Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2011: Nejprodávanější malé vozy

Aleš Dragoun
Diskuze (74)
Suverénní pozici Fabie mezi malými vozy ani v uplynulém roce nikdo neohrozil. Velkým překvapením ovšem skončila bitva o druhou příčku.

Český trh v této kategorii znovu ztratil, byť skutečně minimálně. Pád za rok 2011 činí přesně 0,6 %. Své zákazníky našlo 44.625 automobilů této třídy místo 44.898 (meziročně -273).

V pořadí od ledna samozřejmě zvítězila Fabia s 16.532 exempláři a podílem na trhu 37 %. Fusion i přes propad prodejů nakonec obhájil druhé místo a post dovozové jedničky (3.267, 7,3 %). Jeho umístění už ale lze považovat za překvapení, v bitvě s Thalií a i20 byl outsiderem. Třetí tedy skončil turecký sedan od Renaultu na základě druhé generace Clia (3.206, 7,2 %). Pomyslná bramborová medaile putuje do Jižní Koreje, získal ji Hyundai i20 (3.202, 7,2 %). Ano, mezi Thalií a i20 byl ve finále rozdíl pouhých čtyř kusů! Páté pořadí náleží Volkswagenu Polo (2.419, 5,4 %).

Zbytek první desítky okupují Ford Fiesta, Seat Ibiza, Peugeot 207, Renault Clio a Toyota Yaris, jsou zde tedy úplně shodné vozy jako v rok starém přehledu. Našinec je zkrátka konzervativní. Přes hranici tisíce kusů se nikdo další nedostal. Nejúspěšnějším dovozcem ve třídě zůstává Ford, který dosáhl podílu přes 12 % před Renaultem (10,3 %), Hyundaiem (7,2 %), VW a Peugeotem. Oba posledně jmenovaní výrobci překročili pětiprocentní hranici.

Meziroční srovnání s rokem 2010 vypadá u Fabie celkem optimisticky. Lídr z mladoboleslavské továrny si totiž polepšil o 6 %, prodalo se o 931 malých škodovek více. Druhý Fusion zaznamenal naopak pokles o 7,5 %. V roce 2010 jich našlo své zájemce 3530, rekordní byl pro něj ovšem letopočet 2009, kdy si jej koupilo přes 7 tisíc (!) Čechů. Náhrada v podobě minivanu B-Max zatím v sériové podobě nedorazila.

Na třetím místě najdeme naopak slušný postup: registrace Thalie jsou vyšší o 1.087 (z 2.119, tedy +51,3 %). Hyundai i20 získal ovšem mnohem více: 98 %, v jeho případě to znamená +1.585 vozů. Není divu, poměrně sympatické tvary spolu s akčními cenami domácí zákazníky oslovily, předloni totiž uzavíral Top 10. Díky tomuto úspěchu se Hyundai zařadil mezi nejúspěšnější importéry malých aut. Byť v České republice také vyrábí, stále jde navzdory marketingovým tlakům o zahraniční značku, model i20 vzniká navíc v Indii. Volkswagen Polo si připsal rovněž kladnou hodnotu, i když pouze mírnou. Získal 93 exemplářů (+4 % z 2.326 loňských).

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v roce 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
-Období1-12/20111-12/2010[ks][%]1-12/2011
1.Škoda FABIA16532156019316,0%37,0%
2.Ford FUSION32673530-263-7,5%7,3%
3.Renault THALIA32062119108751,3%7,2%
4.Hyundai i2032021617158598,0%7,2%
5.Volkswagen POLO24192326934,0%5,4%
6.Ford FIESTA23473385-1038-30,7%5,3%
7.Seat IBIZA2132167445827,4%4,8%
8.Peugeot 20720001985150,8%4,5%
9.Renault CLIO13921822-430-23,6%3,1%
10.Toyota YARIS11691801-632-35,1%2,6%
11.Citroën C39891158-169-14,6%2,2%
12.Kia RIO93858335560,9%2,1%
13.Opel CORSA91574017523,6%2,1%
14.Chevrolet AVEO8941245-351-28,2%2,0%
15.Dacia SANDERO8401125-285-25,3%1,9%
16.Fiat PUNTO5511188-637-53,6%1,2%
17.Audi A1477146331226,7%1,1%
18.Suzuki SWIFT305631-326-51,7%0,7%
19.Peugeot 206269379-110-29,0%0,6%
20.Nissan MICRA240110130118,2%0,5%
21.Honda JAZZ178183-5-2,7%0,4%
22.Mazda 2145476-331-69,5%0,3%
23.Mitsubishi COLT80136-56-41,2%0,2%
24.Citroën DS338241458,3%0,1%
25.Honda CITY3491-57-62,6%0,1%
-Ostatní modely66823-757-92,0%0,1%
-CELKEM4462544898-273-0,6%100,0%

Pomyslný titul Skokana roku s klidem přiřkněme i-dvacítce. Neznamená to ale, že by v pořadí nebyl nikdo, kdo by si polepšil více. Vynechme Audi A1, které se nenabízelo po celý rok 2010, i tržně bezvýznamnou Lancii Y a alespoň několika slovy vzpomeňme Nissan Micra. Generační výměna měla za následek skok ze 110 na 240 aut (+130, +118,2 %). Z globálního hlediska ale není Micra důležitá, vždyť skončila až dvacátá. Taková Kia Rio prošla podobnou proměnou, ale s ní budeme muset letos počítat výrazněji. Vždyť vyhrává srovnávací testy a své zákazníky si jistě i díky cenové politice a poskytovaným zárukám dovozce najde. V konečném účtování roku 2011 vylétla o takřka 61 % a první desítka jí unikla přesně o 231 aut.

Pokud pomineme modely, které jsou mimo nejlepší pětadvacítku, největší pád mezi nejprodávanějšími vozy tohoto segmentu zaznamenala Mazda 2 (-69,5 %). Zatímco před rokem dosáhla na 476 registrací, za ten uplynulý jich má na kontě o 331 méně. Hondou City, jejíž prodej byl ukončen, se zabývat nebudeme. Přes polovinu spadly také počty Fiatu Punto a Suzuki Swift. Fiatu se nedaří globálně v celé Evropě, nová generace Swiftu se jednoduše nechytla. Možná proto, že se od té předchozí zas až tolik neliší a někteří ji považují spíše za facelift, což ovšem není pravda.

Mezi vznětovými motory patří v absolutních počtech prvenství domácímu zástupci s 2.752 registracemi (podíl na celkových 16,6 %). Druhým nejoblíbenějším malým autem s turbodieselem je Peugeot 207 s 295 kusy s motory HDi (14,8 %). Třetí příčku obsadil Renault Clio s 95 exempláři (jen 6,8 %), čtvrtou Volkswagen Polo (75 vozů znamená dokonce pouze 3,1 %). Naftových Citroënů C3 bylo 73 (7,4 %).

Turbodiesely tak zůstávají i nadále v malých vozech popelkou, ale za rok 2010 přesáhly stovku registrací alespoň u šesti nejprodávanějších modelů, zatímco za ten uplynulý pouze u dvou.

Aleš Dragoun
Diskuze (74)
17. 1. 2012 20:35
Re: trosku iny pohlad :
O firmě nefirmě:
[odkaz]
Čistě na rozšíření tvých malých obzorů ;-)
Avatar - Stephen
16. 1. 2012 13:37
Re: Už zase
NLH - Turecko, MAL - Indie, KMH - Korea (a podle 7. místa odzadu U=Ulsan, A=Assan), TMA - Nošovice. Pak ještě závody v Rusku, USA atp., ale s těmi se u nás člověk hromadně nepotká.
Netvrdím, že informace o místě vzniku je pro statistiku důležitá, vůbec není, ale faktická správnost podávaných informací by se měla ctít.
16. 1. 2012 11:22
Re: trosku iny pohlad :
No já bych to shrnul a napsal:Důležitá je jen jedna věc a to, kolik firma dlouhodobě vydělává.Zisk/versus kus+ celkový zisk.To jestli prodám 80 000 tisíc aut nebo 120 000, je podružné."Poruchovej" VW díky tomu že má jinak udělanou záruku, ještě mnohem více vydělá na náhradních dílech. >:D Prostě počty kusů mají svojí dlohodoubou váhu, ale jinak platí víše napsané. ;-) Zisk, zisk, zisk, :-)
16. 1. 2012 07:25
Re: Dominantní postavení vozů škoda nechápu
Jsem rád, že tu Škoda je, ale pýcha to asi není. Když už se bavíte o Polu a Fabii, tak bych asi volil jinak, nejsou to špatná auta, ale zrovna ergonomií jsou na tom prachbídně. To je ostatně problém celé flotily VW - špatný posez za volantem a ovládací prvky.
Avatar - Ronault.
16. 1. 2012 01:10
Re: nieco zo slovenskeho trhu za rok 2011
No jo, u 1,4 v Golfu to nebyly dětské choroby, ale naopak první geriatrické potíže >:-[] >:D