Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v říjnu 2009: Fabií se prodává o třetinu méně, Fusion druhý, Clio třetí

Aleš Dragoun
Diskuze (294)
Fabia s Fusionem neohroženě vládnou kategorii malých vozů na českém trhu. V říjnovém žebříčku ukořistil bronzovou příčku Renault Clio. Trh ovšem stále výrazně ztrácí, pokles od ledna překročil hranici 12 tisíc vozů. A není to jen problém Škody…

Celkový trh malých aut se ve srovnání s loňským říjnem propadl o značných 2.014 kusů, tedy o 34 %. Tento údaj je nezvykle vysoký, navíc ještě vyšší než v září. Před rokem si Češi odvezli celkem 5.915 vozů této třídy, letos jich bylo jen 3.901.

Domácí Fabia zvítězila tentokrát s 1.348 kusy, její prodeje byly tedy na stejné úrovni, jako o měsíc předtím. Pro tradičně druhý Fusion se rozhodlo 503 zákazníků, třetí příčka patří již v titulku zmíněnému Renaultu Clio. Automobil, prodávaný ve dvou generacích souběžně, má na kontě 227 registrací. Úspěch je o to větší, že zpravidla obsazuje spodní příčky první desítky, podobně vysoko byl naposledy v červnu 2008 – čtvrtý. Na tomto místě je tentokrát Volkswagen Polo, jehož nová generace se domácím zákazníkům zřejmě zamlouvá, skončil na 213 vozech. Páté pořadí ukořistil nakonec Peugeot 207, který si koupilo celkem 183 Čechů, pro malého lva je to atypický výsledek, většinou jej najdeme výše. Fiesta s Yarisem tedy opět první pětku opustily. Znovu se ale dařilo výprodejové první generaci Citroënu C3, která skončila tentokrát těsně pod první pětkou.

První Fabia si ve srovnání s říjnem 2008 pohoršila opět poměrně značně, o 35,1 %, prodalo se o 729 malých škodovek méně. Vzhledem k jejím počtům se i nadále jedná o velká čísla. Druhý Fusion zaznamenal také ztrátu, ale mnohem menší: 23 vozů, v procentním vyjádření - 4,4 % (loni 526). Třetí Clio se mírně zlepšilo: o 3,2 % z 220 kusů. Další kladnou hodnotou se v Top 5 může pochlubit VW Polo, který si polepšil o 12,7 %, před rokem odjeli spokojení majitelé od prodejců Volkswagenu ve 189 nových vozech, pochopitelně ještě předchozí čtvrté generace. Peugeot 207 naopak mohutně ztratil, dokonce ještě více než Fabia, 43,2 % (z 322 loňských, letos tedy o 139 méně).

Největší meziroční nárůst tentokrát vykazují modely, jejichž registrace nedosahují ani dvacítky kusů, tyto výsledky tedy nejsou příliš relevantní, ale za připomenutí stojí. Vedoucí postavení v této statistice má italská kráska Alfa MiTo (+100 %, z 3 vozů na 6) před Hondou Jazz (+87,5 %, loni 8, letos 15). Z modelů, které jsou oblíbenější, je na tom nejlépe Kia Rio (+55,2 %) před Fiatem Punto (+48,6 %) a letitým Peugeotem 206 (+35,1 %). Modernizovaná 206+ si, jak je vidět, své zákazníky nachází i přes značné konstrukční stáří, vždyť původní model měl premiéru již před jedenácti lety!

Žádné jiné zlepšení kromě těch, které jsme zmiňovali, v nejnovějších statistikách nehledejme. Stejný výsledek jako loni zaznamenaly dva vozy, o kterých se běžně nezmiňujeme, oba jsou navíc odlišné tak, jak to jen jde. Prvním je Mini (6 kusů), druhým pak ruská Lada Kalina (2 vozy). Propadákům opět dominuje výprodejový Hyundai Getz s -99,6 %, ten se ovšem s jedinou registrací mezi nejlepší třicítku nevešel. Na druhém místě je Seat Cordoba s -92,5 %, jehož kariéra se také chýlí ke konci, nástupce sedanu je ale v nedohlednu, s největší pravděpodobností se jej vůbec nedočkáme. Třetí je Honda City, která se naopak prodává v nové generaci (-81,8 %).

