Český trh v říjnu 2019: Velký skok Seatu, pád Dacie
Jestliže Renault, Honda nebo Seatu v říjnu na českém trhu výrazně rostly, Dacia, BMW nebo Suzuki klesly.
Český trh s novými automobily se opět vrací k růstu. V říjnu bylo na českém trhu podle statistik Svazu dovozců automobilů registrováno 19.935 nových aut, o 1,2 % více než před rokem. Velký důvod k radosti to ale není.
Meziroční nárůst totiž není takový, jak mnozí zřejmě očekávali. Loni v říjnu se kvůli novým emisním normám registrace nových aut u nás meziročně propadly o více než 15 %, a tak se letos očekával růst na úroveň bližší roku 2017. Z toho ale nic nebylo... Výsledných 19.935 registrací je úroveň roku 2015 (tehdy v říjnu bylo evidováno 19.658 aut), oba dva roky na to říjnové statistiky přesáhly dvacetitisícovou hranici.
Na nejvyšších příčkách nicméně vidíme významné nárůsty – v případě třetího Volkswagenu má vliv nicméně i to, že jde o vykompenzování jejich silného propadu před rokem. Nejvýše každopádně zůstává domácí Škoda s 8.001 registrovanými auty, což je o 8,8 % více než loni. Následuje Hyundai s 3,4% růstem a Volkswagen, který si polepšil o 22,6 %.
Naopak čtvrtý Peugeot si pohoršil o 8,4 %, loni totiž těžil z toho, že na rozdíl od jiných výrobců měl k dispozici auta podle nových norem, a tak výrazně rostl – letos se tak jen vrací na běžnou úroveň. Moc se nedařilo ani celkově šesté Toyotě (-12,4 %), silný propad pak hlásí celkově jedenáctá Dacia (-56,4 %).
Přesným opakem propadlíků je Seat. Španělská značka loni tratila na nedostatku aut podle nových norem, a tak se silně propadla, na méně než polovinu registrací proti říjnu 2017. Letos se však vrací na scénu, s meziročním skokem o 164 % na výsledných 581 exemplářů.
Český trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Registrace 10/2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 8001 | +8,8 | 40,1 |
2. | Hyundai | 1626 | +3,4 | 8,16 |
3. | Volkswagen | 1528 | +22,6 | 7,66 |
4. | Peugeot | 824 | -8,4 | 4,13 |
5. | Kia | 803 | +15,4 | 4,03 |
6. | Toyota | 751 | -12,4 | 3,77 |
7. | Renault | 742 | +38,2 | 3,72 |
8. | Mercedes-Benz | 692 | +8,8 | 3,47 |
9. | Ford | 664 | -19,8 | 3,33 |
10. | Seat | 581 | +164,1 | 2,91 |
11. | Dacia | 561 | -56,4 | 2,81 |
12. | BMW | 519 | -22,1 | 2,6 |
13. | Citroën | 412 | -9,7 | 2,07 |
14. | Mazda | 381 | +24,9 | 1,91 |
15. | Opel | 275 | -14,9 | 1,38 |
16. | Audi | 221 | +8,3 | 1,11 |
17. | Volvo | 202 | -9,4 | 1,01 |
18. | Suzuki | 171 | -29,3 | 0,86 |
19. | Fiat | 156 | -1,3 | 0,78 |
20. | Honda | 153 | +31,9 | 0,77 |
- | CELKEM | 19.935 | +1,2 | - |
Škoda vládne i v žebříčku nejprodávanějších aut, její zástupci obsadili pět prvních příček – za Octavií následuje Fabia, Scala, Karoq a Kodiaq. Octavia i Fabia přitom hlásí silný propad – první o 12,5 %, druhá pak o 19,4 %. Zatímco u Octavie je to nepochybně čekáním na novou generaci, která se oficiálně představí již 11. listopadu, u Fabie může mít vliv aktuálně úzká paleta nabízených motorizací. Ta se omezuje výhradně na 1.0 MPI (44 kW) a 1.0 TSI (70 kW). Naopak pátý Kodiaq mohutně rostl o 208 % po loňském propadu.
Nejlepším vozem zahraniční značky je v Nošovicích vyráběný Hyundai i30, díky meziročním nárůstu o 24,7 % (že by vliv akčních cen?) celkově šestý. Skutečný „cizinec“ je až desátý, jedná se o Dacii Duster, která si však meziročně pohoršila o 35 %.
Český trh – registrace nových aut podle modelů | ||||
Poř. | Model | Registrace v 10/2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda Octavia | 2110 | -12,5 | 10,58 |
2. | Škoda Fabia | 1669 | -19,4 | 8,37 |
3. | Škoda Scala | 1028 | - | 5,16 |
4. | Škoda Karoq | 893 | +48,3 | 4,48 |
5. | Škoda Kodiaq | 805 | +208,4 | 4,04 |
6. | Hyundai i30 | 778 | +24,7 | 3,9 |
7. | Škoda Superb | 722 | +35,7 | 3,62 |
8. | Hyundai Tucson | 444 | +124,3 | 2,23 |
9. | Škoda Rapid | 322 | -74,3 | 1,62 |
10. | Dacia Duster | 310 | -35,0 | 1,56 |
11. | Kia Ceed | 304 | +20,6 | 1,52 |
12. | Škoda Kamiq | 288 | - | 1,44 |
13. | VW Golf | 239 | -14,6 | 1,2 |
14. | Peugeot 2008 | 231 | -26,4 | 1,16 |
15. | VW Tiguan | 228 | +94,9 | 1,14 |
16. | Toyota Corolla | 220 | +81,8 | 1,1 |
17. | Renault Mégane | 215 | +321,6 | 1,08 |
18. | VW Caddy | 198 | +76,8 | 0,99 |
19. | Renault Captur | 194 | +50,4 | 0,97 |
20. | VW Touran | 179 | +752,4 | 0,9 |