 16,3 % |
9. | Škoda YETI | 1872 | 2,0 % | 1622 | 250 | 15,4 % |
10. | Škoda ROOMSTER | 1731 | 1,8 % | 1587 | 144 | 9,1 % |
11. | Škoda CITIGO | 1632 | 1,7 % | 1626 | 6 | 0,4 % |
12. | Seat LEON | 1505 | 1,6 % | 635 | 870 | 137,0 % |
13. | Ford FOCUS | 1443 | 1,5 % | 776 | 667 | 86,0 % |
14. | Seat IBIZA | 1361 | 1,4 % | 797 | 564 | 70,8 % |
15. | Hyundai i20 | 1350 | 1,4 % | 1885 | -535 | -28,4 % |
16. | Kia CEE´D | 1304 | 1,4 % | 1477 | -173 | -11,7 % |
17. | Dacia LOGAN | 1198 | 1,3 % | 442 | 756 | 171,0 % |
18. | Dacia DUSTER | 1195 | 1,3 % | 750 | 445 | 59,3 % |
19. | Volkswagen PASSAT | 1135 | 1,2 % | 1340 | -205 | -15,3 % |
20. | Volkswagen POLO | 1088 | 1,2 % | 1118 | -30 | -2,7 % |
Ostatní modely | 43 312 | 46,0 % | 39 738 | 3574 | 9,0 % | |
CELKEM | 94 058 | 100,0 % | 80 818 | 13 240 | 16,4 % |