Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2011: Nejprodávanější velké terénní vozy, SUV a pickupy

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 2. 2. 2012 • 18:04
128
39
Zobrazit náhledy (128)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Mezi velkými auty do terénu se radoval Volkswagen Touareg, který porazil dvojici X od BMW. V pickupech jeho sourozenec Amarok urval pouze stříbro, Toyota Hilux odolala.

Trh největších SUV a offroadů meziročně ztratil 7,4 %, pohoršil si z 3.381 na 3.132 registrací (-249). Registrace jsou ale poslední tři léta vyrovnané a pohybují se právě ve zmíněném rozmezí (2009: 3.253).

V roce 2010 ještě dominovalo ročnímu žebříčku duo BMW. Letos se musely sklonit před Touaregem, který vládl naprosto SUVerénně. Vždyť dosáhl 492 kusů a podílu ve třídě 15,7 %. Mnichovské automobilce patří tedy v celkovém pořadí pomyslné stříbro a bronz. Úspěšnějším vozem s modrobílou vrtulí byla X5, pro kterou se rozhodlo celkem 339 zákazníků (podíl 10,8 %). X6 si koupilo 285 Čechů (9,1 %). Na čtvrté příčce je Audi Q7 (249, 8 %) a první pětku uzavírá Volvo XC90 s 243 vozy a podílem 7,8 %).

První desítku doplňují ještě Hyundai ix55, Mercedes-Benz ML, Toyota Land Cruiser, třída GL s trojcípou hvězdou a Porsche Cayenne. Čeští zákazníci jsou konzervativní a mezi nejlepšími najdeme stejné modely jako v přehledech za rok 2010, jen si některé prohodily místa. Stovku kusů překročil ještě jedenáctý Land Rover Discovery. Výslednou tabulku jsme kvůli tomu, že by pod čarou skončilo poměrně dost aut, rozšířili z 15 na 20 modelů.

Touareg se oproti loňsku zlepšil o velmi slušných 160 registrací, respektive 44,3 %. Takovými výsledky se zbytek Top 5 pochlubit nemůže. Počty BMW X5 se propadly o 28,8 % (ze 476 o 137). X6 si pohoršila o 98 aut (z 383, tedy o 25,6 %). Audi Q7 se octlo rovněž v záporných hodnotách: -14,1 % a -41 kusů. Volvo XC90 vykazuje snížení stavů o 26,1 % (o 86 méně než v roce 2010).

Mimochodem, dalším nejúspěšnějším vozem v konečném žebříčku, který si kromě Touaregu polepšil, je až desáté Porsche Cayenne (+21,4 %, z 98 na 119). Mezi nimi jsou samé minusy.

Skokany roku ale hledejme jinde. Této statistice dominují želízka v ohni firmy Land Rover, to kvůli pozitivní změně dovozce, která proběhla už předloni a v uplynulém roce se projevila naplno. K nim se připojuje největší Jeep, jehož nové generaci se daří zdaleka nejen v Čechách, ale například i doma v Americe. Range Rover se vyšvihl o 257,1 %, ze 14 na rovnou padesátku kusů. Podobně je na tom Grand Cherokee (+256,5 %, z 23 na 82). Range Rover Sport se může pochlubit nárůstem 250 %, prodalo se jich o 60 více. Land Rover Discovery má v této kolonce číslo 113,5 % s kladným znaménkem (+59).

Mezi propadáky vynechme ty, kteří skončili mimo první dvacítku, nejsou pro nás důležití. Opačné nelichotivé prvenství tak má jasného kandidáta: Toyotu Land Cruiser se ztrátou 47,8 %. Jeho registrace se propadly z 251 na 131 kusů. Nutno dodat, že SDA (Sdružení dovozců automobilů) slučuje obě aktuální série, tedy 150 i větší 200 V8, do jedné. Propady v první pětce, které se pohybují přes nebo kolem jedné čtvrtiny, už jsme zmiňovali. Podobně jsou na tom i jiné modely, například Lexus RX (-26,6 %), Mercedes-Benz ML (-25,3 %) a Hyundai ix55 (-24,9 %).

Podíly turbodieselů byly loni u nejlepších v této třídě velmi vysoké, jak velí tradice. Držme se oficiálních čísel SDA. Volkswagen Touareg má podle nich na kontě 488 aut s nápisem TDI na zádi, což u něj znamená 99,2 %. BMW X5 mělo skóre 8:331 ve prospěch naftových agregátů (97,6 %). BMW X6 vykázalo 94,7 % (u něj toto číslo představuje 15 benzinů a 270 turbodieselů). V případě zbylých dvou členů první pětice jsou podíly počty a podíly tyto: Audi Q7 si připsalo 247 vozů a 99,2 %, Volvo XC90 pak 239, respektive 98,4 %.

Celkové počty turbodieselů tedy odpovídají absolutnímu žebříčku. Mimochodem, u Volva XC90 jako jediného z Top 5 velkých teréňáků Sdružení dovozců automobilů eviduje dvojici vozů s pohonem jedné nápravy, čtyřkolek tedy bylo 99,2 %.

Terénní pickupy: Amarok dotahoval, ale Hilux obhájil

Specifickou kategorii terénních pracantů vezměme velice krátce. Za celý rok se ovšem prodalo slušných 713 aut. To je o 288 více než v tom předešlém (+67,8 %). Trh překonal i předloňská čísla, která čítala 658 jednotek.