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v říjnu 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období10/20091-10/200910/20091-10/2009
1.Škoda FABIA13481505434,6%32,9%
2.Ford FUSION503599412,9%13,1%
3.Renault CLIO22713475,8%2,9%
4.Volkswagen POLO21319825,5%4,3%
5.Peugeot 20718322944,7%5,0%
6.Citroën C316812284,3%2,7%
7.Toyota YARIS13716543,5%3,6%
8.Hyundai i 2012912383,3%2,7%
9.Ford FIESTA12219163,1%4,2%
10.Renault THALIA11219942,9%4,4%
11.Fiat PUNTO11011442,8%2,5%
12.Chevrolet AVEO10219562,6%4,3%
13.Peugeot 206774262,0%0,9%
14.Suzuki SWIFT747681,9%1,7%
15.Seat IBIZA708521,8%1,9%
15.Dacia SANDERO537041,4%1,5%
17.Opel CORSA498941,3%2,0%
18.Kia RIO457751,2%1,7%
19.Mazda 2426931,1%1,5%
20.Hyundai ACCENT327440,8%1,6%
21.Kia SOUL254650,6%1,0%
22.Mitsubishi COLT192740,5%0,6%
23.Honda JAZZ152880,4%0,6%
24.Nissan MICRA121690,3%0,4%
25.Alfa Romeo MITO6640,2%0,1%
25.Honda CITY6690,2%0,2%
25.Mini6570,2%0,1%
28.Toyota URBAN CRUISER5570,1%0,1%
29.Seat CORDOBA32660,1%0,6%
30.Lada KALINA2270,1%0,1%
30.Lada PRIORA2240,1%0,1%
-Ostatní modely43850,1%0,8%
-CELKEM390145802100,0%100,0%

Vedoucí Fabia má po deseti měsících na kontě 15.054 kusů, její podíl se zvýšil o dvě desetinky na 32,9 %. Druhý je Fusion (5.994, 13,1 %) a třetí Peugeot 207 (2.294, 5 %). Renault Thalia je stále čtvrtý, má na kontě 1.994 kusů a podíl 4,4 %, v měsíčním žebříčku mu ale tentokrát patřila až desátá příčka. V ročním pořadí jej následuje pátý VW Polo (1.982, 4,3 %), ten díky říjnovému úspěchu přeskočil Fiestu i Aveo. Malý chevrolet je tedy šestý (1.956 kusů), sedmá Fiesta na něj ztrácí 40 registrací. Aveu se v říjnu vůbec nedařilo, skončilo až dvanácté. Zajímavá je také situace od čtvrtého do sedmého místa, která od sebe dělí jen 66 kusů.

Propad Fabie v meziročním srovnání od ledna mírně klesl, činí -37,8 %, oproti roku 2008 se prodalo ale již o 9.159 vozů méně! Fusion si naopak polepšil, má o 23,2 % více (loni 4.864, letos +1.130). Peugeot 207 ztratil 716 aut, tedy 23,8 % (před rokem 3.010). Čtvrtá Thalia má -12,5 %, tedy -286 kusů, od ledna do října 2008 jich totiž bylo zaregistrováno 2.280. VW Polo má o 14,1 % méně, v počtech kusů o 325, před rokem se totiž zastavil na 2.307 vozech.

Domácí trh malých automobilů se za prvních deset měsíců roku 2009 propadl o 20,8 %, letos vykazuje o 12.054 kusů méně (45.802 oproti 57.856 loňským).

Vznětové motory jsou tentokrát hodné zmínky u vedoucí Fabie, která měla na kontě 147 vozů s tímto druhem pohonu (podíl na celkových registracích 10,9 %). Nových Peugeotů 207 s motory HDi bylo 21 (11.5 %), turbodieselové Fordy Fusion si sice zakoupilo celkem 16 zákazníků, u tohoto bestselleru to znamená ale jen 3,2 %. VW Polo spaluje naftu ve 14 případech, ale platí u něj to samé, co u Fusionu, prodává se ve slušných počtech, takže podíl dosahuje jen 6,6 %. Posledními dvěma vozy, které dosáhly alespoň desítky registrací turbodieselů, byly ty z Jižní Koreje: Hyundai Accent a Kia Soul, které mají na kontě právě 10 kusů.

