Český trh v roce 2011: Nejprodávanější malé vozy
Český trh v této kategorii znovu ztratil, byť skutečně minimálně. Pád za rok 2011 činí přesně 0,6 %. Své zákazníky našlo 44.625 automobilů této třídy místo 44.898 (meziročně -273).
V pořadí od ledna samozřejmě zvítězila Fabia s 16.532 exempláři a podílem na trhu 37 %. Fusion i přes propad prodejů nakonec obhájil druhé místo a post dovozové jedničky (3.267, 7,3 %). Jeho umístění už ale lze považovat za překvapení, v bitvě s Thalií a i20 byl outsiderem. Třetí tedy skončil turecký sedan od Renaultu na základě druhé generace Clia (3.206, 7,2 %). Pomyslná bramborová medaile putuje do Jižní Koreje, získal ji Hyundai i20 (3.202, 7,2 %). Ano, mezi Thalií a i20 byl ve finále rozdíl pouhých čtyř kusů! Páté pořadí náleží Volkswagenu Polo (2.419, 5,4 %).
Zbytek první desítky okupují Ford Fiesta, Seat Ibiza, Peugeot 207, Renault Clio a Toyota Yaris, jsou zde tedy úplně shodné vozy jako v rok starém přehledu. Našinec je zkrátka konzervativní. Přes hranici tisíce kusů se nikdo další nedostal. Nejúspěšnějším dovozcem ve třídě zůstává Ford, který dosáhl podílu přes 12 % před Renaultem (10,3 %), Hyundaiem (7,2 %), VW a Peugeotem. Oba posledně jmenovaní výrobci překročili pětiprocentní hranici.
Meziroční srovnání s rokem 2010 vypadá u Fabie celkem optimisticky. Lídr z mladoboleslavské továrny si totiž polepšil o 6 %, prodalo se o 931 malých škodovek více. Druhý Fusion zaznamenal naopak pokles o 7,5 %. V roce 2010 jich našlo své zájemce 3530, rekordní byl pro něj ovšem letopočet 2009, kdy si jej koupilo přes 7 tisíc (!) Čechů. Náhrada v podobě minivanu B-Max zatím v sériové podobě nedorazila.
Na třetím místě najdeme naopak slušný postup: registrace Thalie jsou vyšší o 1.087 (z 2.119, tedy +51,3 %). Hyundai i20 získal ovšem mnohem více: 98 %, v jeho případě to znamená +1.585 vozů. Není divu, poměrně sympatické tvary spolu s akčními cenami domácí zákazníky oslovily, předloni totiž uzavíral Top 10. Díky tomuto úspěchu se Hyundai zařadil mezi nejúspěšnější importéry malých aut. Byť v České republice také vyrábí, stále jde navzdory marketingovým tlakům o zahraniční značku, model i20 vzniká navíc v Indii. Volkswagen Polo si připsal rovněž kladnou hodnotu, i když pouze mírnou. Získal 93 exemplářů (+4 % z 2.326 loňských).
Třída malých vozů, registrace na českém trhu v roce 2011 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1-12/2011 | 1-12/2010 | [ks] | [%] | 1-12/2011 |
1. | Škoda FABIA | 16532 | 15601 | 931 | 6,0% | 37,0% |
2. | Ford FUSION | 3267 | 3530 | -263 | -7,5% | 7,3% |
3. | Renault THALIA | 3206 | 2119 | 1087 | 51,3% | 7,2% |
4. | Hyundai i20 | 3202 | 1617 | 1585 | 98,0% | 7,2% |
5. | Volkswagen POLO | 2419 | 2326 | 93 | 4,0% | 5,4% |
6. | Ford FIESTA | 2347 | 3385 | -1038 | -30,7% | 5,3% |
7. | Seat IBIZA | 2132 | 1674 | 458 | 27,4% | 4,8% |
8. | Peugeot 207 | 2000 | 1985 | 15 | 0,8% | 4,5% |
9. | Renault CLIO | 1392 | 1822 | -430 | -23,6% | 3,1% |
10. | Toyota YARIS | 1169 | 1801 | -632 | -35,1% | 2,6% |
11. | Citroën C3 | 989 | 1158 | -169 | -14,6% | 2,2% |
12. | Kia RIO | 938 | 583 | 355 | 60,9% | 2,1% |
13. | Opel CORSA | 915 | 740 | 175 | 23,6% | 2,1% |
14. | Chevrolet AVEO | 894 | 1245 | -351 | -28,2% | 2,0% |
15. | Dacia SANDERO | 840 | 1125 | -285 | -25,3% | 1,9% |
16. | Fiat PUNTO | 551 | 1188 | -637 | -53,6% | 1,2% |
17. | Audi A1 | 477 | 146 | 331 | 226,7% | 1,1% |
18. | Suzuki SWIFT | 305 | 631 | -326 | -51,7% | 0,7% |
19. | Peugeot 206 | 269 | 379 | -110 | -29,0% | 0,6% |
20. | Nissan MICRA | 240 | 110 | 130 | 118,2% | 0,5% |
21. | Honda JAZZ | 178 | 183 | -5 | -2,7% | 0,4% |
22. | Mazda 2 | 145 | 476 | -331 | -69,5% | 0,3% |
23. | Mitsubishi COLT | 80 | 136 | -56 | -41,2% | 0,2% |
24. | Citroën DS3 | 38 | 24 | 14 | 58,3% | 0,1% |
25. | Honda CITY | 34 | 91 | -57 | -62,6% | 0,1% |
- | Ostatní modely | 66 | 823 | -757 | -92,0% | 0,1% |
- | CELKEM | 44625 | 44898 | -273 | -0,6% | 100,0% |
Pomyslný titul Skokana roku s klidem přiřkněme i-dvacítce. Neznamená to ale, že by v pořadí nebyl nikdo, kdo by si polepšil více. Vynechme Audi A1, které se nenabízelo po celý rok 2010, i tržně bezvýznamnou Lancii Y a alespoň několika slovy vzpomeňme Nissan Micra. Generační výměna měla za následek skok ze 110 na 240 aut (+130, +118,2 %). Z globálního hlediska ale není Micra důležitá, vždyť skončila až dvacátá. Taková Kia Rio prošla podobnou proměnou, ale s ní budeme muset letos počítat výrazněji. Vždyť vyhrává srovnávací testy a své zákazníky si jistě i díky cenové politice a poskytovaným zárukám dovozce najde. V konečném účtování roku 2011 vylétla o takřka 61 % a první desítka jí unikla přesně o 231 aut.
Pokud pomineme modely, které jsou mimo nejlepší pětadvacítku, největší pád mezi nejprodávanějšími vozy tohoto segmentu zaznamenala Mazda 2 (-69,5 %). Zatímco před rokem dosáhla na 476 registrací, za ten uplynulý jich má na kontě o 331 méně. Hondou City, jejíž prodej byl ukončen, se zabývat nebudeme. Přes polovinu spadly také počty Fiatu Punto a Suzuki Swift. Fiatu se nedaří globálně v celé Evropě, nová generace Swiftu se jednoduše nechytla. Možná proto, že se od té předchozí zas až tolik neliší a někteří ji považují spíše za facelift, což ovšem není pravda.
Mezi vznětovými motory patří v absolutních počtech prvenství domácímu zástupci s 2.752 registracemi (podíl na celkových 16,6 %). Druhým nejoblíbenějším malým autem s turbodieselem je Peugeot 207 s 295 kusy s motory HDi (14,8 %). Třetí příčku obsadil Renault Clio s 95 exempláři (jen 6,8 %), čtvrtou Volkswagen Polo (75 vozů znamená dokonce pouze 3,1 %). Naftových Citroënů C3 bylo 73 (7,4 %).
Turbodiesely tak zůstávají i nadále v malých vozech popelkou, ale za rok 2010 přesáhly stovku registrací alespoň u šesti nejprodávanějších modelů, zatímco za ten uplynulý pouze u dvou.