Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2009 v nižší střední třídě: Pořadí modelů

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 22. 1. 2010 • 02:26
202
Registrace vozů nižší střední třídy narostly v roce 2009 o 3.554 vozů, respektive o 7,3 %. Předloni našlo své majitele celkem 48.718 automobilů této kategorie, zatímco loni jich bylo 52.272.

První místo Octavie v žebříčku nižší střední třídy, a to jak měsíčním, tak ročním není žádným překvapením. Stala se také nejúspěšnějším modelem na českém trhu napříč všemi kategoriemi. Druhé místo patří v celoročním pořadí Kie Cee'd.

Měsíční žebříček – Další úspěch Méganu

Celkový trh v nižší střední třídě v posledním měsíci starého roku vykazuje prudký nárůst o 32,3 %. Zatímco v prosinci 2008 bylo zaregistrováno 3.814 nových automobilů nižší střední třídy, loni již 5.046, tedy o 1.232 více.

Domácí bestseller má v této třídě bez diskusí první místo předplacené, v prosinci 2009 vyjelo na české silnice 2.826 nových vozů. Další pořadí je ovšem velice vyrovnané. Třetí generace Renaultu Mégane i nadále potvrzuje své velké úspěchy, podpořené akčními nabídkami. Druhá příčka a prvenství mezi dováženými modely tentokrát náleží francouzskému vozu za 257 registrací. Třetí skončil VW Golf, lidovka z Wolfsburgu má na svém kontě za poslední měsíc loňského roku 255 vozů, tedy jen o dva méně. Čtvrté místo obsadil Hyundai i30 s 250 kusy a první pětku uzavírá Ford Focus s 245 novými registracemi. Až šestý skončil Cee'd (232), rozdíl mezi ním a Méganem ovšem činí jen 25 aut, což je pozoruhodné.

Srovnání s prosincem 2008 vypadá takto: všechny vozy z první pětky si polepšily. Vedoucí Octavia o 60,8 %, v posledním měsíci předloňského roku se prodalo 1.758 kusů. Mégane má +34,6 % (předloni 191) a Golf +7,6 % (z 237). Mégane je na tom z Top 5 nejlépe, nových registrací bylo o 76,1 % více, za prosinec 2008 měl totiž na kontě 142 kusů. Focus si tentokrát napravil reputaci, letos se mezi nejlepší většinou nevešel. Jeho meziroční nárůst činí 60,1 %, ve dvanáctém měsíci roku 2008 našlo své majitele 153 vozů.

Mégane si sice polepšil velmi razantně, ale na Skokana roku to tentokrát nestačí. Tři modely totiž vykazují nárůst více než 100 procent. Nejedná se sice o žádné bestsellery, ale ani o vozy, které obsazují spodní příčky, všechny se vešly do druhé desítky. Nejlepším z nich byl Fiat Bravo s nárůstem o 187, 5 % (z 16 na 46), druhé je Mitsubishi Lancer s +158,3 % (z 12 na 31) a třetí jedničkové BMW s výsledkem o 110,5 % lepším (z 19 na 40).

Propadákům tentokrát dominují výprodejové modely, které se do Top 25 nevešly. Jsou jimi Chevrolet Lacetti s -75 % a Alfa Romeo 147 s -66,7 %. Lacetti již bylo nahrazeno úspěšným Cruzem, nástupce 147 Giulietta přijde na trh v květnu. Třetím do party je Fiat Sedici s -60,7 %, u něj se ale o končící model rozhodně nejedná. Z nejlepších pětadvaceti je na tom nejhůře Opel Astra s -37 %, ten právě absolvuje generační výměnu, i když je zatím nahrazován jen pětidveřový hatchback, ostatní karosářské verze řady H zůstávají nadále v nabídce. Kromě nich se doprodává i takřka historická Astra Classic 2 alias generace G, která končí svou dvanáctou sezónu!

