Český trh v roce 2011: Nejprodávanější velké terénní vozy, SUV a pickupy
Trh největších SUV a offroadů meziročně ztratil 7,4 %, pohoršil si z 3.381 na 3.132 registrací (-249). Registrace jsou ale poslední tři léta vyrovnané a pohybují se právě ve zmíněném rozmezí (2009: 3.253).
V roce 2010 ještě dominovalo ročnímu žebříčku duo BMW. Letos se musely sklonit před Touaregem, který vládl naprosto SUVerénně. Vždyť dosáhl 492 kusů a podílu ve třídě 15,7 %. Mnichovské automobilce patří tedy v celkovém pořadí pomyslné stříbro a bronz. Úspěšnějším vozem s modrobílou vrtulí byla X5, pro kterou se rozhodlo celkem 339 zákazníků (podíl 10,8 %). X6 si koupilo 285 Čechů (9,1 %). Na čtvrté příčce je Audi Q7 (249, 8 %) a první pětku uzavírá Volvo XC90 s 243 vozy a podílem 7,8 %).
První desítku doplňují ještě Hyundai ix55, Mercedes-Benz ML, Toyota Land Cruiser, třída GL s trojcípou hvězdou a Porsche Cayenne. Čeští zákazníci jsou konzervativní a mezi nejlepšími najdeme stejné modely jako v přehledech za rok 2010, jen si některé prohodily místa. Stovku kusů překročil ještě jedenáctý Land Rover Discovery. Výslednou tabulku jsme kvůli tomu, že by pod čarou skončilo poměrně dost aut, rozšířili z 15 na 20 modelů.
Touareg se oproti loňsku zlepšil o velmi slušných 160 registrací, respektive 44,3 %. Takovými výsledky se zbytek Top 5 pochlubit nemůže. Počty BMW X5 se propadly o 28,8 % (ze 476 o 137). X6 si pohoršila o 98 aut (z 383, tedy o 25,6 %). Audi Q7 se octlo rovněž v záporných hodnotách: -14,1 % a -41 kusů. Volvo XC90 vykazuje snížení stavů o 26,1 % (o 86 méně než v roce 2010).
Mimochodem, dalším nejúspěšnějším vozem v konečném žebříčku, který si kromě Touaregu polepšil, je až desáté Porsche Cayenne (+21,4 %, z 98 na 119). Mezi nimi jsou samé minusy.
Skokany roku ale hledejme jinde. Této statistice dominují želízka v ohni firmy Land Rover, to kvůli pozitivní změně dovozce, která proběhla už předloni a v uplynulém roce se projevila naplno. K nim se připojuje největší Jeep, jehož nové generaci se daří zdaleka nejen v Čechách, ale například i doma v Americe. Range Rover se vyšvihl o 257,1 %, ze 14 na rovnou padesátku kusů. Podobně je na tom Grand Cherokee (+256,5 %, z 23 na 82). Range Rover Sport se může pochlubit nárůstem 250 %, prodalo se jich o 60 více. Land Rover Discovery má v této kolonce číslo 113,5 % s kladným znaménkem (+59).
Mezi propadáky vynechme ty, kteří skončili mimo první dvacítku, nejsou pro nás důležití. Opačné nelichotivé prvenství tak má jasného kandidáta: Toyotu Land Cruiser se ztrátou 47,8 %. Jeho registrace se propadly z 251 na 131 kusů. Nutno dodat, že SDA (Sdružení dovozců automobilů) slučuje obě aktuální série, tedy 150 i větší 200 V8, do jedné. Propady v první pětce, které se pohybují přes nebo kolem jedné čtvrtiny, už jsme zmiňovali. Podobně jsou na tom i jiné modely, například Lexus RX (-26,6 %), Mercedes-Benz ML (-25,3 %) a Hyundai ix55 (-24,9 %).
Podíly turbodieselů byly loni u nejlepších v této třídě velmi vysoké, jak velí tradice. Držme se oficiálních čísel SDA. Volkswagen Touareg má podle nich na kontě 488 aut s nápisem TDI na zádi, což u něj znamená 99,2 %. BMW X5 mělo skóre 8:331 ve prospěch naftových agregátů (97,6 %). BMW X6 vykázalo 94,7 % (u něj toto číslo představuje 15 benzinů a 270 turbodieselů). V případě zbylých dvou členů první pětice jsou podíly počty a podíly tyto: Audi Q7 si připsalo 247 vozů a 99,2 %, Volvo XC90 pak 239, respektive 98,4 %.
Celkové počty turbodieselů tedy odpovídají absolutnímu žebříčku. Mimochodem, u Volva XC90 jako jediného z Top 5 velkých teréňáků Sdružení dovozců automobilů eviduje dvojici vozů s pohonem jedné nápravy, čtyřkolek tedy bylo 99,2 %.
Terénní pickupy: Amarok dotahoval, ale Hilux obhájil
Specifickou kategorii terénních pracantů vezměme velice krátce. Za celý rok se ovšem prodalo slušných 713 aut. To je o 288 více než v tom předešlém (+67,8 %). Trh překonal i předloňská čísla, která čítala 658 jednotek.
