Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2010: Nejprodávanější modely vyšší střední třídy

Mercedes-Benz E
Mercedes-Benz E
Mercedes-Benz E
Mercedes-Benz E
48 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (12)
Na německou trojku ve vyšší střední třídě se všichni ostatní soupeři v uplynulém roce dívali z povzdálí.

Objem českého trhu se v tomto segmentu oproti roku 2009 zvýšil o 16,5 %, ze 1.785 na 2.079 kusů (+294). Jedná se o velmi dobrý výsledek, registrace takto velkých aut nebudou rekordy trhat nikdy, jde přece jen o prestižní třídu.

Celkové pořadí za rok 2010 se dá charakterizovat několika slovy. Vpředu jsou německé značky, jmenovitě Mercedes-Benz, BMW a Audi, držet se jich dokázalo alespoň trochu švédské Volvo. Ostatní mají smůlu, nedrží totiž ani 6 % trhu.

Za uplynulý rok zvítězil Mercedes E (587 aut, podíl 28,2 %), BMW 5 je na druhé příčce (544 registrací, 26,2 %), do jeho počtů je zahrnuto také provedení GT. Třetí místo okupuje Audi A6 včetně Allroadu, to skončilo těsně pod hranicí 500 kusů (498, 24 %).

Čtvrtá je velká řada Volva S80/V70/XC70 (276, 13,3 %). Sportbacku A7 stačily pouhé dva měsíce, aby se dostal na nejspodnější příčku Top 5 a v tom třetím, tedy v prosinci, se na ní udržel (48, 2,3 %). Je možné, že na konci roku 2010 budou německé vozy okupovat první čtyři příčky.

Do výsledného žebříčku jsme zařadili jen deset nejprodávanějších modelů z celkových patnácti, které loni bodovaly. Jaguar XF, Honda Legend, Chrysler 300C, Saab 9-5 a Lexus GS ale na své soupeře nestačily. Mezi dalšími pěti zástupci, kteří už se do desítky nevešly, se příští rok může dařit Infiniti M a Mercedesu CLS. Na evropském trhu končí Honda Legend, Peugeot tento segment opouští úplně.

Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v roce 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
-Období1-12/20101-12/2009[ks][%]1-12/2010
1.Mercedes-Benz E58740518244,9%28,2%
2.BMW 5544249295118,5%26,2%
3.Audi A6/ALLROAD498631-133-21,1%24,0%
4.Volvo S80/Volvo V70/Volvo XC70276321-45-14,0%13,3%
5.Audi A748048-2,3%
6.Jaguar XF251114127,3%1,2%
7.Honda LEGEND232300,0%1,1%
8.Chrysler 300C1721-4-19,0%0,8%
9.Saab 9-51216-4-25,0%0,6%
9.Lexus GS1214-2-14,3%0,6%
-Ostatní modely3794-57-60,6%1,8%
-CELKEM2079178529416,5%100,0%

V porovnání s rokem 2009 se u nás prodalo Mercedesů E o 182 více (+44,9 %). BMW 5 si polepšilo o 295 vozů, hodnota +118,5 % nakonec ale není ze všech nejvyšší, byť jej Skokanem roku můžeme s ledovým klidem vyhlásit.

A6 na konci životního cyklu naopak ztratila 133 kusů (-21,1 %), největší osobní Volvo je rovněž v záporných číslech (-14 %, -45 z 321). Na srovnání u Audi A7 si budeme muset ještě hodně dlouho počkat.

Šplhouna jsme si již odbyli, zmiňme se jen o tom procentuálně největším, je jím Jaguar XF (+127,3 %). Vyskočil z 11 na 25 vozů, což je v jeho případě velký úspěch. Výsledek pětkového BMW má však mnohem větší vypovídací hodnotu.

Pojďme se tedy rychle podívat na losery, tentokrát vezmeme v potaz i ty z kolonky Ostatní. Mercedes CLS prochází generační výměnou, takže si pohoršil o více než tři čtvrtiny, z 28 na 7 exemplářů (-77,1 %). Peugeot 607 a Hyundai Grandeur končí, takže se rovnou zaměřme na první desítku. Tam je nejhorší Saab 9-5 s čtvrtinovým pádem (z 16 na 12), ten je ale vzhledem k existenčním potížím automobilky, která před rokem málem ukončila svou činnost, veskrze pochopitelný. Snad je Saab z nejhoršího venku, novou generaci 9-5 doplní letos i kombi SportWagon.

Vyšší střední třída je doménou nafty a výjimku tvoří pouze japonské vozy Honda Legend a Lexus GS, které se s turbodieselem neprodávají (v případě Legendu bychom měli spíše použít čas minulý).

Pro pořádek následují podíly přeplňovaných vznětových motorů v Top 5: Mercedes-E dosáhl na 493 aut s agregáty CDI (84 %). BMW 5 s malým d na zádi bylo 474 (87,1 %). Noví majitelé si také odvezli 443 Audi A6 s motory TDI včetně Allroadu (podíl 89 %). V případě Volva 70/80 to bylo 231 kusů s tímto druhem pohonu (83,7 %) A konečně Audi A7 má na kontě 36 kusů s přeplňovanými vznětovými pohonnými jednotkami (z první pětky nejnižších 75 %). Perlička na konec: stoprocentního podílu dosáhli dva Francouzi: Peugeot 607 a Citroën C6.

Vstoupit do diskuze (12)