Nižší střední třída, registrace na českém trhu v prosinci 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 12/2009 1-12/2009 12/2009 1-12/2009
1. Škoda OCTAVIA 2826 23403 56,0% 44,8%
2. Renault MEGANE 257 3827 5,1% 7,3%
3. Volkswagen GOLF 255 3279 5,1% 6,3%
4. Hyundai i30 250 3327 5,0% 6,4%
5. Ford FOCUS 245 2540 4,9% 4,9%
6. Kia CEE´D 232 4234 4,6% 8,1%
7. Peugeot 308 137 1522 2,7% 2,9%
8. Toyota AURIS 93 1011 1,8% 1,9%
9. Suzuki SX4 87 1388 1,7% 2,7%
10. Honda CIVIC 86 864 1,7% 1,7%
11. Citroën C4 71 1287 1,4% 2,5%
12. Opel ASTRA 68 858 1,3% 1,6%
13. Chevrolet CRUZE 48 425 1,0% 0,8%
14. Seat LEON 47 408 0,9% 0,8%
15. Fiat BRAVO 46 458 0,9% 0,9%
16. Audi A3 42 449 0,8% 0,9%
17. BMW 1 40 419 0,8% 0,8%
18. Mazda 3 32 420 0,6% 0,8%
19. Mitsubishi LANCER 31 337 0,6% 0,6%
20. Fiat LINEA 28 252 0,6% 0,5%
21. Dacia LOGAN 18 142 0,4% 0,3%
21. Nissan NOTE 18 255 0,4% 0,5%
23. Toyota COROLLA 17 157 0,3% 0,3%
23. Volvo S40/V50 17 120 0,3% 0,2%
25. Subaru IMPREZA 14 193 0,3% 0,4%
- Ostatní modely 41 697 0,8% 1,3%
- CELKEM 5046 52272 100,0% 100,0%

Podíly vznětových motorů v nejlepší prosincové pětce vypadají následovně: dieselové Octavie si koupilo 1.843 zákazníků (65,2 %), podíl vznětových motorů je u domácí značky tradičně vysoký, i když zpravidla přesahuje i sedmdesátiprocentní hranici. U Méganu je tomu přesně naopak, ten má v této statistice jen 21,8 %, 56 vozů tentokrát polykalo naftu. Golfů s motory TDI bylo 59 (23,1 %), přeplňované vznětové agregáty klapaly pod kapotami 41 Hyundaiů i30 (pouze 16,4 %). Jeho konkurent s modrým oválem ve znaku je na tom lépe, rovných šest desítek vozů znamená podíl 24,5 %.

Celkové výsledky za rok 2009 – Dovozovou jedničkou Cee'd

Registrace vozů nižší střední třídy narostly v roce 2009 o 3.554 vozů, respektive o 7,3 %. Předloni našlo své majitele celkem 48.718 automobilů této kategorie, zatímco loni jich bylo 52.272.

V celkovém pořadí od ledna do prosince zvítězila samozřejmě Octavia s 23.403 vozy (podíl 44,8 % se oproti roku 2008 zvýšil o 4 %), na druhém místě skončila Kia Cee'd se 4.234 kusy (podíl 8,1 %), nakonec tak uhájila pozici nejúspěšnějšího dováženého vozu. Třetímu Méganu na ni chybělo těsně přes čtyři stovky registrací (3.827, 7,3 %). Hyundai i30 se vyšvihl na velmi lichotivé čtvrté místo z devátého v roce 2008, má na kontě 3.327 aut (podíl 6,4 %). Na VW Golf zbylo až páté pořadí (3.279 vozů, podíl 6,3 %). Z nejlepší pětice vypadl Focus, kterému patří šestá příčka (2.540, 4,9 %), za ním s odstupem více než tisícovky kusů následuje Peugeot 308 (1.522, 2,9 %). Osmé Suzuki SX4 zopakovalo výsledek z roku 2008 (1.388, 2,7 %). Devátá skončila C4 od Citroënu s 1.287 novými registracemi (2,5 %) a nejlepší desítku uzavírá Toyota Auris (1.111 vozů, podíl ve třídě 1,9 %). Tím také končí přehled těch aut, která se dostala přes hranici jedné tisícovky.

Ve srovnání s rokem 2008 se registrace Octavie zvýšily o 18 % (z 19.838 kusů). Cee'd si také polepšil, ale nakonec jen o 0,8 % (předloni 4.201, loni o 33 více). Nastupující třetí generace Méganu skončila ziskem nezanedbatelných 55,9 % (z 2.454), to ale ještě nic není proti dvojčeti Cee'du z nošovické továrny. Hyundaiů i30 bylo předloni 1.402 (vůz se teprve začínal prodávat), vykazuje tedy nárůst o 137,3 %. O držiteli titulu Skokan roku tak nemůže být sebemenších pochyb. Navýšení počtu zaznamenal i klasik z Wolfsburgu, ale jen mírných 2,6 % (v roce 2008 3.197 kusů).