Celkově zvítězila podruhé za sebou Toyota Hilux (191 registrací, podíl 26,8 %). Musela se ovšem třást před Volkswagenem Amarok (177, 24,8 %). Třetí příčka patří Mitsubishi L200 (125, 17,5 %). Až se čtvrtou se musel spokojit vítěz ročníku 2009 Ford Ranger (94, 13,2 %). Jako poslední má tedy podíl nad hranicí deseti procent. Nová generace přišla teprve nedávno, ale v tomto segmentu vše závisí na dodávkách velkým firemním klientům.
Následují Nissany Navara (49) a pracovnější NP300 (40). Ještě Isuzu D-Max se dostalo alespoň na 28 exemplářů. Zbytek reprezentovaný značkami Mazda a Gonow má dohromady jen 9 pickupů, tedy slabých 1,3 % trhu.
Isuzu D-Max se sice zlepšilo oproti roku 2011 o 600 %, berme ale tento výsledek trochu s rezervou. Daleko důležitějších je takřka +82 % u vedoucího (a v létě modernizovaného) Hiluxu. Amarok ještě počítat nemůžeme, navýšení u L200 a Rangeru přesáhlo alespoň čtvrtinu. Oproti tomu Navara ztratila 7,5 %, NP300 pak dokonce přes 40 %. Ještě hlubší propady u Mazdy BT a čínského Gonow GA200 nejsou vzhledem k počtům jejich registrací příliš věrohodné.
Vzhledem k tomu, do jakých podmínek jsou tyto vozy určeny, tady nemá cenu řešit podíly čtyřkolek ani turbodieselů. Benzinové terénní pickupy s pohonem jedné nápravy totiž nejen u nás, ale i jinde v Evropě koupíte jen těžko.
Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v roce 2011 | |||||||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. | ||||
Období | 1-12/2011 | 1-12/2010 | [ks] | [%] | 1-12/2011 | ||||
Volkswagen TOUAREG | 492 | 332 | 160 | 48,2% | 15,7% | ||||
BMW X5 | 339 | 476 | -137 | -28,8% | 10,8% | ||||
BMW X6 | 285 | 383 | -98 | -25,6% | 9,1% | ||||
Audi Q7 | 249 | 290 | -41 | -14,1% | 8,0% | ||||
Volvo XC90 | 243 | 329 | -86 | -26,1% | 7,8% | ||||
Hyundai ix55 | 196 | 261 | -65 | -24,9% | 6,3% | ||||
Mercedes-Benz ML | 174 | 233 | -59 | -25,3% | 5,6% | ||||
Toyota LAND CRUISER | 131 | 251 | -120 | -47,8% | 4,2% | ||||
Mercedes-Benz GL | 124 | 127 | -3 | -2,4% | 4,0% | ||||
Porsche CAYENNE | 119 | 98 | 21 | 21,4% | 3,8% | ||||
Land Rover DISCOVERY | 111 | 52 | 59 | 113,5% | 3,5% | ||||
RANGE ROVER SPORT | 84 | 24 | 60 | 250,0% | 2,7% | ||||
Mitsubishi PAJERO | 83 | 63 | 20 | 31,7% | 2,7% | ||||
Jeep GRAND CHEROKEE | 82 | 23 | 59 | 256,5% | 2,6% | ||||
Nissan PATHFINDER | 70 | 73 | -3 | -4,1% | 2,2% | ||||
Lexus RX | 69 | 94 | -25 | -26,6% | 2,2% | ||||
Jeep WRANGLER | 58 | 69 | -11 | -15,9% | 1,9% | ||||
Mercedes-Benz G | 57 | 56 | 1 | 1,8% | 1,8% | ||||
RANGE ROVER | 50 | 14 | 36 | 257,1% | 1,6% | ||||
Infiniti FX | 38 | 34 | 4 | 11,8% | 1,2% | ||||
Ostatní modely | 78 | 99 | -21 | -21,2% | 2,5% | ||||
CELKEM | 3132 | 3381 | -249 | -7,4% | 100,0% |
Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v roce 2011 | |||||||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. | ||||
Období | 1-12/2011 | 1-12/2010 | [ks] | [%] | 1-12/2011 | ||||
Toyota HILUX | 191 | 105 | 86 | 81,9% | 26,8% | ||||
Volkswagen AMAROK | 177 | 1 | 176 | 17600,0% | 24,8% | ||||
Mitsubishi L200 | 125 | 98 | 27 | 27,6% | 17,5% | ||||
Ford RANGER | 94 | 75 | 19 | 25,3% | 13,2% | ||||
Nissan NAVARA | 49 | 53 | -4 | -7,5% | 6,9% | ||||
Nissan NP300 PICKUP | 40 | 67 | -27 | -40,3% | 5,6% | ||||
Isuzu D-MAX | 28 | 4 | 24 | 600,0% | 3,9% | ||||
Mazda BT | 5 | 14 | -9 | -64,3% | 0,7% | ||||
GONOW GA200 | 4 | 8 | -4 | -50,0% | 0,6% | ||||
CELKEM | 713 | 425 | 288 | 67,8% | 100,0% |