U malého crossoveru od Kie značí tento výsledek podíl 40 % (z 25 nových vozů) a celkové vítězství v poslední statistice našeho přehledu. Accentu v ní patří s 31,3 % druhé místo (z 32), třetí je pak další kříženec do města Toyota Urban Cruiser s 20 %, jednomu z pěti říjnových městských klape pod kapotou turbodiesel.

Aleš Dragoun
Diskuze (294)
13. 11. 2009 22:31
Re: Staci se podivat na soucet prodeje Octavek
Už mi je to jasné. Všetci sú blázni, iba ty si lietadlo.
13. 11. 2009 13:49
Re: Staci se podivat na soucet prodeje Octavek
To je právě ta zabedněnost na kterou poukazuju. Rozdělovat výběr auta na třídy je naprostá pitomost. Mimo jiné utíkají zákazníci Fabie k Ceedu, Focusu, Hundajum a hlavně k Fusionu. Stačí nečučet na svět od klávesnice a od statistických tabulek a třeba se zeptat prodejců, jak jednotlivé modely jdou. Já jsem se takle bavil za poslední dva měsíce se třema a všichni mluvili naprosto stejně - Fabia špatný, hlavně dražší varianty, Roomster hodně špatný, Tour jako rohlíky. Prakticky všichni kupující auto jako hlavní v rodině místo FII Ambiente 1.2/51kW přihodí pár tisícovek a vezmou Toura. V půlce září jeden z prodejců nevěděl, jestli stihnou objednaná auta dodat do Vánoc. Mimochodem od R utíká část zákazníků k Yetimu. On byl před dvěma rokama za 400k R Style 1.4/63kW, dneska je za stejnou částku Yeti Active 1.2/77kW s prakticky shodnou výbavou a ESP navíc.

Já tady vůbec nehodnotím vlastnosti Škody nebo jednotlivých modelů, to ať si srovná každej sám. Mluvim tady o důvodech razantního přesunu prodávaných modelů směrem od Fabie. Bohužel spousta přispěvatelů bez hranic hodnotí na dálku něco, o čem ve skutečnosti moc povědomí nemají. Přitom stažení ceníku překročení hranic taky nevyžaduje. Chtělo by to ovšem před brebentěním taky trochu námahy a aspoň pokus zjistit, kde najednou lidi v ČR vzali tolik peněz a místo FII začli kupovat OII. Nezačli, taková Prima jde na odbyt velmi špatně...
13. 11. 2009 13:32
Re: Staci se podivat na soucet prodeje Octavek
Obavam se, ze bych dosahl maximalne tak na druhe misto hned za tebou. Kdybys krom multikulti cancu umel poradne cist, nic nacionalistickeho by sis nedokazal vsugerovat.
13. 11. 2009 10:43
Re: Staci se podivat na soucet prodeje Octavek
hanbu robí aj svojmu nicku.... :-!
13. 11. 2009 08:08
Re: Staci se podivat na soucet prodeje Octavek
O.K., ale o Octaviách sa budeme baviť, keď bude reč o nižšej strednej. Teraz je reč práve o malých autách, nie o triedu vyššie, ani o celkových predajoch Škody. A Fabia si vedie v rámci triedy na českom trhu tak ako si vedie.
Je trochu scestné myslieť si, že kto kupoval Fabiu, tak teraz berie Tour, lebo je lacný. To považuješ Čechov za nemysliaci dav, orientujúci sa údajom cena/veľkosť auta? Nehodnoť všetkých podľa seba.
Český zákazník vie rozoznať hodnoty auta a dokazuje to tým, že okrem Fabie kupuje aj subkompakty iných značiek, bežne, a dobre predávané na tom tvojom "západe". Ona tá Fabia sa predáva stále v celkom slušných množstvách, problémom je, že sú nižšie voči minulým predajom, nie voči konkurencii.
No ale vidím, že na Škodu nedáš dopustiť už len zo zásady, a čo do toho má kecať ešte nejaký Slovák, pravda...
Nerob prosím ťa Čechom hanbu.