Focus je na tom naopak jako první model z Top 10 hůře, ztratil -15,9 % (předloni 3.019 aut). Loňský výsledek Peugeotu 308 znamená nárůst o 39,9 %, neboť v roce 2008 našlo své majitele 1.088 nových vozů. Další tři modely zaznamenaly pád a to ve všech případech dvojciferný: SX4 ze 1.705 kusů o 18,6 %, extravagantní C4 si pohoršila o 431 vozů, tedy o 25,1 % a konečně Toyota Auris vykazuje ztrátu -13,9 % (z předloňských 1.174 o 163).

Nižší střední třída, registrace na českém trhu v roce 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Změna (rok) změna (rok) Tržní podíl ve tř.
- Období 1-12/2009 1-12/2008 [ks] [%] 1-12/2009
1. Škoda OCTAVIA 23403 19838 3565 18,0% 44,8%
2. Kia CEE´D 4234 4201 33 0,8% 8,1%
3. Renault MEGANE 3827 2454 1373 55,9% 7,3%
4. Hyundai i30 3327 1402 1925 137,3% 6,4%
5. Volkswagen GOLF 3279 3197 82 2,6% 6,3%
6. Ford FOCUS 2540 3019 -479 -15,9% 4,9%
7. Peugeot 308 1522 1088 434 39,9% 2,9%
8. Suzuki SX4 1388 1705 -317 -18,6% 2,7%
9. Citroën C4 1287 1718 -431 -25,1% 2,5%
10. Toyota AURIS 1011 1174 -163 -13,9% 1,9%
11. Honda CIVIC 864 1170 -306 -26,2% 1,7%
12. Opel ASTRA 858 1722 -864 -50,2% 1,6%
13. Fiat BRAVO 458 558 -100 -17,9% 0,9%
14. Audi A3 449 570 -121 -21,2% 0,9%
15. Chevrolet CRUZE 425 0 425 - 0,8%
16. Mazda 3 420 411 9 2,2% 0,8%
17. BMW 1 419 319 100 31,3% 0,8%
18. Seat LEON 408 409 -1 -0,2% 0,8%
19. Mitsubishi LANCER 337 161 176 109,3% 0,6%
20. Nissan NOTE 255 366 -111 -30,3% 0,5%
21. Fiat LINEA 252 262 -10 -3,8% 0,5%
22. Fiat SEDICI 225 116 109 94,0% 0,4%
23. Subaru IMPREZA 193 194 -1 -0,5% 0,4%
24. Toyota COROLLA 157 191 -34 -17,8% 0,3%
25. Dacia LOGAN 142 600 -458 -76,3% 0,3%
26. Volvo C30 129 195 -66 -33,8% 0,2%
27. Volvo S40/V50 120 167 -47 -28,1% 0,2%
28. Nissan TIIDA 92 158 -66 -41,8% 0,2%
29. Volkswagen JETTA 90 307 -217 -70,7% 0,2%
30. Chevrolet LACETTI 62 230 -168 -73,0% 0,1%
- Ostatní modely 99 816 -717 -87,9% 0,2%
- CELKEM 52272 48718 3554 7,3% 100,0%

Ještě se krátce zmiňme o největších propadácích za celý rok. Pomineme tentokrát modely, jejichž výroba a prodej byly již ukončeny, nebo jsou na skladech poslední kusy. Jmenovitě se jedná o Peugeot 307, Seat Toledo, Chevrolet Lacetti, Alfu 147 a Nissan Almera. Nejhůře je tak na tom Dacia Logan (-76,3 %). Její výsledek ovšem ovlivňuje ten fakt, že dosud byla řazena do této kategorie pouze coby sedan. Dalším v pořadí je Volkswagen Jetta, který si pohoršil o 70,7 % a třetím crossover Dodge Caliber (-53,7 %). Přes polovinu počtů ztratil ale i mnohem významnější Opel Astra.

Žádná velká novinka se v roce 2010 nečeká, tedy kromě třetí generace Focusu. Její podobu sice již známe, neboť měla premiéru před pár dny v Detroitu, ale koupit si jej budeme moci až napřesrok. Při vší úctě k Alfě Romeo, Giulietta zřejmě prodejním žebříčkem nezahýbe a zůstane autem pro individualisty a skalní příznivce značky.

