Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2010: Nejprodávanější čtyřkolky ve střední třídě

Aleš Dragoun
Diskuze (230)
Ve čtyřkolkové střední třídě vede Škoda Superb. S pohonem všech kol se velmi dobře prodává i VW Passat a Subaru Legacy.

Celkem se od ledna do listopadu prodalo v České republice 3.147 automobilů se znakem náprav 4x4, které patří do segmentu střední třídy. Mají tak více než čtvrtinový podíl v této kategorii: přesně 26,2 %.

Superbů 4x4 bylo za jedenáct měsíců letošního roku zaregistrováno 1.373. I v tomto žebříčku následuje jeho věčný rival Passat se 668 exempláři. Mondeo zde ale nenajdeme, neboť se v této variantě nenabízí. Třetí je tedy celosvětový průkopník pohonu obou náprav u osobních automobilů Subaru s modelem Legacy (436). V Evropě patří tento primát historicky Audi a oba jeho zástupci, jmenovitě A5 a A4, se seřadili za Legacy. Mají na kontě 212, respektive rovných 200 exemplářů.

Šesté je trojkové BMW, které se jako poslední přehouplo přes stovku (132). Zbytek je jen do počtu: Opel Insignia, Mercedes-Benz C a Volvo S/V 60 disponují ještě dvoucifernými čísly, ostatní (Alfa Romeo 159, Infiniti G, Suzuki Kizashi a Saab 9-3) pouze paběrkují.

Superb utrhl takřka 44 % z celého minisegmentu, Passat překročil 21 % a Legacy má necelých 14 %. Ve značkách je situace obdobná, tam Škodu, VW a Subaru ještě doplňuje 13 procenty Audi, které má jako jediné v pořadí dva modely. Ostatní výrobci tedy okupují zhruba 8 %, což je nečiní nijak významnými, zato souboj Subaru a Audi je dosti pikantní.

Ještě zajímavější je situace u podílů čtyřkolek na celkových registracích jednotlivých modelů. Zde je absolutním lídrem Subaru Legacy, není divu, vždyť kromě malého Justy u nás nabízí pouze automobily 4x4. Kizashi vynecháme, jeho výsledek není vzhledem k počtu kusů relevantní. Dvojkou v této statistice je Audi A5 s takřka sedmdesátiprocentním podílem aut s nápisem quattro na zádi.

Zbylí významnější sokové jsou na tom velice podobně, jejich podíly se pohybují mezi 30 a 40 procenty. Nejvíce má Audi A4, následují BMW 3, Superb a Passat. Naproti tomu v případě Opelu Insignia a Mercedesu C je situace přesně opačná, tam o verze 4x4 zájem není, Ze všech nejméně má ovšem italská Alfa Romeo 159, jen čtveřice krásek ze šesti desítek zabírá na všechny čtyři, což je necelých 7 %.

Čtyřkolky ve střední třídě, registrace na českém trhu v roce 2010
-KategorieOA+LUV 4x4OA+LUVTržní podíl 4x4
-Období1-11/20101-11/20101-11/2010
1.Škoda SUPERB1373407833,7%
2.Volkswagen PASSAT668208432,1%
3.Subaru LEGACY436436100,0%
4.Audi A521231168,2%
5.Audi A420052837,9%
6.BMW 313235437,3%
7.Opel INSIGNIA5641413,5%
8.Mercedes-Benz C3620717,4%
9.Volvo S60/V60217627,6%
10.Alfa Romeo 1594606,7%
10.Infiniti G41233,3%
12.Suzuki Kizashi3475,0%
13.Saab 9-321711,8%
-Ostatní modely03432-
-CELKEM31471201326,2%

Aleš Dragoun
Diskuze (230)
Avatar - white label
5. 1. 2011 12:18
Re: Hrana 4x4 aneb zápisky idiota
To ano, ale i x-drive (i zmíněné quattro) má podobné výchozí rozdělení přenosu sil, jako VDT u Subaru s automatem, tedy cca 40:60 ve prospěch "zadku"..., takže se dá říct, že předek je připojený i u x-drivu už při výchozí "pozici".
5. 1. 2011 11:55
Re: Hrana 4x4 aneb zápisky idiota
Ano ano, jak říkáš.:-) S tím, že Active AWD se dodnes v subaru používá a jsou jím vybaveny verze s převodovkou lineartronic, pokud vím. Původně jsem myslel, že má ozawasan právě tu. Až pak jsem čet pořádně a viděl, že má VTD s klasickým mezinápravovým diferenciálem (to naopak nemá x-drive, který ale aspoň upřednostňuje zadní nápravu a připojuje přední).
Avatar - white label
3. 1. 2011 13:12
Re: Hrana 4x4 aneb zápisky idiota
Zní to logicky, ale podobně jako koncernový haldex fungoval spíš generačně starší systém pohonu 4x4 pro spojení s (obvykle 4st.) automatem, u Subaru nazývaný Active AWD. Naopak novější a vyspělejší VTD v kombinaci s automatem by mělo mít výchozí rozdělení přenosu sil v poměru 36:64, ve prospěch zadní! nápravy (většina Subaru s manuálem jej má 50:50), tedy podobně jako x-drive, nebo poslední verze podélného quattra.
Problém tedy bude spíš v pouze automatickém režimu řídící elektroniky k VDT, chybí tu jednotka, která by dokázala vyřadit z činnosti TCU a nastavit řidičem, stejně jako u DCCD (u ST), míru svornosti spojky.

Třeba tady je celé VDT popsáno podrobněji:

[odkaz]

edit - Teď ovšem úplně zmizel tvůj delší příspěvek na který jsem reagoval... :-O
Zřejmě ti došlo, že jsi psal o zminěném starším Active AWD, nikoliv o VDT, jak ses původně domníval...
3. 1. 2011 12:06
Re: Hrana 4x4 aneb zápisky idiota
3. 1. 2011 06:58
Re: třetina zákazníků....
Citace: "zadyn takovy pripad ani neznam, ponac se to tamm nezmesti" a "Duvod je ten, ze prevodovka i s mittendifem se dopredu cela pricne nevejde".
Takže jak jsem psal, místo toho abys tady urážel radši studuj.