Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2009 (malé vozy): Fabia první, ale s obrovským propadem, Fusion dovozovou jedničkou

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 17. 1. 2010 • 20:39
34
205
Zobrazit náhledy (34)
Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia
První dvě místa měsíčního i celoročního žebříčku okupují dva vozy – Škoda Fabia a Ford Fusion.

Zatímco Fusion se oproti roku 2008 o více než čtvrtinu zlepšil, Fabia vykazuje hluboký propad. Pojďme se ale podívat nejprve na měsíční pořadí.

Měsíční žebříček – Bronz pro Fiestu

Vrchol měsíčního pořadí nadále okupuje Fabia, v posledním měsíci loňského roku se český vozový park rozšířil o 1.454 kusů. Druhé místo patří v úvodu zmíněnému Fusionu, který i tentokrát překonal hranici pěti stovek aut (503), třetí příčku okupuje další vůz s modrým oválem ve znaku – Fiesta (317 vozů). Bramborovou medaili ukořistil Hyundai i20 (203) a pátá příčka patří Volkswagenu Polo (181). V prosinci se vůbec nedařilo Peugeotu 207, který je až devátý se 115 novými registracemi.

V meziročním srovnání si Fabia pohoršila o 13,8 %, předloni v prosinci už její prodeje začaly klesat, zastavily se na 1.686 kusech. Ford Fusion zaznamenal naopak nárůst o 92 %, ve stejném měsíci roku 2008 se prodalo jen 262 malých crossoverů. Fiestě loni pomohl nástup nové generace, která do statistik v prosinci 2008 ještě příliš nepromluvila, bylo nově zaregistrováno jen 94 vozů. Její nárůst tedy činil mohutných 237,2 %. Hyundai i20 ještě nemá porovnatelné výsledky, první vozy se ve statistikách objevily až v lednu 2009. Novému Polu se sice na českém trhu daří, přesto si pohoršilo o 18,8 %. Před rokem totiž našlo nové majitele 223 vozů, což způsobil zejména výprodej předchozí generace.

Fiestě náleží titul Skokana roku po právu, v nelichotivé statistice propadáků je tentokrát situace jednoduchá: stal se jím Hyundai Accent s poklesem o 90 %. Zatímco před rokem jich přibylo 140, na konci loňského roku jen čtrnáct!

Celkový trh v prosinci 2009 meziročně klesl, ale pouze o 8,2 %. Zatímco poslední měsíc roku 2008 přinesl 4.367 nových malých vozů na domácí silnice, tentokrát jich bylo o 356 méně: 4.011.

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v prosinci 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 12/2009 1-12/2009 12/2009 1-12/2009
1. Škoda FABIA 1454 17763 36,3% 33,1%
2. Ford FUSION 503 7020 12,5% 13,1%
3. Ford FIESTA 317 2460 7,9% 4,6%
4. Hyundai i20 203 1568 5,1% 2,9%
5. Volkswagen POLO 181 2391 4,5% 4,5%
6. Renault THALIA 157 2306 3,9% 4,3%
6. Toyota YARIS 157 1937 3,9% 3,6%
8. Renault CLIO 153 1678 3,8% 3,1%
9. Peugeot 207 115 2545 2,9% 4,7%
10. Dacia SANDERO 110 887 2,7% 1,7%
11. Citroën C3 102 1429 2,5% 2,7%
12. Chevrolet AVEO 88 2144 2,2% 4,0%
13. Fiat PUNTO 73 1391 1,8% 2,6%
14. Seat IBIZA 62 987 1,5% 1,8%
15. Peugeot 206 54 534 1,3% 1,0%
16. Opel CORSA 46 1000 1,1% 1,9%
17. Kia RIO 45 886 1,1% 1,6%
18. Suzuki SWIFT 39 850 1,0% 1,6%
19. Kia SOUL 36 543 0,9% 1,0%
20. Mazda 2 33 777 0,8% 1,4%
21. Honda JAZZ 16 330 0,4% 0,6%
22. Hyundai ACCENT 14 784 0,3% 1,5%
23. Mitsubishi COLT 13 307 0,3% 0,6%
24. Nissan MICRA 11 191 0,3% 0,4%
25. Alfa Romeo MITO 6 80 0,1% 0,1%
25. Mini 6 71 0,1% 0,1%
- Ostatní modely 17 858 0,4% 1,6%
- CELKEM 4011 53717 100,0% 100,0%

Vznětové motory tvoří v malých vozech mizivé procento nových registrací. V prosinci co do absolutních počtů kralovala dieselům v této třídě samozřejmě Fabia s 207 vozy, následuje Ford Fusion (15) a trojice s desítkou kusů - Renaulty Clio a Thalia a VW Polo (11). Ostatní konkurenti hranici deseti vozů s tímto druhem pohonu nepřesáhli. V procentním vyjádření je situace následující – nejlepší z této pětice byla opět Fabia (14,2 %) před Cliem s 6,5 % a Thalií s 6,4 %. Polo má 5,5 a Fusion jen 3 %.

Celkové výsledky za rok 2009 – Fabií o 10 tisíc méně

Trh malých vozů ztratil oproti roku 2008 20,7 %, bylo zaregistrováno o 14.009 vozů méně, 53.717 oproti předloňským 67.726. Propad je samozřejmě velkou měrou způsoben neúspěchem Fabie.

Od ledna do prosince 2009 se totiž prodalo na českém trhu jen 17.763 malých škodovek, podíl domácího výrobce v této třídě tak klesl pod hranici jedné třetiny. Následuje Ford Fusion, jehož registrace překonaly sedmitisícovou hranici (7.020 kusů) a podíl se razantně vyšplhal nad dříve snových 10 % (13,1 %). Patří mu navíc prvenství mezi importovanými vozy. Na třetím místě skončil i přes momentální neúspěchy nakonec Peugeot 207 (2.545, 4,7 %), na čtvrtém najdeme Fiestu (2. 460, 4,6 %) a pátý je stejně jako loni Volkswagen Polo (2.391, 4,5 %). Thalia to tentokrát do první pětky nedotáhla, skončila šestá (2.306 kusů), sedmé je Aveo (2.144), osmý Yaris už zůstal pod dvěma tisíci (1.937), deváté je Clio (1.678) a desátý nejlepší nováček Hyundai i20 (1.568). Korejským vozům pomohla hlavně bohatá výbava za velmi slušnou cenu, ač Aveo své konstrukční stáří zapřít nedokáže. Koneckonců, ani druhá generace Clia se zatím do důchodu nechystá.

Domácí bestseller se tentokrát ocitl v hlubokém propadu, ten ve srovnání s rokem 2008 činí 36,8 %, tehdy bylo zaregistrováno 28.103 nových fabií. Pro úplnost dodejme, že v roce 2007 jich bylo 31.977. Fusion dosáhl naopak meziročního nárůstu 25,2 % (předloni 5.608), o více než čtvrtinu (28,3 %) se ale zhoršil Peugeot 207 (z 3.549). Registrace Fiesty vyskočily o 48,6 % (z 1.655 vozů), Volkswagenů Polo si Češi předloni koupili celkem 2.686 (za rok 2009 tedy -11 %). Malý sedan od Renaultu ztratil rovných 400 vozů (z 2.706, -14,8 %), Aveo naopak takřka čtvrtinu získalo, předloni si jich čeští zákazníci odvezli 1.716, což znamená zvýšení o 24,9 %. Toyota Yaris si z 2.673 automobilů v roce 2008 razantně pohoršila, její registrace klesly o 27,5 %. Renaultů Clio bylo předloni 2.645, za rok 2009 tedy vykazuje nelichotivých -30,8 %. Na srovnání Hyundaie i20 si budeme muset ještě rok počkat, jedno je ale jisté, svého předchůdce Getze nahradil více než úspěšně.

Lichotivými výsledky se ovšem nemůže pochlubit například Honda City (-65,9 %), která navíc absolvovala generační výměnu. Předloňská radikální modernizace také příliš nepomohla Mitsubishi Colt (-52,3 %).