Snad jen Renault Fluence, který oficiálně startuje na českém trhu v lednu, by mohl do statistik promluvit výrazněji (v prosinci se v nich objevily první dva vozy). Jeho starší sourozenec Mégane zřejmě bude pokračovat v současných úspěších, neboť základní cena verze Generation nyní startuje na 269.900 Kč. Prodej nové Astry se již rozjíždí a hatchback doplní během roku kombi, nejspíše s názvem Sports Tourer jako u větší Insignie. Fanoušci domácí automobilky se po čtrnácti letech (!) s největší pravděpodobností rozloučí s první generací Octavie.

Související články

Témata
Avatar - white label
29. 1. 2010 17:57
Re: Tour fakt atakuje inú triedu ....... malé autá .... : ).
Vše je velmi relativní, kde bylo "kdysi" (dávno) BMW a kde byla tehdy třeba Alfa? A kde jsou oba dnes? Jen z minulosti se žít nedá. Já mám taky k BMW od malička hodně velké sympatie, skoro jako k PORSCHE. Kdybych si chtěl znovu kupovat něco prémiového, třeba ve vyšší sřední, počkal bych na novou A6 (příp. A7) a pak se důkladně rozhodl mezi alternativou v podobě nové 5er. Pro mě jsou obě značky (mírně řečeno) velmi přijatelné a jen podle nich bych se určitě nerozhodoval.
Záleží hodně na konkrétním typu/řadě a motorizaci...

P.S. Kdybys byl naopak "AUDIfil" budu klidně naopak "hájit" BMW..., ale o tuhle "práci" tady na webu nezakopneš, tak snad až bude i BMW "koncernové" ;-) >:-[]
29. 1. 2010 15:35
Re: Dacia
Nesrovnával jsem Clio s Golfem co se základních vnějších rozměrů týče. Tam je samozřejmě dvaceticentimetrový rozdíl v délce. Těsně přes 4 m ale Sandero řadí mezi malá auta. Pokud se ptáte, co tam dělají prcci typu Mini nebo Subaru Justy, ty od nového roku přeřadím o třídu níž. V malých autech ale nechám další typu Swifta nebo Yarise. Obzvlášť Swift je miniauto jak vyšité, protože je ještě menší než Splash, akorát má o 20 mm větší rozvor. Oproti např. Sanderu ho má ale o 20 cm kratší! No Suzukli je nezařaditelostí svých aut proslulé :-)
Avatar - white label
29. 1. 2010 14:43
Re: Tour fakt atakuje inú triedu ....... malé autá .... : ).
Trochu? Jinak ano, ale co působí nejlépe na tebe, nepůsobí stejně na všechny. Při premiéře současné A6 byl právě interiér to, co znatelně "uteklo" třídní konkurenci (viz dobové testy). BMW5 tento rozdíl podstatněji zmírnilo až faceliftem E60 a nová 5ka jde v tomhle směru zase dál. Ale teď, když se po představení nové A8 (podobně jako tehdy u A6) můžu dočíst, že nová A8 posouvá interiér v této třídě o level výš, nemám znovu pocit, že zrovna interiér je to, v čem je prémiové BMW (obecně) NEJ.
Avatar - Ronault.
28. 1. 2010 23:41
Re: Tour fakt atakuje inú triedu ....... malé autá .... : ).
Shrnul jsi to moc hezky, A6 jej srovnávat nejde, možná patří k vrcholu střední třídy, kde by mohl konkurovat A4, ale jde o úhel pohledu. Mě osobně design a la BMW sedí, i když nezavrhuji ani Audi. Každopádně to posunulo Lagunu o stupínek výše. I když zase Laguna II měla kvalitní interiér, tedy kvalitní materiály, pokud se nerozvrzaly 8-s >:-[]
Avatar - white label
28. 1. 2010 23:38
Re: Tour fakt atakuje inú triedu ....... malé autá .... : ).
Že tak působí zrovna na tebe je klidně možné, stejně jako to, že na mě zase působí interiér A6 mnohem "prémiověji" než na tebe.
Komu se líbí "architektura" palubní desky více u současných BMW, než u Audi (což stále není můj případ), bude se mu logicky líbit i ta v Laguně. Že jsou tyto nové palubky Renaultu nesporně inspirovány právě BMW, nemůže vidět snad jen "slepý". Každopádně se ale interiér Laguny (nejen díky tomu) dostal o pořádný kus dál (zpracováni, materiály) , dokonce až někde na špici své třídy v meinstreamu. Ale že by byl "prémiovější" než v A6 (použité materiály, zprac. atd.) tak s tím rozhodně souhlasit nemůžu.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud