Český trh v roce 2011: Nejprodávanější minivozy
V roce 2011 bylo v této třídě zaregistrováno 4.230 nových aut. Oproti letopočtu 2009 je tento výsledek horší o 1.737, v procentním vyjádření o 29,1 %. Předloni jich tedy bylo 5.967. Nejmenší třída díky poklesu cen větších vozů ztrácí své zákazníky.
V celkovém pořadí od ledna zvítězila Panda s 664 vozy, její podíl ve třídě dosáhl jen 15,7 %. Druhá je Kia Picanto (580, 13,7 %). Nová generace nejmenší evropské kie vykonala své. Na ni se může těšit i Panda. Spark se musel spokojit se třetí příčkou (437, 10,3 %), Citigo patří tedy pomyslná bramborová medaile (409, 9,7 %), pokud ale letos nebude vládnout, bude to velké překvapení, V prosinci mělo totiž skoro čtyřicet procent nových miniaut ve znaku okřídlený šíp. Konečné páté místo uhájil Peugeot 107 (366, 8,7 %). Nejúspěšnější prcek z Kolína ale prochází faceliftem stejně jako jeho ostatní dva sourozenci.
Top 10 kompletují Citroën C1, Suzuki Splash, Toyota Aygo Renault Twingo a Suzuki Alto. Počty kusů se oproti roku 2010 vyrovnaly, ještě jedenáctý Ford Ka jich měl na kontě 150. Modelů už promluvilo do žebříčku celkem 21, což je velmi slušné číslo. Zveřejňujeme ovšem jen nejlepší patnáctku.
Třída mini, registrace na českém trhu v roce 2011 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1-12/2011 | 1-12/2010 | [ks] | [%] | 1-12/2011 |
1. | Fiat PANDA | 664 | 1531 | -867 | -56,6% | 15,7% |
2. | Kia PICANTO | 580 | 536 | 44 | 8,2% | 13,7% |
3. | Chevrolet SPARK | 437 | 851 | -414 | -48,6% | 10,3% |
4. | Škoda CITIGO | 409 | 0 | 409 | - | 9,7% |
5. | Peugeot 107 | 366 | 339 | 27 | 8,0% | 8,7% |
6. | Citroën C1 | 294 | 405 | -111 | -27,4% | 7,0% |
7. | Suzuki SPLASH | 289 | 440 | -151 | -34,3% | 6,8% |
8. | Toyota AYGO | 249 | 109 | 140 | 128,4% | 5,9% |
9. | Renault TWINGO | 161 | 139 | 22 | 15,8% | 3,8% |
10. | Suzuki ALTO | 152 | 54 | 98 | 181,5% | 3,6% |
11. | Ford KA | 150 | 12 | 138 | 1150,0% | 3,5% |
12. | Hyundai i10 | 138 | 976 | -838 | -85,9% | 3,3% |
13. | Fiat 500 | 103 | 397 | -294 | -74,1% | 2,4% |
14. | MINI | 102 | 74 | 28 | 37,8% | 2,4% |
15. | Smart FORTWO | 79 | 63 | 16 | 25,4% | 1,9% |
- | Ostatní modely | 57 | 41 | 16 | 39,0% | 1,3% |
- | CELKEM | 4230 | 5967 | -1737 | -29,1% | 100,0% |
V meziročním srovnání si italsko-polský král nejmenšího segmentu pohoršil o značných 56,6 % (-867 registrací). Kia Picanto má naopak o 8,2 % a 44 vozů více než loni. Spark má na kontě také mohutný pád o 48,6 % (-414 aut). Stosedmička je na tom podobně jako úspěšnější Jihokorejec (+8 %), rozhodlo se pro ni o 27 domácích zákazníků či spíše zákaznic více než v předchozím roce. Citigo pochopitelně ještě porovnávat nelze.
Naopak ruce si mohou mnout v polských Tychách. O Fiatu 500 se zmíníme bohužel v nelichotivé statistice, ale spolu s ním se u našich severních sousedů vyrábí i Ford Ka. Jeho nárůst dosáhl 1.150 % (+138 registrací z pouhých dvanácti!). Druhé mezi šplhouny je Suzuki Alto (+181,5 %, o 98 více), a to se nenabízelo po celý rok 2010. Třetí příčku obsadila Toyota Aygo (+128,4 %), ta se zlepšila o rovných 140 kusů (249 místo 109).
V propadácích je jedničkou Hyundai i10. Ten ztratil 85,9 %. V uplynulých dvanácti měsících jich nové majitele našlo jen 138, zatímco za rok 2010 976. Tehdy byl stříbrný, nyní se nachází až na dvanáctce. Facelift autu komerčně nepomohl, ba právě naopak a výprodeje za dumpingové ceny dovozce nenabídl. Zájem nebyl ani o Fiat 500 % (-74,1 %). Pohoršil si o 294 jednotek z 397. S českým trhem se rozloučilo jediné Subaru bez pohonu 4x4, tedy Justy (ve skutečnosti Daihatsu Sirion) a také maličká, ale drahá Toyota iQ. Její luxusnější a ještě mnohem nákladnější dvojče Aston Martin Cygnet SDA dosud samostatně neuvádí.
Turbodiesely jsou v této třídě popelkou. Za pozornost stojí pouze 36 kusů Mini. Žádný jiný model nepřekročil desítku, nejúspěšnější byla Panda a také Smart, oba se třemi (!) naftovými auty. Elektrická trojčata Mitsubishi i-MiEV, Peugeot Ion a Citroën C-Zero se podle předpokladů nerozšířila, nejprodávanějším vozem této kategorie byl totiž Smart ForTwo s 23 exempláři. Peugeot dosáhl na 18, Citroën na 13 a tři diamanty zatím na pouhé dvě registrace.
Z New Small Family koncernu VW přijde tento rok ještě Volkswagen up!, Seat Mii zřejmě nikoliv. O nové generaci Pandy jsme se již zmínili, stejně jako o modernizaci trojice mini z Kolína. Nedávno prošlo dosti důkladným faceliftem i Twingo.