Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2011: Nejprodávanější automobily vyšší střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Vyšší střední třídu u nás ovládají Němci a nic na tom nezmění ani vetřelec v podobě Volva. Kategorie ovšem rok od roku roste.

Objem českého trhu se v tomto segmentu oproti roku 2010 zvýšil o značných 35,2 %, z 2.079 na 2.811 kusů (+732). To je výrazné zlepšení, připomeňme, že za letopočet 2009 našlo své zákazníky jen 1.785 aut prestižní kategorie. Registrace vozů této velikosti nebudou trhat absolutní rekordy nikdy, ale i tak je výsledek velmi pozitivní.

Celkové pořadí od ledna se dá charakterizovat několika větami. Vpředu jsou německé značky, jmenovitě Audi s podílem skoro 32 %, BMW (přes 30 %) a Mercedes-Benz (19 %). Držet se jich dokázalo alespoň náznakem švédské Volvo. Ostatní mají smůlu, okupují totiž jen něco málo přes 7 % trhu. Ze zbytku světa uspěl snad jen Renault díky novému modelu Latitude, který se prodává za zajímavé ceny.

Za uplynulý rok ovšem nezvítězil žádný vůz ze současné nabídky Audi, nýbrž BMW řady 5 včetně provedení GT (859 aut, podíl 30,6 %). Čtyři kruhy jsou s A6 a odvozenými Allroady na druhé příčce (620 registrací, 22,1 %). Třetí místo okupuje Mercedes-Benz E, ten skončil na 423 kusech a 15 %. V roce 2010 mu mimochodem patřilo zlato, které tudíž neobhájil. Čtvrtá je velká řada Volva S80/V70/XC70 (311, 11,1 %). Sportback A7 pak obsadil nejspodnější příčku v Top 5 (275, 9,8 %).

Do výsledného žebříčku jsme zařadili pouze deset nejprodávanějších modelů z celkových sedmnácti. Zmrtvýchvstání přinesla Mercedesu CLS jeho nová generace. Již zmíněný Renault Latitude je sedmý, následují Jaguar XF, Saab 9-5 a Infiniti M.

Peugeot tento segment již opustil v roce 2010, extravagantní Citroën C6 se na náš trh vrátil, je ale volbou pro skutečné individualisty, kteří z jakéhokoli důvodu nechtějí zejména vůz německé provenience. Chrysler se stáhl z Evropy a v rámci koncernové spolupráce s Fiatem jej nahradila Lancia (Thema). Také Honda Legend už se na starém kontinentu neprodává. Saab bohužel navzdory optimistickým předpovědím stihl velmi smutný osud, švédský soud vyhlásil 19. prosince 2011 jeho bankrot. Slušné výhledy do budoucna zde mají ovšem Jihokorejci. Očekává se konečně příchod Kie Optima, po které byla až dosud ve světě velmi vysoká poptávka, proto se k nám opozdila.

V porovnání s rokem 2010 se u nás prodalo pětkových BMW o 315 více (+57,9 %). Audi A6 si polepšilo o 122 vozů, což reprezentuje hodnotu +24,5 %. Éčko s emblémem trojcípé hvězdy naopak ztratilo razantních 164 kusů (-27,9 %). Největší osobní Volvo je oproti tomu v kladných číslech (+12,7 %, +35 z 276. Na relevantní srovnání u Audi A7 si budeme muset ještě rok počkat. V tom dnes již předloňském se totiž prodávalo jen tři měsíce, takže navýšení o více než 470 % není relevantní.

Přesto ve statistikách najdeme šplhouna, který má mnohem více. Procentuálně největším skokanem je Mercedes-Benz CLS. Generační výměna mu pomohla k těžko uvěřitelným +1.325 % a navýšení počtů z pouhých osmi (!) na 114 aut. Zajímavé jsou vzrůstající registrace také u Jaguaru XF: za rok 2009 jej zvolilo 11 zákazníků, předloni 25 a loni už 52 (+108 %).

Pojďme se tedy rychle podívat na losery. Jediným v první desítce je zmíněný Mercedes-Benz E. Z těch z kolonky Ostatní stojí za zmínku snad jen Lexus GS, jenž hlásí dvoutřetinovou ztrátu (z 12 na pouhou čtveřici vozů). Hyundai Grandeur skončil, nástupcem je limuzína Genesis a o Hondě, Chrysleru a Peugeotu už řeč byla. Citroën C6 má spíše zajímavých než relevantních -75 %, místo čtyř našel zájemce jediný.

Vyšší střední třída je doménou nafty a výjimku tvoří pouze japonské vozy Honda Legend a Lexus GS, které se s turbodieselem neprodávají. To samé platí zatím i o jihokorejském Genesisu. V případě Hondy bychom měli použít spíše minulý čas, byť ve statistikách SDA se ještě loni objevily celkem tři.

Pro pořádek následují podíly přeplňovaných vznětových motorů, ovšem tentokrát seřazené dle absolutních čísel. BMW 5 s malým d na zádi bylo 794 (92,4 %). Noví majitelé si také odvezli 581 Audi A6 s motory TDI včetně Allroadu (podíl 93,7 %). Mercedes E dosáhl na 386 aut s agregáty CDI (91,3 %). Audi A7 má na kontě 231 kusů s přeplňovanými vznětovými pohonnými jednotkami (84 %).V případě Volva 70/80 to bylo 215 vozů s tímto druhem pohonu (jen 69,1 %). Renault Latitude jich vykazuje 106 (97,2 %), Mercedes CLS 93 (81,6 %) a Jaguar XF 51 (98,1 %).

Perlička takřka na konec: stoprocentního podílu dosáhla Lancia Thema, dále pak její dvojče Chrysler 300C, Citroën C6 a Hyundai Grandeur. U všech se ale jedná o kusové záležitosti. To platí také o alternativních palivech. V přehledech SDA najdeme pouze pětici E-Klasse na CNG a 3 Latitudy spalující bioethanol E85. V kolonce Benzin není přitom uveden ani jeden vůz s diamantem ve znaku a jihokorejským pasem!

Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v roce 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
-Období1-12/20111-12/2010[ks][%]1-12/2011
1.BMW 585954431557,9%30,6%
2.Audi A662049812224,5%22,1%
3.Mercedes-Benz E423587-164-27,9%15,0%
4.Volvo S80/V70/XC703112763512,7%11,1%
5.Audi A727548227472,9%9,8%
6.Mercedes-Benz CLS 11481061325,0%4,1%
7.Renault LATITUDE1090109-3,9%
8.Jaguar XF522527108,0%1,8%
9.Saab 9-51512325,0%0,5%
10.Infiniti M119222,2%0,4%
-Ostatní modely2272-50-69,4%0,8%
-CELKEM2811207973235,2%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Avatar - 3_diamanty
20. 1. 2012 22:40
pozeram ze clanok je tu od rana
a chybny ostal este aj vecer, tomu sa povie uroven ;-)

jeden by neveril
20. 1. 2012 11:49
Re: optima je vyssi stredni?
Jo a já jsem papež. Nic si z toho nedělej zase článek ušitý horkou jehlou. Nesmysly v textu nesprávná tabulka. Jak by napsal GTI. Bravvo auto.cz. ;-) ;-)
20. 1. 2012 08:10
optima je vyssi stredni?
8-s
Avatar - 3_diamanty
20. 1. 2012 07:42
v tabulke vidim strednu triedu a tu sme uz videli
;-)

chybicka se vloudila
20. 1. 2012 06:21
Tabulka Vam nesedi
necital som este ani clanok, chcel som tabulku pozriet ale zjavne Vam nesedi, kedze tam mate strednu triedu, opravte si to.