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v roce 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Změna (rok) změna (rok) Tržní podíl ve tř.
- Období 1-12/2009 1-12/2008 [ks] [%] 1-12/2009
1. Škoda FABIA 17763 28103 -10340 -36,8% 33,1%
2. Ford FUSION 7020 5608 1412 25,2% 13,1%
3. Peugeot 207 2545 3549 -1004 -28,3% 4,7%
4. Ford FIESTA 2460 1655 805 48,6% 4,6%
5. Volkswagen POLO 2391 2686 -295 -11,0% 4,5%
6. Renault THALIA 2306 2706 -400 -14,8% 4,3%
6. Chevrolet AVEO 2144 1716 428 24,9% 4,0%
8. Toyota YARIS 1937 2673 -736 -27,5% 3,6%
9. Renault CLIO 1678 2425 -747 -30,8% 3,1%
10. Hyundai i20 1568 0 1568 - 2,9%
11. Citroën C3 1429 2172 -743 -34,2% 2,7%
12. Fiat PUNTO 1391 1424 -33 -2,3% 2,6%
13. Opel CORSA 1000 1682 -682 -40,5% 1,9%
14. Seat IBIZA 987 1054 -67 -6,4% 1,8%
15. Dacia SANDERO 887 590 297 50,3% 1,7%
16. Kia RIO 886 839 47 5,6% 1,6%
17. Suzuki SWIFT 850 817 33 4,0% 1,6%
18. Hyundai ACCENT 784 1317 -533 -40,5% 1,5%
19. Mazda 2 777 1207 -430 -35,6% 1,4%
20. Kia SOUL 543 0 543 - 1,0%
21. Peugeot 206 534 798 -264 -33,1% 1,0%
22. Honda JAZZ 330 274 56 20,4% 0,6%
23. Mitsubishi COLT 307 644 -337 -52,3% 0,6%
24. Hyundai GETZ 296 1935 -1639 -84,7% 0,6%
25. Seat CORDOBA 270 410 -140 -34,1% 0,5%
26. Nissan MICRA 191 352 -161 -45,7% 0,4%
27. Alfa Romeo MITO 80 14 66 471,4% 0,1%
28. Honda CITY 74 217 -143 -65,9% 0,1%
29. Mini 71 87 -16 -18,4% 0,1%
30. Toyota URBAN CRUISER 68 0 68 - 0,1%
31. Subaru JUSTY 42 81 -39 -48,1% 0,1%
32. Lada KALINA 29 53 -24 -45,3% 0,1%
33. Lada PRIORA 26 3 23 766,7% 0,0%
34. Suzuki IGNIS 25 549 -524 -95,4% 0,0%
35. Citroën C2 20 73 -53 -72,6% 0,0%
- Ostatní modely 8 13 -5 -38,5% 0,0%
- CELKEM 53717 67726 -14009 -20,7% 100,0%

Situace Fabie je momentálně poměrně tristní, byť této kategorii s přehledem vládne. Očekávaný útok Sandera nepřišel, v ročním žebříčku mu patří až patnácté místo, byť se zlepšilo o více než polovinu, což je mimochodem ze všech modelů nejvíce (Alfu MiTo a Ladu Priora vynecháme). Nástupce Fusionu se dočkáme zřejmě až letos, doufejme, že v úspěších bude následovat svého předchůdce i novou Fiestu, ze které bude vycházet. Hlavní novinkou letošního jara je ale druhá generace Citroënu C3.

Související články

Témata
20. 1. 2010 20:50
Re: fobia
Těmi statistikami se myslí, že majitelé Ford Fusionů si před tím než jdou na technickou, nechají auto nákladně opravit. Nijak to nesouvisí se spolehlivostí.
Avatar - Katikakus
19. 1. 2010 14:04
Re: výbavy dobrý, ale to je vše
To, ze mas prblemy s chapanim psaneho textu je tvuj problem, me do toho netahej.
19. 1. 2010 10:15
Dlouho tady nebyla shrnovačka...
.
18. 1. 2010 19:48
Re: V neúspěch hledej úspěch
>:D ;-)
Avatar - Ronault.
18. 1. 2010 19:36
Re: V neúspěch hledej úspěch
Tak a teď to prasklo! GTI nechodí do showroomu kupovat auto, ale na kafe a na panáka >:-[] >:D ;-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku