Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2012: Nejprodávanější malé vozy

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 10. 1. 2013 • 10:20
58
Suverénní pozici Fabie mezi malými vozy v uplynulém roce nikdo neohrozil. Hodně se ale dařilo druhé Fiestě.

Český trh v této kategorii ztratil, pád za rok 2012 činí přesně 6,3 %. Své zákazníky našlo 41.805 automobilů této třídy místo 44.625 (-2.820). Sestupný trend pokračuje, před dvěma lety takřka dosáhl hranice 44,9 tisíce jednotek.

V pořadí od ledna zvítězila Fabia s 14.355 exempláři a podílem na trhu 34,3 %. Druhé místo a post dovozové jedničky patří Fiestě (3.470, 8,3 %). Třetí skončil Jihokorejec z Indie, respektive po modernizaci z Turecka, tedy Hyundai i20 (2.944, 7 %). Pomyslná „bramborová“ medaile putuje do Francie, získal ji s totožným podílem Renault Thalia (2.907 kusů). Mezi i20 a také v Turecku vyráběným sedanem na základě druhé generace Clia byl dosti malý rozdíl, pouhých 37 aut. Páté pořadí ještě stihl získat končící Ford Fusion (2.436, 5,8 %).

Zbytek první desítky okupují Volkswagen Polo, Seat Ibiza, Renault Clio, Kia Rio a Peugeot 207. Rio je v Top 10 nováčkem, nahradilo Toyotu Yaris, která se do ní už nevešla. K výraznějším změnám rozložení sil jinak nedošlo. Nástupce lví „dvěstěsedmičky“ s označením 208 skončil zatím patnáctý, posledním modelem, který překročil hranici tisíce kusů, je dvanáctý Citroën C3.

Meziroční srovnání s letopočtem 2011 nevypadá u Fabie nijak optimisticky. Lídr z mladoboleslavské továrny si totiž pohoršil o 13,2 %, prodalo se o 2.177 malých škodovek méně. Nová generace se představí podle všeho ještě letos. Druhá Fiesta zaznamenala naopak prudký nárůst o 47,8 %. V roce 2011 jich našlo své zájemce jen 2.347. Na třetím místě najdeme znovu pokles: objem nových registrací Hyundaie 20 je nižší o 258 (z 3.202, tedy -8,1 %). Prudké zvýšení odbytu z hranice 1,6 tisíce (2010) je tak minulostí. Nepolepšila si ani Thalia, která vykazuje podobná čísla (-9,3 %, -299 vozů z 3.206). Ford Fusion si připsal rovněž zápornou hodnotu, ale u něj je to vzhledem ke konci kariéry pochopitelné. Ztratil celých 831 exemplářů (-25,4 %, i on předloni překonal hranici 3,2 tisíce a byl stříbrný).

Titul Skokana roku v procentech by mohla získat Lancia Y, která se zlepšila o více než 160 %. Nebo snad Alfa MiTo se skoro +80 %? Úspěchy jim sice neupíráme, ale přece jen se z globálního hlediska jedná o nedůležité vozy. S klidem tak prvenství přiřkněme Kie Rio. Předpověď se vyplnila, třetí generace u českých klientů zabrala, byť v poslední době se jí tolik nedaří. Střídání stráží proběhlo už v roce 2011, loni se ale projevilo naplno. Mělo za následek skok z 938 na 1.398 aut (+459, +48,9 %). Za Riem následuje už zmiňovaná Fiesta, která se zvedla o 1.123 registrací. To je zároveň nejvyšší kusový postup. Druhý je v této statistice též vzpomínaný zástupce Kie a třetí příčka patří Renaultu Clio (+386, jinak o 27,7 % více).

Pokud pomineme modely, které se nacházejí mimo nejlepší pětadvacítku, největší pád mezi nejprodávanějšími vozy tohoto segmentu zaznamenala Mazda 2 (-62,8 %). Zatímco před rokem dosáhla na 145 registrací, za ten uplynulý jich má na kontě o 91 méně. Propadákem je už druhý rok po sobě, předloni skončila ještě na 476 nových vozech... Na poklesech Peugeotů 206 (-58 %) a 207 (-43 %) se negativně projevuje postupné ukončování prodejů. Kdysi velmi oblíbená 206 už zmizela zcela, respektive na skladech zbývají poslední kusy, nástupce se nabízí ještě jako kombi SW a kupé-kabriolet. O nejvíce kusů spadla vedoucí Fabia, druhé místo v nelichotivém přehledu obsadil právě Peugeot 207 (-860 jednotek), třetí je Fusion a zmiňme ještě čtvrtý Chevrolet Aveo (-312, -34,9 %).

Mezi vznětovými motory patří v absolutních počtech prvenství domácímu zástupci se 1.764 registracemi (podíl na celkových 12,3 %). Druhým nejoblíbenějším malým autem s turbodieselem je Peugeot 207 s 209 kusy (18,3 %). Agregáty HDi pohánějí také 194 aut modernější řady 208 na bronzu (vysokých 28,2 %). Čtvrtou příčku obsadil Renault Clio s 182 exempláři (jen 10,2 %), pátou pak Volkswagen Polo (93 vozů znamená dokonce pouze 4,1 %).

A alternativní paliva? Nejvíce bylo Fiatů Punto na zemní plyn (CNG), celkem 34. Stejný počet má i Dacia Sandero s pohonem na LPG. Ibiza si připsala čtvrt stovky, přičemž spalují také látku, které se dříve říkalo propan-butan. Nejoblíbenějším hybridem byla Toyota Yaris (46 kusů) před Hondou Jazz s rovnou dvacítkou přírůstků.

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v roce 2012
v Kategorie OA+LUV OA+LUV Změna (rok) změna (rok) Tržní podíl ve tř.
  Období 1-12/2012 1-12/2011 [ks] [%] 1-12/2012
1. Škoda FABIA 14355 16532 -2177 -13,2% 34,3%
2. Ford FIESTA 3470 2347 1123 47,8% 8,3%
3. Hyundai i20 2944 3202 -258 -8,1% 7,0%
4. Renault THALIA 2907 3206 -299 -9,3% 7,0%
5. Ford FUSION 2436 3267 -831 -25,4% 5,8%
6. Volkswagen POLO 2250 2419 -169 -7,0% 5,4%
7. Seat IBIZA 1960 2132 -172 -8,1% 4,7%
8. Renault CLIO 1778 1392 386 27,7% 4,3%
9. Kia RIO 1397 938 459 48,9% 3,3%
10. Peugeot 207 1140 2000 -860 -43,0% 2,7%
11. Toyota YARIS 1090 1169 -79 -6,8% 2,6%
12. Citroën C3 1033 989 44 4,4% 2,5%
13. Dacia SANDERO 908 840 68 8,1% 2,2%
14. Opel CORSA 803 915 -112 -12,2% 1,9%
15. Peugeot 208 687 0 687 - 1,6%
16. Chevrolet AVEO 582 894 -312 -34,9% 1,4%
17. Fiat PUNTO 518 551 -33 -6,0% 1,2%
18. Audi A1 459 477 -18 -3,8% 1,1%
19. Suzuki SWIFT 397 305 92 30,2% 0,9%
20. Honda JAZZ 203 178 25 14,0% 0,5%
21. Nissan MICRA 162 240 -78 -32,5% 0,4%
22. Peugeot 206 113 269 -156 -58,0% 0,3%
23. Mazda 2 54 145 -91 -62,8% 0,1%
24. Lancia Y 47 18 29 161,1% 0,1%
25. Alfa Romeo MITO 43 24 19 79,2% 0,1%
Ostatní modely - 69 176 -107 -60,8% 0,2%
CELKEM - 41805 44625 -2820 -6,3% 100,0%

Ještě se na skok podívejme na tentokrát méně důležitý měsíční žebříček. Prosincovému pořadí dominovala Fabia s 1.057 novými registracemi a podílem 42,8 %. Druhá skončila Fiesta (280, 11,3 %) a třetí VW Polo (196, 7,9 %). Mezi nejlepší se vešel ještě Renault Thalia (163, 6,6 %) a pětici zavírá Seat Ibiza (114, 4,6 %).

Procentním šplhounem z Top 25 je kromě italské Alfy Romeo MiTo (její údaj +1.150 % je spíše perličkou) Volkswagen Polo. Ten se zlepšil o 25,6 %, respektive čtyřicítku kusů, jinak také nejvíce ze všech. V tabulce najdeme totiž jen čtyři (!) postupy a trh meziročně spadl o takřka 42 % (v prosinci 2011 vykazoval 4.211 nových registrací, minulý měsíc jen 2.471). Propadákem v mezi modely vyhlašme s klidem Ford Fusion (-94,3 %), který ztratil rovněž nejvíce jednotek, celkem 411. Domácí Fabia ale na tom není také nijak zvlášť dobře (-378). A ta ještě nekončí, stejně jako nedávno modernizovaná Fiesta (-166).

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v prosinci 2012
  Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
  Období 12/2012 1-12/2012 12/2012 1-12/2012
1. Škoda FABIA 1057 14355 42,8% 34,3%
2. Ford FIESTA 280 3470 11,3% 8,3%
3. Volkswagen POLO 196 2250 7,9% 5,4%
4. Renault THALIA 163 2907 6,6% 7,0%
5. Seat IBIZA 114 1960 4,6% 4,7%
6. Hyundai i20 104 2944 4,2% 7,0%
7. Toyota YARIS 81 1090 3,3% 2,6%
8. Renault CLIO 72 1778 2,9% 4,3%
9. Peugeot 208 62 687 2,5% 1,6%
10. Citroën C3 46 1033 1,9% 2,5%
11. Fiat PUNTO 39 518 1,6% 1,2%
12. Opel CORSA 37 803 1,5% 1,9%
13. Kia RIO 36 1397 1,5% 3,3%
14. Dacia SANDERO 33 908 1,3% 2,2%
15. Suzuki SWIFT 28 397 1,1% 0,9%
16. Ford FUSION 25 2436 1,0% 5,8%
16. Alfa Romeo MITO 25 43 1,0% 0,1%
18. Chevrolet AVEO 22 582 0,9% 1,4%
19. Honda JAZZ 12 203 0,5% 0,5%
20. Peugeot 207 11 1140 0,4% 2,7%
21. Audi A1 10 459 0,4% 1,1%
21. Nissan MICRA 10 162 0,4% 0,4%
23. Mazda 2 3 54 0,1% 0,1%
24. Peugeot 206 2 113 0,1% 0,3%
25. Citroën DS3 1 39 0,0% 0,1%
25. Lancia Y 1 47 0,0% 0,1%
25. Mitsubishi COLT 1 24 0,0% 0,1%
Ostatní modely - 0 6 0,0% 0,0%
CELKEM - 2471 41805 100,0% 100,0%

Související články

Témata
12. 1. 2013 00:45
Re: Dúfam že sa dožijem ...
U Vás na slovensku bych to ještě chápal. Ale třeba mě osobně jako čecha by musela hanba fackovat, kdybych si koupil jiné auto než škodovku.

S tou i20, ale to už se pouštíš na tenký led, co se komu líbí. Tobě se Fabie nelíbí, mě se třeba nelíbí vůbec ta i20, podle mě je v tom vidět korejský design, který mě vůbec neoslovuje. To už je o tom, co se komu líbí a komu ne. V tomlhe prosím lidi o své pravdě nepřesvědčuj a nech je, ať si koupí, co oni sami uznají za vhodné a nech je, ať se jim líbí, co se jim líbí a nezkoušej je předlat prosím.
11. 1. 2013 22:33
Re: Dúfam že sa dožijem ...
Vo finsku sa predava zrejme vdaka reklame na ladovej ploche stadiona >:D
11. 1. 2013 22:32
Re: Dúfam že sa dožijem ...
Ano, to len dokazuje, ze Europa vseobecnou inteligenciou upada a ochvilu ju zozerie Azia.
11. 1. 2013 18:35
Re: Fabie je autotank
Rapid je nástupcom Roomstera?
11. 1. 2013 18:34
Re: Fabie už chce nástupce.To už raději Citygoooooooooooo
Síce na houno urobené, ale kvalitne vyrobené. >:D :yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku