Český trh v roce 2010: Nejprodávanější modely vyšší střední třídy
Objem českého trhu se v tomto segmentu oproti roku 2009 zvýšil o 16,5 %, ze 1.785 na 2.079 kusů (+294). Jedná se o velmi dobrý výsledek, registrace takto velkých aut nebudou rekordy trhat nikdy, jde přece jen o prestižní třídu.
Celkové pořadí za rok 2010 se dá charakterizovat několika slovy. Vpředu jsou německé značky, jmenovitě Mercedes-Benz, BMW a Audi, držet se jich dokázalo alespoň trochu švédské Volvo. Ostatní mají smůlu, nedrží totiž ani 6 % trhu.
Za uplynulý rok zvítězil Mercedes E (587 aut, podíl 28,2 %), BMW 5 je na druhé příčce (544 registrací, 26,2 %), do jeho počtů je zahrnuto také provedení GT. Třetí místo okupuje Audi A6 včetně Allroadu, to skončilo těsně pod hranicí 500 kusů (498, 24 %).
Čtvrtá je velká řada Volva S80/V70/XC70 (276, 13,3 %). Sportbacku A7 stačily pouhé dva měsíce, aby se dostal na nejspodnější příčku Top 5 a v tom třetím, tedy v prosinci, se na ní udržel (48, 2,3 %). Je možné, že na konci roku 2010 budou německé vozy okupovat první čtyři příčky.
Do výsledného žebříčku jsme zařadili jen deset nejprodávanějších modelů z celkových patnácti, které loni bodovaly. Jaguar XF, Honda Legend, Chrysler 300C, Saab 9-5 a Lexus GS ale na své soupeře nestačily. Mezi dalšími pěti zástupci, kteří už se do desítky nevešly, se příští rok může dařit Infiniti M a Mercedesu CLS. Na evropském trhu končí Honda Legend, Peugeot tento segment opouští úplně.
Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v roce 2010 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1-12/2010 | 1-12/2009 | [ks] | [%] | 1-12/2010 |
1. | Mercedes-Benz E | 587 | 405 | 182 | 44,9% | 28,2% |
2. | BMW 5 | 544 | 249 | 295 | 118,5% | 26,2% |
3. | Audi A6/ALLROAD | 498 | 631 | -133 | -21,1% | 24,0% |
4. | Volvo S80/Volvo V70/Volvo XC70 | 276 | 321 | -45 | -14,0% | 13,3% |
5. | Audi A7 | 48 | 0 | 48 | - | 2,3% |
6. | Jaguar XF | 25 | 11 | 14 | 127,3% | 1,2% |
7. | Honda LEGEND | 23 | 23 | 0 | 0,0% | 1,1% |
8. | Chrysler 300C | 17 | 21 | -4 | -19,0% | 0,8% |
9. | Saab 9-5 | 12 | 16 | -4 | -25,0% | 0,6% |
9. | Lexus GS | 12 | 14 | -2 | -14,3% | 0,6% |
- | Ostatní modely | 37 | 94 | -57 | -60,6% | 1,8% |
- | CELKEM | 2079 | 1785 | 294 | 16,5% | 100,0% |
V porovnání s rokem 2009 se u nás prodalo Mercedesů E o 182 více (+44,9 %). BMW 5 si polepšilo o 295 vozů, hodnota +118,5 % nakonec ale není ze všech nejvyšší, byť jej Skokanem roku můžeme s ledovým klidem vyhlásit.
A6 na konci životního cyklu naopak ztratila 133 kusů (-21,1 %), největší osobní Volvo je rovněž v záporných číslech (-14 %, -45 z 321). Na srovnání u Audi A7 si budeme muset ještě hodně dlouho počkat.
Šplhouna jsme si již odbyli, zmiňme se jen o tom procentuálně největším, je jím Jaguar XF (+127,3 %). Vyskočil z 11 na 25 vozů, což je v jeho případě velký úspěch. Výsledek pětkového BMW má však mnohem větší vypovídací hodnotu.
Pojďme se tedy rychle podívat na losery, tentokrát vezmeme v potaz i ty z kolonky Ostatní. Mercedes CLS prochází generační výměnou, takže si pohoršil o více než tři čtvrtiny, z 28 na 7 exemplářů (-77,1 %). Peugeot 607 a Hyundai Grandeur končí, takže se rovnou zaměřme na první desítku. Tam je nejhorší Saab 9-5 s čtvrtinovým pádem (z 16 na 12), ten je ale vzhledem k existenčním potížím automobilky, která před rokem málem ukončila svou činnost, veskrze pochopitelný. Snad je Saab z nejhoršího venku, novou generaci 9-5 doplní letos i kombi SportWagon.
Vyšší střední třída je doménou nafty a výjimku tvoří pouze japonské vozy Honda Legend a Lexus GS, které se s turbodieselem neprodávají (v případě Legendu bychom měli spíše použít čas minulý).
Pro pořádek následují podíly přeplňovaných vznětových motorů v Top 5: Mercedes-E dosáhl na 493 aut s agregáty CDI (84 %). BMW 5 s malým d na zádi bylo 474 (87,1 %). Noví majitelé si také odvezli 443 Audi A6 s motory TDI včetně Allroadu (podíl 89 %). V případě Volva 70/80 to bylo 231 kusů s tímto druhem pohonu (83,7 %) A konečně Audi A7 má na kontě 36 kusů s přeplňovanými vznětovými pohonnými jednotkami (z první pětky nejnižších 75 %). Perlička na konec: stoprocentního podílu dosáhli dva Francouzi: Peugeot 607 a Citroën C6.