Celkově zvítězila podruhé za sebou Toyota Hilux (191 registrací, podíl 26,8 %). Musela se ovšem třást před Volkswagenem Amarok (177, 24,8 %). Třetí příčka patří Mitsubishi L200 (125, 17,5 %). Až se čtvrtou se musel spokojit vítěz ročníku 2009 Ford Ranger (94, 13,2 %). Jako poslední má tedy podíl nad hranicí deseti procent. Nová generace přišla teprve nedávno, ale v tomto segmentu vše závisí na dodávkách velkým firemním klientům.

Následují Nissany Navara (49) a pracovnější NP300 (40). Ještě Isuzu D-Max se dostalo alespoň na 28 exemplářů. Zbytek reprezentovaný značkami Mazda a Gonow má dohromady jen 9 pickupů, tedy slabých 1,3 % trhu.

Isuzu D-Max se sice zlepšilo oproti roku 2011 o 600 %, berme ale tento výsledek trochu s rezervou. Daleko důležitějších je takřka +82 % u vedoucího (a v létě modernizovaného) Hiluxu. Amarok ještě počítat nemůžeme, navýšení u L200 a Rangeru přesáhlo alespoň čtvrtinu. Oproti tomu Navara ztratila 7,5 %, NP300 pak dokonce přes 40 %. Ještě hlubší propady u Mazdy BT a čínského Gonow GA200 nejsou vzhledem k počtům jejich registrací příliš věrohodné.

Vzhledem k tomu, do jakých podmínek jsou tyto vozy určeny, tady nemá cenu řešit podíly čtyřkolek ani turbodieselů. Benzinové terénní pickupy s pohonem jedné nápravy totiž nejen u nás, ale i jinde v Evropě koupíte jen těžko.

Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v roce 2011
Kategorie OA+LUV OA+LUV Změna (rok) změna (rok) Tržní podíl ve tř.
Období 1-12/2011 1-12/2010 [ks] [%] 1-12/2011
Volkswagen TOUAREG 492 332 160 48,2% 15,7%
BMW X5 339 476 -137 -28,8% 10,8%
BMW X6 285 383 -98 -25,6% 9,1%
Audi Q7 249 290 -41 -14,1% 8,0%
Volvo XC90 243 329 -86 -26,1% 7,8%
Hyundai ix55 196 261 -65 -24,9% 6,3%
Mercedes-Benz ML 174 233 -59 -25,3% 5,6%
Toyota LAND CRUISER 131 251 -120 -47,8% 4,2%
Mercedes-Benz GL 124 127 -3 -2,4% 4,0%
Porsche CAYENNE 119 98 21 21,4% 3,8%
Land Rover DISCOVERY 111 52 59 113,5% 3,5%
RANGE ROVER SPORT 84 24 60 250,0% 2,7%
Mitsubishi PAJERO 83 63 20 31,7% 2,7%
Jeep GRAND CHEROKEE 82 23 59 256,5% 2,6%
Nissan PATHFINDER 70 73 -3 -4,1% 2,2%
Lexus RX 69 94 -25 -26,6% 2,2%
Jeep WRANGLER 58 69 -11 -15,9% 1,9%
Mercedes-Benz G 57 56 1 1,8% 1,8%
RANGE ROVER 50 14 36 257,1% 1,6%
Infiniti FX 38 34 4 11,8% 1,2%
Ostatní modely 78 99 -21 -21,2% 2,5%
CELKEM 3132 3381 -249 -7,4% 100,0%
Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v roce 2011
Kategorie OA+LUV OA+LUV Změna (rok) změna (rok) Tržní podíl ve tř.
Období 1-12/2011 1-12/2010 [ks] [%] 1-12/2011
Toyota HILUX 191 105 86 81,9% 26,8%
Volkswagen AMAROK 177 1 176 17600,0% 24,8%
Mitsubishi L200 125 98 27 27,6% 17,5%
Ford RANGER 94 75 19 25,3% 13,2%
Nissan NAVARA 49 53 -4 -7,5% 6,9%
Nissan NP300 PICKUP 40 67 -27 -40,3% 5,6%
Isuzu D-MAX 28 4 24 600,0% 3,9%
Mazda BT 5 14 -9 -64,3% 0,7%
GONOW GA200 4 8 -4 -50,0% 0,6%
CELKEM 713 425 288 67,8% 100,0%

Související články

Témata
Avatar - positivemind
4. 2. 2012 10:28
LR
Pěkně si polepšil LR se všemi důležitými modely - nevíte o tom někdo víc? Je to novým servisem? Nezaznamenal jsem nikde kampaně...
Avatar - positivemind
4. 2. 2012 10:27
Re: Touareg
Máš někde srování právě Range, případně Discovery, a Touaregu? Řekl bych, že tam na limitu budou 100% nějaké rozdíly, koneckonců LR dělá tahle auta už pěkně dlouhou řádku let.
4. 2. 2012 09:14
Touareg
Ač velký příznivce BMW, pokud bych kupoval SUV byl by to Touareg. Obzvláště se 4,2 TDI je to bezkonkurenční auto. Umí v terénu tolik co Range Rover a na dálnici je stejně dobrý jako X5. Nebo spíš víc. Má nekonfliktní design a na nic si nehraje...
Avatar - white label
4. 2. 2012 00:37
Re: az na par vynimiek
Neboj, partnera odpovídajícího tvé diskusní jednoduchosti tu určitě najdeš (a nemusí to být jen topper), krutý kingu... 8-s
Avatar - MAP2009
3. 2. 2012 14:32
Re: kdyz uz tady chci neco porovnavat,
Neumim maďarsky bohužel